• Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Progressive

Member Area
Online kupovina: Što nam donosi budućnost PDF Print E-mail
Friday, 24 April 2015 13:42

andrija-frincic-novoZa razliku od svijeta, razvoj online trgovine kod nas započeo je sramežljivo komercijalizacijom interneta 1996. godine. U ranim godinama razvoja interneta, rijetki su poslovni subjekti shvaćali važnost predstavljanja na ovom mediju, a još manje važnost predstavljanja svoje ponude. Značajniji razvoj online trgovine u Hrvatskoj započeo je puštanjem u rad online trgovine Konzuma 2002. godine.

Piše: Andrija Frinčić, CEO, Implementacija snova d.o.o.

Kako ništa u životu nije slučajno i sve ima svoj uzrok i posljedicu, tako i ovaj članak nije slučajan. Dok sam razmišljao o temi za ovaj broj časopisa, pročulo se da Agrokor okuplja razvojni dream team koji će unutar kuće raditi na razvoju projekta A007 za kojeg se kasnije ispostavilo da se radi o globalnoj platformi za online kupovinu. Tvrtka Agrokorovog renomea se na ovakav potez odlučuje uglavnom iz dva razloga: jedan je da novo područje vidi kao potencijal rasta u budućnosti (a kada okrupniš malo prodaju, kako je to Agrokor napravio u regiji, osigurati kontinuirani rast na tradicionalan način je gotovo nemoguće), a drugi, možda još važniji razlog, je da vjeruješ da je to na čemu počinješ raditi stvar budućnosti. Ako su veliki igrači skupili hrabrosti i uhvatili se u koštac s izgradnjom globalne platforme za online kupovinu, vrijeme je da se i mi uhvatimo u koštac s tom temom.

KAKO JE SVE POČELO

Razvoj online trgovine započinje rane 1979. godine. Te godine Michael Aldrich razvio je sustav koji se sastojao od modificiranog TV prijemnika povezanog s računalom koje je omogućavalo transakcije u realnom vremenu, koje je pak putem telefonske linije bilo povezano s poslužiteljem. Kao medij za prikaz koristio se Videotex koji je omogućavao prikaz interaktivnih sadržaja na zaslonu TV prijemnika. Samo godinu kasnije pokrenuta je prva online trgovina koja je povezivala kupce, distributere, agente i proizvođače i omogućavala transakcije u realnom vremenu. Razvoj online trgovine, kakvu danas znamo, započeo je s komercijalnom upotrebom web preglednika (1991). Tri godine kasnije američki lanac brze hrane PizzaHut pokreće site za online naručivanje pizza. Iste godine nastaje i prva platforma za online kupovinu - Intershop. Samo godinu dana kasnije pokrenuti su Amazon. com i eBay.com. Za razliku od svijeta, razvoj online trgovine kod nas započeo je sramežljivo komercijalizacijom interneta 1996. godine. U ranim godinama razvoja interneta, rijetki su poslovni subjekti shvaćali važnost predstavljanja na ovom mediju, a još manje važnost predstavljanja svoje ponude. Značajniji razvoj online trgovine u Hrvatskoj započeo je puštanjem u rad online trgovine Konzuma 2002. godine.

GDJE SMO DANAS

Danas, gotovo 13 godina nakon pokretanja Konzum online trgovine, na hrvatskom web prostoru ne postoji niti jedna druga web trgovina s robom široke potrošnje. S obzirom na to da pokretanje uspješne i funkcionalne web trgovine predstavlja izuzetan financijski i logistički izazov, ovo je gotovo razumljivo. S obzirom na okrupnjavanje tržišta i na stanje konkurencije, ovakvo stanje stvari će se zadržati i u skoroj budućnosti. Što se, pak, tiče ostale robe, tu su stvari malo svjetlije. Svaka ozbiljna trgovina informatičkom robom u svom posjedu ima i vrlo često odličnu web trgovinu. Isto vrijedi i za trgovine tehničkom robom. Online ponuda odjeće i obuće nije također zanemariva, no nekako je uglavnom fokusirana na žensku populaciju. Što se tiče online šarenila, u proteklih nekoliko godina svjedočimo pravoj poplavi online trgovina za grupnu kupovinu, od kojih se izdvaja CrnoJaje inovativnim konceptom koje povezuje grupnu kupovinu i marketing proizvoda i usluga na klasičnim medijima. Možemo zaključiti da je online trgovina na velika vrata ušla na ove prostore no da, što se tiče robe široke potrošnje, na tržištu pravila određuje samo jedan, i to veliki igrač.

