• Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Progressive

Member Area
VOĐENJE NABAVE: Određivanje SMART ciljeva PDF Print E-mail
Monday, 30 July 2012 00:00

antonio zrili - logistikaPretpostavljam da ćemo se složiti ako kažem da se više volimo igrati nego raditi (iako postoje i oni koji posao shvaćaju kao igru). Zašto je tome tako i u čemu je razlika između igre i posla? Nekoliko je bitnih elemenata koji ih razlikuju...

Piše: Antonio Zrilić, član Uprave za strategiju i razvoj, Logiko

U svim igrama postoje stroga ili bar jasna pravila, dok u poslu to baš i nije uvijek tako pa djelatnici, a ponekad i menadžeri ne znaju što bi trebali činiti. Ljudi vole pravila i procedure – možda i zbog toga što im one bar malo ublažavaju odgovornost. Dakle, gdje je god moguće i u mjeri u kojoj je moguće treba definirati pravila da bi se ljudi ugodnije osjećali.

U igri se otvoreno bilježe rezultati i oni su transparentni. Isto tako ti rezultati se u većini igara dobivaju kao feed-back u vidu semafora ili ručne evidencije gdje se u svakom trenutku može provjeriti kako stojimo i na taj način možemo usklađivati i prilagođavati taktiku igranja. Iz tog razloga su neke igre zanimljivije od drugih. Uzmimo primjer hokeja na ledu u kojem se u svakom trenutku može na semaforu vidjeti rezultat, i umjetničkog klizanja čiji natjecatelji ne dobivaju feed-back o rezultatima tijekom igre već tek na kraju. Međutim, možda je najvažnija razlika između igre i posla u činjenici da u igri uvijek postoji jasan cilj (postići određeni broj bodova, određeno vrijeme, pobijediti protivnika i sl). U poslu na žalost nismo uvijek svjesni cilja i zato i ne postižemo maksimalne rezultate.

KONFLIKTNI CILJEVI
Ciljevi u nabavi mogu biti kratkoročni i dugoročni, a s tim u svezi mogu biti strateški i operativni. Ciljevi nam služe da bismo mogli planirati (i na njih ćemo se još vratiti kada budemo govorili o forecastingu i vještinama poslovnog planiranja). Bitno je da se ciljevi nabave uvijek trebaju usklađivati sa strateškim ciljevima cjelokupnog poduzeća. Problem, međutim, u poduzećima mogu predstavljati konfliktni ciljevi između pojedinih funkcija. Uzmimo primjer dva glavna strateška cilja nekog poduzeća – povećanja tržišnog udjela te smanjenja troškova. Za funkciju nabave usklađivanje ciljeva znači da treba smanjiti troškove nabave, a jedan od najvećih troškova pod kontrolom nabave su zalihe. S druge strane, usklađeni cilj prodajnih djelatnika bio bi povećanje prodaje. Da bi prodali što više, očekuju da na zalihama uvijek bude svih artikala i modela u dovoljnim količinama. Ako sada dobro pogledamo ove ciljeve prodaje i nabave koji se odnose na zalihe, oni su u konfliktu jer prodaja treba visoke zalihe da ispuni svoj cilj dok nabava treba niske zalihe da ispuni svoj. Ovakvi konflikti se obično događaju nenamjerno iako sam čuo od nekih uprava da to rade i namjerno kako bi potaknuli kompeticiju između odjela. Međutim, sa takvim stvarima treba biti oprezan jer se konfliktni ciljevi lako pretvaraju u konflikte unutar poduzeća što nikako ne daje dobru atmosferu i sinergiju unutar firme.

SMART CILJEVI
Postoji jedna vježba koja nam može pomoći u određivanju kvalitetnih ciljeva. Ova tehnika se zasniva na kratici SMART (eng. pametan). Što znači imati SMART cilj? S – specifičan; M – mjerljiv; A – aktivan, (izazovan, usklađen); R – relevantan (realan); T – tempiran (definirano konačno vrijeme). SPECIFIČAN – cilj treba biti jasan i vama koji ga donosite, a i drugima koji će ga procjenjivati. Pobrinite se, dakle, da je vaš cilj specifičan, jasan i jednostavan. Ne možete, na primjer, reći: "Cilj nabave je smanjiti troškove". Pokušajte ga specificirati na sljedeći način: "Pokušat ćemo smanjiti troškove zaliha". MJERLJIV – da biste mogli upravljati svojim ciljevima i akcijama koje poduzimate kako biste ih postigli, ciljevi moraju biti mjerljivi. Više manjih, mjerljivih koraka do cilja daje vam "brze pobjede" (quick wins) koje podižu motivaciju na vašem putu do krajnjeg cilja, omogućuju vam praćenje promjene koja nastaje, vremenskog okvira kojeg ste postavili, ali i zadovoljstvo postignutim. Primjer mjerljivog cilja bi bio: "Pokušat ćemo smanjiti troškove zaliha za 20 posto".

AKTIVANkada identificirate vama važne ciljeve, počinjete razmišljati o načinima na koje možete ostvariti svoj cilj. Cilj mora biti izazovan i dovoljno motivirajući da biste iskoristili svoje vještine, znanja i mogućnosti, kako biste ga dostigli. REALANcilj mora biti realan i izvediv što ne znači i jednostavan. Ako je vaš cilj daleko iznad realnih mogućnosti, to bi bilo obeshrabrujuće i u samom startu bi bio osuđen na propast. No dobro postavljen cilj ipak traži od vas ulaganje dodatnog napora, motivira vas da zaista date sve od sebe.

TEMPIRANPostavite vremenski okvir za postizanje cilja. Na ovaj način jasno definirate rokove za postizanje ciljeva. Izbacite iz svojeg rječnika termine kao što su “odmah“ ili “što je prije moguće“ jer one vas neće odvesti k cilju. Primjer dobro tempiranog cilja bi bio: "Pokušat ćemo smanjiti troškove zaliha za 20 posto do kraja godine".

Ispravno postavljanje ciljeva važan je korak u njihovu postizanju. Ako ciljevi nisu jasni, konkretni i ispravno postavljeni, male su šanse da će ih se ispuniti.


ANTONIO ZRILIĆ -> ARHIVA TEKSTOVA:

->Vještine vođenja nabave: PROAKTIVNOST
->Prednosti i zamke outsourcinga
->Preispitivanje planova uspjeha u 2012.
->Set za preživljavanje 2012.
->Dobre, stare i logične metode prognoza
->Stručnjaci za prognoze
->Forecasting – poslovno planiranje
->Odredite odgovornost za zalihe
->Naučite koristiti Dijagram riblje kosti!
->Pretvorite mrtve zalihe u gotovinu!