U Hrvatskoj je u listopadu potrošnja u maloprodaji porasla deveti mjesec zaredom, i to za više od 9 posto na godišnjoj razini, što ukazuje na daljnji oporavak potrošnje i cjelokupnog gospodarstva od koronakrize.
Državni zavod za statistiku (DZS) objavio je u utorak izvješće o prometu u trgovini na malo, a prema kalendarski prilagođenim podacima, potrošnja je u listopadu pala 2,1 posto u odnosu na prethodni mjesec, dok je u odnosu na listopad prošle godine povećana za 9,2 posto.
To je sporiji rast nego mjesec dana prije, kada je potrošnja skočila 14,5 posto, no to je već deveti mjesec zaredom kako potrošnja raste na godišnjoj razini, nakon što je pod utjecajem koronakrize padala 11 mjeseci zaredom.
„U listopadu je nastavljen trend pozitivnih godišnjih stopa rasta u trgovini na malo, iako sporijom dinamikom u odnosu na prethodne mjesece”, ističu analitičari Raiffeisenbank Austria (RBA) u osvrtu na izvješće DZS-a.
U listopadu je promet od trgovine na malo hranom, pićem i duhanskim proizvodima porastao za 4 posto, dok je promet od trgovine neprehrambenim proizvodima, osim trgovine motornim gorivima i mazivima, skočio 8,4 posto na godišnjoj razini, pokazuju podaci DZS-a.
Nastavak oporavka od koronakrize
U prvih deset mjeseci ove godine promet u trgovini na malo porastao je 13,1 posto u odnosu na isto lanjsko razdoblje. U cijeloj 2020. godini pao je za 5,8 posto.
Nastavak snažnog rasta potrošnje ukazuje na daljnji oporavak gospodarstva od koronakrize. U trećem je tromjesečju bruto domaći proizvod (BDP) skočio za 15,8 posto na godišnjoj razini, nakon rekordnog rasta od 16,5 posto u drugom kvartalu, a rast je, sudeći po prvim makroekonomskim pokazateljima, nastavljen i na početku četvrtog tromjesečja.
„Podaci Porezne uprave za studeni iz sustava fiskalizacije upućuju na nastavak godišnjih stopa rasta u maloprodaji. Pri tome dio doprinosa svakako dolazi i od intenziviranja inflatornih pritisaka tijekom posljednjih mjeseci. U mjesecima pred nama smanjenje optimizma glede financijske situacije u kućanstvu te lošijih očekivanja glede ukupne ekonomske situacije u Hrvatskoj za 12 mjeseci, na što upućuju pokazatelji povjerenja potrošača, ogledat će se i u kretanjima u trgovini na malo. S druge strane, blagdanska potrošnja djelovat će u pozitivnom smjeru”, zaključuju analitičari RBA. (Hina)