Tržište duhanske industrije: Duhanski proizvodi nove generacije tu su da ostanu

Najveći dio inovacija unutar duhanskih proizvoda vrti se oko proizvoda nove generacije kao što su e-cigarete, grijani duhan i nikotinske vrećice. Kako su tvrtke počele osjećati pad cigareta zbog stalnih ograničenja i retorike oko proizvoda, brendiranje i vizija tržišnih lidera pomaknuli su se prema ‘ budućnosti bez dima’.

Piše: Bogdanas Poletajevas, analitičar, Euromonitor International

Tržište cigareta u cijelom svijetu, i bez iznimke u istočnoj Europi, i dalje drži većinski udio u količini i vrijednosti unutar duhanskih proizvoda. Dinamika je, međutim, sumorna jer su potrošači stalno pod utjecajem negativnih učinaka konzumiranja takvih proizvoda putem etiketa na ambalaži i medija.

Stalne regulatorne promjene, kao što je zabrana cigareta s okusom mentola unutar EU-a 2020., imala je značajan utjecaj na kategoriju potrošača koji su bili navikli na cigarete s okusom i bili prisiljeni tražiti alternative unutar cigarilosa s okusom ili proizvoda nove generacije, kao što su e-cigarete ili grijani duhanski proizvodi. U većini istočnoeuropskih zemalja u 2021. godini povećane su trošarine za cigarete i druge duhanske kategorije, što se negativno odrazilo na legalnu prodaju i potaknulo nezakonitu trgovinu.

Uz to, uz značajno ublažavanje ograničenja vezanih uz Covid-19 tijekom drugog dijela kasne 2021., nezakonita trgovina cigaretama značajno se oporavila i očekuje se daljnji oporavak na razine prije pandemije u nadolazećem razdoblju. Kako središnje banke podižu kamatne stope, a rekordna inflacija u modernim vremenima progutala je europsku regiju i svijet, očekuju se kontinuirana povećanja trošarina u predviđenom razdoblju, što će dodatno povećati cijene robe, posljedično potpomažući rast nezakonite trgovine.

KOMPANIJE FOKUSIRANE NA MODERNE PROIZVODE

Konkurentsko okruženje za duhanske proizvode u EE ostaje konsolidirano između četiri velika diva: Philip Morris, British American Tobacco, Japan Tobacco International i Imperial Tobacco. Unutar cigaretnog prostora napredak inovacija je ograničen – umjesto toga tvrtke konsolidiraju svoje portfelje robnih marki oko vodećih robnih marki i proširuju ekonomske linije proizvoda, s obzirom na to da one imaju najbolje rezultate u teškom gospodarskom okruženju.

Najveći dio inovacija unutar duhanskih proizvoda vrti se oko proizvoda nove generacije kao što su e-cigarete, grijani duhan i nikotinske vrećice. Kako su tvrtke počele osjećati pad cigareta zbog stalnih ograničenja i retorike oko proizvoda, brendiranje i vizija velike četvorke pomaknuli su se prema ‘budućnosti bez dima’, što je posljednjih godina iznijelo nekoliko novih kategorija proizvoda.

Dok su proizvodi poput e-cigareta prevladavali veći dio desetljeća, inovacija je započela u zatvorenim sustavima za vaping jer se mogu napuniti samo vlasničkim ulošcima s e-tekućinom, čime se zadržala tekuća prodaja. Vodeće pozicije u EE drži BAT-ov brend Vuse, dok JTI-jev brend Logic zaostaje. PMI-jev brend IQOS Veev lansiran je 2021. Ovo je tržište još uvijek novo i nekonsolidirano.

Kada je u pitanju grijani duhan, pionir i tržišni vodeći PMI-jev brend IQOS dominira kategorijom od lansiranja 2016., iako je posljednjih godina BAT lansirao svoj proizvod Glo na nekoliko istočno-europskih tržišta i bio je uspješan u stjecanju dijela udjela na tržištu. Najnoviji i krajnje nekonvencionalan proizvod u istočnoj Europi unutar kategorije duhana nove generacije bile su nikotinske vrećice, koje su u obliku duhana za žvakanje ili ‘snusa’, ali uopće ne sadrže duhan. Još u povojima, nikotinske vrećice lansirane su u većini zemalja EE, a pionir je BAT-ov brend Velo.

DUHANSKI PROIZVODI NOVE GENERACIJE

Očito je da većina velikih duhanskih kompanija ulaže u alternativne metode isporuke nikotina i rast ovih kategorija potvrđuje promjenu krajolika upotrebe nikotina. S trendom zdravlja i dobrobiti koji se širi svijetom i brojnim industrijama, promjena u potrebama prosječnih potrošača vidljiva je i u duhanskoj industriji.

