• Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Progressive

Member Area
Intervju
Lidija Drobac, Country Group Manager Adriatic, KOTANYI d.o.o. PDF Print E-mail
Thursday, 28 April 2016 13:10

Kvalitetni začini povezuju cijeli svijet

lidija-drobac-kotanyi-1Priča o Kotanyi začinima započela je prije 135 godina – 1881. godine kada je Janos Kotanyi započeo s proizvodnjom paprike. Tvrtka u Hrvatskoj posluje od 1998. godine, a s direktoricom Lidijom Drobac razgovaramo o počecima poslovanja te razvoju tijekom 18 godina, širenju asortimana, stanju na tržištu te planovima Kotanyja za Hrvatsku.

Razgovarala: Marija Sedlar

Kako su izgledali počeci poslovanja Kotanyja u Hrvatskoj? Kojim tempom se širio asortiman?

Tvrtka KOTANYI d.o.o. registrirana je 1.10.1998. godine, prva isporuka je bila za otvorenje Superkonzuma u Vukovarskoj, tada najvećeg marketa u Hrvatskoj, a od tada do danas svjedoci smo zaista velikih promjena na tržištu. Rekla bih da je Kotanyi u Hrvatsku došao relativno kasno, ali je tako-reći preko noći zauzeo pozicije u svim tada važnim trgovačkim lancima.

Odmah smo se istaknuli posebnom pozicijom na originalnoj drvenoj polici te ponuđenom širinom začina i začinskih mješavina kakvih do tada na tržištu nije bilo i time privukli pažnju potrošača, ali i konkurencije. Kotanyi je na tržište donio niz inovacija i time djelovao na rast i unapređenje cijele kategorije. Nešto što se danas čini sasvim razumljivim, kao što je Šareni papar, Začinski mlinci ili Začinski mixevi, nekada je predstavljalo veliku novost. Potaknuli smo druge proizvođače u smislu proširenja asortimana tako da su u vrlo kratkom vremenu na police stigli slični proizvodi, počelo se pridavati više pažnje dizajnu, vrstama pakiranja, širini asortimana i na taj je način do tada jedna, možda marginalizirana i ne tako važna, kategorija odjednom postala zanimljiva.

Mislim da sve govori činjenica da smo u 1999. godini imali svega 54 artikla, a već sljedeće godine u prodaji smo ih imali 120. Od početka našeg poslovanja krenuli smo jednakim snagama kako u smjeru retaila tako i u smjeru gastronomije. Naše potrošače smo odmah obasuli zavidnom širinom ponude začina iz svih dijelova svijeta, a oni su pokazali respektabilno poznavanje te palete, tako da smo nemalo bili iznenađeni činjenicom da smo, npr. najviše Currya prodavali u Križevcima!

Koliki je danas asortiman proizvoda u Hrvatskoj, koji su najprodavaniji?

Kako bismo zadovoljili sve potrebe naših potrošača širili smo asortiman iz godine u godinu pa tako danas imamo nešto manje od 300 proizvoda. Osnovni začini kao što su Papar, Češnjak, Cimet, Peršin ili Origano u asortimanu su od početka i nalaze se gotovo u svim vrstama pakiranja, od vrećica, bočica i nekoliko vrsta doza i to su najprodavaniji artikli. Prodavanost, naravno, ovisi o podneblju i vrsti kuhinje, tako da će se Paprika i Papar uvijek najbolje prodavati u Slavoniji, i to u vrijeme kolinja i sl. izdvojio od konkurencije bile su Mješavine začina i u toj grupi proizvoda u početku smo imali preko 30 artikala. Danas je KOTANYI MIX za pečenu piletinu naš top artikl kod kojeg je idealno pogođen okus i koji je uvijek među prvima u svim zemljama.

