• Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Progressive

Member Area
Tehnologija u retailu 2013. PDF Print E-mail
Wednesday, 18 December 2013 14:18

andrija-frincic-novoNakon što sam u prošlom broju zavirio u kristalnu kuglu i pokušao isčitati što nas to tehnološkog očekuje u Novoj, za ovaj broj ću sumirati godinu koja je za nama. Što se tiče tehnologije, bez obzira na lošu gospodarsku situaciju globalno, prošla godina bila je poprilično uzbudljiva…

Piše: Andrija Frinčić, CEO, Implementacija snova d.o.o.

S obzirom na veliku konkurenciju u maloprodaji, osnovni cilj tehnologije u maloprodaji je smanjiti troškove poslovanja i povećati promet kako bi se u konačnici dobit povećala. Da bi to bilo moguće, maloprodaji je bitnije nego ikad razumjeti tko je to njihov kupac i koje je njegovo očekivano ponašanje. Bolje razumijevanje kupca i njegovih potreba vodi do personalizirane ponude te do povećanja prometa. To je jedan od glavnih razloga zašto je Business Intelligence bio zvijezda svih konferencija posvećenih maloprodaji.

BUSINESS INTELLIGENCE

Poslovno izvješćivanje, ili poslovna inteligencija kako se kod nas prevodi, omogućava maloprodaji da sistematizira podatke iz različitih poslovnih sustava. Korištenjem različitih matematičkih modela nad sistematiziranim podacima sustav poslovnog izvješćivanja generira različite poslovne izvještaje koji olakšavaju donositeljima odluka voditi poslovanje. U svojoj najkompleksnijoj varijanti ovakvi sustavi mogu biti postavljeni na način da omogućuju donošenje zaključaka u realnom vremenu i da kroz povezivanje sa sustavima blagajni ili online trgovina omogućavaju prilagodbu ponude kupcu koji trenutno kupuje. Dvije su glavne prepreke kod uvođenja sustava poslovnog izvješćivanja. Da bi sustav generirao dovoljno kvalitetna izvješća, BI sustav potrebno je povezati sa svim različitim poslovnim sustavima u maloprodaji.

Kako tipični maloprodajni lanac ima veliki broj takvih sustava, često od različitih vendora, povezivanje u jednu skladnu cjelinu izuzetno je složen posao za kojeg na početku ne postoji garancija da će biti uspješno obavljen. Naime, svaki vendor ima svoju bazu podataka, u njoj čuva podatke koji trebaju njegovom sustavu i koji su prilagođeni funkciji koju taj sustav obavlja. Povezati takve podatke sa drugim sustavima koji opet imaju svoja pravila - izuzetno je teško ili čak nemoguće. Ova kompleksnost za posljedicu ima i visoku cijenu implementacije ovakvog sustava što često bude jedna od glavnih prepreka za uvođenje BI sustava.

S druge pak strane, koristi od sustava su višestruke, optimizacija skladišnih potencijala, optimizacija procesa prodaje, personalizacija ponude, ciljani marketing i ciljana komunikacija sa kupcem s jedne strane osiguravaju smanjenje troškova poslovanja, a s druge strane povećavaju pomet. Zato BI da, ali oprezno i sa kvalitetnim multidisciplinarnim projektnim timom. Što se tiče implementacije rješenja poslovnog izvješćivanja u našim krajevima, neki od većih maloprodajnih lanaca prepoznali su potencijal ovakvih sustava i krenuli u implementaciju.

retail-buducnost-1ONLINE ILI MOBILE ILI SVE

Fizička trgovina, ona izgrađena od cigle i cementa, polako ali sigurno gubi na važnosti. Sve više transakcija seli se iz fizičkih trgovina u virtualne. Za razliku od fizičke trgovine u koju moramo otići, kupovinu u virtualnoj trgovini možemo obaviti bilo kad i bilo gdje. Dakle, više nema potrebe trošiti vrijeme na odlazak u trgovinu, već kupovinu možemo obaviti iz tramvaja na putu kući nakon napornog radnog dana. Ovdje je naravno najveći problem dostava s obzirom da je ona najranije sljedeći radni dan, stoga nikako ne možemo na ovaj način kupovati stvari koje nam trebaju danas za ručak.

