• Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Progressive

Member Area
Mediteranska prehrana: Sredozemlje čuva ključ zdravlja PDF Print E-mail
Tuesday, 27 June 2017 16:36

tena-karmenMediteranska prehrana na neko je vrijeme uspjela biti zasjenjena sjajem šuškavih pakiranja brze i gotove hrane, no njezina jednostavnost i nutritivna savršenost sve se više vraća u naše tanjure. Principi prehrane naših starih temeljeni su na prirodnim, neprerađenim namirnicama i jednostavnim, 'siromašnim' jelima.

Pišu: dr.sc.Tena Niseteo i Karmen Matković Melki, dipl.ing., Definicija hrane

Pravilna i uravnotežena prehrana ključ je kvalitetnog života, a upravo ćemo odabirom raznolikih namirnica osigurati optimalan unos energije (ugljikohidrata i masti), bjelančevina,vitamina i minerala te time zadovoljiti nutritivne potrebe organizma, očuvati njegova snaga i psihofizička stabilnost. Globalizacija i užurbani tempo života današnju su prehranu uvelike odredili. Izbor namirnica i način pripreme jela gotovo se potpuno razlikuje od onih naših baka, pa čak i roditelja. Atraktivno zapakirani proizvodi, popularni restorani brze prehrane i svjetski trendovi naša su svakodnevica kojom tržište stvara nove prehrambene navike, a dostupnost procesuiranih proizvoda poziva nas na prekomjernu kupovinu koju, peglanjem kartica, plaćamo i našim zdravljem.

Problem nezdrave i loše prehrane leži u neuravnoteženosti koju će nam priuštiti slastan sastav suvremene prehrane, vrlo često sveden na jednostavne ugljikohidrate, zasićene masnoće i ready to use formu. Bilo da se radi o polugotovim smrznutim jelima, instant juhama ili brzom zalogaju s nogu, današnji način prehrane daleko je od osnovnih nutricionističkih načela. Prehrambene navike suvremenog načina života polagano dovode do poremećaja metabolizma i niza bolesti što sustavno narušava naše zdravlje - zato je točno i pravodobno informiranje o štetnim posljedicama takvog načina života od ključne važnosti.

ZAHVALNO PODNEBLJE

Najvažnije od svega je podsjetiti se na činjenicu da živimo u mediteranskom bazenu i da smo jedna od zemalja koja je izvor najkvalitetnijih namirnica i tvorac raznolikih jela. Podneblje u kojem živimo daje nam jedinstvenu prednost jer nam pruža plodove zdravlja koje danas Zapad, 'tvorac' instant prehrane, iznimno cijeni i skupo plaća. Mediteranska prehrana na neko je vrijeme uspjela biti zasjenjena sjajem šuškavih pakiranja brze i gotove hrane, no njezina jednostavnost i nutritivna savršenost sve se više vraća u naše tanjure. Principi prehrane naših starih temeljeni su na prirodnim, neprerađenim namirnicama i jednostavnim, 'siromašnim' jelima. Svakodnevan izvor energije predstavlja najmanje jedan obrok složenih ugljikohidrata (tjestenine, riže, kukuruzne krupice ili krumpira).

Kombinacijom mahunarki (grah, grašak, slanutak, bob, leća), žitarica i povrća, kroz ukusna variva nekoliko puta tjedno, kvalitetno se zamjenjuje meso. Jaja, mlijeko i mliječni proizvodi (domaći sirevi), kao i voće i gorko povrće (brokula, radič, rikula, raštika) neizostavni su dio svakodnevne prehrane, a riba, osobito plava, na repertoaru je barem jednom tjedno. Baza pripreme jela, kako slanih, tako i slatkih, je visokokvalitetno maslinovo ulje koje se koristi i u pripremi raznih umaka, salata i šalši. Meso je na stolu dva puta tjedno, najčešće na lešo u povrtno mesnim juhama i rjeđe kroz suhomesnate proizvode (pršut, panceta). Princip mediteranske kuhinje su jednostavna jela, no uvijek začinjena raznim meditaranskim biljem (bosiljak, ružmarin, lovor, origano…) poznatih ljekovitih svojstava.

SEZONSKE I KVALITETNE NAMIRNICE

Najinteresantnija preporuka mediteranske prehrane je svakako čaša crnog vina koju se preporučuje popiti svakoga dana nakon ručka ili večere. Uživa se u bojama i okusima, blaguje se polako, za stolom, s obitelji i prijateljima, a kratki odmor i opuštanje nakon obroka (tzv. siesta) vrijeme je probavljanja i punjenja baterija. Umjerena konzumacija mesa, mlijeka i mliječnih proizvoda u konačnici formira prehranu s niskim udjelom zasićenih masti, a konzumacija plave ribe i maslinovog ulja stvara optimalan unos i omjer omega-3, omega-6 i omega-9 nezasićenih masnih kiselina. Domaće sezonsko voće i povrće, uz vitaminsko-mineralno bogatstvo zajedno sa složenim ugljikohidratima, predstavlja odličan izvor dijetalnih vlakana, toliko neprisutnih u prehrani industrijaliziranih zemalja.

Sjetite se da ste potomak Mediterana i da je 'preporuka stručnjaka' upravo vaše naslijeđe, a može biti i vaša hrana i vaš stil života. Zato, skrenite do obližnje tržnice, ribarnice, nabavite domaće proizvode, 'stare' recepte, servirajte more na stol i vratite se osnovama zdravih životnih navika! Konačno, i iskustvom dokazano, najbolje stvari u životu najčešće su upravo one najjednostavnije. Vaše zdravlje ovisi o vašim svakodnevnim odlukama, zato obratite pažnju na sezonske i kvalitetne namirnice!

 

KULTURA PREHRANE - ARHIVA TEKSTOVA

->Uskrsna trpeza: Nutricionistički vodič za zdrave blagdane
->Mesne prerađevine: Pravilnim odabirom do pozitivnog učinka na zdravlje i vitalnost
->Voće i povrće na tanjuru kroz cijelu godinu - u svim oblicima
->Korisna i vrijedna nadopuna prehrani
->Tri hranjiva pravila za zdrav dječji mozak
->Organska hrana za djecu - da ili ne?
->Hrana koju zubići vole
->Zajedno s klincima do pravog odabira
->Smrznuta hrana - dio zdravog trenda
->Funkcionalni slatkiši: Pokretači nove grane tržišta 
->Integralni proizvodi: Namirnice bogate vlaknima - partner u prehrani
->Riža i rižini krekeri: Azijska kraljica žitarica
->Thunnus naš jadranski
->Čaj - napitak koji je promijenio svijet
->Stevija - šećer novog doba  
->Kranjska kobasica 'predmet' velike rasprave 
->Antioksidansi - važan atribut zdravlja
->Zajedno smo jači