A BROJKE...

Kompanija MasterCard dva puta godišnje provodi istraživanje o navikama korištenja financijskih usluga. Rezultati ovog istraživanja pokazuju da se iz godine u godinu sve veći broj korisnika platnih kartica odlučuje na online kupovinu. U zadnjem istraživanju taj je postotak 76% dok je u prethodnom bio 73%. U većini slučajeva kupci su žene do 29 godina, koje uglavnom kupuju obuću, odjeću i modne dodatke. Muškarci online najčešće kupuju elektroničke uređaja i bijelu tehniku. Što se popularnosti trgovina tiče, većina ispitanika kupuje u stranim trgovinama dok se na kupovinu isključivo u hrvatskim online trgovinama odlučuje samo 17% ispitanika. Ono što je posebno interesantno je da se, iz istraživanja u istraživanje, kao najveći problem online kupovine ističe sigurnost kupovine na internetu. Osim sigurnosti, prepreka za online kupovinu je i želja da se roba koja se kupuje vidi, odnosno isproba 'u živo'.

BUDUĆNOST KAO JAMES BOND

Očito je da se sve više ljudi okreće prema online kupovini. Posljedica je to činjenice da nam moderni tempo života ne ostavlja previše vremena za bacanje, zato vrijeme koje imamo na raspolaganju nastojimo koristiti kvalitetnije. Očito je također, kroz razne pokazatelje na tržištu, da je online trgovina budućnost, osobito povezana s tehnologijom koja će nam omogućiti da vidimo i isprobamo proizvod (virtualna stvarnost) prije nego što ga kupimo. No postavlja se pitanje postoji li, bez obzira na sve, prostor za još jednu online platformu koja bi se, prema raspoloživim informacijama, trebala natjecati ni više ni manje nego s Amazonom. Trenutni Amazon je rezultat kontinuiranog razvoja koji traje gotovo 20 godina. Tu pod razvojem ne mislim samo na razvoj platforme za online kupovinu, već i za razvoj i optimizaciju poslovnih procesa, razvoj i optimizaciju distribucijske mreže i sl. Uopće ne želim razmišljati o kojoj se ogromnoj količini novca radi da bi se na noge postavio sustav koji je tek nedavno počeo lagano vraćati uloženi novac.

Dvadeset godina kasnije, jedan regionalni lider ima namjeru napraviti istu stvar. O.K., bit će mu jednostavnije jer može učiti na tuđim pogreškama, no opet u cijeli posao treba utući barem deset godina razvoja i gomilu novca, a u međuvremenu će Amazon pobjeći još barem 10 godina naprijed. Drugo pitanje koje se nameće je treba li stvarati interni razvojni tim ili treba akvizirati postojeći dobro uhodan tim kojem u krvi struji online kupovina. Ja bih se osobno odlučio za ovo drugo... S obzirom na to da bi A007 trebala biti globalna platforma, o njezinoj će uspješnosti odlučivati i drugi korisnici. Platforma će biti uspješna toliko koliko bude prihvaćena od trgovaca i od kupaca, a da bi to postigla ne smije preferirati niti jednog od korisnika. Sve u svemu, čeka nas interesantan rasplet situacije i mislim da treba zauzeti mjesta u prvom redu i ispeći kokice. Sretno A007, nadam se da ti nemaš dozvolu za ubijanje!
 

ANDRIJA FRINČIĆ -> ARHIVA TEKSTOVA:

->Pogled u budućnost kroz pametne naočale
->Retrospektiva: Godina bez značajnih tehnoloških promjena
->Internet of Things: Kad strojevi pričaju iza naših leđa
->Razvoj i inovacije: 3D ispis - renesansa maloprodaje?  
->Tehnologija u retailu 2013. 
->Trendovi i prognoze: Alati budućnosti u retailu
->Podaci su naše najveće blago 
->Digitalni kanali: Komunikacijom do boljeg odnosa s kupcem
->Podatkovni centri: Trgovina u oblacima
->Kupac u fokusu Business Inteligencea
->Biometrijsko plaćanje: Otiskom prsta do ubrzane kupovine
->Mikrolokacija - zlatna koka modernog retaila
->Forsquare: Komunikacija brendova s korisnicima
->Živjela digitalna tržnica