Popularnost eCommerce, broj web trgovina koje se otvaraju, i promet koje ostvaruju, jasan je pokazatelj da smo svjedoci jedne nove revolucije. Eh, tako je to u svijetu, a kod nas bih bio slobodan reći da se osjeća svojevrsna stagnacija online ponude. Najdalje je u izgradnji virtualne trgovine i kupovine iz trosjeda otišao Konzum koji svojim kupcima omogućava kupovinu širokog spektra robe široke potrošnje bilo putem web aplikacije, bilo putem pametnog telefona. Postoje također neki pokušaji pokretanja web trgovine za kućanske aparate i bijelu tehniku, no sve skupa još uvijek boluje od dječjih bolesti.

Kod izgradnje virtualne trgovine izuzetno je bitna organizacija kvalitetne podrške korisnicima te brzo i efikasno upravljanje narudžbama. Na obje ove prepreke lomi se većina lokalnih web trgovina. Jedna od svijetlih točaka hrvatske online scene u prošlih godinu dana je platforma za prodaju rukotvorina woohoo.hr. Osim woohoo.hr koji funkcionira, Trillenium je vrlo interesantan koncept virtualnog dućana koji je kao projekt gotov već neko vrijeme no još uvijek čekamo na prvi dućan na ovoj platformi.

JEDAN, DVA, SVI

Nakon virtualnih trgovina, red je da se dotaknemo i komunikacijskih kanala s kupcem. Dok u svijetu maloprodajni lanci za komunikaciju s klijentom koriste izuzetno kvalitetno sve komunikacijske kanale, mi polako kaskamo. Marketinške kampanje na klasičnim medijima (televizija, radio, tisak) polako zamjenjuju složene kampanje na digitalnim kanalima. Brendovi se fokusiraju na komunikaciju s kupcima putem društvenih mreža, digital signage ekrana u trgovinama te putem mobilnih aplikacija. Svako malo na tržištu se pojavi vrlo korisna mobilna aplikacija koja kupcima rješava neke probleme i postaje njihov svakodnevni pratitelj dok uspješno reklamira brend i proizvod koji stoje iza nje. Isto tako, u modernom marketingu i modernim oblicima komunikacije između kupca i trgovine sve je važniji sadržaj.

retail-buducnost-2

Dakle, digitalni marketing se ne temelji na forsiranju čistih i jasnih marketinških poruka već se one suptilno pakiraju u paket s korisnim i kupcu interesantnim sadržajem. Sadržaj nikada nije bio bitniji. Naravno, da bi komunikacija s kupcem bila plodonosna, kupca moramo poznavati, za što nam treba kvalitetan sustav poslovnog izvještavanja. Kako se u većini domaćih lanaca ovakvi sustavi tek implementiraju, dolazimo do vječitog problema - što je prije, jaje ili kokoš. Ono što bih u prošloj godini izdvojio kao izuzetno kreativnu i po meni uspješnu kampanju, jest Janina akcija "Voda s porukom" gdje se kroz humanitarnu akciju te aktivnosti na društvenim mrežama (sitni poklon utjecajnim ljudima na digitalnim kanalima) uspješno promovira brend i njegovo društveno korisno poslovanje. Nadam se da ćemo u budućnosti svjedočiti većem broju ovakvih kampanja koje sadržaj stavljaju na prvo mjesto.

I ZA KRAJ

Rečenica po rečenica i polako se primičemo kraju još jednog članka, a da veliki dio stvari nismo ni dotakli. Pametni satovi koji su se na tržištu pojavili tijekom prošle godine otvaraju novi set mogućnosti za trgovačke lance, isto tako popularizacija autentifikacije korisnika putem otiska prsta na mobilnom telefonu mogla bi popularizirati i autorizaciju plaćanja korištenjem istog. Veliki online trgovački lanci testiraju tehnologiju malih letjelica koje bi robu isporučivale unutar 30 minuta na kućna vrata. Sve ovo nam govori da je pred nama još jedna poprilično uzbudljiva godina. Stoga,idemo zatvoriti sve što treba zatvoriti pa onda uz šunku i francusku salatu sretno u 2014. godinu. E pa, sretna vam bila Nova!
 

ANDRIJA FRINČIĆ -> ARHIVA TEKSTOVA:

->Trendovi i prognoze: Alati budućnosti u retailu
->Podaci su naše najveće blago 
->Digitalni kanali: Komunikacijom do boljeg odnosa s kupcem
->Podatkovni centri: Trgovina u oblacima
->Kupac u fokusu Business Inteligencea
->Biometrijsko plaćanje: Otiskom prsta do ubrzane kupovine
->Mikrolokacija - zlatna koka modernog retaila
->Forsquare: Komunikacija brendova s korisnicima
->Živjela digitalna tržnica