Tržište duhanske industrije RH: Kategorija na koju u velikoj mjeri utječe turizam

Osim smanjenog broja turista zbog pandemije, na prodaju duhanskih proizvoda u prošloj godini utjecalo je veće oporezivanje, ekonomska recesija i njezini učinci na zaposlenost i i raspoloživi dohodak kućanstava te korištenje nedopuštenih kanala nabave, stoji u analizi istraživačke agencije Euromonitor International

Najveći utjecaj na kretanja na tržištu duhanske industrije u proteklom je razdoblju, a kao rezultat pandemije Covid-19, imao pad turizma, smatraju analitičari agencije Euromonitor International. Općenito, Hrvatska ima veliki priljev turista tijekom ljetnih mjeseci, a tijekom 2020. godine u zemlju je došlo oko 70% manje turista u odnosu na godinu prije.

Turisti velikim dijelom doprinose prodaji duhana, i kao rezultat ovog pada u turizmu, prodaja maloprodajne vrijednosti bila je mnogo sporija za sve kategorije u 2020. Nadalje, osim utjecaja pandemije, veće oporezivanje negativno je utjecalo na prodaju duhanskih proizvoda u prošloj godini jer su se jedinice cijena tih proizvoda, povećale. Uz to, proizvođači duhanskih proizvoda nisu mogli izravno promovirati nove ili postojeće proizvode zbog zakona koji zabranjuje oglašavanje i sponzorstva.

Marketinška ograničenja ostaju ista kao i prethodnih godina, a svako novo pakiranje već je u velikoj mjeri pokriveno zdravstvenim upozorenjima. Međutim, tržišni lideri u novim kategorijama proizvoda, poput zagrijanog duhana (HEETS tvrtke Philip Morris Zagreb d.o.o. i Glo Neo Sticks tvrtke BAT Hrvatska d.o.o.) i vrećica nikotina (Velo tvrtke BAT Hrvatska d.o.o.) imali su malu prednost.

Također, s obzirom na to da su e-cigarete i u 2020. bile oslobođene trošarina, neki proizvođači su profitirali jer se dio potrošača prebacio na te proizvode tijekom prošle godine, navodi se u pregledu tržišta duhanske industrije istraživačke agencije Euromonitor International.

Štoviše, ekonomska recesija i njezini učinci na zaposlenost i raspoloživi dohodak kućanstava dodatno su obuzdali potražnju za cigaretama. Bilježi se i prelazak potrošača s premium na jeftinije proizvode ili korištenje nedopuštenih kanala nabave. Uz ekonomsku zabrinutost, predviđa se porast zdravstvene svijesti zbog čega će sve više potrošača pokušati napustiti ovu naviku, smanjiti potrošnju ili potražiti manje štetne opcije poput zagrijanog duhana, ali i e-parnih proizvoda.

RAST ONLINE KUPOVINE

Kanali distribucije duhana ostali su prilično netaknuti, a udio vrijednosti kanala sličan. Međutim, na prodaju u distribucijskim kanalima negativno su utjecali potrošači koji su uglavnom ostali kod kuće zbog uvedenog lockdowna i mjera socijalnog distanciranja, a ne zbog poremećaja u uvozu / izvozu. E-tekućine imale su blagu prednost zbog toga što su potrošači mogli kupiti te proizvode putem interneta, a uz ograničenja kretanja, e-trgovina s e-tekućinama imala je savršenu priliku za rast.

BUDUĆNOST KATEGORIJE

Tijekom 2021. godine kategorija duhana zabilježit će porast stalnog rasta maloprodajne vrijednosti prodaje kako se hrvatsko gospodarstvo počinje oporavljati od razornih učinaka pandemije, predviđa Euromonitor. Nadalje, kako je u tijeku cijepljenje protiv Covid-19, to će utjecati na bolje rezultate u turizmu. Međutim, negativni učinak povećanja trošarina na duhan u Hrvatskoj dovest će do rasta jediničnih cijena duhanskih proizvoda što će, pak, rezultirati prelaskom nekih potrošača s vrhunskih duhanskih proizvoda na cjenovno pristupačne duhanske proizvode, ali vrlo vjerojatno i rastom ilegalne trgovine duhanom, posebno cigareta i duhana za pušenje tijekom sljedećih pet godina.

