Akviziciju osječke mljekare početkom godine Belje plus iskoristilo je za ulazak u novi segment proizvodnje mliječnih proizvoda, koje do sada nisu imali u svom asortimanu. Slijedom toga, upravo su na tržište lansirali liniju mliječnih proizvoda nazvanu Kravica Kraljica u čast 7.500 krava od kojih svakodnevno dobivaju mlijeko. O novim i etabliranim brendovima, suradnji s kooperantima, ekološkom iskoraku i poslovanju Belja plus razgovaramo s predsjednikom Uprave Andrejom Deanom.

Razgovarala: Marija Sedlar

Fortenova grupa je s početkom godine preuzela osječku Tvornicu mlijeka od tvrtke Meggle. Što je to donijelo tvrtki Belje plus? Kako ste organizirali poslovanje?

Fortenova grupa i najviši menadžment Grupe uložili su znatne napore u stabilizaciju cjelokupnog poslovanja u protekle dvije godine i rezultati, od kojih izravnu korist imaju operativne kompanije Fortenova grupe, su itekako vidljivi. Promjena kapitalne strukture i dobri rezultati iz operativnog poslovanja, usprkos pandemijskim uvjetima u kojima radimo, oslobodili su investicijski potencijal koji nam je omogućio širenje kroz preuzimanje pogona, zaposlenika i kooperanata osječke mljekare. Akviziciju smo iskoristili za ulazak u novi segment proizvodnje mliječnih proizvoda, koje do sada nismo imali u našem asortimanu. U mljekari u Belom Manastiru imamo kapacitete za proizvodnju sirnih i mliječnih namaza, polutvrdih i svježih sireva, a u mljekari u Osijeku proizvodimo svježe i trajno mlijeko, jogurte i vrhnje. Riječ je, dakle, o rastu asortimana i proizvodnih kapaciteta, s tim da je svaka lokacija specijalizirana za određene vrste proizvoda.

S koliko kooperanata surađujete, kako ocjenjujete suradnju i pokrivaju li domaći kooperanti potrebe Belja?

U proizvodnji mlijeka imamo 300 kooperanata, od toga je 249 obiteljskih farmi s kojima smo započeli suradnju preuzimanjem osječke mljekare. Mi svaki dan prikupljamo mlijeko lokalnih farmera s područja svih pet slavonskih županija te mlijeko s farmi Belja i farmi Vupika, pa iz tog razloga jamčimo da svi proizvodi s oznakom 100% hrvatsko, uistinu sadrže domaće mlijeko. Proizvodnja mlijeka je jedna od strateških odrednica poslovanja Belja, ali i poslovnog područja poljoprivreda u Fortenova grupi. Mi smo jedina velika mljekara u Hrvatskoj koja osim proizvodnih pogona za preradu mlijeka, ima i vlastite farme. Udruženim snagama naše vlastite farme, farme Vupika i obiteljska poljoprivredna gospodarstva daju godišnje 58 milijuna litara mlijeka, što je za sada dovoljno za naše kapacitete proizvodnje.

Globalna epidemija koja je usporila, pa čak i zaustavila protok robe između zemalja, još je više osvijestila važnost domaće proizvodnje. Upravo Belje kroz svoje proizvode stavlja naglasak na domaće porijeklo proizvoda – kako ocjenjujete poljoprivrednu situaciju i potencijale Hrvatske, radi li Hrvatska dovoljno na razvoju domaće proizvodnje?

Slažem se s Vama, pandemija koronavirusa istaknula je značaj domaće poljoprivrede i proizvodnje kvalitetne hrane. Hrvatska ima dovoljno resursa za zadovoljavanje domaćih potreba za hranom, no i dalje puno hrane uvozimo, što se posebno odnosi na voće, povrće i meso. Zato vidimo budućnost u domaćoj poljoprivrednoj proizvodnji. S 36 farmi na kojima je 6.000 krava, gotovo 400.000 tovljenika godišnje te 20.000 komada tovne junadi, poslovno područje poljoprivrede Fortenova grupe je najveći poljoprivredno-proizvodni sustav u Hrvatskoj koji primjenjuje moderne tehnologije i svjetske prakse u svakodnevnoj poljoprivrednoj proizvodnji, a naši su proizvodni rezultati na razini najuspješnijih svjetskih proizvođača.

Upravo ste lansirali novi brend mliječnih proizvoda Belja Kravica Kraljica – zašto ovaj naziv nove linije mlijeka? Predstavite nam Kravicu Kraljicu.

Nova linija mliječnih proizvoda nazvana je Kravica Kraljica u čast 7.500 kravica od kojih svakodnevno dobivamo mlijeko. Šira javnost uglavnom ne zna koliko se truda i rada krije iza svake litre mlijeka. Proizvodnja mlijeka traži maksimalnu posvećenost svaki dan, s tim se bavite na duge staze jer rezultati ne dolaze preko noći. Radnici na našim farmama i obitelji naših kooperanata krave u štalama tretiraju kao kraljice pa je to bila posebna inspiracija za naziv novog brenda. Osim zvučnog imena, odlučili smo se i za moderan pristup dizajnu te odabrali ekološki prihvatljivu ambalažu za naše trajno mlijeko.

S novim brendom napravili ste i ekološki iskorak na hrvatskom tržištu – o čemu je riječ i koliko Belje u svom poslovanju napora ulaže u zaštitu i očuvanje okoliša?

