• Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Progressive

Member Area
Roba široke potrošnje na benzinskim postajama PDF Print E-mail
Monday, 22 June 2015 18:46

iris-daidzicKupce na benzinskim postajama moguće je podijeliti na kupce koji planiraju kupovinu, kupce koji djelomično planiraju kupovinu i impulzivne kupce. Najveći postotak kupaca čine impulzivni kupci (46%) dok je kupaca koji planiraju kupovinu 40%. Može se stoga zaključiti kako su kupci na benzinskoj postaji skloni impulzivnoj kupovini.

Piše: Iris Daidžić, mag. oec., Ekonomski fakultet zagreb, diplomski studij Trgovina

Uz prodaju naftnih derivata benzinske postaje posljednjih godina sve više šire asortiman proizvoda i usluga koje nude. Sukladno tome benzinske postaje povećavaju konkurenciju u maloprodaji i postaju bitan čimbenik iste, osvajajući postupno sve više i više udjela na tržištu proizvoda široke potrošnje. U Hrvatskoj je 2010. godine zabilježen broj od ukupno 809 benzinskih postaja, a tržište iz godine u godinu raste i bilježi pojavu novih benzinskih postaja. U razdoblju od 2000. do 2010. godine broj benzinskih postaja porastao je sa 625 na 809 (vodeći igrači su INA, Petrol, Crodux, Tifon, Lukoil, a ostatak čine privatne postaje). Zanimljivo je da kroz cijelo razdoblje dolazi do značajnog smanjenja udjela INA-nih postaja dok se broj ostalih benzinskih postaja gotovo udvostručio, što je posljedica prije svega ulaska velikih inozemnih igrača.

SURADNJA S TRGOVAČKIM LANCIMA

Primjetan je i trend udruživanja benzinskih postaja i trgovačkih lanaca u svijetu - najbolji primjeri su slučajevi Shella i BP-a. U Velikoj Britaniji, Shell i Costa Coffee dogovorili su dugotrajno partnerstvo pa su se na oko 600 Shellovih benzinskih postaja pojavili samoposlužni kafići Costa Expressa. Osim toga, u rujnu 2012. godine Shell je s austrijskim Sparom potpisao ugovor o otvaranju 50-ak Express prodavaonica na benzinskim postajama na njihovom domaćem tržištu tijekom 2013. godine. BP na domaćem tržištu planira proširiti postojeću suradnju s Marks&Spencerom. Dosad imaju već 160 prodavaonica koje nude gotova jela, sendviče i osnovne namirnice, a u sljedećih nekoliko godina ovo dvoje partnera planira pokriti oko 200 lokacija. BP također prati poslovne prilike na području Nizozemske. Prva prodavaonica M&S Simply Food na benzinskoj postaji BP-a u Nizozemskoj otvorena je 2013. godine.

ŠIRENJE ASORTIMANA PROIZVODA

Asortiman proizvoda benzinske postaje može se podijeliti na prehrambeni i neprehrambeni (automobilska kozmetika, čini 34% ukupnog asortimana). S obzirom na sve veće zahtjeve kupaca, asortiman prehrambenih proizvoda s godinama postaje od velike važnosti. Eksplorativnim istraživanjem utvrđeno je da danas benzinske postaje nude široku ponudu alkoholnih i bezalkoholnih pića, koja čine najveću kategoriju u ukupnom prehrambenom asortimanu, zatim slatkiša, grickalica, cigareta, higijenske kozmetike i žvakaćih guma (Grafikon 1.). Carrefour Express na benzinskim postajama Lukoil u Poljskoj ima neuobičajeno širok asortiman proizvoda, uključujući čak i namirnice koje se inače ne prodaju na ovakvim mjestima, kao što su voće, povrće, meso, pecivo i mliječni proizvodi. Lanac benzinskih postaja Petrol izvijestio je kako je u sklopu širenja svoje ponude uveo mogućnost uplate najpopularnijih domaćih igara na sreću u organizaciji Hrvatske lutrije, i to na svim benzinskim postajama diljem zemlje, što je još jedan znak širenja asortimana i u Hrvatskoj.

IMPULZIVNA KUPOVINA

Danas su benzinske postaje poprimile svojevrstan oblik klasične prodavaonice s dodatnim popratnim sadržajima uz već postojeću primarnu ponudu nafte i naftnih derivata. Iz tog razloga impulzivna kupovina sve više dobiva na važnosti, kako u ostalim maloprodajnim oblicima, tako i na benzinskim postajama. Kako bi se ispitala impulzivna kupovina na samom prodajnom mjestu - benzinskoj postaji, u prosincu 2014. godine provedeno je primarno istraživanje putem anketnog upitnika u kojem je sudjelovalo 200 ispitanika, kupaca na benzinskoj postaji. Rezultati istraživanja upućuju da je kupce na benzinskim postajama moguće klasificirati u tri kategorije: (1) kupce koji planiraju kupovinu, (2) kupce koji djelomično planiraju kupovinu i (3) impulzivne kupce.

Rezultati istraživanja pokazuju kako najveći postotak kupaca na benzinskoj postaji čine upravo impulzivni kupci (46%), kupci koji planiraju kupovinu (planeri) čine 40% kupaca dok djelomični planeri obuhvaćaju najmanji postotak ukupnog broja ispitanika (svega 14%). Iz navedenog se može zaključiti kako su kupci na benzinskoj postaji skloni impulzivnoj kupovini.

RADNO VRIJEME

Prema rezultatima istraživanja, najveći broj kupaca smatra da impulzivnu kupovinu na benzinskim postajama potiču ugođaj i izgled benzinske postaje, pozicioniranost proizvoda kod blagajne, radno vrijeme, nedostatak drugih prodavaonica i blizina benzinske postaje. Međutim, jedini čimbenik za koji su se kupci u većini složili da potiče impulzivnu kupovinu, a da ujedno bilježi najveći udio impulzivne kupovine, je radno vrijeme benzinske postaje - 36,6%. Svakako da će benzinske postaje u budućnosti imati još veću važnost u maloprodaji proizvoda široke potrošnje, ponajviše zbog praćenja svjetskih trendova širenja asortimana te brizi za potrošače prilagođavanju njihovim zahtjevima i potrebama.

 

FMCG Plus - ARHIVA TEKSTOVA:

->Lokacija, lokacija i lokacija
->MasterCard: Razvijamo napredna rješenja plaćanja
->Sustavi upravljanja u prehrambenoj industriji
->Izvorni tradicijski proizvodi: Hrvatska hrana - dio tradicije Europe