• Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Progressive

Member Area
Čak 76% gubitaka u trgovinskom sektoru uzrokovano je krađama PDF Print E-mail
Friday, 23 March 2018 11:11

josua-lerga-kolumnaGubici u trgovinskom sektoru imaju veliki utjecaj na profitabilnost i zbog toga je optimalno ulaganje u zaštitu kao način smanjivanja gubitaka efikasan način povećanja profita. Prema Global Retail Theft Barometer istraživanju iz 2015., ukupni su gubici u trgovinskom sektoru u Europi iznosili čak 1,05% prometa. Najveći dio gubitaka (76%) uzrokovan je krađama kupaca, zaposlenika i dobavljača, a preostalih 24% administrativnim i drugim greškama u poslovanju.

Piše: Jošua Lerga, univ. bacc. ing. el., Alarm automatika d.o.o.

S obzirom na velik udio gubitaka uzrokovanih krađama, trgovci posebnu pažnju posvećuju njihovoj prevenciji i pri tome koriste različite sustave tehničke zaštite. U Tablici 1 navedeni su postotci primjene određene vrste rješenja zaštite u trgovinskom sektoru u svijetu i Europi.

Za Hrvatsku ovakva statistika ne postoji, ali standardni načini zaštite za trgovine – protuprovala, videonadzor i zaštita artikala su prisutni, možda ne istim u postocima, ali vrlo blizu.

alarm-automatika-ozujak-grafSustavi elektroničke zaštite artikala od krađe (EAS – engl. electronic article surveillance) od strane su trgovaca najpoželjniji način prevencije zato što omogućavaju slobodnije izlaganje robe i njezinu dostupnost kupcima, i to na način koji neće uzrokovati da kupci čekaju, te pri tome nije potrebno povećanje broja prodavača.

Dodatno, osim prevencije krađa, EAS sustavi omogućavaju efikasnije upravljanje procesima u maloprodaji. Brojni proizvođači svoju robu označavaju (tagiraju) već u proizvodnom pogonu i cijelu logistiku vezanu uz skladištenje, transport, distribuciju i naplatu svojih proizvoda baziraju na tome.

Proizvode više nije potrebno ručno brojati, nego pri izlazu iz pogona cijele palete različitih proizvoda budu skenirane, a potpuni i točni podaci o tome kome je i s kojim konkretnim prijevozom roba distribuirana bilježe se automatski pomoću posebnih softvera. Pri preuzimanju robe trgovci ne moraju provjeravati količine, nego se to također radi automatski.

Puna kolica različitih artikala blagajnici ne moraju ručno skenirati, nego se skenira sadržaj cijelih kolica i izrađuje račun. Informacije o tome koji artikli više nisu na polici automatski se prosljeđuju u skladište koje organizira punjenje polica ili naručivanje novih količina.

Na ovakav način omogućuje se bitno efikasnije upravljanje procesom, a kretanje proizvoda kroz lanac opskrbe je sigurnije te prevenira sve uzroke gubitaka u trgovinskom sektoru – kako krađe izvana, tako i krađe zaposlenika, prijevare dobavljača te greške u procesu.

alarm-automatika-ozujak-tablica-1 

alarm-automatika-ozujak-graf-1

ARTIKLI KOJI SE NAJVIŠE KRADU

Kako bi se provele optimalne mjere zaštite, mnogo napora ulaže se u prikupljanje podataka o tome koji se artikli najviše kradu i atraktivna su meta kradljivaca, a posljedično i generator ukupnih gubitaka. To ovisi o tipu, veličini i asortimanu prodavaonice, a može se generalizirati da se najviše kradu artikli koje je lako unovčiti. U trgovinama mješovitom robom (marketima) najviše se kradu parfemi, alkoholna pića i kozmetika, u robnim kućama ženska odjeća, mobilni telefoni, obuća i modni dodaci, a u specijaliziranim prodavaonicama dizajnerska odjeće, elektronska oprema, kao npr. računala. Parfemi, DVD-i, video igrice i žileti najpoželjnija su meta kradljivaca.

RAZLIČITE TEHNOLOGIJE EAS SUSTAVA

Osnovna podjela sustava za zaštitu od krađe jest na žičane, koji su jednostavne izvedbe, ali i ograničene primjene, i bežične koji mogu biti bazirani na RF (radiofrekvencijskoj), AM (akustomagnetnoj) ili EM (elektromagnetnoj) tehnologiji. Svaka od navedenih tehnologija ima svoje prednosti i nedostatke, a najširu primjenu imaju sustavi bazirani na AM tehnologiji. Razlog tome je visoka pouzdanost detekcije, to što omogućuje širok razmak između detekcijskih antena, širok raspon detekcijskih elemenata (tagova, naljepnica, kutija, s iglicom, s trakom, za boce) koji omogućavaju da ih se aplicira na sve vrste artikala te, ne manje važno, suvremeni dizajn antena koji se dobro uklapa (može se i prilagoditi) u prodajne prostore.

Uspješni trgovci koriste EAS tri puta više od manje uspješnih

Prema istraživanju Prevencija gubitaka i iznad toga: Preživljavanje najprilagođenijih (SAD, 2009.), uspješni trgovci koriste EAS sustave tri puta više od onih manje uspješnih, a oni najuspješniji još koriste Business intelligence alate za 46% više.