• Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Progressive

Member Area
Uskrsna trpeza: Nutricionistički vodič za zdrave blagdane PDF Print E-mail
Thursday, 13 April 2017 16:03

tena-karmenUskrsni stol na kušnju stavlja i najdiscipliniranije, stoga mnogima predstavlja izvor stresa jer je uz raznovrsnu ponudu ukusne i kalorične hrane, izazov ne pokleknuti. Nažalost, gastro doživljaj se na kraju često pretvori u probavne smetnje zbog prejedanja i grižnju savjesti zbog neumjerenosti, uz neizostavno jadikovanje da je ljeto iza ugla.

Pišu: dr.sc.Tena Niseteo i Karmen Matković Melki, dipl.ing., Definicija hrane

Tradicionalni uskrsni objed, uz slastice i alkoholna pića, može sadržavati čak do 2.500 kilokakorija što premašuje dnevne energetske potrebe većine odrasle populacije. Stoga nije čudno kako u blagdansko vrijeme u prosjeku dobijemo preko pola kilograma viška, kad je za takav porast na težini potrebno svega zalogaj francuske salate i kuhane šunke, pola porcije pečene janjetine s mladim lukom i šnita pince/sirnice više.

Iako ne zvuči tako strašno, upravo taj postepeni rast tjelesne mase godinu za godinom povećava rizik od razvoja niza kroničnih oboljenja. Uskrsni stol na kušnju stavlja i najdiscipliniranije, stoga mnogima predstavlja izvor stresa jer je uz raznovrsnu ponudu ukusne i kalorične hrane, izazov ne pokleknuti. Nažalost, gastro doživljaj se na kraju često pretvori u probavne smetnje zbog prejedanja i grižnju savjesti zbog neumjerenosti, uz neizostavno jadikovanje da je ljeto iza ugla. Stoga nemojte pokvariti blagdansko raspoloženje uz nutricionističke savjete koji će 'olakšati' obroke, ali pritom i dalje zadovoljiti zahtjevne okusne pupoljke!

PRESKOČITE PRESKAKANJE OBROKA!

Izbjegavanje hrane kroz dan i 'čuvanje za kasnije' svodi broj dnevnih obroka na minimum te uzrokuje pad glukoze u krvi i često vodi u nesvjesno pretrpavanje uskrsnim delicijama. Razmak između obroka neka bude do četiri sata, a ako vas ulovi glad posegnite za sezonskim voćem i fermentiranim mliječnim proizvodima kao međuobrokom kako bi jednom kad sjednete za stol jednako uživali u hrani, ali ipak pojeli manje.

PAMETNO U USKRSNI SHOPPING

Da bi izbjegli nepotrebno lutanje po trgovinama, prije odlaska u kupovinu pripremite listu svih potrebnih namirnica. Opskrbite se proljetnim voćem i povrćem, svježim začinima, kvalitetnom ribom i krtim mesom te hladno prešanim uljima. Najvažnije od svega - ne idite u kupovinu 'na tašte' jer se dovodite u opasnost da nakupujete nepotrebne proizvode koje vas mame ambalažom, a pune su ih police u vrijeme blagdana. Također, izbjegavanjem masti i šećera zbog straha od viška kalorija, odabir često pada na light proizvode koji obiluju škrobom i sladilima što opet dovodi do prehrambene neravnoteže. Stoga radije udovoljite apetitu umjerenim količinama fino skuhane hrane po tradicionalnim recepturama, a izbjegavajte dodane masnoće i šećere u obliku kupovnih namaza, umaka i napitaka koji uvelike pojačavaju kalorijsku vrijednost obroka.

DA ZALIHE NE PRESUŠE, HIDRIRAJTE SE!

