• Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Progressive

Member Area
Snježana Zvonarević, direktorica, Orbico Hrvatska d.o.o. PDF Print E-mail
Monday, 25 July 2016 11:23

Naš je cilj biti inovativan i drugačiji te tržištu generirati nove trendove

snjezana-zvonarevic-1Orbico grupa d.o.o., vodeći distributer proizvoda široke potrošnje, trenutno je prisutna u 19 zemalja, nudeći distribucijske i logističke usluge svojim partnerima. Orbico njeguje dugoročne poslovne odnose sa mnogim multinacionalnim organizacijama osiguravajući dostupnost robnih marki iz njihovog asortimana što većem broju kupaca i potrošača na lokalnim tržištima. O kontinuiranoj ekspanziji, trenutnim aktivnostima i planovima razgovaramo s direktoricom tvrtke Orbico Hrvatska Snježanom Zvonarević.

Razgovarala: Marija Sedlar

Orbico grupa je vodeći hrvatski distributer proizvoda široke potrošnje te najveća takva kompanija u srednjoj i jugoistočnoj Europi. Opišite nam put kako je Orbico to postigao, od čega većinu u doba krize?

Prva Orbico tvrtka osnovana je 1987. u Švicarskoj. Zatim je 1990. osnovan Orbico Slovenija, prema zakonu Ante Markovića te vrlo brzo 1995. Laura bbb, danas Orbico Beauty. Razvoj se nastavlja 1997. otvaranjem Orbico BiH i 1998. Orbico Hrvatske. Glavni partner Orbica, s kojim je započeta danas dugogodišnja i vrlo uspješna suradnja, bio je Procter & Gamble. Procter & Gamble je svjetski proizvođač poznatih robnih marki Pampers, Dash, Ariel, Always, Pantene, Head&Shoulders, Lenor, Old Spice, Blend-a-med, Gillette i mnogih drugih.

Orbico tijekom godina širi svoju suradnju na ostala europska tržišta (danas poslujemo u 19 europskih zemalja i najveći smo distributer u Europi). Širili smo suradnju sa svjetskim proizvođačima kao što su Philip Morris, Shell, SC Johnson, Bolton Group, Dr. Oetker, Mattel te poznatim kozmetičkim proizvođačima Coty, Estee Lauder, Puig i mnogim drugim. Orbico i poslovni partneri usklađuju poslovnu strategiju koja se odnosi na uspješno lansiranje, pozicioniranje, revitaliziranje, praćenje i upravljanje robnim markama iz asortimana kako bi se usmjerenim aktivnostima postigla značajna vrijednost i velik utjecaj za sve uključene strane: proizvođače, distributere, kupce i potrošače.

Orbico svoj rast temelji isključivo na ulaganju iz vlastitog poslovanja. Veliki i raznoliki portfolio brendova, različiti cjenovni raspon proizvoda i praćenje uspješnosti poslovanja putem glavnih ekonomskih pokazatelja rezultiraju stalnim rastom. Optimizacija zaliha uz kontinuirano rješavanje ukupnih i dospjelih potraživanja te alociranje budžeta na profitabilne aktivnosti, rezultiralo je povećanjem bruto marže. Ekonomsku teoriju smo jednostavno primijenili u praksi.

Sudeći prema iskustvima u Orbicu - što je presudno za rast jedne kompanije?

Jedna od glavnih zasluga rasta su naši lojalni, educirani i stručni zaposlenici. Ljudi su naša najveća vrijednost. Naša tvrtka bilježi neznatnu fluktuaciju radne snage. Snagu i vrijednost kompanije čine ljudi. Veliki broj naših zaposlenika svoj su rad u Orbicu započeli kao studenti i to im je bilo prvo zaposlenje. Prije godinu i pol Orbico je organizirao Orbico akademiju kroz koju je svakom zaposleniku omogućeno stručno usavršavanje kroz treninge i različite edukacije. Provedena je evaluacija vještina i znanja svakog zaposlenika i sukladno tome napravljen je plan edukacije. S razvojem Orbica, dobivanjem novih brendova i implementacijom novih procesa, kao i raznim novim projektima, svaki posao u Orbicu je vrlo dinamičan, zanimljiv i motivirajući. Orbico Hrvatska trenutno zapošljava 500 djelatnika dok cijela grupacija broji 4.900 djelatnika.

