• Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Progressive

Member Area
Standardi koji osiguravaju funkcionalno i kvalitetno skladište PDF Print E-mail
Monday, 02 October 2017 12:07

renato-radacicKljučno pitanje je kako da skladišni kapaciteti (m2, broj paletnih mjesta, uredi, parking za vozila…) ne budu vrlo brzo mali ili godinama u budućnosti neiskorišteni. Stoga je vrlo važno napraviti dobru analizu trenutnih potreba i budućih trendova, pri čemu je modularna gradnja idealan pristup jer u slučaju potrebe vrlo brzo omogućuje nove kapacitete.

Piše: Renato Radačić, Project Management, ProLogConcept info@prologconcept.com 

Generalno, skladišna infrastruktura (čast iznimkama), u Hrvatskoj i regiji je po pitanju funkcionalnosti i standarda kvalitete na dosta niskoj razini. Na tržištu postoji manjak kvalitetnih kapaciteta u svim režimima skladištenja. S obzirom na manjak kvalitetnih kapaciteta na tržištu, proizvodne i maloprodajne kompanije u zadnjih su 20 godina bile primorane same rješavati svoje probleme na način da same investiraju mahom u centralna skladišta pri proizvodnim pogonima, kao i u regionalne distributivne centre, unatoč činjenici da im to nije core business (mada je nekim retailerima i logistika gotovo postala core business).

Većina ključnih skladišnih kapaciteta datira iz 70-tih i 80-tih godina (Zagreb - Jankomir, Žitnjak, Veletržnica, Split - TTTS, Rijeka - Kukuljanovo...) i definitivno ne zadovoljavaju današnje standarde po pitanju funkcionalnosti i kvalitete koju, prije svega, zahtijeva današnji retail, ali i potrebe drugih korisnika/industrija. Visina ulaganja i sam proces gradnje vrlo je financijski zahtjevan, kompleksan i dugotrajan, no na tržištu definitivno postoji potreba koju su prepoznali tzv. developeri za dodatnim kvalitetnim skladišnim kapacitetima u svim režimima, pogotovo u segmentu 3 PL Logistike. Neki moderniji skladišni kapaciteti, koji su se pojavili u zadnjih desetak godina, danas su popunjeni i postoji kroničan manjak svih, a pogotovo nekih specifičnih režima, kao što je minus režim (-25), hlađeni režim (0 do -4), ADR skladišta, kapaciteti za voće i povrće, zrione banana i slično. Ukoliko se odlučite na gradnju logističko-distributivnog centra, jedna od važnijih odluka je optimalan izbor lokacije, odnosno geografsko pozicioniranje uz glavne prometnice kako bi lokacija bila troškovno optimalna, uzimajući u obzir planirane tokove roba i servisiranje korisnika usluge kroz distributivnu mrežu.

Vrlo je važno da u okruženju LDC-a imate i dovoljan izvor radne snage, kako ne bi mučili muku s potrebnim brojem izvršioca ili osmišljavanjem načina kako radnu snagu s udaljenijih lokacija učiniti mobilnijom, a lokaciju rada 'atraktivnijom'. Sljedeći važan korak je dimenzioniranje skladišnih kapaciteta, bilo da razvojno gradite vlastite kapacitete ili poput 'developera' za ostale opcije na tržištu, a najčešće za najam od strane 3 PL providera. Ključno pitanje je kako da skladišni kapaciteti (m2, broj paletnih mjesta, uredi, parking za vozila…) ne budu vrlo brzo mali ili godinama u budućnosti neiskorišteni. Stoga je vrlo važno napraviti dobru analizu trenutnih potreba i budućih trendova, pri čemu je modularna gradnja idealan pristup jer u slučaju potrebe vrlo brzo omogućuje nove kapacitete.

Sljedeći korak je unutarnja organizacija skladišta i razvoj opcija regalnog skladištenja koje zahtijevaju regalnu konstrukciju. Postoji više sistema skladištenja i svaki od njih ima svoje prednosti i nedostatke. Ključna odluka ovisi o vrsti industrije i specifičnim potrebama iste, no u konačnici budget (capex) je taj koji diktira nivo automatizacije i ulaganja kako u vrstu regala, tako kasnije i u odgovarajuće viljuškare i organizaciju posla.

OPCIJE SKLADIŠTENJA (POSTAVKE REGALA)
• Skladištenje na podu (tipično za visoko obrtajne proizvode), npr. često rješenje u industriji pića pri čemu su manji troškovi ulaganja u regalnu konstrukciju, ali s ograničenom visinom skladištenja i manjim volumenskim iskorištenjem kapaciteta skladišta (tzv. cube utilization).
• U širokim prolazima između regala (3,3 – 3,6 m) u pojedinačnim ili duplim regalnim konstrukcijama, uz mogućnost ugradnje mobilnih regala koji maksimalno iskorištavaju kapacitete.
• U srednje uskim prolazima (2,4 – 3 m) pri čemu se postiže bolje iskorištavanje poda.
• U vrlo uskim prolazima, i to manjim od 1,8 m. Koristi se u skladištima koja imaju manjak prostora, uz specijalizirane viličare za takvu vrstu skladišta. Ovaj raspored regala povećava iskorištavanje poda i ukupnog skladišta i pogodan je za proizvode koji nemaju problema s rokom trajanja
• U tzv. Drive in/dubinskim regalima pogodnima za skladištenje velikih volumena manjeg broja SKU-a; zatim postoje i gravitacijski regali idealni za visoko obrtajne A proizvode itd.
• Visoko automatizirana skladišta (30 – 40 m) koja zahtijevaju visoka ulaganja i duži period implementacije.