Josip Lozančić član Uprave i direktor regulatornih poslova BATAdria

Od preuzimanja TDR-a, BAT u Hrvatskoj kontinuirano investira i jača proizvodnju, širi ponudu i zapošljava. Taj trend je nastavljen uspješnim poslovanjem i prošle godine, a dodatno pojačan ove godine najavom instalacije novih proizvodnih linija u tvornici u Kanfanaru za proizvodnju NEO duhanskih umetaka za glo Hyper uređaje, novu kategoriju proizvoda za grijanje duhana.

BAT će investirati gotovo 200 milijuna kuna u nove proizvodne linije u Kanfanaru, a dodatno se jača poslovanje u Hrvatskoj otvaranjem novog HUB-a u Rijeci – BAT-ovog logističkog centra za nove kategorije proizvoda za Europu i svijet. Uređaji za grijanje duhana i e-cigarete iz Rijeke će se distribuirati prema inozemnim tržištima, iza čega stoji investicija vrijedna više od 10 milijuna kuna.

BAT ostvaruje značajan direktan i indirektan doprinos gospodarstvu Hrvatske pa je studija Oxford Economics instituta pokazala da je ukupan doprinos BAT-a hrvatskom BDP-u u 2019. dosegnuo 455 milijuna kuna. U pet godina od preuzimanja TDR-a, BAT je povećao broj zaposlenih u svom sustavu u Hrvatskoj za gotovo 800, ili 48 posto, pa je 2019. više od 2400 radnih mjesta u cijeloj zemlji bilo povezano s kompanijom, prema podacima Oxford Economicsa.

Zahvaljujući novim investicijama u kanfanarsku tvornicu, ove je godine Hrvatska dodatno ojačala svoj položaj na globalnoj karti proizvodnih lokacija duhanske industrije. Unatoč izazovima koje je donijela 2020. za sve poslovne subjekte, možemo biti zadovoljni ostvarenim rezultatima. Uspjeli smo osigurati sve potrebne uvjete za maksimalnu sigurnost naših zaposlenika i poslovnih partnera, ostvariti poslovne planove, a u nekim kategorijama i povećati tržišne udjele.

Također, na tržište smo lansirali potpuno novi proizvod – nikotinske vrećice Velo, koje su u međuvremenu odlično prihvaćene. Nastavljamo sa strategijom širenja portfelja proizvoda kako bi korisnicima, odraslim pušačima, dali što je moguće veći i bolji izbor koji će zadovoljiti njihove potrebe.

Vjerujemo i da će novi glo Hyper uređaji koje smo predstavili ove godine, a za koje će se NEO duhanski umeci proizvoditi u tvornici u Kanfanaru, nastaviti biti dobro prepoznati od strane potrošača. BAT je diljem svijeta, pa tako i u Hrvatskoj gdje ima i dvije proizvodne lokacije, u Kanfanaru i u Virovitici, posvećen podizanju standarda održivog poslovanja kroz našu korporativnu strategiju izgradnje boljeg sutra (Building A Better Tomorrow). Svojim poslovanjem želimo izgraditi održivu kompaniju budućnosti kako bismo potrošačima, društvu, investitorima i zaposlenicima omogućili bolje sutra.

Stanko Kršlović član Uprave za korporativne poslove, PMZ

Protekla godina bila je izazovna za cijeli svijet pa tako i za nas. Epidemiološka kriza mnoge pojedince i kompanije potaknula je na promjene, no Philip Morris je već ranije pokrenuo veliku promjenu duhanske industrije, kako globalno, tako i u Hrvatskoj te smo ostali dosljedni i ustrajemo na svojoj viziji svijeta bez dima cigareta. Da smo na dobrom putu pokazuje i činjenica da je prošle godine američka Agencija za hranu i lijekove (FDA), vladina agencija zadužena za očuvanje javnog zdravlja, zaključila kako prelazak s cigareta na IQOS smanjuje izloženost tijela štetnim ili potencijalno štetnim kemikalijama.