Ovdje bih naglasila jednu od najvažnijih promjena upravo u asortimanu mješavina začina koje se proizvode isključivo od prirodnih sastojaka bez dodatka umjetnih pojačivača okusa kao što je natrijum glutaminat. To je prije svega vezano uz trend zdrave prehrane, koji zadnjih godina sve više jača i stvara u tom smislu osvještenije potrošače. Kotanyi je upravo iz tog razloga još 2003. godine prvi na tržište lansirao danas nezaobilaznu Kurkumu, a prvi je tržištu ponudio i Himalajsku sol u mlincu. Kao što to obično biva s vizionarima, često budu ispred svog vremena, pa nam se znalo dogoditi da smo neke proizvode ulistavali po nekoliko puta, kao npr. Začinske mješavine za Dresinge za salate ili DIP umake koje smo uveli još u 2000. godini. U to smo vrijeme znali dobiti reklamaciju da od naše začinske mješavine nije izrasla salata! To ne znači da su ti proizvodi loši, već jednostavno još nije došlo njihovo vrijeme, a nitko nema vremena čekati - trgovački lanci postaju nestrpljivi, mjesto na polici košta, a za te proizvode obično nema dovoljno marketinških ulaganja jer se ona uglavnom usmjeravaju u proizvode koji mogu brzo generirati i vratiti uložen novac.

Jesu li svi začini prisutni na svim tržištima ili asortiman prilagođavate lokalnim potrebama?

lidija-drobac-kotanyi-2

Kotanyi se iz Austrije počeo širiti prije 30-ak godina, prvo u Mađarsku, a zatim redom u sve ostale geografski najbliže države. Danas posluje u preko 20 zemalja gdje ima svoje sestrinske kompanije ili distributere, pa se tako Kotanyi mlinac može pronaći od Europe do Kine i Brazila. Asortiman se prvenstveno prilagođava potrebama potrošača, a one su usko povezane s lokalnim navikama. Kod osnovnih začina nema većih razlika, iako npr. u Rusiji Paprika i nije tako zanimljiva, dok je npr. Piment jako važan u Poljskoj. Hrvatska, pak, odskače u primjeni začinskog bilja te posebno po prodaji začina u bočicama. Iako se na našem tržištu, s obzirom na kupovnu moć, teško može naći opravdanje za uvođenje skupljih proizvoda kao što su bočice ili mlinci, ipak se pokazalo da su ti proizvodi i te kako traženi od strane potrošača.

Širina asortimana u bočicama kakva je u Hrvatskoj ne postoji u drugim zemljama - očito su tamo potrošači puno štedljiviji i racionalniji. Naši potrošači su zaista posebni, razmaženi su što se tiče asortimana, znaju prepoznati i traže lijepe i kvalitetne proizvode, vole brendove i žele biti u korak s trendovima. Zbog toga ih moramo promatrati u puno širem kontekstu uzimajući u obzir njihovo nasljeđe u pogledu mentaliteta i ponašanja koje će uvijek iznova potvrditi da će si i bez previše razmišljanja o cijeni priuštiti neko malo zadovoljstvo kako bi svakodnevicu učinili ljepšom. U našem slučaju to može biti jedan Provansalski Mlinac ili bočica Kajenskog papra u prekrasnom novom crvenom ruhu. Kotanyi će se uvijek iznova truditi da sve svoje artikle drži ukorak s modom i trendovima, kako bi na polici izgledali izazovno, ali i kako bi potrošaču olakšali snalaženje kod kupnje određenog začina. Novost u tom pogledu je prošlogodišnji redizajn bočica i novi color coding po grupama proizvoda, pa su tako sve bočice sa začinskim biljem zelene, paprovi su crni, paprike su crvene itd.

Kako građani Hrvatske reagiraju na egzotične začine?

