Kod potrošača očito postoji želja za normalnošću, a kako se pandemija stavlja pod veću kontrolu, ukidaju se ograničenja javnog i društvenog okupljanja, vraćaju se uobičajene društvene navike pa se i ponovno očekuje povećanje obujma prodaje kategorije piva
Kategorija piva trebala bi se, prema procjenama analitičara agencije Euromonitor International kojima do sada raspolažu, vratiti na pozitivan rast u 2021., iako se razina potrošnje neće vratiti na razinu prije pandemije barem do 2023. Kriza je snažno utjecala na hrvatsko gospodarstvo, BDP se oštro smanjivao kroz godinu, a turizam snosi najveći teret ovoga.
Zbog vladinih mjera pomoći, pad zaposlenosti u 2020. bio je relativno skroman, ali bilo je to teško održati u 2021., s virusom koji se zadržao u svijetu, pa tako i Hrvatskoj. Povjerenje potrošača i potrošačka moć su oslabljeni, a potrošači nastoje planirati i ograničiti konzumiranje alkohola u ugostiteljskim objektima, barem privremeno.
Međutim, očito postoji želja za normalnošću, a kako se pandemija stavlja pod veću kontrolu s uvođenjem cjepiva, ukidaju se ograničenja javnog i društvenog okupljanja, vraćaju se uobičajene društvene navike pa se i ponovno očekuje povećanje obujma prodaje kategorija piva.
TURIZAM POTIČE OPORAVAK
Očekuje se da će HoReCa sektor doživjeti najbrži oporavak s ponovnim otvaranjem gospodarstva; međutim, ovom će kanalu trebati više vremena da dosegne prodajne razine iz 2019. nego maloprodaji. Ponovno otvaranje barova i kafića glavni je pokretač rasta s obzirom da je riječ o društvenim središtima za hrvatske potrošače svih dobnih skupina.
Kao što smo već naveli, ključan je i turizam, međutim ostaju značajne prepreke oporavku ove industrije. Mnoge zemlje lani su još uvijek imale upozorenja o putovanjima, pa su potrošači nerado trošili novac na potencijalne praznike dok je status pandemije bio nejasan. Sezona pred nama, zahvaljujući situaciji s pandemijom i otvaranjem granica za slobodna putovanja, trebala bi biti uspješnija nego lanjska.
Lani si također mnogi strani turisti nisu mogli priuštiti odmor u inozemstvu ili su birali jeftinije opcije. Ostale regionalne turističke destinacije, posebice Italija i Grčka, također obnavljaju svoje turističke priljeve, a konkurentsko okruženje postaje sve oštrije. Kao rezultat toga, maloprodajni pejzaž u Hrvatskoj, koji karakterizira velik broj malih prodajnih mjesta, bilježi nagli porast broja stečajeva, a ovo sužavanje potencijalne distribucije usporava oporavak.
PROFITIRA E-TRGOVINA
Euromonitor International predviđa da će e-trgovina imati najviše koristi od pandemije. To nije samo rezultat većih pogodnosti koje ovaj kanal omogućuje potrošačima, nego je i veliki dio očekivanog rasta prodaje vođen opskrbom. Proizvođačima je postalo jasno da je online prodaja mnogo otpornija na smetnje na tržištu od drugih kanala te su kao rezultat toga proizvođači i trgovci spremni povećati svoja ulaganja u online kanal prodaje.
Razvoj e-trgovine jako je važan za male neovisne pivovare, koje su shvatile da je njihova ovisnost o trgovinama, bilo tradicionalnim ili modernim, potencijalno fatalna, ali će interes velikih tvrtki ipak biti glavni čimbenik povećanja online prodaje piva.
CIDERI PRIVLAČE INTERES POTROŠAČA
Cideri i radleri i dalje nude solidnu priliku za rast u budućnost, ponajviše zahvaljujući činjenici da su za većinu hrvatskih potrošača ovi proizvodi donekle novost. Očekuje se da će prodaja zabilježiti snažan pozitivan rast u prošloj godini, i iako se ukupni volumen neće vratiti na razine prije pandemije do kraja 2022., uglavnom kao rezultat vrlo sporog oporavka u HoReCa sektoru, prodaja u maloprodajnim formatima očekivano bi trebala biti znatno veća nego 2019.
Razvoj novih proizvoda, a posebno onih s okusom crvenog voća i dalje izaziva zanimanje potrošača, a trenutačno pozicioniranje ovih proizvoda kao osvježavajućeg ljetnog pića i dalje je snažno. Također, postoji mogućnost da se konzumacija cidera proširi na piće koje se pije tijekom cijele godine.
POVRATAK TURISTA KLJUČAN ZA RAZVOJ
Velik dio oporavka cidera ovisi o povratku turista, koji su prošle godine bili najveći pokretač rasta količinske prodaje cidera. Nedvojbeno postoje značajne prepreke za obnovu priljeva; pandemija još uvijek traje, rat u Ukrajini izaziva nesigurnost i neizvjestnost ne samo u gospodarskom smislu pa su brojni potrošači, u regiji i šire, i dalje nesigurni u vezi rizika rezerviranja odmora u trenutnoj klimi.
Međutim, turistička industrija zemlje izgradila je visoku razinu povratnih poslova prije pandemije, a očekuje se da će se priljevi vratiti na razine prije pandemije nakon dvogodišnjeg razdoblja oporavka.
POŽELJNE KONKURENTNE CIJENE
Unatoč općenito pozitivnim izgledima za kategoriju cidera, postoji niz drugih negativnih čimbenika koje treba uzeti u obzir, upozoravaju analitičari Euromonitora. Hrvatska turistička i ugostiteljska infrastruktura pretrpjela je značajnu štetu od poplava i potresa u 2020., sužavajući potencijalne kanale distribucije cidera. Osim toga, broj prodajnih mjesta opada kao rezultat recesije uzrokovane pandemijom. Hrvatsko ugostiteljstvo karakterizira veliki broj malih barova.
Iako su tijekom teških razdoblja imali određenu potporu vlade, ona se smanjila, a mnogi se suočavaju sa značajnim usporavanjem prodaje kao rezultatom dugotrajne pandemije. To mnoge od njih prisiljava da zatvore posao, dodatno sužavajući tržište. Osim toga, oštar gospodarski pad viđen 2020. oslabio je tržište rada i ponajviše povjerenje potrošača. To ograničava potencijalni rast s obzirom na to da potrošači žele ograničiti potrošnju, barem u ugostiteljskim objektima.
Fokusiranje na maloprodajne objekte stoga može biti najbolji način za postizanje rasta prodaje cidera u nadolazećem razdoblju, a proizvođači bi trebali imati na umu da će možda morati ponuditi što konkurentnije cijene, kako bi profitirali tijekom turističke sezone.