• Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Progressive

Member Area
Moderna trgovina: Nove tehnologije su preduvjet za opstanak na konkurentnom tržištu PDF Print E-mail
Monday, 25 July 2016 12:29

moderna-trgovinaUpotrebom mobilnih uređaja mogućnost stvaranja novog šoping iskustva se multiplicirala, od korištenja društvenih mreža i internet pretraživača za kupovinu i informiranje o proizvodima i uslugama, preko mogućnosti da iste proizvode kupujete na različitim mjestima, bez obzira jesu li ona virtualna ili ne, sudjelovanja u različitim akcijama i promocijama, pa sve do plaćanja putem mobilnog telefona/ novčanika jednostavnim dodirom terminala za naplatu.

Piše: Milana Božičić, Marketing Manager, Service Plus Group

Nekada je trgovina u stopu pratila ljudsku zajednicu, a u 21. stoljeću situacija se znatno promijenila. Ljudska vrsta kao takva je evoluirala i u odnosu s trgovinom ne možemo staviti znak jednakosti. Ključno pitanje glasi: ‘Tko koga slijedi?’. Na ovo pitanje postoji samo jedan točan odgovor: ‘Niti trgovina slijedi ljudsku vrstu, niti je situacija obrnuta.’ Tehnologija je ta koja je umiješala prste u svaku poru našeg života, a s procesom globalizacije trgovina je postala apsolutni fenomen i iz dana u dan doživljavamo nova iskustva prilikom kupovine - nebitno sjedimo li u svojoj omiljenoj fotelji ili se nalazimo u šoping centru.

KAKO JE SVE POČELO?

Koncept samoposlužnog načina kupovine začet je prije točno jednog stoljeća kada je Piggly Wiggly, danas poznati američki lanac supermarketa, uveo ono bez čega u sadašnjosti ne možemo zamisliti odlazak u kupovinu – blagajne za naplatu, police sa složenim proizvodima i jasno istaknutim cijenama. Ovaj koncept u kratko je vrijeme uzeo maha i označio početak nove ere, koja je od tog povijesnog dana pa sve do danas u znaku inovacija na polju tehnologija. Ono što sigurno možemo reći je da će se ovaj trend nastaviti ne samo u bliskoj, nego i u dalekoj budućnosti.

MODERNE TEHNOLOGIJE - PREDUVJET ZA USPJEH?

Krenite od sebe - kada idete po osnovne namirnice, hoćete li prije otići u malu trgovinu u susjedstvu ili do omiljenog supermarketa, gdje se kupovina ne bazira samo na odlasku do blagajne nego na, iznova i iznova, još jednom šoping iskustvu? Kupci u sve većoj mjeri teže kupovini u okruženju koje će im omogućiti novo, nesvakidašnje iskustvo. Očekivanja često variraju ovisno o samom profilu kupca. Nekima je interesantno da se ‘igraju’ blagajnika na samoposlužnoj blagajni, drugi žele smanjiti vrijeme potrebno za kupovinu tako što će uz pomoć mobilnih uređaja unaprijed popisati sve artikle u potrošačkoj košarici tijekom same kupovine, dok postoje i kupci koji se opredjeljuju za kupovinu ‘iz fotelje’.

Upotrebom mobilnih uređaja mogućnost stvaranja novog šoping iskustva se multiplicirala, od korištenja društvenih mreža i internet pretraživača za kupovinu i informiranje o proizvodima i uslugama, preko mogućnosti da iste proizvode kupujete na različitim mjestima, bez obzira jesu li ona virtualna ili ne, sudjelovanja u različitim akcijama i promocijama, pa sve do plaćanja putem mobilnog telefona/novčanika jednostavnim dodirom terminala za naplatu. Upravo povećana upotreba tehnologije stvorila je Internet of Things (IoT). IoT era će neminovno donijeti još više novina u svakodnevnom životu i u velikoj mjeri promijeniti šoping iskustvo i okruženje koje danas poznajemo.

FISKALNE BLAGAJNE VS. PARAGON BLOK

Možete li se sjetiti kako je izgledao odlazak u trgovinu prije samo nekoliko desetljeća? Fiskalne blagajne nisu postojale, kao ni računi. Pisani su rukom na paragon bloku. Zamislite danas tu situaciju - npr. u vašoj omiljenoj trgovini dan je popusta i naravno da nećete propustiti tu priliku; gužva je neizbježna i zamislite da se svaki artikl ručno zapisuje. U svijetu gdje je informacija od prije 5 minuta već izgubila na značaju, zapisivanje jednog po jednog artikla sigurno bi značilo da ćete iz trgovine izaći praznih ruku.

PLATNE KARTICE VS. NOVAC

Danas 90% svjetske populacije posjeduje platnu karticu. Jednostavnije je, čak ne morate nositi novčanik sa sobom, mala je i praktična, a s njom možete platiti bilo koju vrstu usluge - bilo da ste u restoranu, supermarketu ili šoping centru. Naši preci su u početku razmjenjivali dobra, zatim smo plaćali novcem da bismo to sada činili platnim karticama. Što je sljedeći korak? Vrlo je moguće da ćemo uskoro zaboraviti na terminale za očitavanje kartica (iako su danas ‘must have’ kod svakog retailera) i prijeći na beskontaktne načine plaćanja uz pomoć mobilnih telefona koji će biti još jedan modni detalj - novčanik.

