• Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Progressive

Member Area
Tko ocjenjuje dobavljače i kako? PDF Print E-mail
Sunday, 24 February 2013 14:45

antonio zrili - logistikaJedan od glavnih poslova svakog nabavljača, voditelja nabave ili bilo kojeg drugog profesionalca u nabavi je vrednovanje, odnosno ocjenjivanje dobavljača. U prethodnom članku smo spomenuli jedan od elemenata ocjenjivanja – Koje dobavljače ocjenjivati, a u nastavku ćemo govoriti o ocjenjivačima i kriterijima za ocjenjivanje.

Piše: Antonio Zrilić, član Uprave za strategiju i razvoj, Logiko

Tko bi to trebao ocjenjivati dobavljače? Logičan odgovor bi bio – pa, nabava. Međutim, odgovor nije uvijek tako jednoznačan. S obzirom da za kvalitetu dobavljača nije zainteresiran samo jedan odjel poduzeća (najčešće nabava) nego i ostali dijelovi poduzeća (kao što je skladište, proizvodnja, knjigovodstvo i dr.), potrebno je mjeriti dobavljače iz različitih kutova.

TKO KOGA OCJENJUJE
Istina, nabava je zainteresirana za stabilnost cijena i isporuka te za povoljne uvjete plaćanja. Isto tako, nabava preferira pouzdanost i fleksibilnost odnosno brzu reakciju na njezine zahtjeve, ali su proizvodnja i odjel za kontrolu kvalitete zainteresirani za kvalitetu proizvoda i materijala. Skladište je zainteresirano za točnost isporuke i količine te ga zanima kvaliteta pakiranja, dok knjigovodstvo može ocijeniti kvalitetu financijskih dokumenata. U tom smislu svaki od navedenih odjela u poduzeću ima potrebu, ali i obvezu ocijeniti dobavljača u onom dijelu poslovanja koji se odnosi na taj odjel. Tako na primjer nabava ocjenjuje cijenu, uvjete plaćanja, ali i brzinu odaziva na upite. Djelatnici u proizvodnji mogu ocijeniti kvalitetu proizvoda i količinu škarta, dok u knjigovodstvu mogu ocjenjivati ima li pogrešaka na fakturama, ponovnih knjiženja i slično. Skladištari ocjenjuju točnost isporuka (dolaze li na vrijeme i u količini koja je navedena u narudžbenici). Danas postoje IT i ERP sustavi koji mogu pomoći u smislu automatizacije ocjenjivanja dobavljača po nekim kriterijima kako bi taj dio oduzimao što manje vremena.

KRITERIJI
Treći element u ocjenjivanju su kriteriji po kojima se dobavljači ocjenjuju. Ono što se traži je da ocijenimo trenutne performanse, mogućnosti održavanja tih performansi i moguće buduće zahtjeve. Pod trenutnim performansama možemo ocijeniti elemente kao što su:
->KVALITETA PONUDE - pitamo se: Odnose li se ponude dobavljača na natječaj? Jesu li potpune i sveobuhvatne i jasno strukturirane?
->CIJENA – pod kriterijem cijene gledamo razinu cijene tj. koliko su cijene dobavljača konkurentne, zatim fleksibilnost cijena, odnosno - koliko je dobavljač fleksibilan u smislu potrebnih promjena cijena? I na kraju transparentnost cijena – jedan od sve bitnijih elemenata u današnje vrijeme kada je sve teže postići konkurentnost na tržištu, a ona se može postići samo suradnjom među partnerima. Ono što želimo ocijeniti i vidjeti kod svoga dobavljača je - koliko je on spreman objasniti svoju strukturu troškova?
->UVJETI PLAĆANJA I CIJENE NA RAČUNIMA - jesu li uvjeti plaćanja i cijene na računu kao što je navedeno u ugovoru?

ODRŽAVANJE PERFORMANSI
Sustavi za održavanje performansi podrazumijevaju elemente kao što su: kvaliteta, dostupnost stručnog osoblja, odnosno - može li dobavljač i nadalje osiguravati stručni kadar te ima li dovoljno podrške u natječajnoj fazi i u svakodnevnom poslovanju? Budući zahtjevi se mjere kroz elemente koji osiguravaju opstanak i uspjeh na tržištu u budućnosti.
Ti elementi su:
->Napori za smanjenje troškova kod dobavljača tj. - ulaže li dobavljač napore kako bi se smanjili troškovi, i daje li određene prijedloge za smanjenje troškova?
->Mogućnost globalnih ugovora, odnosno - koliki potencijal ima da postane globalni dobavljač za ovaj proizvod? Možemo li povećati i proširiti našu suradnju? 
->Spremnost na e-poslovanje - sudjeluje li dobavljač ili je spreman sudjelovati u e-business aktivnostima (npr. e-tržnice, eaukcije i slično)?
Jedan od najučinkovitijih načina ocjenjivanja dobavljača je odlazak u njegovu firmu i njegove poslovne prostore, radione i tvornice te ocjenjivanje na licu mjesta. Ovakav način ocjenjivanja naziva se vizita ili audit.

Ove i ostale vještine u vođenju nabave obrađivat će se detaljno na radionicama i praktikumima Logiko Akademije: 5 vještina za uspješno vođenje nabave. Više na http://www.logiko-edukacija.com/akademija
 

ANTONIO ZRILIĆ -> ARHIVA TEKSTOVA:

->Ocjenjivanje dobavljača
->Selekcija dobavljača
->Upravljanje odnosima s dobavljačem

->Izvoz i proizvodnja čekaju kreativne profesionalce

->Vođenje nabave: Određivanje SMART ciljeva
->Vještine vođenja nabave: PROAKTIVNOST
->Prednosti i zamke outsourcinga 
->Preispitivanje planova uspjeha u 2012. 
->Set za preživljavanje 2012. 
->Dobre, stare i logične metode prognoza 
->Stručnjaci za prognoze
->Forecasting – poslovno planiranje
->Odredite odgovornost za zalihe
->Naučite koristiti Dijagram riblje kosti! 
->Pretvorite mrtve zalihe u gotovinu!