• Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Progressive

Member Area
Trendovi i prognoze: Alati budućnosti u retailu PDF Print E-mail
Wednesday, 20 November 2013 16:50

andrija-frincic-novoU svijetu se tijekom sljedeće godine očekuje izuzetno čvrsto integriranje prodajnih kanala (fizički dućan, mobile, web) i marketinških kanala (web, mobile, social) na način da je kupac u svakom i na svakom kanalu u mogućnosti obaviti transakciju (kupiti proizvod) dok ga paralelno prati i visoko personalizirana marketinška kampanja na svim kanalima…

 Piše: Andrija Frinčić, CEO, Implementacija snova d.o.o.

Kraj godine je vrijeme kada se rade retrospektive prošle godine i predviđanja za nadolazeću. Kako sam ja više osoba budućnosti, pustit ću ovu da u miru završi, i zajedno ću s vama zaviriti u kristalnu kuglu da pokušamo vidjeti što nam uzbudljivog donosi 2014. godina. U našem predviđanju fokusirat ćemo se na tehnologiju kao alat koji će bez sumnje transformirati maloprodaju. S obzirom na specifičnosti podneblja u kojem živimo i izazova koji nas očekuju u Novoj godini, a koja bi prema predviđanjima trebala biti još teža od ove, pokušat ću između ostalog usporediti trendove koje očekujemo da će biti aktualni tijekom iduće godine u svijetu s onim što očekujem da će se dogoditi kod nas.

OMNI VS MULTI

Nekoć davno, u vremenima kojih se čak i ja teško sjetim, kontakt kupca s proizvodom odvijao se u fizičkim trgovinama. Marketingaši su se tada kupcu obraćali bilo putem radijskih, odnosno televizijskih poruka, bilo putem letaka, odnosno oglasa u novima. Broj kanala na kojima je dolazilo do kontakta između kupca i trgovine bio je malen. Razvojem tehnologije otvaraju se nove fronte, odnosno novi kanali komunikacije. U uporabu polako uvodimo pojam višekanalna prodaja, i višekanalni marketing. U takvom okruženju brend se klijentu predstavlja na više kanala i kupac je u mogućnosti kupiti proizvod putem više prodajnih kanala. Višekanalna prodaja i marketing polako postaju "so last year". Godina pred nama je godina omni-kanalnog pristupa. Marketinški i prodajni kanali su povezani i integrirani na takav način da kupac doživljava potpuno iskustvo brenda bez potrebe da u bilo kojem trenutku zamijeni kanal. U svijetu se tijekom sljedeće godine očekuje izuzetno čvrsto integriranje prodajnih kanala (fizički dućan, mobile, web) i marketinških kanala (web, mobile, social) na način da je kupac u svakom i na svakom kanalu u mogućnosti obaviti transakciju (kupiti proizvod) dok ga paralelno prati i marketinška kampanja na svim kanalima koja je između ostalog i visoko personalizirana. Kako mi polako kaskamo za ostatkom svijeta, očekujem da će domaći maloprodajni lanci u 2014. ozbiljnije zagristi u online i mobile prodajne kanale. Isto tako očekujem daljnji rast marketinških aktivnosti na webu i društvenim mrežama. Što se pak tiče pravog omni-kanalnog pristupa, bez obzira što je tehnologija spremna i što postoje male tehnološke kompanije s potrebnim kompetencijama, na to ćemo u ovim krajevima pričekati godinu ili dvije. Kralj je mrtav, dugo nam živo novi kralj. Barem u svjetskim okvirima i barem sljedeću godinu.

KUPAC U FOKUSU

retail-buducnost-tehnologija-1

U ona davna vremena, koja sam već spomenuo, kupovali smo u lokalnom dućanu od trgovca koji je o nama i o našoj obitelji znao gotovo sve. U tom okruženju trgovac je bio osoba koja zna sve o svom kupcu i koja bi mu za kupnju predložila nove interesantne stvari. Danas kupujemo u velikim trgovačkim centrima, vrlo često od trgovaca koji nemaju vremena dobro nas pogledati, a kamoli upoznati, pa opet, bez obzira na sve, preporuke kojima nas obasipaju putem raznih kanala nikad nisu bile bolje i preciznije. Digitalni trag koji ostavljamo kroz život vodi nas do velike stvari, koja će obilježiti sljedeću godinu i to ne samo u segmentu maloprodaje već u ostalim vertikalama. Big data čine sve one digitalne informacije koje ostavljamo iza sebe kroz svakodnevni život. To su naše aktivnost na webu, aktivnosti kroz mobilne aplikacije malotrgovačkog lanca koje koristimo za kupovinu te aktivnosti u fizičkim dućanima koje se prate zahvaljujući programima nagrađivanja vjernosti kupca. Ove informacije povezane s informacijama ostalih kupaca čine jedan informacijski Mount Everest na temelju kojeg nas posebni računalni algoritmi razvrstavaju u kutijice i labeliraju kako bi nam opet računala mogla generirati precizne preporuke koje se poklapaju s našim interesima i potrebama.