Na našem tržištu iznenađenjima nema kraja, a egzotika je, naravno, uvijek interesantna, samo nažalost najčešće nije profitabilna. Međutim, moram napomenuti kako ipak ima sjajnih izuzetaka koji su se dogodili zahvaljujući sve većoj edukaciji i trendu zdrave prehrane. Već sam spomenula Kurkumu i Himalajsku sol, ali tu su još Đumbir, Curry, Cimet, Kajenski papar, Chilli, Muškatni oraščić itd. U Hrvatskoj postoje regionalne razlike, i to je razumljivo, jer u Dalmaciji prevladava mediteranska kuhinja, a u unutrašnjosti su najveće razlike između Slavonije i Zagreba. Slavonija je najkonzervativnija u pogledu začina, a Zagreb pak najliberalniji jer tu se već unatrag nekoliko godina polako, ali sigurno, otvaraju vrata kineskoj, tajlandskoj i meksičkoj kuhinji. To dokazuje da su naši potrošači otvoreni za nove okuse, da vole isprobavati, da su jako kreativni u stvaranju jela i da naprosto vole kuhati! Vidi se to i po nebrojenim kuharskim emisijama te rastućem broju blogera koji pišu, kuhaju i svakodnevno objavljuju na stotine novih recepata.

Na tržište ste lansirali mlince za začine – razlikuje li se čuvanje začina u mlincima od vrećica i staklenki?

I tu je Kotanyi opet bio prvi, u Hrvatskoj i na svim ostalim tržištima, mlinci su postali i ostali pravi hit. Na Vaše pitanje o čuvanju začina u mlincima, odgovorila bih da smisao začina u mlincima nije njihovo čuvanje već trošenje. Upravo to trošenje, odnosno mogućnost da u svakom trenu imate svježe samljeven papar u njegovoj punoj aromi, a da još možete birati hoće li to mljevenje biti grubo ili fino, dovelo je do tako velikog uspjeha Kotanyi mlinaca. Uspjeh je globalan jer su zaista jedinstveni po svom obliku, kvaliteti, praktičnosti i punjeni su uvijek vrhunskim začinima ili začinskim mješavinama. Kotanyi mlinci su tako dobri da uz njih trebate samo malo maslinovog ulja i kruha i već imate izvanredan obrok, a ako uz to dodate malo finog sira i čašu dobrog vina, uživanje već prerasta u ono pravo, hedonističko!

Gdje se proizvode Kotanyi začini? Koliki udio na tržištu držite?

Kotanyi začini se proizvode u Austriji, u mjestu Wolkersdorf udaljenom 20-ak kilometara od Beča gdje je i sjedište kompanije. U svim zemljama gdje Kotanyi posluje drži prvo ili jako drugo mjesto u kategoriji mono začina i začinskih mješavina. U Hrvatskoj smo na drugom mjestu, s vrijednosnim udjelom oko 22% u kategoriji začina (excl. Univerzalni začini), na prvom mjestu smo u kategorijama Klasičnih mono začina i Začinskog bilja s udjelom oko 50%, a ako analizirate segmente po vrstama pakiranja, onda je Kotanyi definitivno najjači u segmentu bočica oko 40%, a daleko ispred svih kod mlinaca oko 70%. Takvi rezultati zaista su vrijedni pažnje, ali to prije svega govori o tome da su Kotanyi kao kvalitetan brend prepoznali potrošači te da mu vjeruju i vraćaju se svih ovih godina. U prosincu 2015. godine proveli smo zajedno s GfK istraživanje o ponašanju potrošača u kategoriji začina, a koje je službeno potvrdilo: „Kotanyi je brend koji potrošači najčešće biraju!“. Sretni smo da su to prepoznali i naši poslovni partneri te da nas podržavaju svih ovih godina, a uvjereni smo da ćemo uz njihov support i naše znanje o kategoriji preokrenuti negativne trendove s kojima smo suočeni već jedno duže razdoblje.

Kakva je danas situacija na tržištu začina i gdje vidite mogućnost rasta?

