• Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Progressive

Member Area
Kako nosivi gadgeti mijenjaju trgovinu? PDF Print E-mail
Monday, 21 December 2015 16:19

gadgetiNosivi gadgeti su uređaji koje u svakom momentu nosimo sa sobom i oni prikupljaju razne podatke o nama i našoj okolini. Najpoznatije forme nosivih gadgeta su pametni satovi, naočale, ali i nakit, obuća i odjeća. Ne samo da su bogati senzorima za prikupljanje podataka kao što su temperatura tijela, brzina kretanja, puls, položaj i mnogi drugi, već su u mogućnosti i preraditi sve te podatke u momentu nastajanja.

Piše: Darko Pavić, CEO, Service Plus Group Twitter: @PavicDarko

Trgovina je jedna od industrijskih grana podložnih stalnim promjenama - najviše zbog toga što se ponašanje potrošača stalno mijenja. Kako bi opstali, trgovci moraju pratiti promjene kod svojih kupaca. Konstantna analiza ponašanja kupaca te reakcija na njezine rezultate postaje preduvjet i osnova uspješnog poslovanja trgovaca. Trenutno se nagovještava jedna od takvih velikih promjena. Radi se o nosivim gadgetima i njihovom utjecaju na trgovinu. Nosivi gadgeti su uređaji koje u svakom momentu nosimo sa sobom i oni prikupljaju razne podatke o nama i našoj okolini. Najpoznatije forme nosivih gadgeta su pametni satovi, naočale, ali i nakit, obuća i odjeća. Ne samo da su bogati senzorima za prikupljanje podataka kao što su temperatura tijela, brzina kretanja, puls, položaj i mnogi drugi, već su u mogućnosti i preraditi sve te podatke u momentu nastajanja.

PAMETNI SAT

Prema rezultatima istraživanja tvrtke WiFore Consulting, tržište ovih uređaja se već nalazi u vrtoglavom rastu. U 2013., tržišna vrijednost je procijenjena na 600 milijuna dolara, a do 2020. se očekuje njezin porast do čak 30 milijardi dolara. Prema analizama IDC-a (International Data Corporation), u 2015. se očekuje prodaja od 45,7 milijuna ovakvih nosivih gadgeta. Godine 2019. broj prodanih uređaja trebao bi narasti na 126,1 milijun. IDC-ova analiza pokazuje i sadašnju, ali i očekivanu podjelu tržišta po tipovima ovih uređaja. Ovo, i mnoga druga istraživanja tržišta, pokazuju da će u nadolazećim godinama najrasprostranjeniji nosivi gadget biti upravo pametni sat.

PREPREKE ZA PREMOSTITI

Iako sve analize upućuju na to da je tržište vrlo impresivno, ipak ima još nekoliko prepreka koje se moraju premostiti prije nego što rasprostranjenost ovih uređaja dosegne očekivanu razinu. Većina potencijalnih korisnika još ne prepoznaje ‘veliku’ korist ili čak neophodnost nošenja ovih gadgeta. Prednosti će korisnicima postati vrlo vidljive u trenutku kada ostale industrije prepoznaju njihove koristi te ih uvrste u svoje poslovne strategije. Dobar primjer su doktori. Neće dugo potrajati da doktori spoznaju da su njihove dijagnoze lakše i čak točnije ukoliko raspolažu povijesnim vitalnim podacima pacijenta. Jedan nosivi gadget koji prati puls i rad našeg srca može se u jednostavnim analizama poistovjetiti sa EKG-om. Zdravstvena osiguranja mogla bi postati jeftinija ukoliko se nosi neki od gadgeta namijenjen promatranju vitalnih funkcija tijela. Još veći benefiti vidljivi su kod uređaja kao što su Googlove leće za oči koje analiziraju i prate razinu glukoze u krvi. Ovaj uređaj može vrlo brzo postati zahvalno pomagalo, primjerice u terapiji dijabetesa.