Prošlu godinu obilježilo je potpisivanje sporazuma s poljskom Zywiec Grupom. Zašto je ovaj sporazum važan i što je donio Orbico grupi?

snjezana-zvonarevic-3Godine 2015. u Varšavi je potpisan ugovor sa Zywiec Grupa S.A. i njenom 100-postotnom podružnicom Distribev Holding Sp. z.o.o. te je tim ugovorom Orbico grupa kupila od Distribev Holdinga 80% dionica u Distribev Sp.z.o.o. Grupa Zywiec je dio Heinekena i istovremeno jedan od vodećih proizvođača piva u Poljskoj u čijem je portfoliju 31 proizvod. Tvrtka se bavi prodajom i distribucijom u dijelu nezavisnog kanala prodaje i HoReCa kanala. Potpisivanjem ovog ugovora Orbico kao strateški partner preuzima prodaju i distribuciju svih proizvoda unutar Zywiec Grupe. Zbog te akvizicije Orbico Grupa izabrana je na međunarodnom natječaju kao najbolji strateški partner Grupe Zywiec. Tom investicijom i partnerstvom nastavljamo svoj razvoj prema dugoročnom opredjeljenju u distribuciji, a posebno u tradicionalnoj maloprodaji i HoReCa kanalu kao novom kanalu prodaje u našoj kompaniji.

Nedavno ste kreditirani od strane EBRD-a i Zagrebačke banke. Za što ćete iskoristiti sredstva i kako će pomoći Orbicu u poslovanju?

Europska banka za obnovu i razvoj kreditirala je Orbico u visini 20 milijuna eura, za podršku širenju kompanije i unapređenju poslovanja. Kredit EBRD-a popraćen je financiranjem u istome iznosu od strane Zagrebačke banke. Sredstvima ovog kredita Orbico će financirati akviziciju većinskog udjela u vodećem poljskom distributeru Distribev sp.z.o.o, čime će znatno ojačati svoje poslovanje u Poljskoj te će kredit također biti korišten za unapređenje poslovanja Orbicove podružnice u Bugarskoj. U financiranju novih akvizicija do sada nas je pratila Zagrebačka banka, članica Unicredit grupe, s kojom imamo iznimno uspješnu suradnju, ne samo u Hrvatskoj, već i u drugim državama gdje je Orbico prisutan. Iznimno smo zadovoljni suradnjom tijekom cijelog procesa pripreme i pregovora s obje banke te u Orbicu vjerujemo da ćemo i u budućim akvizicijama pronaći interes u zajedničkoj suradnji.

Od svih tržišta na kojima poslujete – koja biste i po čemu izdvojili? Ima li sličnosti na tržištima regije? Na kojim tržištima najbolje poslujete, a gdje vidite mogućnost rasta?

Izdvojila bih poljsko i njemačko tržište. S obzirom na broj stanovnika, sam potencijal tržišta je velik. Poljska je, kao što znamo, članica Europske unije koja bilježi najbrži ekonomski rast. Upravo je to tržište s velikim potencijalom i mogućnostima. Orbico Poljska je naša najveća kompanija poslije Orbica Hrvatske. Europsko tržište je vrlo slično hrvatskom, ali navike potrošača su specifične i to nas razlikuje. S obzirom na sve specifičnosti, mi kao poznavatelji i eksperti za svako tržište znamo kako najuspješnije implementirati pravila i filozofiju svakog brenda na svako pojedino tržište. Biti inovativan i drugačiji naš je cilj. U pristupu tržištu generiramo trendove, a ne da ih samo slijedimo.

Orbico je nedavno preuzeo distribuciju poznatog brenda Lavazza – što će on donijeti portfoliju Orbica te koji su planovi s Lavazzom?