Za razliku od cigareta, koje duhan izgaraju, IQOS je proizvod koji duhan grije. Prilikom korištenja IQOS-a ne dolazi do izgaranja duhana, stoga ne nastaju dim ni pepeo te je isključivo korištenje IQOS-a manje štetno od nastavka pušenja. Pritom je važno napomenuti kako IQOS nije potpuno bez rizika te omogućuje isporuku nikotina koji stvara ovisnost. Prema posljednjim podacima iz ožujka 2021., oko 14 milijuna punoljetnih osoba na svijetu prestalo je pušiti i koriste isključivo IQOS.

Za osiguravanje nesmetanog poslovanja općenito, pa i u našoj industriji, iznimno je važno osigurati postupnost i predvidivost u povećanju poreznih opterećenja te regulatorni okvir koji nije statičan, već evoluira kako bi prepoznao inovativne proizvode i promjene u potrebama potrošača. Nažalost, svjedoci smo kako su prakse u Hrvatskoj u proteklom razdoblju bile upravo suprotno od toga. Tako su kod nas, primjerice, značajno povećane trošarine na grijani duhan, i to za čak 133% u periodu kraćem od godinu dana. Na štetu i na žalost gotovo jednog milijuna pušača u Hrvatskoj, ovakvom nedavnom praksom penalizira se ulaganje u inovacije koje imaju potencijal unaprijediti javno zdravstvo.

Državne bi politike trebale graditi okruženje za unaprjeđenje društva u cjelini te se pozitivno odrediti prema inovativnim proizvodima i rješenjima za bolju budućnost. Također, državne politike trebale bi biti usmjerene i ka aktivnostima suzbijanjanja crnog tržišta koje je prema zadnjem neovisnom istraživanju HUP-a & Ipsosa te godišnjoj studiji koju je neovisno proveo KPMG, a naručio PMI, treći po veličini akter u duhanskoj industriji, s čak 20% tržišnog udjela.

Naime, državni proračun zbog ilegalne trgovine koja je prisutna u svim kategorijama duhanskih proizvoda godišnje gubi 1,4 milijarde kuna. Naše je poslovanje i u epidemiji nastavilo funkcionirati bez većih smetnji. Vjerujemo kako je razlog tome i sveobuhvatna transformacija koju Philip Morris International provodi već neko vrijeme i kroz koju, ne samo da donosimo inovacije i bolje alternative cigaretama, već mijenjamo i način na koji radimo. Pri tome želim naglasiti kako nam je prioritet uvijek zaštita i zdravlje zaposlenika te osiguravanje neometane opskrbe proizvodima i pružanje podrške našim korisnicima i partnerima.

Budući da PMI kontinuirano ulaže u istraživanje i razvoj, tehnologiju i inovacije, svakako možemo reći kako ćemo nastaviti donositi novosti i u Hrvatsku, a ti će proizvodi biti kao i dosad temeljeni na znanstvenim dokazima i proizvedeni prema najvišim standardima. Kao odgovorna kompanija, smatramo kako smo dužni odgovoriti na potrebe potrošača za alternativama koje imaju potencijal manje štetnosti u odnosu na nastavak pušenja cigareta, ali i koje mogu biti veliki potencijal za javno zdravstvo.

Philip Morris oduvijek stavlja naglasak, a tu ćemo praksu i nastaviti, na potrebe i preferencije potrošača, a oni danas traže manje štetne alternative cigaretama. Upravo je to bio i ostao poticaj za transformaciju naše kompanije, ali i cijele industrije. Pri tome nije sve u rukama samo kompanija, već svih dionika društva, stoga je nužno da zajednički radimo na donošenju mjera i rješenja koje će voditi ka unaprjeđenju kvalitete života onih koji bi inače nastavili pušiti, a time i unaprjeđenju javnog zdravstva, a što nam već danas omogućavaju napredak tehnologije i znanstvena otkrića.

Siniša Trbojević, direktor JTI za Hrvatsku i Sloveniju

Proteklom godinom smo zadovoljni te je smatramo jednom od najuspješnijih otkad poslujemo u Hrvatskoj. Pandemija Covid-19 je, naravno, ono što je obilježilo cijeli svijet pa tako i Hrvatsku u 2020. godini, kao i prilagodba na novi način života i poslovanja. Epidemiji smo se više nego uspješno prilagodili tako da su naši rezultati nastavili biti sve bolji u svim segmentima. Usprkos izmijenjenim uvjetima u kojima smo živjeli i radili, uspješno smo proširili Camel obitelj lansiranjem Camel Compacta u fat slims formatu. Nadalje, dodatno smo osnažili našu poziciju u segmentu rezanog duhana, u kojoj smo neprikosnoveni lider.

