• Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Progressive

Member Area
Tržište duhana u Hrvatskoj PDF Print E-mail
Tuesday, 21 July 2015 15:00

Rast trošarina i cijena cigareta dovele do rasta e-cigareta, cigara i cigarillosa 

gordan-stanic

Pad potražnje za cigaretama, pod utjecajem krize, započeo je 2008. te dao inicijalni udarac na tu kategorije. U tom razdoblju počeo je povećani interes za rezani duhan. Međutim, pravi skok u promjeni potražnje nastao je u 2012.

Piše: Gordan Stanić, Research Analyst, Euromonitor International 

Nastavak negativnih utjecaja na tržište duhanskih proizvoda u Hrvatskoj prisutan je već nekoliko godina, točnije od početka krize 2008. godine. U početku, taj je pad bio uzrokovan padom standarda i rastom nezaposlenosti, međutim najjači utjecaj na dinamiku potražnje za duhanskim proizvodima su bile promjene u regulativama, odnosno porast trošarina na duhanske proizvode. Ipak, taj scenarij nije bio potpuno crn. Kategorija parnih cigareta, cigare i cigarillosi su unatoč teškom okruženju uspjele ostvariti rast.

RAST CIJENA

Pad potražnje za cigaretama, pod utjecajem krize, započeo je 2008. te dao inicijalni udarac na tu kategoriju. U tom razdoblju počeo je povećani interes za rezani duhan. Međutim, pravi skok u promjeni potražnje nastaje u 2012. U procesu pridruživanja Europskoj Uniji, Hrvatska se obvezala primijeniti regulativu o visini trošarina na duhanske proizvode. Na tablici broj 1 prikazan je rast trošarina u razdoblju 2010.-2014. Snažan rast cijena cigareta potaknuo je mnoge pušače da se prebace na konzumaciju duhana za motanje. Tako je u razdoblju 2009.-2014. ostvarena volumenska kumulativna godišnja stopa rasta (CAGR) iznosila -6%. Samo u 2014. cigarete su ostvarile volumenski rast od -8.4%. Iako je rast trošarina i sukladno cijena na duhan za motanje počeo od 2010., i dalje je bilo puno isplativije koristiti duhan za motanje.

duhan-za-motanjeMeđutim, porast trošarina duhana za motanje na HRK 450 u drugoj polovici 2013. te HRK 520 u 2014. je dao kritičan udarac kategoriji. Volumenski je kategorija ostvarila rast od -14.3%. No ukoliko pogledamo cijelo razdoblje 2009. – 2014., može se reći da je kategorija imala dobro razdoblje jer je ostvaren količinski CAGR od 3.3%. Rast trošarina, koji je već gore naveden, je glavni razlog pada potražnje. No koliko su zaista skupe cigarete u Hrvatskoj možemo pogledati u tablici. U usporedbi sa zemljama istočne Europe, Hrvatska je dosta visoko te se nalazi na trećem mjestu iza Rumunjske i Slovenije.

Hrvatske cigarete su duplo skuplje od prosjeka istočne Europe. Međutim, ako pogledamo zemlje zapadne Europe, vidimo da te cijene nisu toliko visoke. Rekorder po visini cijene za kutiju cigareta je Norveška sa EUR 11.6. Ukoliko uzmemo Dansku, s cijenom od EUR 5.4 po kutiji, i usporedimo s njihovim standardom te Hrvatsku, s cijenom od EUR 3.2 po kutiji i standardom na našem području, možemo zaključiti da su cigarete u Hrvatskoj luksuz.

duhan-tablica-2015

Visoka razina cijena imala je posljedice - od 2012. tržište ilegalnih cigareta počelo je rasti. Promjena cijena je bila prenagla da bi postojeći pušači jednostavno odlučili prestati pušiti. Na grafu broj 2 prikazan je rast legalnog i ilegalnog tržišta cigareta te veličina ukupnog tržišta. Iako veličina ilegalnog tržišta stoji na relativno istoj razini, ono ipak raste. S druge strane, snažan pad legalnog tržišta dovodi do rasta udjela ilegalnih cigareta u ukupnom tržištu. Mada je rast crnog tržišta negativna posljedica, prvenstveno za državni proračun, rast cijena ipak donosi pozitivne efekte. Potrošnja cigareta po broju pušača počela se smanjivati te se taj trend očekuje i u budućnosti.POSLJEDICE VISOKIH CIJENA

duhan-tablica-2-2015

E-CIGARETE, CIGARE I CIGARILLOSI

Unatoč svim lošim elementima koji utječu na tržište duhanskih proizvoda, postoje iznimke. Prvenstveno se tu govori o inovativnim rješenjima, kao što su e-cigarete ili luksuznim dobrima kao što su cigare i cigarillosi. Primjerice cigare i cigarillosi su unatoč krizi i svim negativnim kretanjima na tržištu u razdoblju 2009.-2014. ostvarile količinski CAGR od 4.7%. Razlog uspješnosti ove kategorije je prvenstveno njena percepcija. Cigare i cigarillosi su percipirani kao luksuzni proizvod i kao takav je idealan za pokazivanje imućnog statusa u društvu.

