Gotova i polugotova jela: Vodeća tri proizvođača drže 87% količinske prodaje

U 2020., zaključno s prosincem, kategorija gotovih i polugotovih jela ostvaruje količinski rast prodaje u odnosu na godinu prije, a segment koji najviše nosi prodaju je goveđe varivo sa 35% količinske prodaje

Analizirala: Majda Babić, NielsenIQ

Kategorija gotovih i polugotovih jela prema klasifikaciji agencije NielsenIQ uključuje podatke za gotova konzervirana jela u koja nije potrebno dodavati dodatne sastojke, već se mogu konzumirati odmah ili nakon zagrijavanja.

Ovakvi obroci mogu biti kompletan ručak, npr. mogu sadržavati rižu, povrće, meso / ribu itd., dok u ostalim slučajevima ručak ne mora sadržavati prilog, ali se svejedno može odmah jesti (ovisi o potrebama potrošača), npr. punjene palačinke, ‘cannelloni’, mesne okruglice itd.

DEFINICIJA KATEGORIJE

Kategorija uključuje sve varijante konzerviranih obroka (npr. goveđi curry, kineske okruglice, chilli con carne i sl.), preprženi grah koji se može servirati kao glavni prilog jače začinjenoj hrani, ali također može biti prilog glavnom većem obroku, ili se može zarolati u tortilju. Također se ovdje nalaze gotovi obroci spremni za serviranje koji u svom pakiranju sadrže jednokratne noževe, salvete…

U kategoriju nisu uključena jela poput pečenog graha, konzerviranog povrća, mesa, voća, ribe i ostali ohlađeni / smrznuti gotovi obroci. Također, sve gotove salate, umake, pizze i proizvode na bazi tijesta kao što su pite, ova analiza ne pokriva.

GOVEĐE VARIVO NAJPRODAVANIJE

U 2020. godini, zaključno s prosincem, kategorija gotovih i polugotovih jela ostvaruje količinski rast prodaje u odnosu na godinu prije. Segment koji najviše nosi prodaju je goveđe varivo sa 35% količinske prodaje. Slijedi đuveč sa 13%, grah varivo s kobasicom 12% i sa slaninom 9%, crveni grah s kukuruzom 8%, tripice (fileki) 6%, sarma 3% te ostala jela sa 15% količinskog udjela.

Kroz moderne formate prodaje se 61% količinske prodaje gotovih i polugotovih jela dok se preostali dio (39%) prodaje kroz tradicionalne formate, trgovine mješovitom robom do 300 m2 prodajne površine. Vodeća tri proizvođača u gotovim i polugotovim jelima po količinskoj prodaji su abecednim redom: Carnex, Gavrilović i Podravka te oni ukupno ostvaruju 87% količinske prodaje.

Tradicionalna jela, variva i gulaši vladaju kategorijom

Kategorija gotovih i polugotovih jela također doživljava promjene u ovo pandemijsko vrijeme. Ipak, i dalje su najpopularnije stare prokušane hrvatske prehrambene marke

Pripremila: Katarina Primorac Račić, voditeljica projekta, Valicon

Početna faza pandemije donijela nam je lockdown i gomilanje zaliha gotove i polugotove hrane, s obzirom na najave nestašice i iskustva da je nekih namirnica ponestalo, primjerice kvasca. S daljnjim tijekom pandemije i mjera s njome povezanih, u našim kuhinjama probudili su se kućni chefovi koji su eksperimentirali i iskušavali razna nova jela, tako da su nekima zalihe konzervi i tjestenine ostale u zabačenim kutovima kuhinjskih ormarića ili zamrzivača.

Iako je period pandemije utjecao na brojne navike, kako kupovine generalno, tako i prehrane, trenutno dolazi do stabilizacije na neko tzv. novo normalno stanje. U svrhu boljeg razumijevanja trenutnih stavova i navika potrošača proveli smo kratko istraživanje u kojem su nam građani Hrvatske pojasnili svoje viđenje kategorije gotovih i polugotovih jela.

