„Nastavljamo raditi na kontinuiranom podizanju kvalitete našeg poslovanja na svim razinama, a sve kako bismo doprinijeli postizanju globalnog kompanijskog cilja, a to je da i nadalje ostanemo najbrže rastuća duhanska kompanija na svijetu“, poručuje Domagoj Lacković, voditelj prodaje Hrvatske i Slovenije u tvrtki Japan Tobacco International.
Razgovarala: Marija Sedlar
Domagoj Lacković cijelu je karijeru proveo u prodajnim timovima renomiranih kompanija koje trguju robom široke potrošnje, a u Japan Tobacco Internationalu (JTI) zaposlen je od dolaska kompanije na hrvatsko tržište 2010. Domagoj je od prvog dana postavio temelje JTIja u Hrvatskoj te je jedan od najzaslužnijih što je postao jedna od vodećih duhanskih kompanija na hrvatskom tržištu.
Ove godine obilježavate 25. obljetnicu poslovanja kompanije – kako se, ukratko, kompanija razvijala kroz godine, kako se mijenjalo tržište?
U proteklih 25 godina mnoge stvari su se promijenile, prije svega u regulatornom okruženju i poreznoj politici. Stupila je na snagu Europska direktiva o duhanskim proizvodima, tzv. TPD2, koja je transponirana u nacionalna zakonodavstva država članica Europske unije, dok i druge države diljem svijeta imaju sve strože propise u području duhanske industrije. Sve su stroži propisi vezani kako za pakiranja i sastojke tako i oni u odnosu na to gdje se cigarete i drugi duhanski ili srodni proizvodi uopće mogu konzumirati, što također limitira mogućnosti koje potrošači imaju na raspolaganju kod konzumacije preferiranog proizvoda.
Također, kontinuirano se podiže i porezno opterećenje duhanskih i srodnih proizvoda, što znatno utječe na priuštivost tih proizvoda. Stoga se duhanska industrija mora konstantno mijenjati i prilagođavati, ne samo kako bi pratila tempo društvenih promjena koje su nastupile na tržištu, već štoviše, kako bi bila predvodnikom novih trendova koji idu ukorak s promijenjenim navikama potrošača, kao i načinom života općenito. Potrošači s pravom traže sve više za svoj novac te žele i inovacije i kvalitetu za iznos koji mogu izdvojiti za proizvod koji žele.
Slijedom navedenog, JTI kao jednu od svojih osnovnih vrijednosti vidi i implementira orijentiranost ka punoljetnim korisnicima duhanskih proizvoda, proževši ovo načelo u sve pore svoga poslovanja. Jedan od glavnih razloga zašto smo već godinama najbrže rastuća duhanska kompanija jest da prepoznajemo potrebe svojih potrošača i omogućujemo im da u našem bogatom asortimanu izaberu ono što im najbolje odgovara. U Hrvatskoj su to svakako slims format cigareta i segment rezanog duhana u kojima smo neprikosnoveni lider.
Koji su top proizvodi JTI-ja u Hrvatskoj, što je trenutno u fokusu poslovanja i gdje vidite prostor za rast?
Jedan od temelja JTI-jevog uspjeha na hrvatskom tržištu jest naš asortiman koji omogućava svakom potrošaču duhanskih proizvoda da izabere odgovarajuću cigaretu ili rezani duhan. JTI trenutno u ponudi ima ukupno 25 marki cigareta unutar obitelji Winston, Camel, Sobranie i LD te pet marki rezanog duhana unutar obitelji Camel, Old Holborn i Amber Leaf. Nedavno smo plasirali na tržište dvije potpuno nove premium vrste cigareta obitelji Sobranie, i to Sobranie Collection Black i Sobranie Collection Cocktail. Oba proizvoda dolaze u slims formatu, neusporedivog dizajna.
Sobranie Collection Black je cigareta omotana u crni duhanski papir s luksuznim zlatnim filterom dok je Sobranie Collection Cocktail cigareta umotana u ružičasti duhanski papir, također s luksuznim zlatnim filterom. Zbog svog jedinstvenog okusa i luksuznog dizajna vjerujemo da će navedeni proizvodi biti dugoročno prepoznati od strane pušača premium segmenta cigareta na našem tržištu.