Zbog krize, nezaposlenosti i niske razine dohotka, mnogi potrošači se žele isticati i pokazati povoljniji ekonomski status. S druge strane, e-cigarete su percipirane kao zdravija alternativa pušenju cigareta, te kao sredstvo koje pomaže odvikavanju od pušenja. Uz konstantno pojavljivanje u medijima, prvenstveno internetu, e-cigarete postaju na neki način i modni trend. O njihovim stopama rasta na dulji rok izazovno je govoriti jer je to relativno svježa kategorija na tržištu, no u 2014. kategorija je ostvarila vrijednosni rast od 34.4%. Međutim, obje kategorije su relativno male i njihova kretanja ne utječu snažno na cjelokupno tržište duhanskih proizvoda. Na Grafu 3 možemo vidjeti da e-cigarete, cigare i cigarillosi zajedno zauzimaju 1% vrijednosnog udjela cijelog tržišta.

IZAZOVNA VREMENA

Nadolazeće godine bit će teške za tržište duhanskih proizvoda u Hrvatskoj. Dovoljno je pogledati strateške poteze Adris grupe u posljednjih nekoliko godina, gdje je mnogo investicija usmjereno prema diverzifikaciji poslovnih jedinica koje su u konačnici rezultirale prodajom TDR-a kompaniji British American Tobacco. Očekuje se da će uslijed nepovoljnog ekonomskog okruženja te konstantnog rasta trošarina duhanskih proizvoda, doći do znatnog pada potražnje cigareta. To je daleko najveći segment izražen u vrijednosti, a očekivani volumenski CAGR u razdoblju 2014.- 2019. je -1.5%.

Duhan za motanje je imao kratku prednost na početku kriznog razdoblja, prvenstveno zbog niže cijene. Međutim, to razdoblje je završilo, a rast cijena se očekuje i u ovom segmentu. Očekivani volumenski CAGR za ovu kategoriju u razdoblju 2014.-2019. je -2.4%. Ta dva trenda su glavni utjecaji na daljnji rast ilegalnog tržišta cigareta. Prema Euromonitor Internationalu, očekivani količinski CAGR 2014.-2019. iznosit će 0.7%.

e-cigareta

Uz to moramo napomenuti i rast ilegalnog tržišta duhana za motanje. Teško je procijeniti o kojim razmjerima se govori, ali trenutne procjene HUP-a spominju brojke od čak 80% ukupne potrošnje. Interesantno je da se ova pojava u većim razmjerima primjećuje samo u našoj regiji.

U MODI JE LUKSUZ

E-cigarete, cigare i cigarillosi mogu očekivati daljnji rast. No sudbina e-cigareta mogla bi se promijeniti u svakom trenutku. Vode se mnoge debate o regulaciji parne cigarete u Europskoj Uniji. Ovisno o njihovim statusima, taj segment će ili nastaviti postojeći rast ili osjetiti pad. U trenutnim regulativnim okvirima, očekivani vrijednosni CAGR 2014.- 2019. iznosit će 19%.

S obzirom da se jaz između bogatih i siromašnih povećava, može se očekivati i da će rasti potražnja za luksuznim dobrima. Mada cigare i cigarillosi nisu toliko utjecajna luksuzna dobra kao nakit ili vozila, ipak predstavljaju modni detalj. Baš zbog toga što su cjenovno pristupačnije od ostalih luksuznih dobara, njihova potražnja će biti veća. Očekuje se količinski CAGR 2014.-2019. od 1.6%.

 

FMCG Plus - ARHIVA TEKSTOVA:

->Deklaracije: Potrošači žele 'čiste' etikete
->Roba široke potrošnje na benzinskim postajama
->Lokacija, lokacija i lokacija
->MasterCard: Razvijamo napredna rješenja plaćanja
->Sustavi upravljanja u prehrambenoj industriji
->Izvorni tradicijski proizvodi: Hrvatska hrana - dio tradicije Europe