• Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Progressive

Member Area
Živjela digitalna tržnica! PDF Print E-mail
Tuesday, 31 August 2010 15:00

andrija frincic - drustveni mediji

Ključ uspjeha trgovine leži u integraciji tri komunikacijska kanala: društvenih mreža, mobilnih telefona i digitalnih oglasnih površina. Proizvođači platforme, marketinške i kreativne agencije i trgovci trebali bi osmisliti uzbudljive kampanje koje će kupca zabaviti, informirati te potaknuti na potrošnju.

Piše: Andrija Frinčić, rukovoditelj razvoja, Sagena - informatički inženjering d.o.o.

Iako je proteklih desetak godina obilježio strelovit razvoj tehnologije i iako su društvene mreže naglavačke okrenule način na koji komuniciramo, u načinu na koji kupujemo zapravo nije bilo nekih revolucionarnih promjena. Kao i prije nekoliko godina, kupovina potrošne robe uglavnom se svodi na razvlačenje kolica punih robe kroz trgovinu, čekanje u redovima te naposlijetku tegljenje robe doma. Osim što je poprilično naporno i vremenski zahtjevno (cilj trgovca je što duže zadržati nas u trgovini i što više stvari nam prodati), meni osobno je ovo i izuzetno stresno. Kupovina tehnikalija nije ništa drukčija: gužve, čekanje, i ponovno ogroman utrošak vremena i živaca.

Odjevni predmeti i obuća imaju svoje posebne izazove. Prije nego što odaberemo jedan ili dva predmeta koji ćemo stvarno kupiti, moramo isprobati barem desetak drugih, što opet za posljedicu ima gužvanje oko vješalica, čekanje na red pred garderobom, presvlačenje i onda opet u krug. Postavlja se pitanje - možemo li u budućnosti kupovinu pretvoriti u proces u kojem će svi biti sretni i zadovoljni. Može li digitalna tržnica kupovinu ponovno učiniti zabavnom?

KAKAV RAZVOJ?
Društvene mreže su totalno promijenile način na koji komuniciramo. Omogućile su nam da sada i odmah s prijateljima podijelimo stvari do kojih nam je stalo. Društvene mreže nam također omogućavaju da trenutno dobijemo i povratnu informaciju od ljudi koji su nam bliski, vezano uz bilo koju dilemu ili problem. Brend koji želi dobro kotirati, u budućnosti mora sa svojim klijentima komunicirati putem društvenih mreža. Mobilna telefonija je drugi tehnološki pilar koji će imati neposrednog utjecaja na način na koji ćemo kupovati u budućnosti. Danas 86% stanovnika posjeduje barem jedan mobilni telefon, 16% tih telefona su pametni telefoni koje uglavnom posjeduju mladi ljudi u dobi od 15 do 34 godine. To su ljudi koji zarađuju i koji zapravo predstavljaju potencijalne kupce. Mobilna platforma predstavlja idealno okruženje (u kombinaciji sa QR kodom) putem koje se kupcima može osigurati pristup dodatnim informacijama i preporukama vezanim uz proizvod čiji QR kod su skenirali.

DIGITAL SIGNAGE
Posljednja, ali ne i manje vrijedna komponenta ove tehnološke slagalice budućnosti jesu i sustavi digitalnog oglašavanja i informiranja (digital signage). LCD ekrani pogonjeni modernim i fleksibilnim digital signage sustavom informiraju kupce u prostoru o aktualnim ponudama, cool stvarima, novostima te im pružaju dodatne informacije koje su vezane uz ponudu trgovine i vertikale kojom se trgovina bavi. Sustavi digitalnog oglašavanja i informiranja u prostoru otvaraju trgovcu mogućnost ciljane komunikacije sa kupcima (kijentima) koji se trenutno nalaze u prostoru. Poruke koje se komuniciraju putem takvog sustava trebaju pratiti promjenu demografskog profila posjetitelja prostora kroz vrijeme, te promjenu njihovih potreba.

