• Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Progressive

Member Area
Riža i rižini krekeri: Azijska kraljica žitarica PDF Print E-mail
Friday, 07 June 2013 11:49

diana gluhak novaRiža je vrijedan prehrambeni proizvod te se prvenstveno upotrebljava za prehranu ljudi jer je lako probavljiva, blago djeluje na probavni trakt i ne izaziva poteškoće u probavi. U poslovnom okruženju često se ne nađe potrebno vrijeme za pravilan obrok. Rižini krekeri mogu biti odgovor za brz, ali i kvalitetan poslovan snack.

Piše: Diana Gluhak, mag. nutricionizma, foodieCro

Bogata kulturna povijest riže seže u daleku Kinu te razna arheološka i genetička istraživanja sugeriraju da riža koju danas konzumiramo potječe iz pojedinih pokrajina Kine još 13.500 g.pr.Kr. Riža se kulturološki, osim uz razna jela, često veže uz plodnost, što je jedan od razloga zašto se rižina zrnca bacaju na mladence tijekom obreda vjenčanja. Podrijetlo i značajan uzgoj riže primarno potječe s Azijskog kontinenta. Danas je riža jedna od najčešće korištenih žitarica svijeta. Usprkos tehnološkim dostignućima, Azija danas ostaje gotovo jedini proizvođač riže sa 92% ukupne svjetske proizvodnje. Postoji više vrsta riže, čak više od tisuću! Najgrublja klasifikacija riže dijeli je na indijsku (duguljaste vrste) i japansku (okruglaste vrste). Postoje blage razlike i kod pripreme riže: duguljasta se manje lijepi te oblik više-manje ostaje očuvan i često se koristi za juhe ili rižota. Okruglasta, japanska riža se znatno više lijepi te se često koristi za razna jela iz kalupa, za kreme, deserte ili sushi.

PREHRAMBENA VRIJEDNOST

Nutritivna vrijednost riže ovisi o raznim faktorima poput vrste riže, vrste tla i vremenskih prilika, obradi riže i načinu pripreme. Zrno riže sadrži 60%–70% ugljikohidrata, 6%-8% bjelančevina i oko 2% masti. Riža u usporedbi s ostalim žitaricama ima najveću energetsku vrijednost. Često se naglašava prehrambena razlika između smeđe i bijele riže. Smeđa riža zadržava dio ovojnice i klicu te samim time i veći udio nutrijenata. Razlike, osim u okusu postoje i u prehrambenim vlaknima, glikemijskom indeksu te manjoj količini vitamina i minerala. Dok bijela, oljuštena riža sadrži 0.4 g prehrambenih vlakana/100 g, smeđa riža sadrži 1.8 g prehrambenih vlakana /100 g riže.

U klici smeđe riže se nalazi vitamin E, dok je ovojnica bogata gotovo svim vitaminima B skupine, prvenstveno folatom i tiaminom. Kod minerala, magnezij, mangan, fosfor, cink i selen nalaze se u većim količinama u smeđoj riži. Smeđa, neoljuštena riža, primjerice, ne sadrži flor. Prehrambene navike kakve se često nalaze kod opće populacije ne osiguravaju dostatne količine prehrambenih vlakana koja su iznimno bitna kod očuvanja intestinalne mikroflore, ali i općeg zdravlja te se u tu svrhu vrijednost smeđe riže stavlja ispred dodatno obrađene bijele riže. Glikemijski indeks bijele i smeđe riže se uvelike razlikuje. Glikemijski indeks označava postprandijalnu razinu glukoze u krvi, tj. razinu šećera u krvi nakon konzumiranog obroka. Preporuča se konzumirati namirnice čiji se glikemijski indeks nalazi u srednjim ili niskim okvirima. Glikemijski indeks specifične namirnice gubi se kada se radi o kombinaciji više namirnica unutar jednog obroka. Nizak glikemijski indeks je manji od 55, srednji od 55-70, a visoki 70-100. Glikemijski indeks bijele riže je 89 - visok, dok je smeđe riže 50 – nizak.

RIŽINI KREKERI

Riža je vrijedan prehrambeni proizvod te se prvenstveno upotrebljava za prehranu ljudi jer je lako probavljiva, blago djeluje na probavni trakt i ne izaziva poteškoće u probavi. U poslovnom okruženju često se ne nađe potrebno vrijeme za pravilan obrok. Rižini krekeri mogu biti odgovor za brz, ali i kvalitetan poslovan snack. Rižini krekeri su kalorični, imaju visok glikemijski indeks te ih je dobro kombinirati sa sirnim namazom, maslacem, kravljim sirom ili namazom od gljiva kako bi upotpunili obrok. Ma malo si dajte oduška i poigrajte se začinima i začinskim biljem! Začinsko bilje, osim što vas mami mirodijama, vrlo je često snažan i lako dostupan antioksidant. Primjerice, na kombinaciju rižinog krekera i sirnog namaza stavite prstohvat crvene paprike, peršina i papra i dobit ćete brz i nutritivno prihvatljiv obrok! Također, rižini krekeri i riža u pravilu ne sadrže gluten te su za sve osobe koje pate od preosjetljivosti ili alergija na gluten adekvatan (među) obrok. Riža je azijska kraljica žitarica koja se kao gošća u Europi zadržala niz stoljeća, pritom mijenjajući jelovnike, okuse i navike. Ova prilagodljiva namirnica, ukoliko se maštovito i odgovorno koristi, može postati neizostavan suputnik u kreiranju jelovnika.

 

DIANA GLUHAK -> ARHIVA TEKSTOVA:

->Thunnus naš jadranski

->Čaj - napitak koji je promijenio svijet

->Stevija - šećer novog doba  

->Kranjska kobasica 'predmet' velike rasprave 

->Antioksidansi - važan atribut zdravlja

->Zajedno smo jači