PERSONALIZACIJA

Podaci koje maloprodajni lanci u svijetu marljivo skupljaju, tijekom 2014. omogućit će daljnju personalizaciju iskustva kupovine. Web trgovine i mobilne aplikacije nudit će nam preporuke i za nas će slagati liste za kupovanje temeljene na našim navikama i navikama ljudi koji spadaju u našu demografsku skupinu. Iza svega stajat će napredi algoritmi preporuka koji će u realnom vremenu obrađivati velike količine podataka o navikama kupaca. Osim preporuka u skladu s potrebama kupaca, u sljedećoj godini u svijetu se očekuje porast broja servisa koji će prilagođavati cijenu proizvoda samom korisniku pri čemu se očekuje da će neka od rješenja ponuditi opciju kupcu da sam odredi cijenu koju je spreman platiti. Pametne preporuke u kombinaciji sa geolociranjem kupca omogućit će trgovcima u malotrgovačkoj mreži da pristupe kupcu (kada se nalaze u njegovoj blizini) s ponudom koja mu je prilagođena. Prilagođavanje proizvoda vlastitim željama i potrebama sljedeći je trend koji proizlazi iz analize potreba i navika kupaca. Već sada postoje web servisi koji kupcima omogućavaju da iz definiranih građevnih blokova dizajniraju namještaj po vlastitim željama i u vlastitim bojama, a sve po izuzetno popularnim cijenama. Broj ovakvih servisa u svijetu sljedeće godine će rasti. U našem dvorištu će stvari biti ipak malo konzervativnije. Očekujem da će "rudarenje" nad velikom količinom podataka koje domaći maloprodajni lanci prikupljaju o nama uroditi kvalitetnijim i osobnijim preporukama te marketinškim kampanjama. S druge strane sam gotovo siguran da u sljedećoj godini na ovim prostorima nećemo vidjeti servis koji nama kao kupcima omogućava da određujemo cijenu proizvoda. Što se pak tiče prilagodbe proizvoda vlastitim željama i potrebama, uvjeren sam da će tijekom sljedeće godine biti predstavljeno nekoliko takvih servisa. Razina prilagodbe će u prvim verzijama biti vjerojatno poprilično ograničena, ali bez obzira na to mislim da je pred nama iskorak hvale vrijedan i to u dobrom smjeru.

SKENIRAJ ME NJEŽNO

retail-buducnost-tehnologija-2

Jedan od velikih problema kod maloprodaje odjevnih predmeta je iznimno visoki postotak vraćene robe zbog pogrešne veličine. Tehnološki trend koji bi trebao riješiti taj problem jesu 3D skeneri tijela. Sve u našim životima je već neko vrijeme digitalno, konačno je došlo vrijeme da i naša tijela postanu takva. 3D digitalizacija tijela otvara nove mogućnosti isprobavanja odjeće u samim trgovinama, ali i u udobnosti vlastitog doma putem web trgovine. Jedina briga koja nam tada ostaje jest - odgovara li naš 3D model stvarnom stanju stvari. Uvjeren sam da u našim trgovinama odjećom tijekom sljedeće godine nećemo imati prilike isprobati to čudo tehnike, no nadam se da ćemo imati priliku vidjeti barem jedan iskorak u smjeru kojeg je zacrtao Mayc's sa svojim čarobnim ogledalom (Magic Mirror). Ako je suditi prema tehnološkim trendovima za sljedeću godinu, pred nama je izuzetno uzbudljivo razdoblje. Nada se da ćemo dio tehnologije za koju se predviđa da će zaživjeti u svijetu imati prilike vidjeti i isprobati kod nas, ako ne sljedeće godine onda barem one iza. Isto tako se nadam da će barem jedan od maloprodajnih lanaca ili lokalnih brendova tijekom sljedeće godine skupiti hrabrosti i napraviti značajniji tehnološki iskorak u skladu sa svjetskim trendovima.

ANDRIJA FRINČIĆ -> ARHIVA TEKSTOVA:

->Podaci su naše najveće blago 
->Digitalni kanali: Komunikacijom do boljeg odnosa s kupcem
->Podatkovni centri: Trgovina u oblacima
->Kupac u fokusu Business Inteligencea
->Biometrijsko plaćanje: Otiskom prsta do ubrzane kupovine
->Mikrolokacija - zlatna koka modernog retaila
->Forsquare: Komunikacija brendova s korisnicima
->Živjela digitalna tržnica