• Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Progressive

Member Area
Funkcionalni slatkiši: Pokretači nove grane tržišta PDF Print E-mail
Tuesday, 22 October 2013 14:34

diana gluhak novaNajbitniji koncept funkcionalne hrane temelji se na povezanosti prehrane i zdravlja kao bitne komponente. Na taj način tehnološkim procesom objedinjuje se nekoliko značajki: zdravstvena ispravnost hrane, okus koji potrošač traži te hranjiva, ali i funkcionalna komponenta koja omogućuje dodanu vrijednost prehrambenom proizvodu.

Piše: Diana Gluhak mag. nutr., Zdravi trend 

Danas sve mora biti neponovljivo, jedinstveno ili “in” na neki način, pa je u tu kategoriju blještavih zvijezda ušla upravo hrana s novim terminom. Dok se u području znanosti o hrani neprestano otkrivaju nove značajke koje potpomažu rapsodiji okusa, na red je došla i funkcionalnost. Da, međutim, funkcionalna hrana? Termin funkcionalna hrana je zapravo skovan u Japanu, ne tako davne 1980. godine kao rezultat nekoliko znanstvenih studija i od tada škaklja maštu proizvođača hrane.

ŠTO ZNAČI “FUNKCIONALAN”?

Znači li funkcionalna hrana da neka druga hrana u našem organizmu ne funkcionira? Pa baš i ne. Sve namirnice su funkcionalne, jer pružaju različite količine hranjivih tvari i energije. Međutim, općenito se smatra da funkcionalna hrana nudi dodatne pogodnosti koje mogu smanjiti rizik od bolesti ili promicati optimalno zdravlje jer sadrži bioaktivne sastojke za koje je znanstveno potvrđeno da imaju povoljno djelovanje na zdravlje ljudi. Termin “funkcionalna” zapravo ukazuje na to da hrana ima dodanu, poznatu vrijednost koja ima blagotvoran utjecaj na zdravlje osoba. Najbitniji koncept funkcionalne hrane temelji se na povezanosti prehrane i zdravlja kao bitne komponente. Na taj način tehnološkim procesom objedinjuje se nekoliko značajki: zdravstvena ispravnost hrane, okus koji potrošač traži, hranjiva, ali i funkcionalna komponenta koja omogućuje dodanu vrijednost prehrambenom proizvodu. Potrošači u novije vrijeme pokazuju drugačiju percepciju i razumijevanje, te se okreću “zdravijim” proizvodima i u njima traže funkcionalnu komponentu, kao dodanu vrijednost.

funkcionalni-slatkisi-1ŠTO KAŽE TRŽIŠTE?

Tržište funkcionalne hrane naučilo je potrošača da prepoznaje funkcionalnu hranu i svrstava je u kategoriju hrane koja ima jači utjecaj na zdravlje ukoliko je na ambalaži istaknuta zdravstvena tvrdnja. U pravilu je takva hrana i skuplja. Navođenje zdravstvenih i prehrambenih tvrdnji regulirano je Pravilnikom o prehrambenim i zdravstvenim tvrdnjama. Na zadnjem skupu o Funkcionalnoj hrani koji se održao u srpnju ove godine, iz prezentacije Odjela za znanstvenu potporu i baze podataka dalo se izvesti par zaključaka. Tako, primjerice, govori li se o fermentiranim mliječnim proizvodima kao funkcionalnoj hrani, potrošač će za njima češće posegnuti po sunčanom vremenu nego ako je oblačno. Ako govorimo o konzumentima napitaka s dodatkom vitamina i minerala, kupca ćemo najprije pronaći u Zagrebu i okolici, Dalmaciji ili čak sjevernoj Hrvatskoj dok su najmanje zainteresirani stanovnici Like i Banovine. Isti ti konzumenti napitaka uglavnom imaju i normalan Indeks tjelesne mase (BMI – Body Mass Index) te možemo zaključiti da potrošači funkcionalnih proizvoda uglavnom teže zdravom trendu života.