Želio bih također naglasiti da smo ove godine ostvarili zapažen uspjeh i u value segmentu cigareta lansiranjem Camel Legend proizvoda čiju su kvalitetu uz pristupačnu cijenu potrošači prepoznali te smo se odlično pozicionirali na hrvatsko tržište u segmentu povoljnijeg cjenovnog razreda cigareta. Prostora za rast, naravno, uvijek ima, a posebno kada se radi o kompaniji koja teži ka izvrsnosti i kontinuiranom rastu unutar postavljenih regulatornih okvira te ćemo i nadalje širiti naše poslovanje, a sve u skladu s postizanjem kompanijskih globalnih ciljeva kao najbrže rastuće kompanije u duhanskoj industriji.
Kako biste opisali tržišta Hrvatske i Slovenije?
Što se tiče tržišta za koja sam trenutno zadužen, mogu istaknuti kako su Hrvatska i Slovenija susjedne zemlje sa sličnim trendovima kada je riječ o potrošnji duhanskih proizvoda. Također, oba su tržišta zemlje članice Europske unije s implementiranom vrlo strogom regulativom kada su u pitanju duhanski proizvodi. Svako tržište u regiji ima svoje specifičnosti, no neovisno o razlikama, brojne su nam stvari i zajedničke. U Sloveniji su sve cigarete jednakog vizualnog identiteta dok je u Hrvatskoj brend vidljiv na samoj kutijici. Također, u Sloveniji imamo u ponudi proizvod za zagrijavanje duhana, Ploom, koji je prepoznat po svojoj kvaliteti na tržištu.
Sve više kompanija se okreće digitalnoj komunikaciji s partnerima, ima li JTI nešto slično?
JTI ima digitalnu b2b platformu JTI Team koja nam je izrazito važna. Prije svega služi za kvalitetnu međusobnu komunikaciju s našim maloprodajnim partnerima, pružajući edukaciju o proizvodima i kontinuiranu podršku i suradnju.
JTI u poslovanju primjenjuje životnu i poslovnu filozofiju Kaizen – opišite nam o čemu se radi?
JTI posluje po Kaizen poslovnim načelima, a to je kontinuirano poboljšanje i unapređenje radnih procesa, produktivnosti, efikasnosti, kvalitete i poslovne izvrsnosti. Sama riječ Kaizen na japanskom znači promjena na bolje. Vrlo je izazovno ostati konstantno motiviran i opstati unatoč ograničenjima i zabranama koje duhanska industrija obuhvaća. Stoga je kod upravljanja timom vrlo važno postaviti jasne ciljeve, definirati uloge i očekivanja, pretvoriti različitosti u razmišljanjima u prednosti te se brzo adaptirati na promjene. Učinkovitom komunikacijom djelujemo kao jedan tim.
Planovi za 2025.?
U 2025. godini nastavljamo raditi na kontinuiranom podizanju kvalitete našeg poslovanja na svim razinama, a sve kako bismo doprinijeli postizanju globalnog kompanijskog cilja, a to je i da nadalje ostanemo najbrže rastuća duhanska kompanija na svijetu. Prije svega u svrhu postizanja navedenog cilja pridržavat ćemo se triju osnovnih prioriteta – ustrajnost u planu kontinuiranog kompanijskog rasta, proširenja poslovanja u području proizvoda smanjenog rizika i stvaranju prioriteta u našim investicijama.
U implementaciji postavljenih ciljeva svakako ćemo se pridržavati osnovnih kompanijskih načela – otvorenost ka riziku od pušenja, širenje poslovanja u segmentu proizvoda smanjenog rizika, transparentnost u pogledu naših proizvoda i njihove konzumacije, rad na zaštiti nepušača od emisija duhanskih proizvoda, a što se posebice ogleda u planovima u pogledu proizvoda smanjenog rizika i na kraju, no i ne najmanje važno – poštivanje svih pozitivnih propisa gdje god poslovali kao i lokalne zajednice i kulture.