Dok se nikotin smatra štetnom supstancom, potrošače pušače prirodno privlače alternativne i takozvane ‘manje štetne’ supstance, a to je ono što sve nove robne marke proizvode u svojoj srži. S obzirom na to da se radi o novim kategorijama proizvoda na tržištu, regulacija još nije utvrđena.

U istočnoj Europi samo je nekoliko odabranih zemalja uvelo trošarinu na proizvode s e-tekućinama dok se grijani duhan još uvijek oporezuje na temelju težine u većini zemalja za razliku od štapića i nisu dosegle razinu oporezivanja cigareta, koja dopušta prodaju proizvoda jeftinijih od cigareta. Ovi čimbenici omogućuju tvrtkama da zadrže veće profitne marže i, ako je potrebno, agresivnu strategiju određivanja cijena kako bi se natjecale s liderima na tržištu.

Vodeća kategorija proizvoda nove generacije u istočnoj Europi je grijani duhan. Iako su proizvodi lansirani tek 2016., potrošači su ih brzo prihvatili i 2021. već drže značajan udio na tržištu duhana, stoga se očekuje da će nastaviti rasti dvoznamenkastom brzinom u nadolazećem razdoblju. S obzirom na to da je grijani duhan najsličniji cigaretama, većina pušača odlučuje prijeći na ovu kategoriju.

Proizvodi za vaping također su potpomognuti trendom zdravlja i dobrobiti, koji je produbljen pandemijom i navodi sve veći broj pušača da se prebace na proizvode koje smatraju manje štetnima, a vaping je osobito popularan među mladima. Dinamički učinak kategorija uglavnom je potpomognut zatvorenim sustavima za vaping koji bi trebali prestići otvorene vaping sustave u predviđenom razdoblju.

Nikotinske vrećice bile su najbrže rastuća kategorija u 2021., iako raste iz male baze. Kategorija se smatra najsigurnijom opcijom, s obzirom da to da nema udisanja dima ili pare. Sve su popularnije među mladim odraslim osobama, dijelom zato što se mogu diskretno koristiti na poslu ili u javnom prijevozu.

TRŽIŠTE DUHANA KROZ HRVATSKU PRIZMU

Oporavak turizma i ublažavanje ograničenja vezanih uz Covid-19 za ugostiteljske objekte rezultirali su pozitivnim rastom duhanskih proizvoda u 2021. Turisti uvelike doprinose prodaji duhanskih proizvoda u Hrvatskoj u usporedbi s 2020.

Međutim, veće oporezivanje negativno je utjecalo na prodaju duhanskih proizvoda jer su jedinične cijene proizvoda u skladu s tim porasle u 2021. Štoviše, oslabljena kupovna moć potrošača dodatno je smanjila potražnju za cigaretama. To je donekle negirano prelaskom nekih potrošača s premium proizvoda na jeftinije, fino rezani duhan ili nezakonite kanale.

Osim ekonomskih problema, predviđa se da će sve veća zdravstvena svijest sve više utjecati na pokušaje odvikavanja od te navike, smanjenje potrošnje ili traženje percipiranih manje štetnih opcija poput grijanog duhana, ali i proizvoda na paru. Iako se bilježi još uvijek vrlo snažan porast vrijednosne prodaje u 2021., rast proizvoda e-cigareta nastavio je znatno usporavati.

Do usporavanja je uglavnom došlo zbog brzog pojavljivanja proizvoda s grijanjem od 2018. Konkretno, proizvodi s grijanjem krše ključnu prodajnu točku za proizvode s e-parom i vaping kao ‘manje štetnu’ alternativu cigaretama.


Novosti iz svojih asortimana te izazove s kojima se susreću u poslovanju u Hrvatskoj s nama su podijelili lideri tržišta duhanske industrije: British American Tobacco, ELDA, Imperial Tobacco, Japan Tobacco International i Philip Morris International.

ANITA LETICA, predsjednica Uprave, Philip Morris Zagreb

Što je u PMI-u obilježilo proteklu godinu na svjetskoj razini, što u Hrvatskoj?

Proteklo razdoblje, osim zdravstvene krize svjetskih razmjera, obilježio je i rat na teritoriju Europe, a izvjesno je da nam dolazi i svjetska gospodarstvena kriza. Uz sve izazove, poput onih u globalnim lancima opskrbe i značajnog rasta troškova poslovanja pa sve do zastarjelih regulativa, Philip Morris International nastavio je predvoditi transformaciju cijele duhanske industrije prema proizvodima smanjene štetnosti. Kako i u svijetu, tako i u Hrvatskoj, bilježimo značajan rast broja korisnika koji su s cigareta u potpunosti prešli na naše bezdimne proizvode.

Koje biste novosti i lansiranja izdvojili iz svog portfelja u proteklom razdoblju?