Nažalost, vrijednosni pad prodaje prati cijelu kategoriju i na pitanje o mogućnostima rasta vrlo je teško odgovoriti iz razloga što ne ovisi sve o nama. Kao prvo, moramo biti svjesni činjenice da je cjelokupno tržište začina, u koje ubrajamo i univerzalne začine tipa Vegete, sve mono začine, mješavine začina i convinience proizvode, već jedno duže vrijeme u padu. Nekoliko je razloga za to, a izdvojila bih najvažnije: rast diskontera i privatnih marki te trend zdrave prehrane! Privatne marke i diskonteri kategoriji začina definitivno nisu donijeli ništa novog osim vrijednosnog pada. Nema tu inovacija ili ulaganja u kategoriju, najčešće se radi samo o osnovnim začinima, a omjer kvalitete i cijene najbolje je ostaviti procjeni potrošača. Sigurno ćete se pitati kako trend zdrave prehrane dovodi do vrijednosnog pada tržišta začina, ali odgovor je jednostavan: na našem tržištu najveći segment čini univerzalni začin, a već duži niz godina taj segment najviše gubi, moram napomenuti ne samo zbog trenda zdrave prehrane, ali činjenica je da ljudi koji se žele zdravo hraniti, a njih je svake godine sve više i više, jako paze koje namirnice će se naći u njihovom jelovniku.

Međutim, taj segment gubi vrijednosno najviše zbog ulaska privatnih marki ili diskontera koji tu značajno snižavaju cijenu i generalno dovode do velikog pada. Kako taj segment čini preko 40% ukupnog tržišta začina, onda je jasno u kojoj mjeri pad u toj kategoriji utječe na trend u totalu. Usprkos generalno negativnom trendu s kojim smo suočeni zadnjih godina, Kotanyi brend je ostao jak i zadržao svoje udjele na tržištu. Možemo to zahvaliti velikom broju lojalnih potrošača i jakoj podršci od strane naših poslovnih partnera, a sigurni smo da je to nagrada za uloženi trud i rad cijelog tima koji već godinama djeluje kao jedna malo veća snažno povezana obitelj, s puno ljubavi i entuzijazma za ono što radimo. Uz to moram napomenuti da ne bismo u tome uspjeli bez čvrstog stava naše Uprave da nikada ne odstupa od kvalitete.

Nažalost, zadnjih godina nepredvidljive klimatske promjene, ali i razne špekulacije, dovode proizvođače začina u nezavidnu poziciju jer nabavka kvalitetnih mirodija postaje svakim danom sve teža i teža. Samo cijena papra je zadnjih godina na svjetskom tržištu narasla i preko 60%, ove godine će zbog velikih kiša biti problema s isporukama češnjaka iz Kine koja je najveći proizvođač, problemi su i s vanilijom, cimetom te muškatnim oraščićem. Srećom, Kotanyi ima svoje dugogodišnje partnere za nabavku i za sada je kvalitetna sirovina osigurana, ali to će se neminovno reflektirati na cijeni.

Kotanyi obilježava 135 godina poslovanja – što je tajna uspjeha?

Činjenica da kompanija obilježava 135 godina govori sama za sebe. Važno je znati da je Kotanyi preživio 1. svjetski rat, a da je prije 2. svjetskog rata već imao podružnice u Parizu, New Yorku i Londonu, a kompletno uništeno poslovanje nakon rata nije nikoga obeshrabrilo nego ojačalo ambiciju da se ime Kotanyi i danas povezuje s najboljim okusima iz cijelog svijeta. Tajna uspjeha i ostanka na vrhu je u iskrenosti onoga što radite i čemu težite i to je to, nema tu velike filozofije. Morate apsolutno vjerovati u svoj proizvod, biti tome kompletno posvećeni, morate se u posao unijeti s puno ljubavi i strasti, i boriti se iz dana u dan ne posustajući nikada. Da ostanete na vrhu morate biti prije svega inovativni - inovacije pokreću i potiču na inicijativu, a što neminovno mora dovesti do promjena. U proces inovacija uključeni su svi zaposleni, svatko može dati svoj doprinos, bilo u vidu poboljšanja nekog procesa ili prijedloga za neki novi proizvod. Razvoj proizvoda i stavljanja na tržište je pod budnom kontrolom od samog početka i prati se vrlo detaljno kroz sve faze svog života za koji se uvijek borimo da bude što duži i uspješniji. Kotanyi u tome uspijeva i zaista vizionarski već godinama na tržište donosi novosti koje nas inspiriraju za stvaranje nezaboravnih okusa i nekih novih jela.

