• Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Progressive

Member Area
Razvoj i inovacije: 3D ispis - renesansa maloprodaje? PDF Print E-mail
Monday, 24 March 2014 15:52

andrija-frincic-novoIako dio analitičara koji se bave proučavanjem utjecaja tehnološkog napretka na maloprodaju zapravo spominje dosta mračne prognoze koje često završavaju i konstatacijama da će 3D ispis zauvijek uništiti maloprodajne lance, prava istina je ipak negdje drugdje…

Piše: Andrija Frinčić, CEO, Implementacija snova d.o.o.

Kada je prošle godine Elon Musk (izvršni direktor Tesla Motorsa i SpaceXa) objavio video sa svojom vizijom razvoja i izrade dijelova, svima su nam postale jasne dvije stvari. Elon Musk je više nego očito fan Tonyja Starka (poznatijeg kao Iron Man) s obzirom da ono što Elon u filmu radi izuzetno podsjeća na kreativni proces kojeg koristi Tony Stark u filmu. Druga stvar je još bitnija od ove prve, s tim filmom i svojevrsnim promišljanjem budućnosti, svima koji prate tehnologiju postalo je više nego jasno da je 3D ispis definitivno sljedeća velika stvar.

Dakle, ukratko, u videu Elon rukama upravlja aplikaciju za 3D projektiranje i modeliranje. Model provjerava korištenjem Oculus Rifta, posebnih naočala koje mu omogućavaju da vidi realni 3D prikaz modela. I u konačnici, projektirani dio raketnog motora izrađuje (ispisuje) u 3D printeru. Iako je sve skupa vješta marketinška akrobacija, koja je Elonu i njegovim firmama donijela pozamašnu izloženost u medijima, definitivno nam može poslužiti kao dobar pokazatelj kuda tehnološki razvoj ide.

PRINTER NA STEROIDIMA

3D printer radi vrlo slično klasičnim printerima s tintom. Klasični printer pomiče papir u jednom smjeru, a glavu za ispis okomito na taj smjer. Na mjestu gdje je potrebno nešto ispisati, glava za ispis špricne malu količinu odgovarajuće boje. Za razliku od klasičnog printera, 3D printer ne koristi papir. Njegova glava se pomiče naprijed-nazad, lijevo-desno i gore-dolje. U svakom prolazu glava nanosi sloj materijala koji se koristi za ispis (obično je taj sloj tanak desetinu milimetra).

Nakon što glava za ispis nanese sloj materijala, laserska zraka rastopi materijal i stopi ga sa slojem ispod. Marljivo, sloj po sloj, 3D printer izrađuje predmet iz modela. Ovisno o debljini sloja koji se nanosi i broju materijala koje mogu koristiti za izradu predmeta, 3D printere dijelimo na hobi i profesionalne uređaje. Hobi uređaji obično koriste jedan materijal (plastiku) i za izradu predmeta koriste sloj debljine nekoliko desetinki milimetra, dok profesionalni uređaji mogu koristiti i do desetak materijala te izrađivati predmete u slojevima debljine tek desetinku milimetra. Sada kada smo vidjeli da su 3D printeri zapravo vrlo slični klasičnim printerima, počinje se lagano nazirati i njihova praktičnost.

Kako danas odlazimo u lokalni studio za ispis sa USB diskom i na ispis nosimo dokumente u boji, tako ćemo za koju godinu na ispis nositi siti 3D model uređaja ili dijela koji ne možemo nigdje drugdje nabaviti ili kojeg nije isplativo masovno proizvoditi. Zapravo, ovako nešto je već danas izvedivo ako živite u Londonu ili New Yorku, a mi ćemo pak u ovim našim krajevima morati još malo pričekati prije nego što će ova tehnologija postati široko dostupna. Ono što je dublje od same tehnologije je pitanje kakvog će ona utjecaja imati na svijet koji znamo.

3D I MALOPRODAJA

Iako dio analitičara koji se bave proučavanjem utjecaja tehnološkog napretka na maloprodaju zapravo spominje dosta mračne prognoze koje često završavaju i konstatacijama da će 3D ispis zauvijek uništiti maloprodajne lance, prava istina je ipak negdje drugdje. Bez obzira na tehnološki napredak, tu prvenstveno mislim na razvoj interneta, te na činjenicu da većinu svojih svakodnevnih iskustava doživljavamo i vežemo uz internet, broj maloprodajnih lanaca i dalje raste i dalje se značajna količina transakcija odvija unutar fizičke trgovine. Mike McNamara, koji obnaša funkciju Chief Information Officera u trgovačkom lancu Tesco, uvjeren je da tehnologija 3D ispisa može uvelike unaprijediti poslovanje maloprodajnih lanaca te privući nove kupce u trgovine.