VIRTUALNE TRGOVINE
Zapravo i nećemo kupovati, pomislit ćemo, a stvari će se stvoriti same od sebe na pravim mjestima u ormarima, frižideru, špajzi. Čak ćemo i miris dinje osjetiti prije nego što se ona materijalizira u našem pametnom frižideru. Virtualne trgovine će nam uvelike olakšati kupovinu te uštedjeti vrijeme. Kod ovog koncepta trgovine, javna oglasna površina pretvara se u virtualnu vitrinu sa slikama proizvoda i QR kodovima. Kupac korištenjem pametnog telefona i aplikacije za kupovinu skenira kodove uz proizvode koje želi kupiti. Na telefonu se prikazuju dodatne informacije o proizvodu (deklaracija, sastav, razne korisne informacije, cijena i sl.), i jednostavnim odabirom proizvod se smješta u virtualnu košaricu. Nakon što odabere sve proizvode, kupac završava kupnju i odabire termin u kojem će mu roba biti dostavljena na kućnu adresu. Uvođenjem digital signage ekrana moguće je u potpunosti prilagoditi ponudu robe na virtualnoj polici kupcu koji stoji ispred ekrana. Digitalna tržnica budućnosti zapravo je osobna virtualna trgovina.

SOCIAL COMMERCE
Druga velika stvar koja će obilježiti trgovinu u budućnosti je social commerce. Kupac današnjice povezan u mjeri u kojoj nikad do sada nije bio. Upravo bi tu povezanost trgovci trebali iskoristiti. Ukoliko brend svoju ponudu prezentira na društvenim mrežama, te ukoliko korisnicima omogući komentiranje ponude te njezino ocjenjivanje, korisno bi bilo na neki način te informacije prikazati i u samim trgovinama. Platforma za digitalno oglašavanje i informiranje koja je povezana s društvenim mrežama čini savršeno tehnološko rješenje upravo za taj prijenos i prikaz pozitivne informacije unutar same trgovine. S druge pak strane, social commerce sustav omogućava kupcu da u trgovini kreira sadržaj, dijeli ga sa svojim prijateljima te na temelju njihove preporuke donese odluku o kupovini. Odličan primjer ovakvog sustava je rješenje Macy's magic fitting room koje omogućava kupcima da putem tableta odaberu odjevni predmet koji onda na LCD ekranu mogu prilagoditi sebi (slika odjevnog predmeta se spaja sa slikom kupca). Predivna stvar, koja je mukotrpni proces beskonačnog presvlačenja svela na igru s gadetima. Virtualni osobni pomoćnik, koji u sebi kombinira i mobilni uređaj za registraciju proizvoda predstavlja posljednju tehnološku novotariju koja će kupovinu u budućnosti učiniti mnogo ugodnijim iskustvom. Ovakvi uređaju koriste se kako bi klijenti već kod uzimanja proizvoda s police registrirali sadržaj kolica te se onda na blagajni podaci s takvog uređaja prebacuju u sustav blagajne. Osim informacija o proizvodu, virtualni osobni asistent može kupca informirati i o komplementarnim proizvodima (kad kupujem mineralnu da me upozori da mi za dobar gemišt treba i vino) te o proizvodima koje su kupovali drugi ljudi koji su kupovali slične stvari.

KRATKO, JASNO, CILJANO
Kupac budućnosti je pred vratima i sada je pravo vrijeme da se počnemo svi zajedno pripremati za njega. U prvom koraku trgovci i brendovi moraju drastično promijeniti način na koji komuniciraju s kupcem. Umjesto da se kupca bombardira jednosmjernim marketinškim porukama, potrebno je s njime komunicirati i to na način da su poruke kratke, jasne i ciljane. Što se tiče trgovine, ključ uspjeha leži u integraciji tri komunikacijska kanala: društvenih mreža, mobilnih telefona i digitalnih oglasnih površina. Ono što je izazov koji ostaje na nama (proizvođačima platforme, marketinškim agencijama, kreativnim agencijama i trgovcima) je da osmislimo uzbudljive kampanje koje će kupca zabaviti, informirati te potaknuti na potrošnju i potaknuti na to da postane ambasador brenda, što u stvarnom životu, što na društvenim mrežama. I za kraj se postavlja pitanje - što je potrebno za implementaciju izvrsne trgovine iz budućnosti. Prvo je potrebna hrabrost da se iskorači, zatim je potrebna ideja. Ideja mora biti zanimljiva, zabavna i mora pružiti dodatnu vrijednost za novac. Treba nam i dobra i otvorena platforma na kojoj će se ideja implementirati i, naposlijetku, potrebna je dobra ekipa koja je sposobna sve to povezati i implementirati.