• Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Progressive

Member Area
Forecasting – poslovno planiranje PDF Print E-mail
Sunday, 09 October 2011 22:29

Sudjelujući u pripremama bitaka, shvatio sam da su planovi beskorisni, ali da je planiranje nezamjenjivo” (Dwight D. Eisenhower).

Svi prognoziraju, bili toga svjesni ili ne. Upravljanje tvrtkom zahtijeva prognozu budućih događaja, inače ne bismo mogli planirati marketing, prodaju, proizvodnju, nabavu, potrošnju ... ili napraviti bilo kakvu vrstu poslovnog plana. Mnogi poslovni ljudi još uvijek planiraju na temelju intuicije i logičnog rasuđivanja. Nekad to daje odlične rezultate, nekad baš i ne.

Nekada ste prisiljeni integrirati informacije iz različitih izvora, koje su potpuno raznovrsne po sadržaju i kvaliteti. Nekada to učinite na najbolji mogući način koristeći nevjerojatne mogućnosti procjenjivanja ljudskog mozga, nekad ne. Međutim, kad imate puno informacija koje treba obraditi, osjetite se nemoćnima da se uhvatite u koštac s njima i nastavite donositi odluke na temelju intuicije. Je li to dobar način planiranja?

S druge strane, mnogi ne shvaćaju koncept prognoze. Tendencija je da prognozu miješaju s postavljanjem ciljeva. Ako tvrtka traži od prodavača da prognozira prodaju na svom teritoriju, ta "prognoza" često postaje mjerilo prema kojem se prodavači prilagođavaju.

VJEŠTINA PROCJENE

Druga stvar s kojom se miješa prognoza je predviđanje. Kada se, na primjer, na Alpama počne otapati snijeg u proljeće ili padnu obilne kiše na jesen, voda se počinje slijevati niz planine i razina rijeke Save naraste u gornjem toku. Svi smo svjesni da će se razina Save podići nizvodno i nakon točno određenog broja dana poplaviti područje u Posavini, Slavonskom Brodu itd.

To je predviđanje jer raspolažemo određenim znanjem i iskustvom. Osnovna prednost matematičke prognoze je što ona nije sputana brojem podataka koje treba obraditi i što razdvaja proces prognoze od procesa postavljanja ciljeva, čineći prognozu sustavnom i objektivnom. Prognoza je, u stvari, dodatna vrijednost za biznis bilo koje vrste.

Rizik i nesigurnost se nalaze u temeljima forecastinga i planiranja. Kažu da je svim prognozama zajedničko to da nijedna nije točna. Proces 'forecastinga' je vještina procjene u nepoznatim situacijama – od same prognoze važnija je vještina izrade scenarija za slučajeve da se plan ostvari, ali i za slučaj da se ne ostvari…

METODE PROGNOZA

Svaki program u lancu opskrbe počinje nekim planom, a plan je u stvari prognoziranje. Kao što kaže citat na početku članka, važniji je sam proces planiranja nego sam plan jer smo svjesni toga da je plan u ovoj ili onoj mjeri pogrešan. Međutim, kroz proces planiranja mi moramo komunicirati s kolegama iz ostalih odjela, s poslovnim partnerima i promatrati statističke podatke, a to je ono što je najvažnije.

U procesu planiranja koriste se razne tehnike i metode, ali u stvari dvije su osnovne metode prognoza: kvalitativne i kvantitativne. Za većinu se poduzeća isplati primijeniti kombinaciju matematičkih analiza povijesnih podataka (analiza pomoću kvantitativnih tehnika) s kvalitativnom analizom (izrada scenarija, stručna mišljenja i fokus grupe).prognoza.