IZGLED I FUNKCIJA PROIZVODA

S druge strane, važno je razumjeti korištene tehnologije i njihov mogući razvoj u budućnosti. Očito je da trend vodi k smanjenju i što manjoj vidljivosti ovih uređaja. Tvrtke kao što su AiQ Clothing, Hexoskin, OMSignal i mnoge druge već proizvode tekstilne materijale sa senzorima koji mogu pratiti sve važne funkcije tijela. Ovakav razvoj tehnologije dovest će do promjene izgleda i funkcije proizvoda kakve poznajemo danas. Uzmimo za primjer obične rukavice koje nas štite od hladnoće. Korištenje ekrana osjetljivih na dodir s rukavicama, kakve danas poznajemo, nije moguće. Neminovno je da se rukavice kao takve u smislu funkcije i materijala moraju promijeniti u skoroj budućnosti. Slične promjene se upravo događaju s nakitom. Već postoje ogrlice ili vjenčani prstenovi koji su ‘pametni’, umreženi i puni senzora za prikupljanje podataka o onom tko ih nosi. Ali ne samo da se proizvodi i njihova funkcija mijenjaju - mijenja se i način komunikacije. Jedan od najinteresantnijih primjera je takozvana socijalna odjeća. Londonska tvrtka Cute Circuits je još 2006. razvila majicu Hug Shirt. Ova majica ne samo da je bogata senzorima i da prikuplja podatke korisnika, već ih i šalje putem interneta ka drugom korisniku koji nosi istu majicu. Na taj način dva korisnika, iako su kilometrima udaljeni jedan od drugog, mogu ‘razmijeniti’ osjećaje kao što je, na primjer, pritisak jednog zagrljaja.

KORISTI ZA TRGOVCE

Ako uzmemo u obzir sve ove potencijalne promjene i mogući razvoj ovih uređaja, može se zaključiti da će najveći poticaj njihovom korištenju nastati kad internet pametnih stvari (Internet of Things) postane svakodnevica. U ovakvom okruženju nosivi gadgeti mogu, osim obične identifikacije korisnika, isporučiti i čitav niz interesantnih podataka. Trgovac zatim može, na osnovu svih tih podataka, donijeti odluku što je određenom kupcu u tom trenutku najbolje. Zamislite vaš standardni popis za kupovinu na kojem se nalaze tipični proizvodi kao što su meso, mlijeko, kruh, povrće, voće i slično. Nosivi gadgeti mogli bi automatski kreirati vašu listu za kupovinu u odnosu na vaše zdravstveno stanje. Na primjer, ako senzori vašeg pametnog sata primijete da vam u tom trenutku fali C vitamin, pametni sat bi mogao predložiti da prilikom sljedeće posjete supermarketu kupite limun. Ili u trenutku stavljanja nekog proizvoda u kolica, senzori na kolicima jave vašem pametnom satu o kojem se proizvodu radi te koji su mu sastojci. Ako sastojci nisu u skladu s parametrima koje ste definirali, vaš sat bi vas mogao obavijestiti zvučnim signalom. Kupovina proizvoda koji se uklapaju u vaš plan prehrane na ovaj bi način postala vrlo jednostavna.

MARKETINŠKI POTENCIJALI

I na području marketinga potencijali su ogromni. Na primjer, s naočalama kao što su Google naočale kupci bi mogli direktno u supermarketu vidjeti recepte, ideje za korištenje proizvoda ili odgovarajuće marketinške poruke pokraj samog proizvoda.

TKO ĆE BITI PRVI

Ovakvi koncepti trenutno možda zvuče kao znanstvena fantastika, ali većina potrebne tehnologije već postoji. Ako uz to još dodamo i činjenicu da, na primjer u Americi, već 17% kupaca posjeduje neki od nosivih gadgeta, samo je pitanje vremena tko će prvi i na najbolji način kombinirati postojeća rješenja i svojim kupcima ponuditi interesantan novi koncept. Trgovac koji to bude prvi svakako će ostvariti tržišnu prednost u odnosu na svoje konkurente. Ubrzo zatim slijedit će ga i ostali trgovci. Tako će, kao i uvijek, znanstvena fantastika postati naša svakodnevica.

 

TEHNOLOGIJA - ARHIVA TEKSTOVA:

->Umrežavanje: Internet pametnih stvari
->Mali trgovci često ne shvaćaju važnost softvera
->Budućnost maloprodaje: Tehnologija za kultiviranje odnosa s kupcima 
->Izazovi za kupca u doba mobilne trgovine
->Online kupovina: Što nam donosi budućnost
->Pogled u budućnost kroz pametne naočale
->Retrospektiva: Godina bez značajnih tehnoloških promjena
->Internet of Things: Kad strojevi pričaju iza naših leđa
->Razvoj i inovacije: 3D ispis - renesansa maloprodaje?  
->Tehnologija u retailu 2013. 
->Trendovi i prognoze: Alati budućnosti u retailu
->Podaci su naše najveće blago 
->Digitalni kanali: Komunikacijom do boljeg odnosa s kupcem
->Podatkovni centri: Trgovina u oblacima
->Kupac u fokusu Business Inteligencea
->Biometrijsko plaćanje: Otiskom prsta do ubrzane kupovine
->Mikrolokacija - zlatna koka modernog retaila
->Forsquare: Komunikacija brendova s korisnicima
->Živjela digitalna tržnica