• Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Progressive

Member Area
Mali trgovci često ne shvaćaju važnost softvera PDF Print E-mail
Monday, 26 October 2015 14:29

shop-fittingOno što se danas, u 21. stoljeću, već podrazumijeva je da više ne postoji aspekt života u koji nisu prodrle informacijske tehnologije, ili skraćeno IT. Usprkos tome, čini se da veliki broj vlasnika malih trgovina ovu činjenicu još uvijek ne shvaća dovoljno ozbiljno, iako je upravo IT često 'karika koja nedostaje' u njihovom poslovanju.

U ovom tekstu ćemo opisati kako bi trebao izgledati ispravan odnos vlasnika jedne male trgovine prema informacijskim tehnologijama i njihovom uvođenju. Pomoć pri pisanju ovog teksta pružio nam je Branislav Pajić, stručni konzultant za implementaciju i rad na uvođenju, edukaciji i dogradnji IT solucija za maloprodaju, koji ima veliko iskustvo u implementaciji različitih maloprodajnih softvera u velikim internacionalnim i malim maloprodajnim sustavima. U našoj regiji postoje i rade brojni maloprodajni objekti koji ne koriste računala i softver za maloprodaju. Opremljeni su fiskalnom blagajnom koju sami pune ili to netko radi za njih. Najčešće su to mali trgovci. Svi koji kojima posao raste, pa i oni kod kojih to nije slučaj, u jednom trenutku shvate da je uvođenje informacijskih sustava neophodno kako bi se mogli razvijati i optimizirati, jer rade s velikim brojem artikala, većim brojem dobavljača, ili možda imaju ili planiraju više maloprodajnih objekata...

PRVA TRI KORAKA

U trenutku kada vlasnik trgovine odluči zakoračiti u svijet informacijskih tehnologija, otvaraju se mnoga pitanja. Tri pitanja se svakako mogu izdvojiti: izbor nositelja implementacije/uvođenja informacijskog sustava, izbor softvera/aplikacije i izbor hardvera/opreme. Pitanja su poredana onim redoslijedom kojim ih treba rješavati i treba znati da je svaki korak podjednako važan i da je neke korake moguće raditi paralelno, ali da se ne smiju preskakati. Savjetujem da kada odlučite zakoračiti u za vas novi svijet, učinite to s entuzijazmom jer će vam biti neophodan cijelo vrijeme. Također, budite spremni učiti.

CILJEVI

Imajte u vidu da je uvođenje informacijskih tehnologija/ sustava investicija, a ne trošak. Najvažniji ciljevi su, pritom, omogućiti rast poslovanja, rast prihoda (veća prodaja, marža) i smanjiti troškove. Rast prihoda i smanjenje troškova postiže se boljim upravljanjem cjelokupnim poslovanjem koje informacijske tehnologije omogućavaju. Ukoliko vam se ovo dogodi nakon njihovog uvođenja - uspjeli ste cijeli proces 'odraditi' kako treba.

UČENJE TIJEKOM PROCESA

Implementacija je ozbiljan i skup proces, pa razmislite tko bi za nju trebao biti zadužen i odgovoran. Ako je riječ o maloj tvrtki, to ćete svakako biti vi - vlasnik. Ovaj posao nikako ne biste trebali u potpunosti prepustiti rođaku, blagajnici ili slično! Ukoliko niste 'bliski' s računalima, postat ćete. To može svatko. Samo je potrebno da sve prihvatite s već spomenutim entuzijazmom. Ključ uspjeha cijelog procesa je u vašim rukama. Neophodno je da učite tijekom uvođenja informacijske tehnologije kako biste do puštanja u rad ovladali neophodnim znanjima za njezinu upotrebu. Naoružajte se strpljenjem, jer postali ste projekt menadžer, uvodite IT u vašu tvrtku.

ODABIR APLIKACIJE

Sad kad ste postali vođa projekta, trebate se odlučiti za aplikaciju. Sigurno ste u kontaktu s kolegama - vlasnicima drugih malih trgovina, vašim knjigovođom, dobavljačima, veleprodajama itd. Oni su vam izvor informacija. Koristite njihova iskustva, ali se trudite razumjeti i ne izgubiti iz vida što je to što baš vama treba. Posjetite i internet stranice domaćih isporučitelja softvera (strana rješenja nisu najbolja opcija za male trgovine) i pročitajte što nude. Ukoliko imate neku veleprodaju kao dominantnog dobavljača možda bi bilo pametno usvojiti njihovo rješenje. To će vam omogućiti laku razmjenu podataka. Moći ćete razmjenjivati datateke (podatke o artiklima, narudžbenice, fakture i dr.) i na taj način ubrzati i pojeftiniti cijeli proces. Slično je i s eksternim knjigovodstvom ako nemate svoje, ukoliko koristite istu aplikaciju, moći ćete lako razmjenjivati informacije, što je važno za obje strane.

OSNOVNI MODULI

Vama kao vlasniku i vjerojatno najzaposlenijem radniku koji je zadužen i odgovoran za nabavu, prodaju, financije, zapošljavanje i još mnogo toga, treba alat koji može ubrzati stvari, olakšati rad i omogućiti da još posla prihvatite na svoja pleća. U softverskom jeziku svako područje spomenuto u prethodnoj rečenici opisuje se kao modul. Svi softveri ili EPR (Enterprise resource planning) što znači planiranje resursa u korporacijama (zamislite da ste korporacija), kako će vam prodavači softvera često njihov proizvod nuditi, sastoje se od modula. Osnovni modul, modul za maloprodaju, modul za financije, modul za knjigovodstvo, modul za analizu itd. Ovo je važno razumjeti jer na taj način dimenzionirate investiciju. Opredijelite se za softver koji vam nudi mogućnost dogradnje sustava.