DRUŠTVENE MREŽE I ONLINE KUPOVINA

Još jedan trend koji nije zaobišao trgovinu su društvene mreže. Stoga su poznati trgovci već godinama prisutni na gotovo svakoj društvenoj mreži jer su na taj način u direktnoj komunikaciji sa svojim potencijalnim i postojećim korisnicima, osluškuju njihove potrebe i pružaju informacije o svojim brendovima, što može biti ključno za odlazak baš u tu trgovinu. Pored toga, ono što vidite na društvenim mrežama možete poručiti upravo komunikacijom, npr. preko inboxa Facebooka ili DM-a (direct mail) na Instagramu, online kupovina je omogućila da uštedimo vrijeme tako što ćemo kroz klik ili dva poručiti ono što nam je potrebno i to dočekati na svojoj kućnoj adresi.

Amazon i WallMart uveliko slijede trend online kupovine, a razvili su i jedan vid crowdsourcinga ili ‘sharing economy’, gdje kupci koji se ipak radije odlučuju na odlazak u kupovinu dostave namirnice onima koji su ih naručili online, a nalaze se u njihovom susjedstvu. Društvene mreže su sredstvo komunikacije u virtualnom svijetu, a u realnom svijetu to predstavljaju programi, odnosno kartice lojalnosti. Razvojem Customer Relationship Managementa omogućeno je da se svaki kupac analizira koje proizvode najviše kupuje, koliko se zadržava u trgovini i koliko često ga posjećuje. Na osnovu toga trgovci rade posebne ponude za svakog kupca, pogodnosti i iznenađenja, što je još jedan razlog više da šoping nije samo klasičan odlazak u kupovinu.

JE LI MOGUĆ OPSTANAK BEZ TEHNOLOGIJA?

Trgovina je vrlo jednostavan proces – kada nam je nešto neophodno, odemo do najbliže trgovine, stavimo proizvod u košaricu, odemo na blagajnu, platimo i koristimo taj proizvod sve dok nam ne zatreba novi. I to je ciklus koji se nikada ne završava. Ali samim time, očekivanja kupaca nemaju kraja, naročito pojavom modernih tehnologija. Zahtjevi su sve veći iz dana u dan i ukoliko ih jedan trgovac ne može ispuniti, kupac se okreće onom tko je spreman ostvariti sve njegove želje. Jer više nije ključna stvar imati proizvod koji je potreban korisniku. To je isključivo preduvjet privlačenja korisnika, ali kada je riječ o njihovom zadržavanju - morate pružiti nešto više.

Upravo to je omogućeno s modernim tehnologijama. U budućnosti će posebno biti nezaobilazan Internet of Things, koji neće zaobići nijedan segment društva, pa tako ni svijet maloprodaje neće biti imun na ovaj fenomen, za koji se predviđa da će u ovoj godini zabilježiti ogroman rast. Činjenica je da moderne tehnologije mijenjaju svaku vrstu poslovanja, ali ono što je posebno interesantno je da se ipak najveći postotak kupovina odvija u samim prodavaonicama jer većina nas voli isprobati odjeću koju želi kupiti ili pregledati neki proizvod prije nego što se odluči otvoriti svoj novčanik. Ali to ne znači da je opstanak moguć bez novih tehnologija - one su preduvjet za opstanak na konkurentnom tržištu, bilo da je riječ o društvenim mrežama, mobilnim tehnologijama ili slično. Jer, znate kako kažu za najpopularniju društvenu mrežu Facebook - ako nemate profil na ovoj društvenoj mreži, praktično i ne postojite. Isti je slučaj s tehnologijama u trgovini.

 

TEHNOLOGIJA - ARHIVA TEKSTOVA: 

->Komunikacijski kanali: Nova era marketinške strategije
->Online softverska fiskalizacija je budućnost svakog poreznog sustava
->Jesu li mobilne aplikacije budućnost svakog trgovca
->Kako nosivi gadgeti mijenjaju trgovinu?
->Umrežavanje: Internet pametnih stvari
->Mali trgovci često ne shvaćaju važnost softvera
->Budućnost maloprodaje: Tehnologija za kultiviranje odnosa s kupcima 
->Izazovi za kupca u doba mobilne trgovine
->Online kupovina: Što nam donosi budućnost
->Pogled u budućnost kroz pametne naočale
->Retrospektiva: Godina bez značajnih tehnoloških promjena
->Internet of Things: Kad strojevi pričaju iza naših leđa
->Razvoj i inovacije: 3D ispis - renesansa maloprodaje?  
->Tehnologija u retailu 2013. 
->Trendovi i prognoze: Alati budućnosti u retailu
->Podaci su naše najveće blago 
->Digitalni kanali: Komunikacijom do boljeg odnosa s kupcem
->Podatkovni centri: Trgovina u oblacima
->Kupac u fokusu Business Inteligencea
->Biometrijsko plaćanje: Otiskom prsta do ubrzane kupovine
->Mikrolokacija - zlatna koka modernog retaila
->Forsquare: Komunikacija brendova s korisnicima
->Živjela digitalna tržnica