Naime, da bi se izradio kvalitetan proizvod tehnologijom 3D ispisa, potrebno je za ispis koristiti ispisne uređaje za profesionalnu upotrebu. Ovi uređaji svojom cijenom i veličinom nadilaze mogućnosti privatnih korisnika i upravo u tom McNamara vidi šansu za maloprodajne lance. Plan je Tescoa trgovine s najprometnijim mjestima opremiti odjelom koji će se baviti 3D ispisom. Kupci bi, bilo na licu mjesta, bilo elektronskim putem, predali 3D model koji žele ispisati i nakon određenog vremena dočekao bi ih izrađen dio. Naravno da će i dalje biti puno isplativije složenije predmete namijenjene širokoj potrošnji masovno proizvoditi u tvornicama nego ih izrađivati u trgovinama na 3D printerima.

No ova tehnologija ima svoju primjenu na početku životnog vijeka nekog proizvoda te na njegovom kraju. Na početku životnog vijeka proizvoda proizvodni kapaciteti nisu dovoljno veliki da se zadovolje potrebe tržišta i tu može 3D ispis popuniti potrebne količine. Na kraju životnog vijeka, u distribuciji je mali broj proizvoda i 3D ispisom moguće je proizvesti i isporučiti proizvod za kojim postoji potreba, a koji se više masovno ne proizvodi. Osim što će 3D printeri omogućiti maloprodajnim lancima da u ponudi zadrže proizvode koji se više ne proizvode, bitnija je stvar da će oni omogućiti prilagodbu proizvoda potrebama i željama kupaca.

Dobar primjer takvog servisa je i usluga Let's create Pottery koja korisnicima omogućava da izrade ćup prema vlastitim željama. Ćup se izrađuje tehnologijom 3D ispisa, oslikava i poštom šalje kupcu. Maloprodajni lanci ponudit će slične opcije za određene proizvode, pri čemu će motiviranjem kupaca da isprintane proizvode dođu preuzeti u trgovinu kreirati nove prilike za poticanje impulsne kupovine. Bilo kako bilo, tehnologija 3D ispisa neće uništiti maloprodaju. Maloprodajni lanci će se, kao i nebrojeno puta do sada, prilagoditi i novu tehnologiju uključiti u svoju ponudu na način da zadovolje potrebe na tržištu i da privuku nove kupce u trgovine.

KOPIRAJ ME NJEŽNO

Jedan od učestalih problema koji se vežu uz 3D ispis jest zaštita intelektualnog vlasništva. Ovo se do sada pokazalo najvećim problemom u digitalnom svijetu. Naime, još uvijek znatnu količinu podataka koji se danas prenesu internetom čine nelegalne kopije filmova i glazbe. Danas su to filmovi i glazba, sutra će to biti 3D modeli proizvoda spremni za ispis na 3D printerima. Rješavanje problema zaštite intelektualnog vlasništva predstavlja jedan od glavnih izazova na putu širokog prihvaćanja ove izuzetno uzbudljive nove tehnologije. Osim problema zaštite intelektualnog vlasništva, a u kontekstu maloprodaje, dosta često se spominje i problem povrata robe. U današnje doba je gotovo nemoguće povezati proizvod sa fizičkim računom što dovodi do česte zloupotrebe modela povrata robe.

Kod 3D tiska informacije o računu i kupcu mogu se direktno ugraditi u sam proizvod čime će se uspješno riješiti problem povrata neispravne robe. Tehnologija 3D ispisa je tu da ostane. U ovoj početnoj fazi radi se o tehnologiji koja nam olakšava izradu prototipova i dijelova koji se ne proizvode, no bliži se dan kada ćete ući u svoj omiljeni malotrgovački lanac, doći do stroja i reći mu: "Jednu slavonsku, molim!". Za nekoliko trenutaka iz uređaja će izaći najbolja i najukusnija slavonska pizza proizvedena prema vašim osobnim preferencijama. Do tada ćemo morati s vremena na vrijeme oprati još pokoju mrlju rajčica soka s kuharske pregače.

 

ANDRIJA FRINČIĆ -> ARHIVA TEKSTOVA:

->Tehnologija u retailu 2013. 
->Trendovi i prognoze: Alati budućnosti u retailu
->Podaci su naše najveće blago 
->Digitalni kanali: Komunikacijom do boljeg odnosa s kupcem
->Podatkovni centri: Trgovina u oblacima
->Kupac u fokusu Business Inteligencea
->Biometrijsko plaćanje: Otiskom prsta do ubrzane kupovine
->Mikrolokacija - zlatna koka modernog retaila
->Forsquare: Komunikacija brendova s korisnicima
->Živjela digitalna tržnica