Ovisno o vrsti poslovanja, potrebno je odrediti i dovoljno veliku komisionu zonu ili, pak, organizirati proces komisioniranja između redova regala na podnim pozicijama i na prvom nivou od poda, što zahtjeva i specifične podizne viljuškare. Kad smo već kod viljuškara, u EU je u zadnjih desetak godina trend prelaska s klasičnih (mokrih/kiselinskih) i gel baterija na Li-ion baterije koje su nešto skuplje od dosadašnjih klasičnih rješenja, no povrat na uloženo je oko 2 g, pri čemu nema potrebe za trošenjem dodatnih m2 prostora na stanice za punjenje baterija i za timom ljudi koji brine o zamjeni i punjenju baterija. Li-Ion baterije se vrlo jednostavno i brzo pune, poput mobitela, na bilo kojoj lokaciji u skladištu i već sada imaju 10-godišnju garanciju.

KLJUČNA JE - TOČNOST
Dodatno se mogu mjeriti performance i produktivnost viljuškara i vozača kroz softwere koji se ugrađuju u viljuškare i koji prate svaki korak u radu sa ciljem boljeg iskorištavanja flote. Kako bi se skladištem optimalno upravljalo, potrebno je odabrati i neko od WMS (Warehouse Management System) rješenja koja se nude na tržištu sa ciljem postizanja maksimalnih efekata. WMS se obično primjenjuje u kombinaciji sa sistemom za automatsku identifikaciju podataka (bar kod, RF/ID tehnologija) i omogućuje kontrolu kretanja i skladištenja robe, optimiziranje prostora i aktivnosti istovara, utovara, odlaganja robe, biranja i revizije robe u realnom vremenu. Kod smještaja gotovih proizvoda u regale, na paletne pozicije, potrebno je primijeniti i tzv. ABC analizu proizvoda koja je bazirana na analizi visoko obrtajnih proizvoda (fast moveri) i nisko obrtajnih proizvoda (slow moveri) kako bi ih se smjestilo na način da se komisioniranje radi na optimalan način što se tiče prijeđenog puta unutar skladišta. Ključni cost driveri na skladištu su troškovi radne snage, materijala (folija, palete, roll containeri…), režijski troškovi, održavanje, osiguranje zgrade i gotovih proizvoda, amortizacija. Zaključno, uz sve navedeno, ključna je TOČNOST u upravljanju zalihama i TOČNO i NA VRIJEME komisionirane i za isporuku spremne narudžbe/otpremnice.

WMS pozitivno utječe na:
• smanjenje zaliha
• povećanje produktivnosti rada
• iskorištavanje skladišnih kapaciteta
• točnost stanja zaliha
• povećanje nivoa i kvalitete usluge

Osnovni faktori koji definiraju cijenu skladištenja:
• režim skladišta
• oprema skladišta (regali, viljuškari, WMS, ostala oprema...)
• režije
• broj i plaće radnika
• održavanje
• lokacija

Kod performansi (KPI’s) na skladištu treba pratiti :
• broj grešaka prilikom komisioniranja (picking errors)
• produktivnost pojedinih dijelova skladišta i u totalu
• točnost zaliha (Inventurne razlike)
• FIFO/FEFO
• udio oštećene robe, otpise
• iskorištavanje kapaciteta skladišta
• upravljanje paletama i ostalom ambalažom
• ostalu kvalitetu poslovanja prema ISO i HACCAP standardima

 

 LOGISTIKA - ARHIVA TEKSTOVA:

->Logistikom do manjih troškova i većeg nivoa usluge
->Burze tereta i utovarnog prostora poboljšavaju poslovne rezultate
->Što uračunati u stvarne logističke troškove
->Suradnja u lancu dobave: Presudni su povjerenje i partnerski odnos
->Konkurentske prednosti tražite u učinkovitoj logistici
->Nacionalna distribucija u službi korisnika
->Poštujte kompetentnost zaposlenika
->Logistički trendovi nakon ulaska u EU
->Upravljanje bazom dobavljača
->Poboljšajte rad skladišta
->Nema evaluacije bez posljedica
->Tko ocjenjuje dobavljače i kako
->Ocjenjivanje dobavljača
->Selekcija dobavljača
->Upravljanje odnosima s dobavljačem
->Izvoz i proizvodnja čekaju kreativne profesionalce
->Vođenje nabave: Određivanje SMART ciljeva
->Vještine vođenja nabave: PROAKTIVNOST
->Prednosti i zamke outsourcinga 
->Preispitivanje planova uspjeha u 2012. 
->Set za preživljavanje 2012. 
->Dobre, stare i logične metode prognoza 
->Stručnjaci za prognoze
->Forecasting – poslovno planiranje
->Odredite odgovornost za zalihe
->Naučite koristiti Dijagram riblje kosti! 
->Pretvorite mrtve zalihe u gotovinu!