Od novosti na globalnoj razini svakako bih izdvojila lansiranje proizvoda IQOS ILUMA. IQOS ILUMA je najnoviji i najinovativniji proizvod za grijanje duhana koji na scenu uvodi novu tehnologiju indukcijskog grijanja duhana iznutra te dolazi u tri verzije koje odlikuje i ‘state of the art’ design. Time je Philip Morris International ponovo dokazao svoju superiornost u inovacijama donoseći znanstveno utemeljena rješenja te svoju posvećenost unaprijeđenju korisničkog iskustva.

IQOS ILUMA bilježi značajne uspjehe na svim tržištima na kojima je do sada lansiran te se nadam kako ćemo ga uskoro imati prilike komercijalizirati i na hrvatskom tržištu. Naš portfolio na hrvatskom tržištu, uz cigaretne brendove poput Marlboro i Chesterfield, te vodećeg proizvoda za grijanje duhana IQOS i duhanskih umetaka HEETS, od prošle je godine proširen s VEEV vape uređajem, čime odgovaramo na potrebe potrošača za širom paletom bezdimnih proizvoda.

S kojima se izazovima susrećete na tržištu duhanskih proizvoda u Hrvatskoj? Jeste li zadovoljni kako je regulirano i gdje vidite prostor za promjene?

Mnogi su izazovi s kojima se susrećemo u svojem poslovanju. Velik broj izazova kojima svjedočimo danas u svijetu, a pritom naročito mislim na značajan rast inflacije i druge ekonomske izazove, geopolitičke prilike i dr., naslanjaju se na međunarodne okolnosti te se na njihove implikacije može samo donekle utjecati. Osim navedenih izazova, postoje i oni na koje bi posebno donositelji odluka mogli više utjecati, a s ciljem kako bi unaprijedili društvo u cjelini. Naročito se to odnosi na zakonodavni okvir koji još uvijek ne prepoznaje u potrebitoj mjeri činjenicu da se duhanska industrija ubrzano mijenja ka proizvodima smanjene štetnosti te da te iste realnosti treba adekvatno i zakonski popratiti. Štoviše, hrvatski zakonodavni okvir je u tom smislu izraženo restriktivan te stroži u pravilu od relevantnih direktiva Europske unije.

Pitate gdje postoji prostor za unaprijeđenje regulative? Trenutno su na europskoj razini u određenoj fazi pripreme dvije direktive koje značajno uređuju pitanja poput definicija proizvoda, regulacije i oporezivanja različitih duhanskih i nikotinskih proizvoda. Upravo je to šansa i prilika da se razlikovnost manje štetnih proizvoda nove generacije jasno diferencira u odnosu na klasične gorive duhanske proizvode te da se iste te proizvode učini lakše dostupnima onima koji bi u protivnom nastavili pušiti cigarete.

Nedavno provedene javne konzultacije na razini EU pokazale su visok interes građana za regulacijom manje štetnih proizvoda na drugačiji način od klasičnih gorivih duhanskih proizvoda i to tako da se pušačima omogući dostupnost i informiranje o takvim proizvodima kao i mogućnost vlastitog odabira na temelju relevantnih te znanstveno utemeljenih činjenica.

Na navedenim konzultacijama, građani Hrvatske bili su među najaktivnijima s oko 1200 iskazanih stajališta koja u pravilu navode to isto. Sve ovo jasno upućuje na potrebu evolucije legislativnog pristupa i u Hrvatskoj u onaj koji reflektira realnosti nasuprot kategoričkom idealizmu.

Svijet se ubrzano mijenja, tehnološki napredak i znanstvena dostignuća nam danas omogućuju naprednija rješenja za probleme poput pušenja, a potrošači upravo traže bolje alternative – rješenje nije ‘guranje stvari pod tepih’, već komunikacija i kreiranje zakonodavnog sustava temeljenog na racionalnosti i realnostima.

Na čemu će biti naglasak u PMI u nadolazećem razdoblju te u sljedećoj godini?

I u nadolazećem razdoblju Philip Morris International će nastaviti predvoditi transformaciju industrije prema budućnosti u kojoj više neće biti dima cigareta. Naša kompanija oduvijek stavlja naglasak na preferencije potrošača, a upravo su oni ti koji danas traže manje štetne alternative cigaretama. Naša je ne samo poslovna odluka, već i odgovornost omogućiti bolje izbore pušačima koji bi inače nastavili pušiti cigarete.

IVANA MILJAN TREMAC, menadžerica novih kategorija proizvoda, BAT Adria

Što je u BAT-u obilježilo proteklu godinu na svjetskoj razini, što u Hrvatskoj?