PODRAVKA NAJČEŠĆI IZBOR

Kada smo ih upitali koje marke gotovih i polugotovih jela najčešće konzumiraju, odgovor ne iznenađuje: to su dobro poznati hrvatski prehrambeni divovi Podravka – 34% i Ledo 27% te Gavrilović – 8%. Iza njih slijede privatne robne marke – 7% te Lidl – 5%. Pitali smo ih i koja su najčešća gotova i polugotova jela koja konzumiraju.

Omiljeni su tradicionalni specijaliteti, različita variva, sarme, grah ili gulaš. Na tržištu postoje ovakva jela bilo u formatu konzerve ili kao smrznuto jelo. Lazanje drže drugo mjesto, a one su definitivno dio hlađenog lanca, kao smrznuto ili hladno polugotovo jelo. Različite mješavine smrznutog voća i povrća, a u posljednje vrijeme uz dodatke žitarica ili grahorica su također čest izbor naših građana.

Spontano se još spominju smrznuto panirano meso i riba ili morski plodovi te pomfrites i smrznuta jela od tijesta te pizza. Ne čudi podatak da je među najtraženijim artiklima neprehrane u pandemijsko vrijeme bio upravo zamrzivač.

Neki još spominju i juhe iz vrećica, dehidrirane tjestenine i rižota. Zanimljivo je da preko 40% građana na pitanje koje je najčešće jelo odgovara s nazivom marke – što pokazuje jačinu brandova u svijesti potrošača ove kategorije.

CJENOVNA OSJETLJIVOST

Različiti trendovi koji utječu na potrošačko ponašanje građana imaju svoje djelovanje i na ovu kategoriju. Tako, čak 43% građana aktivno nastoji održati svoju težinu bilo načinom prehrane ili fizičkim aktivnostima. Gotova i polugotova jela koja su i postala sve popularnija kako je vrijeme koje provodimo u poslovnim i drugim obavezama postajalo ekstenzivnije, moraju u svojoj ponudi voditi računa da zadovolje takve kupce.

Oko 42% građana čeka akcijske cijene kako bi kupilo svoje omiljene marke u fazama kad pokušavaju štedjeti, a sličan postotak, njih 40% ipak promijeni svoju omiljenu marku za jeftiniju. Efekt akcijskih cijena i cjenovno osjetljivih kupaca uvelike utječe i na ovu kategoriju što se vidi i po pojavljivanju jeftinijih marki iz regije i značajnom udjelu privatnih robnih marki u ovoj kategoriji.

Samo 17% sudionika aktivno prati novosti trgovaca i ponuđača te iskušava nove marke i proizvode na polici što svakako upućuje kako se i kategorija gotovih i polugotovih jela bori za pažnju u zagušenom medijskom prostoru i raspršenoj pozornosti potrošača.

Kategorija gotovih i polugotovih jela također doživljava promjene u ovo pandemijsko vrijeme.

Ipak, i dalje su najpopularnije stare prokušane hrvatske prehrambene marke. Što se tiče jela – tradicionalna jela, variva i gulaši vladaju ovom kategorijom, uz popularne klasike iz drugih kuhinja koji su se već udomaćili, kao što su lazanje ili pizze. Uz velike promjene koje se događaju u gotovo svim kategorijama, i neki stabilni trendovi utječu na potrošnju prehrane, pa tako i ove kategorije.

Briga o tjelesnoj težini ili cjenovna osjetljivost oblikuju inovacije i u kategoriji gotovih i polugotovih jela, a bitka za probijanje kroz brojne druge proizvode i kategorije te njihove promocije postaje sve teža.

Ipak, s obzirom na količinu vremena koja nam odlazi na poslovne i obiteljske obaveze, pomoć u vidu gotovih i polugotovih jela neće izgubiti na svojoj važnosti ni u periodu ispred nas!

Izvor: Istraživanje je provedenu u okviru Valicon online panela jaZnam. hr na uzorku n=513., u razdoblju od 12.- 14.11.2021. Rezultati su reprezentativni za hrvatsku internetsku populaciju od 18 do 75 godina.