Talijanska Lavazza šesti je najveći proizvođač kave na svijetu, ima oko tri tisuće zaposlenih, a prihodi su joj prošle godine iznosili 1,4 milijarde eura. Ugovorom potpisanim u Torinu definirana je distribucija talijanskog proizvođača kave u maloprodaji i HoRe- Ca kanalu. Sporazum između Lavazze i Orbica odnosi se isključivo na područja maloprodaje i HoReCe na području Hrvatske dok distributeri kapsula za uredsku upotrebu u Hrvatskoj i dalje ostaju tvrtke Drinkomatic i Trivending. S druge strane, tvrtka Moja kava, koja je tijekom prijelaznog razdoblja obavljala distribuciju za maloprodaju i HoReCu, i dalje ostaje partner Lavazze na slovenskom tržištu. Orbico će ulaganjem u distribucijsku strukturu te standardima poslovanja na najvišoj profesionalnoj razini, Lavazzi omogućiti ostvarenje ambicioznog pristupa hrvatskom tržištu. Također, u planu je nova investicijska faza, s ciljem povećanja broja korisnika Lavazze u svim segmentima, dodatno približavanje tržištu te uvođenje inovacija i novih proizvoda.

snjezana-zvonarevic-2Kakva su iskustva Orbica u HoReCa sektoru i planirate li širenje poslovanja?

Upravo je preuzimanjem distribucije Lavazze Orbico ušao u HoReCa kanal prodaje. Talijanska Lavazza je svjetski brend koji je prepoznat po svojoj kontinuiranosti u kvaliteti i 120-godišnjoj tradiciji. Broj 1 su u inovacijama, prvi su stvorili brend kave i prvi su proizveli kapsule za kućnu upotrebu. HoReCa je specifičan kanal prodaje u kojem je osobni pristup vrlo važan, u tom kanalu prodajni predstavnici čine 90% prodaje. Taj kanal zahtijeva drugačiji pristup distribuciji - HoReCa hrvatsko tržište još nije segmentirano kao što je to u maloprodaji. Na tržištu se nalazi 19.000 potencijalnih kupaca koji zahtijevaju individualni pristup. Naši dugoročni planovi su širenje portfolija u HoReCa kanalu i vjerujemo da ćemo ponovnim osvajanjem tržišta Lavazzom imati dobar temelj za širenje brendova u tom segmentu.

U portfoliju Orbico grupe veliki su svjetski brendovi. S koliko tvrtki surađujete i planirate li u skorašnje vrijeme dodatno širiti suradnju?

Orbico njeguje dugoročne poslovne odnose sa mnogim multinacionalnim organizacijama osiguravajući dostupnost robnih marki iz njihovog asortimana što većem broju kupaca i potrošača na lokalnim tržištima. Robne marke i proizvodi u Orbicovom asortimanu predstavljaju značajnu vrijednost u percepciji potrošača, imaju snažnu tržišnu vrijednost i trgovine ih žele imati u svom prodajnom asortimanu. Većina robnih marki je među najpoznatijim svjetskim brendovima. Orbico trenutno u svome portfoliju posluje s 50 partnera i distribuira više od 200 različitih svjetskih brendova. Godišnji promet grupacije je 1,8 milijarda eura dok će Orbico Hrvatska u ovoj godini napraviti 326 milijuna eura prometa. Na mjesečnoj razini širimo portfolio s obzirom na nove proizvode i brendove koje lansiraju naši postojeći partneri.

Planovi Orbica u nadolazećem razdoblju?

Ovih dana Orbico je imao još jednu značajnu investiciju – preuzeo je poljsku Optimo grupu koja je dio američke EMS grupacije čime je Orbico u Poljskoj, Češkoj i Slovačkoj ušao i u beauty kategoriju te će distribuirati renomirane svjetske brendove poput Chanela, Clarinsa, Paco Rabannea, Nine Ricci, Caroline Herrera i dr. Također, dio prihoda Optima grupe dolazi i od modnih brendova (Converse, Cat, Merrel itd.) s kojima Orbico do sada nije imao iskustava, ali naš novi partner ima razvijenu široku mrežu distribucije i maloprodaje tih brendova u Poljskoj, Rusiji, Češkoj i Slovačkoj u kojima je do sada ostvaren godišnji promet od 60 milijuna eura. Orbico Hrvatska planira nove akvizicije koje će se dogoditi već početkom iduće kalendarske godine.