• Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Progressive

Member Area
Razvoj zaposlenika, karijere i organizacije PDF Print E-mail
Thursday, 13 April 2017 15:12

majda-medanicUpravljanje karijerom je proces kojim organizacija izabire, ocjenjuje, razmješta i razvija zaposlene kako bi osigurala odgovarajući broj kvalificiranih ljudi koji će zadovoljiti sadašnje i buduće organizacijske potrebe. Pristup organizacije razvoju karijere treba biti proaktivan i poticati zaposlenike na stjecanje novih znanja i vještina te im na taj način pokazati da ih želi, da cijeni njihove vještine i iskustvo, da će im pomoći u razvoju karijere te da cijeni talente i vodi računa o individualnim interesima.

Piše: Majda Medanić, mag. psih., Tecumviva d.o.o.

Ljudi često miješaju pojmove karijera i posao. Međutim, između koncepta karijere i koncepta posla postoji bitna razlika.
POSAO je nešto što osoba radi na radnom mjestu da bi svaki mjesec za to dobila plaću. Posao je uži pojam od pojma karijere i obuhvaća skup radnih zadataka koji su propisani za određeno radno mjesto u organizaciji. Određuje ga organizacija i zadovoljava organizacijske potrebe. Posao je ono što radite s manje ili više entuzijazma. Posao vam može donositi osjećaj sreće, možete se osjećati fantastično zbog posla koji radite i biti ponosni na sebe jer uživate u njemu. Posao koji radite može vas u potpunosti ispunjavati i zadovoljavati sve vaše potrebe. A isto tako ga možete mrziti ili se žaliti kako vam posao uništava život jer ne volite ono što radite.

KARIJERA je širi pojam koji obuhvaća skup svih poslova koje smo radili tijekom života. Ona podrazumijeva plodnu istraživačku vrijednost koja donosi zadovoljstvo. Karijera se određuje kao put ili napredak kroz život, naročito vezano za učenje i zaposlenje. Njome se treba aktivno baviti; potrebno ju je planirati, voditi i pratiti. Karijera može biti dinamična pa nekada napredujemo brzo, a nekad sporo, nekad dugo ostajemo na jednom poslu, a nekad često mijenjamo poslove. Određuje je pojedinac, a ujedinjuje individualne i organizacijske potrebe. Karijeru čine promjene u vrijednostima, stavovima i motivaciji koje se događaju kako osoba postaje starija i to rezultira promjenom radnih položaja i poslova koje pojedinac obavlja tijekom svog radnog vijeka, a koji se razlikuju po složenosti, odgovornosti i organizacijskoj razini. Izbor nečije karijere ovisi o mnogim segmentima. Neki od njih su sposobnost i osobnost pojedinca, zatim vrijednosti i profesionalni interesi te znanja, vještine i obrazovanje. No svakako veliku ulogu ima i motivacija pojedinaca.

VRSTE ZAPOSLENIKA

Gledajući iz tog konteksta razlikujemo tri osnovne skupine zaposlenika. Prvoj skupini je posao samo posao. Oni rade prije svega da bi zaradili dovoljno novaca za život. Kada bi bili financijski osigurani, ne bi više radili, nego bi se radije bavili nečim drugim. Često žele da im vrijeme na poslu prođe što brže. Stalno su u očekivanju vikenda ili godišnjeg odmora i žele što prije ići u mirovinu. Za drugu skupinu posao je karijera. Oni uglavnom uživaju u svom poslu, ali ga u roku od 5 godina žele promijeniti. Umjesto njega žele bolji posao, posao na višoj razini, imaju više ciljeve za svoju budućnost koji uključuje različite, bolje pozicije na poslu. Ponekad im se neki poslovi čine kao gubitak vremena, ali znaju da moraju izdržati i raditi dovoljno ako žele napredovati. Jako im je stalo do promaknuća na poslu, jer to za njih znači priznanje za dobro obavljen posao, odnosno to je znak uspjeha i pokazatelj da su bolji od drugih. Za treću skupinu, posao je životni poziv. Njima je posao jedna od najvažnijih stvari u životu, jako im je drago što rade baš taj posao, budući da je to što rade važan dio njihovog identiteta. To je prva stvar koju kod upoznavanja kažu o sebi, nose posao sa sobom kući i na godišnji odmor, a većina njihovih prijatelja je s posla. Vole svoj posao i misle da to što rade čini svijet boljim. Ovi ljudi bi bili vrlo uznemireni kada bi morali prestati raditi i ne sviđa im se previše ideja o mirovini.

KAKO POSAO PRETVORITI U KARIJERU?

