• Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Progressive

Member Area
Umrežavanje: Internet pametnih stvari PDF Print E-mail
Wednesday, 25 November 2015 15:28

planet-retail-istrazivanje-2Internet of Things, kao tehnološka osnova, i Internet of Everything, kao kontekstualno korištenje podataka, dubinski mijenjaju trgovinu kakvu danas poznajemo. I to nije samo budućnost - promjene su već u punom jeku.

Piše: Darko Pavić, CEO, Service Plus Group Twitter: @PavicDarko

Već u samom nazivu Internet of Things krije se nekoliko osnovnih elemenata ovog koncepta. Na jednoj strani se radi o ‘pametnim stvarima’, a na drugoj o njihovoj međusobnoj komunikaciji. Pametnim stvarima se smatraju sve one stvari koje mogu proizvesti ili preraditi određene podatke. Recimo, pametna polica za jaja zna koliko je jaja na njoj i koja je minimalna količina koja treba biti na njoj. U trenutku kada se na pametnoj polici nalazi minimalna količina, ona samostalno naručuje nova jaja. Ovaj primjer već odlično prikazuje jedan od mogućih scenarija korištenja IoT-a.

TEMA BROJ 1

Ove tehnološke mogućnosti potiču fantaziju tako da nije začuđujuće što je tema međusobno umreženih pametnih stvari (IoT) trenutno tema broj jedan i to gotovo u svim industrijama. Počevši od proizvodnje, preko zdravstva, pa sve do trgovine, tema IoT-a je nešto čemu se predviđa svijetla budućnost. Godine 2020. očekuje se 29,5 milijardi umreženih stvari koje stvaraju tržište vrijednosti 1,7 trilijuna dolara (IDC APeJ Iternet of Things Market Forecast, April 2015).

UMREŽENOST TVRTKI

Interesantan je i podatak na kojim se područjima očekuje najčešće korištenje umreženih uređaja. Po analizi IDC-a, čak 41% umreženih uređaja nalazit će se u tvrtkama i oni će se koristiti za optimizaciju poslovnih procesa i reduciranje troškova. Odmah nakon toga slijede inteligentne kuće, a na trećem mjestu, s 10% svih umreženih stvari, nalaze se životinje. Interesantno, ali i logično, posebno ako mislimo na proizvodnju hrane. Samo na Novom Zelandu ima već više od 10,8 milijuna ‘umreženih’ domaćih životinja. Optimizacija ishrane, praćenje zdravstvenog stanja te poboljšanje uvjeta uzgoja samo su neki od segmenata korištenja IoT-a u ovoj grani industrije.

POTENCIJALI IoT-A

Potencijali IoT-a su toliko veliki da gotovo svatko već radi na nekom rješenju. Njemački magazin Baumarktmanager nedavno je objavio rezultate svog istraživanja po kojem čak 65% svih programera na svijetu radi na nekoj mobilnoj aplikaciji iz svijeta IoT-a. U Njemačkoj čak 83%. Prema rezultatima ovog istraživanja, najviše aplikacija se razvija u području pametnih kuća, čak 19%.

INTERNET OF EVERYTHING

Iako IoT nudi još mnogo neistraženih mogućnosti, već se počelo razmišljati o sljedećem, logičnom koraku ove tehničke evolucije. Sljedbenik IoT-a je IoE ili Internet of Everything - umreženje svega. Baza IoT-a su senzori koji isporučuju vrlo konkretne podatke te na osnovu njihovih vrijednosti drugi sistemi reagiraju. Za razliku od IoT-a, IoE stavlja vrijednosti u kontekst, odnosno donosi odluke zašto se nešto događa. Na primjer, vaš mobilni telefon će proslijediti koordinate vašeg položaja nekom drugom sistemu koji će onda na osnovu njih prikazati reklamu na nekom ekranu. Kod IoE-a će se tumačiti kontekst vašeg položaja te će na ekranu biti puštena poruka koja odgovara tom kontekstu. Ova dva koncepta, IoT kao tehnološka osnova i IoE kao kontekstualno korištenje podataka, dubinski mijenjaju trgovinu kakvu danas poznajemo. I to nije samo budućnost - promjene su već u punom jeku.

