• Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Progressive

Member Area
Prednosti i zamke outsourcinga PDF Print E-mail
Tuesday, 15 May 2012 14:08

Outsourcingom nazivamo strateško korištenje vanjskog partnera u svrhu obavljanja aktivnosti za koje su (bili) tradicionalno zaduženi unutarnji resursi. To je ugovorno prebacivanje sporednih (non-core) aktivnosti nekog poduzeća na specijalizirane pružatelje usluga. Poduzeća imaju mogućnost outsourcinga bilo kojeg procesa, aktivnosti ili funkcije. Najviše se koriste usluge logistike (transporta, skladištenja i upravljanja voznim parkom), IT usluge, upravljanje ljudskim resursima itd.

PREDNOSTI

Outsourcing omogućava menadžmentu da se fokusira na važna i strateška pitanja i zadatke te ga oslobađa ponavljajućih i sporednih zadataka koji ne donose dodanu vrijednost vašem osnovnom proizvodu ili usluzi. Dobavljači koji pružaju outsourcing usluge puno efikasnije obavljaju te zadatke i procese jer su fokusirani na njih, unaprjeđuju kvalitetu te usvajaju najbolju svjetsku praksu kako bi ostali konkurentni i efikasni. Ovu najbolju svjetsku praksu prenose na svoje klijente pomažući im da i oni budu efikasni i konkurentni. Poduzeća koja su svoje sporedne zadatke i procese prepustila vanjskim partnerima, mogu bolje odgovoriti na promjene na tržištu – fleksibilniji su i na kraju konkurentniji, jer su fokusirani na glavne aktivnosti koje dodaju vrijednost njihovim proizvodima i uslugama. Pružatelji outsourcing usluga, zahvaljujući ekonomiji razmjera, koriste najmoderniju tehnologiju za obavljanje usluga i zadataka u branši u kojoj djeluju. Poduzeća korisnici tih usluga na taj način iskorištavaju tehnologiju koju si inače ne bi mogli priuštiti, kada bi te aktivnosti obavljali sami.

ZAMKE OUTSOURCINGA

• Gubitak ekspertize – kada neko poduzeće izvrši outsourcing neke aktivnosti dovodi se u opasnost da se cjelokupna njegova in-house ekspertiza smanji, a istovremeno poveća ovisnost o vanjskim faktorima te time postaje ranjivija na tržištu. Ukoliko neko proizvodno poduzeće prestane proizvoditi određene komponente i preda ih outsourcing partneru, nakon nekog vremena će čitav know-how (mjereći ga kroz znanje i iskustvo zaposlenih inženjera) biti izgubljen kroz prirodan odljev (odlazak iz firme i u mirovinu).

• Promjene u procedurama i procesima – s obzirom da se izdvajanjem nekih funkcija i aktivnosti iz poduzeća mijenja cjelokupna filozofija poduzeća zajedno sa svojim uhodanim procedurama, potrebno je sve procese i procedure uskladiti tako da se niti na jedan način ne gubi na krajnjoj kvaliteti niti na sposobnosti rješavanja raznih situacija.

• Moral kod zaposlenika – ovo je vrlo važno pitanje kod implementacije outsourcinga. Situacije koje se tu pojavljuju kreću se od otpuštanja i premještanja pa do preškolovanja i treninga. Ove se situacije mogu efikasno prevladati korištenjem tehnika upravljanja promjenama, kroz edukacije i treninge.

• Outsourcing problema – trebamo biti svjesni činjenice da ne prebacujemo probleme nego dio procesa na dobavljača. Ako taj proces nije bio optimalno riješen interno u našoj režiji onda će biti još manje optimalan kada ga “autsorsamo“.

MODERAN PRISTUP

Danas je sve više funkcija i procesa izvan direktne kontrole organizacija. Stoga moderan i inovativan pristup vođenja organizacija zahtijeva od modernih menadžera da vladaju ne samo specijaliziranim znanjima i vještinama određene funkcije, nego i vještinama u upravljanju odnosima među ljudima i među organizacijama.

Ako vaši kupci ne primijete da dio procesa u lancu do kupca ne odrađujete vi, a znamo da je danas u maloprodajnoj industriji veoma važna kvaliteta usluge i raspoloživost robe na policama dućana, onda znate da ste vi i vaš outsourcing partner napravili dobar posao.

Pripremio: Antonio Zrilić,
član Uprave za strategiju i razvoj