• Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Progressive

Member Area
Hrana koju zubići vole PDF Print E-mail
Monday, 23 March 2015 13:22

diana-gluhak-najnovijaUsmjeravanje djeteta da slijedi pravilne prehrambene navike ima važan utjecaj na stvaranje takvih navika za cijeli život, a utječe i na cijeli spektar zasebnih čimbenika, kao npr. i na zdravlje zubi.

Piše: Diana Gluhak, mag. nutr., Konzultant za nutricionizam

Svako dijete je svijet za sebe. Uvijek se radi o tome da neka djeca nešto vole jesti, dok druga to ne mogu smisliti. Ponekad je to povezano s navikama jednog roditelja, a ponekad nema nikakve veze sa razumom ili logikom. Ali, vjerovali ili ne, i to je donekle O.K. Sve su to faze u odrastanju djeteta. Neke od čudnih prehrambenih navika s kojima sam se susrela u nutricionističkom svijetu uključuju anegdote poput: "Ajme fino, danas imamo matovilac!", zatim se uzima svaki matovilac posebno, poliže i ostavi sa strane.

Druga anegdota je primjerice "pljuckanje" pire krumpira ili bilo čega drugog ukoliko se osjeti grudica unutra ili jednostavno izbjegavanje cijelih skupina hrane iz, naravno, manje poznatih razloga. Roditelji muku muče i, prema mome pogledu, donekle se može napraviti kompromis s djecom iako u nekim stvarima treba biti ustrajan. Primjerice, hranu je potrebno ponuditi barem osam do devet puta prije nego odustanete. Usmjeravanje djeteta da slijedi pravilne prehrambene navike ne samo da ima važan utjecaj na stvaranje prehrambenih navika za cijeli život, već kao roditelji, bake, djedovi, tetke i stričevi utječete na cijeli spektar zasebnih čimbenika, kojih možda niste niti svjesni. Jedan od tih je naravno i zdravlje zubi.

PREHRAMBENE PREPORUKE

Ukoliko pogledamo prehrambene preporuke raznih organizacija diljem svijeta vezane za zdravlje zubi, sve se slažu oko jedne stvari: pravilne prehrambene navike bitan su preduvjet zdravih zubića. Svjetska zdravstvena organizacija (Public Health Nutrition 7(1A), 201–226) sukladno dosadašnjim znanstvenim istraživanjima ukazuje da je razina zubnog karijesa niska u zemljama gdje je potrošnja šećera ispod 15-20 kg / osobi / god. To je ekvivalentno na dnevnom unosu 40-55g na dan za odrasle osobe (ukupno svih šećera) i to odgovara 6-10% od ukupnog energijskog unosa. Za djecu, te su vrijednosti ipak niže. Za djecu, iako su vrijednosti nešto niže, i zbog ljubavi prema slatkom, to je ponekad malo teže postići. Upravo zato, bitno je da uvijek razmišljamo o pravilnim prehrambenim navikama i ukupnoj energijskoj ravnoteži.

ŠTO ZUBIĆI VOLE

Za užinu odaberite razno sezonsko voće, mliječne proizvode (jogurt), sjemenke i orašaste plodove. Kako bi zubići bili kolikotoliko čisti i tijekom dana, nakon jela dobro je grickati jabuku, mrkvu ili žitarice. Sirovo voće i povrće sadrži zanimljivu količinu prehrambenih vlakana, pa ga se time mora snažnije i dulje žvakati. Osim što se time jačaju mišići usne šupljine, luči se više sline koja smanjuje kiselost u ustima i time se prevenira nastanak karijesa. Najbolji primjer je celer koji, osim što je odličan za prigodno "čišćenje" zubi, služi i kao masaža za desni. Kad govorimo o pićima, koncentrirajte se na vodu, voćne sokove i čajeve. Nemojte prečesto inzistirati na sokovima od naranče i limuna, jer oni zbog kiselosti mogu uzrokovati eroziju zubne cakline.

PROTIV KARIJESA

Hrana koja se treba naći na jelovniku, koja ne potiče nastanak zubnog karijesa je svakako većina povrća, orašasti plodovi i sjemenke, maslac, zatim meso, riba i jaja. Povrće na koje treba obratiti pozornosti je, dakako, zeleno lisnato povrće koje sadrži kalcij i provitamin A, vitamin bitan za formiranje i očuvanje zubne cakline. Manje je poznato da škrob jednako tako kao i šećer može uzrokovati probleme u usnoj šupljini. Škrobna hrana uključuje kruh, razna peciva, dvopek, krumpir, rižu grah, grašak, slanutak.. ali također čips i smoki koji se lijepe za zube, te nisu preporuka za međuobrok. Škrob se duže razgrađuje prije nego se apsorbira, te time stvara pogodan medij za razvoj zubnog karijesa. Ukoliko nakon ručka mališani nisu u mogućnosti oprati zube, dobar izbor je jabuka ili svježa mrkva. Jednostavne šećere, poput slatkiša, potrebno je ograničiti sukladno preporukama, a niti to nije uvijek lak zadatak. Jednom mi je netko rekao da je najhrabrija osoba ona koja može pojesti maleni komadić čokolade i stati. Kako god da bilo, njegovanje zubi počinje od malih nogu jer "usta bez zuba su isto kao i mlin bez kamena" (Cervantes).

 

DIANA GLUHAK -> ARHIVA TEKSTOVA:

->Zajedno s klincima do pravog odabira 
->Smrznuta hrana - dio zdravog trenda
->Funkcionalni slatkiši: Pokretači nove grane tržišta 
->Integralni proizvodi: Namirnice bogate vlaknima - partner u prehrani
->Riža i rižini krekeri: Azijska kraljica žitarica
->Thunnus naš jadranski
->Čaj - napitak koji je promijenio svijet
->Stevija - šećer novog doba  
->Kranjska kobasica 'predmet' velike rasprave 
->Antioksidansi - važan atribut zdravlja
->Zajedno smo jači