Duhan za motanje Amber leaf je u samo šest mjeseci ostvario senzacionalne rezultate dok je naš duhan Old Holborn postao najprodavaniji duhan na tržištu. Po isteku prijelaznog razdoblja za usklađivanje trošarina s onima u EU, trošarina u Hrvatskoj sada iznosi znatno više od minimuma kojeg propisuje Direktiva EU, konkretno 117 eura na 1000 cigareta u usporedbi s minimalnih 90.

JTI se, zahvaljujući svom portfelju, tome dobro prilagodio, no uvijek ističemo kako su predvidivost, postupnost i razmjernost ključne pri oporezivanju te je potrebno voditi računa o priuštivosti, odnosno postotku dnevnog osobnog dohodka koji potrošač mora izdvojiti kako bi kupio duhanski proizvod. Kako cijene rastu, tako je i sve veći rizik kako će u nekom trenutku potražnja krenuti prema nezakonitim tokovima.

Dosljedno ustrajemo u tvrdnji kako bi povećanja trošarina trebala biti provedena u koracima i regulirana višegodišnjim kalendarom u trošarinskim propisima. Kao i uvijek, stojimo na raspolaganju nadležnim tijelima da pomognemo svojim iskustvom te iznađemo rješenje od kojeg će koristi imati svi: državni proračun, potrošači i proizvođači. Što se tiče poslovanja tijekom korona krize, bilo je teško, no vjerujemo da smo se odlično snašli. Strogo poštujemo sve mjere koje su propisala nadležna tijela; dio djelatnika radi od kuće uz intenzivnu online komunikaciju, a rad na terenu provodimo uz punu zaštitnu opremu. Sigurnost naših djelatnika i kupaca nam je na prvome mjestu.

U JTI-u uvijek radimo na novitetima i proširenju asortimana već dobro poznatih brendova. Ove godine smo u fat slim formatu izdali osvježeno izdanje Winstona – Winston Compact u dvije različite varijante po iznimno prihvatljivoj cijeni od 28 kuna, dok smo Camel King Size osvježili limitiranim izdanjem Animal Edition. Na pakiranjima Camela Yellow i Camela Blue sada se nalaze hobotnica, tigar, gorila i zebra koji su se pridružili ikoničnoj devi, a potrošači ih mogu nabaviti po nepromijenjenoj cijeni od 30 kuna. Dosada smo bili posvećeni, a i nadalje ćemo maksimalne napore ulagati u daljnji rast na tržištu te širenje dostupnosti naših svjetski poznatih marki Winston, Camel, LD, Sobranie i Benson & Hedges potrošačima u Hrvatskoj.

Davorka Marenić, članica Uprave, ELDA Ltd.

Prošlu godinu obilježila je neizvjesnost izazvana pandemijom koronavirusa. Kao proizvođač e-tekućina za e-cigarete, tvrtka ELDA je doživjela određeni pad u prometu tog segmenta proizvodnje. Kako bismo se prilagodili novoj situaciji na tržištu, dio svoje proizvodnje prenamijenili smo u proizvodnju antiseptika i gelova za dezinfekciju. To nam je pomoglo u očuvanju postojećih radnih mjesta i novim zapošljavanjima. Izazovi na tržištu duhanskih proizvoda su brojni.

Kao najveći izazov možemo izdvojiti svrstavanje e-tekućina u kategoriju srodnih duhanskih proizvoda pri čemu se na njih primjenjuju ista pravila i ograničenja kao i za tradicionalne duhanske proizvode. Bez obzira na brojna znanstvena istraživanja koja su dokazala značajno manju štetnost u odnosu na klasične cigarete i grijani duhan, jednako smo ograničeni u svim segmentima plasmana proizvoda na tržište.