Kravica Kraljica trajno mlijeko je jedino mlijeko u Hrvatskoj koje se pakira u ambalažu koja je napravljena od 82 posto materijala na biljnoj bazi. Riječ je o šećernoj trsci od koje su napravljeni karton i plastika, a ugljični otisak ovakvog pakiranja smanjen je za 18 posto. Belje je kao cjelokupni sustav implementiralo normu ISO 14001, odnosno sustav upravljanja okolišem kojim smo unaprijedili upravljanje resursima, smanjili proizvodnju otpada te definirali politike zaštite okoliša u skladu s našim područjima poslovanja. Našu orijentiranost na zaštitu i očuvanje okoliša mogu prezentirati i kroz konkretnu suradnju s Parkom prirode Kopački rit na čijem prostoru obrađujemo oranice i imamo farmu tovne junadi i uzgoj crne slavonske svinje. Riječ je o proizvodnji domaće hrane na zaštićenom prirodnom prostoru, koja izvrsno funkcionira već dugi niz godina.

Beljski ABC svježi krem sir i Baranjski kulen hrvatski su proizvodi prepoznati i izvan granica Hrvatske – koja je tajna njihova uspjeha? Koja je dodatna vrijednost koju nudite potrošačima?

Riječ je o brendovima duge tradicije i kontinuirane kvalitete. Prvi ABC sir proizveden je prije četrdeset godina, a kratak i jednostavan naziv povezan je sa samo tri sastojka koji se koriste u proizvodnji: mlijeko, vrhnje i malo morske soli. Danas se polovica proizvodnje ABC sira proda na domaćem tržištu, a druga polovica na 20 svjetskih tržišta na četiri kontinenta. Baranjski kulen je jedan od prvih hrvatskih proizvoda zaštićenih u EU. Proces zaštite je trajao osam godina, a glavni element na kojem se temelji zaštita je tradicija proizvodnje u Baranji i specifičnost Baranjskog kulena u odnosu na ostale kulene u Hrvatskoj. Zaštićena oznaka zemljopisnog podrijetla na ambalaži Baranjskog kulena jamči kupnju autentičnog i kontroliranog proizvoda, priznate kvalitete i načina proizvodnje koji je karakterističan za područje Baranje.

Promatrajući ponašanje i potražnju, što biste izdvojili kao trendove kod kupaca? Mijenjaju li se navike i potražnja kupaca i u kojem smjeru?

Svaka generacija kupaca ima svoje specifičnosti. Živimo u vrijeme brzih promjena i prilagodbe potrošača i to najbolje pokazuje generacija Z, prva digitalna generacija, koju posebno proučavamo. Pandemija koronavirusa okrenula je potrošače prema domaćoj hrani s poznatom sljedivošću i povećanju konzumacije hrane kod kuće što je za neke kategorije proizvoda izuzetno dobro, a za druge znači ozbiljan pad realizacije zbog smanjenja poslovanja HoReCa kanala.

Zbog epidemije koja je na duža razdoblja zatvarala vrata restorana, ovo su za vinare izazovna vremena. Kakva je bila berba za Vina Belje, jeste li zadovoljni prodajom kroz trgovačke lance i imate li online poslovanje?

Većina vinara u Hrvatskoj prošle se godine suočila s padom prodaje od 30 do 50%, a slična situacija je i s Vinima Belje. Zbog problema s plasmanom vina u ugostiteljstvo koristili smo interventnu mjeru pomoći sektoru vina za destilaciju vina u kriznim slučajevima i okrenuli se maloprodaji i specijaliziranim trgovinama. Imamo i svoj vlastiti webshop na kojem nudimo vina i suhomesnate trajne proizvode u posebnim poklon pakiranjima. Posebnost naše ponude vina su i personalizirane etikete na bocama koje se mogu naručiti upravo putem webshopa.

U 2020. godini Hrvatsku su pogodila i dva velika potresa. I Belje se humanitarno uključilo u pomaganje potrebitima – na koje ste načine humanitarno djelovali i zašto smatrate da je važno da se kompanije uključuju s konkretnom pomoći u izvanrednim situacijama?

Sve kompanije Fortenova grupe odmah su reagirale i poslale pomoć na potresom stradala područja. Pomaganje zajednici dio je naše korporativne kulture i društveno odgovornog poslovanja. Reagirali smo u skladu s potrebama na terenu, donirali smo do sada pakete hrane i mlijeko te hranu za životinje za obiteljska poljoprivredna gospodarstva koja se bave stočarstvom na području Banovine. Mi smo kontinuirano u kontaktu s predstavnicima Crvenog križa i aktiviramo pomoć prema njihovim potrebama. Trenutno je u pripremi nova donacija mlijeka za područje Gline, Petrinje i Siska.

Koji su planovi Belja plus za nadolazeće razdoblje? Nastavljate li sa širenjem poslovanja, lansiranjem novih proizvoda?

Preuzimanje osječke mljekare za nas je bio početak novog investicijskog ciklusa. Planiramo investirati u proizvodne linije u obje naše mljekare te u farme mliječnih krava. U skladu s našom razvojnom strategijom vrlo su nam važni projekti vezani uz sustave navodnjavanja te nekoliko novih projekata koji su usmjereni na unapređenje i širenje proizvodnje, no o njima ćemo više govoriti u drugoj polovici godine.