Planovi za nadolazeće razdoblje?

Znalo je biti vrlo intenzivnih godina kada bismo uvodili i preko 30 novih artikala, bit će toga i nadalje i uvijek će neki biti uspješniji, a neki ne toliko, ali ove godine naglasak je na nekim internacionalnim promocijama. Tako smo u sklopu projekta ‘Dani vitalnosti’ od ožujka organizirali nagradnu igru te pokrenuli niz radionica pod nazivom ‘Začini u životu za zdravlje i ljepotu’, kuhali smo sa sportašima, vježbali u sklopu projekta ‘Pokreni se’, a uspjeli smo začine kroz dvije zanimljive radionice povezati s modom i life-coachingom. Taj projekt nastavit će se kroz održavanje raznih radionica sve do kraja godine. U svibnju nastavljamo s GRILL aktivnostima i pripremama za ljetnu sezonu, u jesen nas očekuje završetak projekta Pokreni se, a za zimu treba osigurati dovoljne količine cimeta, klinčića i naravno mješavine za kuhano vino. Od novih proizvoda naglasila bih samo one najaktualnije, a to su novi DIP umaci za GRILL sezonu koji će se idealno moći kombinirati uz roštilj! Jako je važno spomenuti našu suradnju s jednim od najpoznatijih svjetskih brendova Coca-Colom, s kojom vrlo uspješno već više od godinu dana radimo na zajedničkim promocijama počevši od BiH, preko Hrvatske, Slovenije pa sve do Bugarske i najvjerojatnije Austrije. Zadovoljstvo tim promocijama je obostrano pa vjerujem da ćemo i ubuduće surađivati. Od nama vrlo dragih i zanimljivih kooperacija izdvojila bih još onu s našim renomiranim proizvođačem mesa tvrtkom PIK Vrbovec s kojom smo uvijek zajedno kad je u pitanju roštilj, a u gastronomiji našu dugogodišnju suradnju s kuharskim studijom Majstor kuhar i proslavljenim chefom Brankom Ognjenovićem.

Koja je najveća vrijednost začina?

Kuhanje je umjetnost, a kao u svakoj umjetnosti sve ovisi o majstoru i instrumentu - začini su tu da bi to sve zaokružili. Ne kaže se bez razloga da život, ljubav ili jedan dan treba začiniti, pa ako izuzmemo zdravstvenu vrijednost koja od početka čovječanstva začinima daje posebno mjesto, onda za mene vrijednost začina predstavlja njihova neponovljivost. Koliko god često koristili neki začin, on svaki puta može biti drugačiji, ne možete naći dva ista Muškatna oraščića - isto je i s ljudima. Svatko od nas ima potrebu biti poseban i doživjeti nešto što će mu se neizbrisivo urezati u pamćenje, a ZAČINI su ti koji kroz okuse STVARAJU SJEĆANJA! Svaka kuhinja svijeta ima svoje omiljene začine i oni ih čine prepoznatljivim i drugačijim: francuska kuhinja je nezamisliva bez provansalskih trava, indijska bez currya, njemačka bez kima, mađarska bez crvene paprike, meksička bez chillyja, arapska bez cumina. A u hrvatskoj kuhinji - možete li zamisliti jednu pašticadu bez cimeta, klinčića ili malo muškatnog oraščića? I kada znate da te začine ne možete ubrati negdje u Dalmatinskoj zagori, onda će vam biti jasno da je najveća vrijednost začina povezivanje svijeta, jer za začine, kao i za dobro i ukusno jelo, ne postoje granice!

 


Page 8 of 45