IoT U FMCG SEKTORU

Jedan interesantan primjer IoT-a je Amazonov Dash Button. Za niz proizvoda iz online shopa, koji su namijenjeni svakodnevnoj upotrebi, na primjer pića, proizvodi za osobnu higijenu, hranu itd, Amazon nudi svojim kupcima takozvani Dash Button. To je inteligentna tipka koja se veže na WiFi i nakon jednog pritiska naruči u Amazonovom shopu definiranu količinu željenog proizvoda. Potvrda narudžbe zatim stigne na vaš mobilni telefon. Drugi sličan primjer je pilot-projekt poznatog proizvođača kozmetike i higijenskih proizvoda Procter&Gamble. U suradnji s eCommerce kompanijom Perfect Shop, Procter&Gamble je razvio Gillette-Box. Gillet-Box je pametni držač za aparate za brijanje. Putem privatne mreže ovaj je držač povezan s online shopom. Nikakva posebna instalacija uređaja nije potrebna. Prilikom prvog uključivanja u struju on se sam konfigurira. Samo jednim pritiskom na tipku mogu se naručiti novi žileti.

KUPAC I TRGOVAC POVEZANI TIPKOM

Ovi primjeri pokazuju ne samo tehnologiju koja je već dostigla neophodni nivo, nego i jasno upućuju na promjene koje će se dogoditi u bliskoj budućnosti. Jedna velika promjena je promjena mjesta na kojem kupac donosi odluku o kupovini nekog proizvoda. To više nije sama prodavaonica, već mjesto korištenja određenog proizvoda, na primjer, kuhinja kupca. Osim toga, između kupca i trgovca je samo jedna tipka, a ne stotine raznih drugih proizvoda, više proizvođača i mnoštvo raznih marketinških ponuda. Jasno je da novonastala situacija zahtjeva promjenu i veliko prilagođavanje postojeće marketinške strategije trgovca. Oglašavanje proizvoda u samoj prodavaonici gubi na značaju. S druge strane, korisnici će vrlo teško pristati da im se, na primjer, u kupaonici objesi reklama za šampon. Ili? Možda i hoće. Posebno ako je ekran takav da se na njemu može gledati i televizija ili ako ga je trgovac ‘poklonio’ kupcu.

NOVA MJERILA ZA TRGOVCE

U svakom slučaju, novonastala situacija zahtjeva nove koncepte i načine komuniciranja s kupcem. Osim promjena u području marketinga, prodavaonice će se neminovno razviti u platforme za integraciju podataka od raznih proizvoda, odnosno njihovih konzumenata. Otvorenost ovakvih sistema će postati ključ uspjeha. Usisivač, frižider, perilica rublja i aparat za brijanje moraju sinkronizirati svoje podatke s trgovcem i generirati novu prodaju. Kvaliteta trgovca će se početi mjeriti ne samo postojećim mjerilima, kao što je kvaliteta proizvoda, već i novim, kao što su otvorenost platforme, mogućnost definiranja osnovnih parametara, kao što su minimalne količine, brzina, kvaliteta isporuke i slično. Internet pametnih stvari mijenja postojeći način poslovanja trgovaca, ali istovremeno otvara i nove mogućnosti. Jedna velika tema je online shoppping bez shopa, a druga je ulazak trgovine u kuće korisnika, a ne korisnika u prodavaonicu. U svakom slučaju, IoT nam donosi vrlo uzbudljivu budućnost.

Izvori: Rezutati istraživanja Baumarktmanager, Rezultati IDC ApeJ IoT Forecast, travanj 2015. Amazonov Dash Button, Gillette-Box


TEHNOLOGIJA - ARHIVA TEKSTOVA:

->Mali trgovci često ne shvaćaju važnost softvera
->Budućnost maloprodaje: Tehnologija za kultiviranje odnosa s kupcima 
->Izazovi za kupca u doba mobilne trgovine
->Online kupovina: Što nam donosi budućnost
->Pogled u budućnost kroz pametne naočale
->Retrospektiva: Godina bez značajnih tehnoloških promjena
->Internet of Things: Kad strojevi pričaju iza naših leđa
->Razvoj i inovacije: 3D ispis - renesansa maloprodaje?  
->Tehnologija u retailu 2013. 
->Trendovi i prognoze: Alati budućnosti u retailu
->Podaci su naše najveće blago 
->Digitalni kanali: Komunikacijom do boljeg odnosa s kupcem
->Podatkovni centri: Trgovina u oblacima
->Kupac u fokusu Business Inteligencea
->Biometrijsko plaćanje: Otiskom prsta do ubrzane kupovine
->Mikrolokacija - zlatna koka modernog retaila
->Forsquare: Komunikacija brendova s korisnicima
->Živjela digitalna tržnica