Opće je poznato kako tekućina čini više od polovice organizma, stoga i najmanji gubitak može prouzročiti niz nepovoljnih učinaka na zdravlje. Pijte često, prvenstveno vodu ili nezaslađene čajeve, osobito pola sata prije svakog obroka. Uskrsne obroke započnite tanjurom bistre juhe kojim ćete poboljšati probavu i smanjiti zapremninu želuca za kaloričniji dio objeda koji slijedi. Neizostavni dio blagdanskih druženja su i alkoholna pića, stoga dok uživate u njima imajte čašu obične ili mineralne vode pri ruci, koja će istovremeno rehidrirati i spriječiti vas da popijete onu čašicu viška.

BLAGUJTE POLAGANO, UZ DRAGE LJUDE I UGODNA DRUŽENJA!

Probava započinje već u ustima, stoga žvačite polako, smireno i ne dozvolite sebi da halapljivo gutate polu prožvakanu hranu koja će teško pasti na želudac. Uživajte u svakom zalogaju, osjetite teksturu i okus uskrsnih specijaliteta, razgovarajte o recepturama i dodanim začinima u omiljenim jelima…uostalom, blagdansko vrijeme idealno je za zbližavanje i druženje upravo kroz hranu i pričom o hrani!

RECITE NE PROLJETNOM UMORU

Iako se u proljeće priroda budi, često se upravo tada veliki broj osoba bori s umorom. Organizam se navikava na dulje dane, više sunčeve svjetlosti i nestalne promjene vremena i viših temperatura nizom sasvim prirodnih fizioloških procesa, širenjem krvnih žila i padom krvnoga tlaka. Kaloričnija prehrana tijekom zimskih mjeseci, koja nije obilovala svježim voćem i povrćem, doprinosi osjećaju lošijeg raspoloženja, dekoncentracije i nedostatka energije što otežava svakodnevne obaveze. Srećom, proljeće donosi i šarenilo boja na tanjuru. Zeleno lisnato povrće i bobičasto voće obiluju vitaminom C, snažnim antioksidansom dok se triptofan, aminokiselina u plavoj ribi, mahunarkama, šparogama, jajima i sjemenkama u našem tijelu pretvara u serotonin, hormon sreće stoga ovim namirnicama obogatite blagdanski stol.

OSTANITE AKTIVNI

Tjelesna aktivnost ubrzava metabolizam čime briše kratke gurmanske izlete. Za vrijeme uskrsnih blagdana svakako ostanite aktivni! Nakon obilnijeg objeda, umjesto da ostanete sjediti za stolom gdje se samo kolači mogu dodatno zalijepiti za vaš struk, pomozite u kućanskim poslovima ili krenite u laganu šetnju na svježi zrak. Uostalom, sve što možete obavljajte pješke! Odlazak na tržnicu, druženje s prijateljima, sve obaveze koje vas drže u pokretu učinit će razliku! Blagdani su idealno vrijeme za uživanje u vremenu s rodbinom i prijateljima i na to se koncentrirajte. Hrana je tu da Vam 'začini' druženje, a ne da Vam priušti frustraciju i stres. Uživajte u pametnoj blagdanskoj prehrani!

 

KULTURA PREHRANE - ARHIVA TEKSTOVA

->Mesne prerađevine: Pravilnim odabirom do pozitivnog učinka na zdravlje i vitalnost
->Voće i povrće na tanjuru kroz cijelu godinu - u svim oblicima
->Korisna i vrijedna nadopuna prehrani
->Tri hranjiva pravila za zdrav dječji mozak
->Organska hrana za djecu - da ili ne?
->Hrana koju zubići vole
->Zajedno s klincima do pravog odabira
->Smrznuta hrana - dio zdravog trenda
->Funkcionalni slatkiši: Pokretači nove grane tržišta 
->Integralni proizvodi: Namirnice bogate vlaknima - partner u prehrani
->Riža i rižini krekeri: Azijska kraljica žitarica
->Thunnus naš jadranski
->Čaj - napitak koji je promijenio svijet
->Stevija - šećer novog doba  
->Kranjska kobasica 'predmet' velike rasprave 
->Antioksidansi - važan atribut zdravlja
->Zajedno smo jači