Posao je moguće pretvoriti u karijeru, ali to zahtijeva angažman i proaktivni pristup i kod pojedinca i u organizaciji. Od pojedinca to zahtijeva dobro obavljanje trenutnog posla i konstantan rad na osobnom rastu i razvoju. Prilikom obavljanja posla, nije dovoljno samo koristiti već naučene metode. Potrebno je kontinuirano ići u korak s vremenom, koristiti nove strategije, metode, tehnologije sa ciljem napredovanja i što boljim izvršavanjem trenutnog posla. Najsnažniju konkurentsku prednost postiže se ulaganjem u sebe, svoje znanje i usavršavanje. Potrebno je uvijek naći vremena za dodatno školovanje, čak i onda kada osoba već radi. Nekima se to događa povremeno, a nekima stalno, da svakih nekoliko godina žele raditi negdje drugdje. U pitanju je sasvim normalna, prirodna stvar, a to je želja za promjenom posla kako bi se došlo do onoga koji nam može ponuditi napredovanje i kreiranje karijere. Da bi svoje nezadovoljstvo pretvorili u zadovoljstvo, potrebno je upravljati tom promjenom.

Dakle, voditi računa o situaciji u kojoj jesmo, planirati gdje želimo biti i poduzeti sve aktivnosti kako bi to i ostvarili. Organizacija može pojedincu pomoći u razvoju karijere na način da provodi procjenu talenata, razvojnih potencijala i radne uspješnosti, zatim da daje pravodobne i kvalitetne povratne informacije o snagama i slabostima osobe, ali isto tako i da daje informacije o budućim planovima razvoja poslovanja te o predviđanjima onih vještina i kompetencija koje će u budućnosti biti potrebne. Isto tako može provoditi planiranje i uspješno upravljanje karijerom. Planiranje karijere je proces izbora zanimanja, organizacije i smjera kojeg će slijediti nečija karijera. To je proces sustavnog usklađivanja individualnih aspiracija razvoja s mogućnostima njegovog postizanja. Upravljanje karijerom je proces kojim organizacija izabire, ocjenjuje, razmješta i razvija zaposlene kako bi osigurala odgovarajući broj kvalificiranih ljudi koji će zadovoljiti sadašnje i buduće organizacijske potrebe.

Ono što je važno je da pristup organizacije razvoju karijere također treba biti proaktivan i treba poticati zaposlenike na stalno stjecanje novih znanja i vještina te na taj način pokazati zaposlenicima da organizacija želi da ostanu, da cijeni njihove vještine i iskustvo, da će im pomoći u razvoju karijere te da cijeni talente i vodi računa o individualnim interesima. U suvremenim uvjetima, razvoj karijera postaje sve dinamičniji, a profesionalni život je stalno pod utjecajem promjena. Razvoj karijere je vezan uz strategiju, fleksibilnost i komunikativnost dok je sama karijera usko vezana uz zadovoljstvo na radu i životno zadovoljstvo.

Planiranje i razvoj karijere zaposlenih pokazuje interes organizacije za njih, a otvara mogućnost individualnog razvoja zaposlenika te smanjenje negativnih aspekata kao što su fluktuacija, apsentizam i stres.

 

TECUMVIVA - ARHIVA TEKSTOVA:

->Veliki broj radnih sati ne garantira učinkovitost i produktivnost
->Izazov upravljanja različitim generacijama zaposlenika
->Obveze poslodavca u provođenju zaštite na radu
->Adekvatna, pravodobna i učinkovita zaštita na radu
->Odgađanje izvršavanja zadataka: Prokrastinacija naša svagdašnja
->Stres na poslu: Zadovoljstvo i sreća nasuprot sagorijevanju
->Preuzmite kontrolu nad svojim poslom
->Što izbjegavati na društvenim mrežama
->Zadaje li vam molba za posao muke? Imamo rješenje!
->Mjere aktivnih i pasivnih politika zapošljavanja

->Motivacija: Mislite da možete - i moći ćete!
->Pregovaračke vještine: Prijedlozi i ustupci moraju biti uvjetovani
->Timskim radom do boljih rezultata
->Mobbing - nedopustivo narušavanje dostojanstva
->Iz sivila u bolje sutra
->Kakve radnike trebamo?
->Rat za talente je počeo!
->Rad na crno - neisplativ svima 
->Uvođenje mentorskih programa
->Aktivno traženje posla - posao sam po sebi
->Kako nagraditi angažman zaposlenika
->Proaktivnost i poduzetnost: Jeste li sanjar ili činitelj?
->Zbrinjavanje viška radnika - izbor ili obaveza?
->Poslovna politika: Kako do veće plaće?
->Razgovor za posao: Kako odabrati novog zaposlenika
->Razgovor za posao: Zaposlite me(ne)!
->Kritika u tuđim cipelama
->Uštedite novac bontonom!
->Organizacijskom kulturom do pozitivne klime 
->Zakon o radu: Kako poslovati u moru propisa
->Zašto trebamo opise radnih mjesta