Kupite module u kojima zaista nameravate raditi. Za upravljanjemalom trgovinom neophodni su osnovni modul i modul maloprodaja. U osnovnom modulu definiraju se artikli, porezi, partneri, cjenovnici i drugo neophodno za funkcioniranje sustava. Ovaj modul obično obuhvaća veleprodaju. Maloprodaja je najčešće poseban modul i neophodna je. Ukoliko imate više trgovina ili planirate širenje, obratite pažnju na to na koji način razmjenjuje podatke sa centralom. Ovi procesi trebali bi biti automatizirani (skuplja opcija) ili poluautomatizirani (paketi podataka idu internetom ili na nekoj memorijskoj jedinici, a netko mora nešto kliknuti da bi poslao ili dobio podatke) i omogućavaju upravljanje cijenama, asortimanom, a prate ulaze, prodaju sa centralne lokacije. Sve o čemu smo do sada govorili, naravno, podrazumijeva postojanje računala i računalne mreže u objektu.

HARDVER

Ovdje dolazimo do pitanja kakav hardver nam treba. Da bi funkcionirala centrala i objekti koji nisu integrirani u sustav, potrebno vam je jedno računalo ako ste vlasnik i sami radite. On je i server i radna stanica i iz njega možete puniti fiskalne blagajne u više objekata tako što ćete ih obići, za što vam ne treba spomenuta integracija. Ovo je moguće ako radite u jednom gradu ili u mjestima koja su blizu. Ukoliko imate zaposlene u centrali, tada server mora biti jače konfiguracije, srazmjerno broju korisnika koji rade na njemu. Raspitajte se oko baze podataka i zahtijeva li rješenje koje vam nude softver za baze podataka i koji. U objektu, hardverska konfiguracija ovisi o tome što želite. Ukoliko hoćete iz centrale upravljati objektima, potrebne su vam internetske veze do objekata, lokalne mreže na koje se povezuje minimalno jedno računalo i uređaji kojima on upravlja, kao što su jedna ili više fiskalnih blagajni, vage, printer i drugo. Ustanovite da li su fiskalne blagajne koje koristite podržane od strane softvera koji nabavljate.

DRUGI MODULI?

Ostali moduli su opcija i treba ih birati u skladu sa stvarnim potrebama, planovima, kadrovskom strukturom i slično. Ako imate ili planirate zaposliti svoje knjigovodstvo, nabavu, ili možda pokreneti veleprodaju, trebat će vam odgovarajući moduli. Napomenuo bih da svaki modul najčešće u sebi ima određen broj izvještaja koji su za početnike dovoljni. Izvještavanje složenijeg tipa se nudi uglavnom kao poseban modul (čut ćete izraz kocke, BI, što znači business intelligence itd.) Ako imate pristup elektronskoj banci i sami vršite plaćanje, softver vam i tu može pomoći u finacijskom modulu pa ćete ga odlučiti kupiti.Rješenje koje je jednostavno, ne košta mnogo i ne traži skup hardver, može se prilagođavati i ima podršku koja bi trebala ostvariti planirane ciljeve prosječne male trgovine ili malog lanca malih trgovina.

OPERACIJA OVISI O STAVU

Svaki vlasnik trebao bi biti svjestan da je sastavni dio rješenja jer njegov stav, znanje i spremnost da proširi stečeno znanje određuju hoće li ishod biti dobar. Ne zaboravite ni da je posao projekt menadžera vođenje brige o moralu tijekom implementacije. Vi određujete svojim stavom i izborima hoće li proces biti uspješan ili ne, ugodan ili bolan. U praksi sam vidio različite primjere. Najuspješniji su oni gdje su vlasnici i njihovi suradnici bili posvećeni i željeli naučiti i primijeniti nešto novo. Tamo gdje se otpor zaposlenih prelio i na vlasnike, proces nije davao željene rezultate.

KOLIKO KOŠTA

Cijene implementacija mogu varirati u velikim rasponima. Ako promatramo primjer jedne male trgovine s jednom fiskalnom blagajnom, smatram da cijena početnog rješenja može biti od 1.000 eura i iznad toga. U cijenu implementacije je uračunato:

• Softver s početnim modulima (osnovni modul, maloprodaja modul, upravljanje fiskalnim uređajem) s minimalnom obukom;
• Hardver (računalo, fiskalna blagajna podržana od strane softvera).

 

TEHNOLOGIJA - ARHIVA TEKSTOVA:

->Budućnost maloprodaje: Tehnologija za kultiviranje odnosa s kupcima 
->Izazovi za kupca u doba mobilne trgovine
->Online kupovina: Što nam donosi budućnost
->Pogled u budućnost kroz pametne naočale
->Retrospektiva: Godina bez značajnih tehnoloških promjena
->Internet of Things: Kad strojevi pričaju iza naših leđa
->Razvoj i inovacije: 3D ispis - renesansa maloprodaje?  
->Tehnologija u retailu 2013. 
->Trendovi i prognoze: Alati budućnosti u retailu
->Podaci su naše najveće blago 
->Digitalni kanali: Komunikacijom do boljeg odnosa s kupcem
->Podatkovni centri: Trgovina u oblacima
->Kupac u fokusu Business Inteligencea
->Biometrijsko plaćanje: Otiskom prsta do ubrzane kupovine
->Mikrolokacija - zlatna koka modernog retaila
->Forsquare: Komunikacija brendova s korisnicima
->Živjela digitalna tržnica