S obzirom na slabu uređenost tržišta, jedan od većih izazova svakako je i pojava nelojalne konkurencije. Tržište RH i dalje je preplavljeno proizvodima koji nisu prilagođeni svim odredbama zakona i EU direktiva pri čemu najveći problem zasigurno predstavlja upitna kvaliteta i sigurnost takvih proizvoda za korištenje. Iz navedenih razloga, ove godine smo zajedno sa svojim partnerima osnovali udrugu proizvođača, distributera i trgovaca – HRVAPE s glavnim ciljem podizanja svijesti potrošača i nadležnih institucija o ovoj manje štetnoj alternativi koja predstavlja idealan alat za prevenciju i prestanak pušenja iznimno štetnih tradicionalnih duhanskih proizvoda.

Zahvaljujući iskusnom timu, epidemija nije poremetila naše planove poslovanja i novih lansiranja. U jeku epidemije razvili smo prvu hrvatsku e-cigaretu najnovije generacije – IZY VAPE. Posebni naglasak je bio na kvaliteti samog uređaja i e-tekućini kojom je napunjen.

Kako bi korištenje IZY VAPE e-cigarete bilo što jednostavnije, a korisnicima osiguran vrhunski doživljaj okusa, razvijeni su posebni jednokratni spremnici napunjeni našim najboljim, svjetski nagrađivanim e-tekućinama. Glavni cilj tvrtke ELDA u nadolazećem razdoblju su inovacije, odnosno postavljanje novih trendova na tržištu. U tom duhu planiramo lansiranje inovacija kao što su CBD proizvod, kozmetika i dodaci prehrani.

Tomaž Maver, direktor Imperial Tobacco Zagreb

Proteklu godinu je svakako obilježio koronavirus. Cijela situacija zbog epidemije (mjere, ograničenja kretanja unutar i izvan zemlje, neizvjesna ekonomska situacija …) utječe na izbor potrošača. U Hrvatskoj, veliki utjecaj imala je i loša turistička sezona. Promijenio se i naš način rada. Zbog brige za sigurnost i zdravlje naših zaposlenika i poslovnih partnera, ograničili smo kontakte i poduzeli druge sigurnosne mjere, što je otežalo komunikaciju s našim kupcima.

S druge strane, bili smo prisiljeni tražiti druga rješenja i načine kako održati kontakt jer su fleksibilnost, inovativnost i agilnost tvrtke ključni za uspješno poslovanje. Naša je industrija jedna od najreguliranijih industrija na svijetu pa su već odredbe zakona ponekad izazov za naše poslovanje. Dodatni izazov u Hrvatskoj je ilegalna trgovina. Razumijemo da postoji dio potrošača koji je izuzetno osjetljiv na cijene, ali moraju biti svjesni da je kupnja ilegalnog duhana – protivna zakonu. To državi ne daje proicirani prihod od trošarina, ali što je najvažnije, potrošač ne zna što kupuje.

Duhan je izuzetno osjetljiv na razvoj plijesni i drugih bakterija pa se mora pravilno obrađivati i skladištiti tijekom cijelog opskrbnog lanca. Ako potrošači kupuju, npr. fino rezani duhan West, mogu biti sigurni da je proizvod bio u kontroliranom okruženju od rasta biljaka do finalnog proizvoda.

Planovi se zbog epidemije nisu mnogo mijenjali, ali se jesmo prilagodili promijenjenim potrošačkim navikama. Kao prvo, nudimo im cigaretu West, koja je najjeftinija cigareta u Hrvatskoj, sa zajamčenom njemačkom kvalitetom duhanske smjese i proizvodnje. Za potrošače koji posežu za premium segmentom, ali još uvijek traže povoljnu cijenu cigarete, tu je Davidoff Reach.

U prošloj godini u naš smo asortiman uvrstili fino rezani duhan West, od kojeg potrošač sam proizvodi cigaretu uz pomoć tube za cigarete i stroja. I tu potrošači mogu računati na iznimno kvalitetan proizvod. U skoroj se budućnosti nadamo da će, uz Vladine mjere i mjere EU te uz cijepljenje, covid polako nestati te da ćemo moći nastaviti živjeti i poslovati u normalnijim uvjetima.

Što se tiče našeg posla, Imperial Tobacco nedavno je dobio novog CEO-a, a s njim i novu globalnu strategiju. Još ne možemo otkriti planove za našu regiju, ali u svakom slučaju, očekujemo da ćemo proizvode sljedeće generacije, poput duhana za grijanje, vrećica s nikotinom i e-cigareta, koje razvijamo i plasiramo na globalnoj razini, moći ponuditi i u Hrvatskoj.