FUNKCIONALAN I SLADAK

Iako mliječni proizvodi predstavljaju najbrojniju skupinu funkcionalne hrane, treba se osvrnuti na slatkiše. U segmentu poboljšanja zdravlja, smanjivanja rizika od bolesti i sl., vrlo je nezahvalno govoriti upravo o funkcionalnim ili “zdravim” slatkišima. Prilikom izrade konditorskih funkcionalnih proizvoda, osim što na umu treba imati funkcionalnu komponentu, treba također utvrditi i senzorsku prihvatljivost. Takvi proizvodi mogu imati značajan iskorak u pokretanju rasta nove grane tržišta, koja bi bila primjerenija zdravom trendu života potrošača, a ne samo nepcu. Iako je čokolada za Azteke bila hrana bogova, nalazimo se u eri pretilosti i kroničnih nezaraznih bolesti koje prate sjedeći stil života. Potrebno je zapitati se kakvi bi to bili funkcionalni slatkiši koji bi bili slatki za svako nepce, pridodali vrijednost potrošaču i proizvođaču, a opet imali manju kalorijsku vrijednost i manji ukupan udio jednostavnih šećera u proizvodu.

funkcionalni-slatkisi-2American Heart Association dala je specifične smjernice za unos dodanog šećera - ne više od 6 žličica šećera na dan za žene i 9 žličica šećera na dan za muškarce, gdje su žličice simboličan prikaz ukupnog unosa jednostavnih šećera. Logičan put prilikom kreacije funkcionalnih konditorskih proizvoda je modifikacija standardne recepture i dodatak funkcionalnih sastojaka. Neki od funkcionalnih sastojaka mogu uključivati medije karamele kao izvrsnu podlogu u koji se dodaju primjerice prehrambena vlakna, a da pritom ne sadrži umjetne boje i sladila koji će tada imati poboljšanu hranjivu vrijednost. Drugi primjer je tamna čokolada, koja sa već postojećim većim udjelom kakaa ima izvrsnu antioksidativnu vrijednost, te uz dodatak primjerice polifenola bi mogla pružiti određeni zdravstveni boljitak. Journal of Nutrition je u lipnju ove godine objavio da je ukupna smrtnost u istraživanju smanjena za 30% kod ispitanika koji su imali prehranu bogatu polifenolima (>650 mg / dan) u usporedbi sa sudionicima koji su imali nizak unos polifenola (<500 mg / dan), pa možda postoji niša za budući napredak funkcionalnih proizvoda i u tom smjeru.

TOČKA NA “S“

Funkcionalna hrana nudi veliki potencijal za poboljšanje zdravlja i/ili sprječavanja određenih bolesti kada se uzima kao dio uravnotežene prehrane i zdravog načina života. Istraživačke mogućnosti u prehrani treba usmjeriti upravo u odnos između hrane i njezinih komponenata uz naglasak na poboljšano opće stanje i zdravlje. Komunikacija takvih pogodnosti hrane treba biti u skladu sa zakonom, kako bi potrošač na najbolji mogući način dobio točnu i jasnu informaciju o navedenom proizvodu. U skladu s time, nadam se da će uskoro i slatkiši nadići dobro uvježbani ples glukoze i fruktoze, te u obliku funkcionalnih proizvoda, staviti točku na “s“.

 

DIANA GLUHAK -> ARHIVA TEKSTOVA:

->Integralni proizvodi: Namirnice bogate vlaknima - partner u prehrani

->Riža i rižini krekeri: Azijska kraljica žitarica

->Thunnus naš jadranski

->Čaj - napitak koji je promijenio svijet

->Stevija - šećer novog doba  

->Kranjska kobasica 'predmet' velike rasprave 

->Antioksidansi - važan atribut zdravlja

->Zajedno smo jači