Proteklu je godinu u Hrvatskoj obilježio vrijedan investicijski ciklus koji smo nastavili i u 2022. Tako smo dosad uložili ukupno 600 milijuna kuna (80 milijuna eura) u nove proizvodne linije za nove kategorije proizvoda, čime je Hrvatska dodatna ojačala svoj položaj na BAT-ovoj globalnoj proizvodnoj karti. Konkretno – investicija, koja još jednom potvrđuje status BAT-a kao jednog od najvećih stranih privatnih investitora u Hrvatskoj, usmjerena je u instalaciju linija za proizvodnju grijanih duhanskih proizvoda za glo Hyper uređaje.

Time je Kanfanar postao jedna od najmodernijih multi category tvornica u svijetu. Zahvaljujući dovođenju novih proizvodnih linija u Hrvatsku zaposlili smo još oko 70 ljudi, a u planu su i dodatna zapošljavanja u narednom razdoblju. S obzirom na to da su nove investicije zahtijevale i nove specifične vještine i znanja, u edukaciju naših zaposlenika investirali smo dodatnih 9 milijuna kuna. Kanfanar je time postao jedinstveni centar znanja o grijanim duhanskim proizvodima.

Ulaganje u zaposlenike jedna je od temeljnih premisa našeg poslovanja, pa samo u prošloj godini brojimo preko 12 tisuća utrošenih sati kada su u pitanju različiti treninzi i edukacije.

Koje biste novosti i lansiranja izdvojili iz svog portfelja u proteklom razdoblju?

Potražnja za proizvodima nove generacije kontinuirano raste i u tom području nastojimo osluškivati i zadovoljiti zahtjeve potrošača. Mi smo tvrtka koja se ne definira proizvodom koji prodaje, već specifičnim i promjenjivim potrebama potrošača. Upravo zato smo lansirali novi glo™ hyper+ UNIQ koji dolazi s izmjenjivim panelima pa se može personalizirati prema želji korisnika. Također, ima i dva modela korištenja – standardni i Boost.

S kojima se izazovima susrećete na tržištu duhanskih proizvoda u Hrvatskoj? Jeste li zadovoljni kako je regulirano i gdje vidite prostor za promjene?

Jedan od najvećih izazova u Hrvatskoj su restrikcije koje se odnose na informiranje odraslih pušača o novim kategorijama proizvoda s potencijalom manjeg rizika u odnosu na nastavak pušenja – među kojima su i grijani duhanski proizvodi. Hrvatska ima jednu od najstrožih regulativa u EU koja ne dopušta da milijun pušača, koliko ih konstantno imamo u populaciji, bude informirano o ovim novim kategorijama proizvoda s potencijalno smanjenim rizikom.

Nedavno javno savjetovanje Europske komisije upravo o regulaciji duhanskih i nikotinskih proizvoda pokazalo je kako hrvatski građani žele znati više o ovoj novoj generaciji proizvoda koji imaju veliki javnozdravstveni potencijal. Tako se u raspravu uključilo čak 1.190 naših građana koji žele znati više, koji žele znati koje su prednosti proizvoda nove generacije, s čime se slažu i brojni stručnjaci javnog zdravlja te znanstvenici raznih profila.

Na čemu će biti naglasak u BAT-u u nadolazećem razdoblju te u sljedećoj godini?

Proizvodi nove generacije sve su važniji dio našeg portfelja, ali i BAT-ove korporativne strategije koja je usmjerena prema izgradnji boljeg sutra (A Better Tomorrow™), s ciljem dugoročnog smanjivanja utjecaja našeg poslovanja na zdravlje. Iz tog razloga, i u razdoblju pred nama bit ćemo koncentrirani na dodatno unapređenje proizvoda bez izgaranja, u skladu sa zahtjevima tržišta, s obzirom na to da se sve veći broj pušača okreće alternativama s potencijalom smanjene štetnosti.

Danas je više od 1,1 milijarde pušača na globalnoj razini, a mi im želimo ponuditi alternativu koja je potencijalno manje štetna u odnosu na nastavak pušenja. U tom procesu veliku ulogu može imati upravo Hrvatska, kao jedno od središta velike transformacije duhanske industrije. To smo ostvarili zahvaljujući nastavku vrijednog investicijskog ciklusa u nove proizvodne linije.

Osim toga, u središtu našeg poslovanja ostaje održivost, u skladu s ESG strategijom koja je usvojena na razini cjelokupne Grupe. Kroz cijeli lanac vrijednosti postavljeni su vrlo ambiciozni ciljevi kako bi se smanjio negativan utjecaj poslovanja na okoliš, ali i povećao pozitivan utjecaj na društvo. Već danas tvornica u Kanfanaru 100 posto električne energije koristi iz obnovljivih izvora, sav otpad se reciklira ili ponovno upotrebljava, a imamo ambiciju postati ugljično neutralna tvornica najkasnije do 2030.

ANDREY POLYAKOV, direktor za tržišta Hrvatske i Slovenije, JTI

Što je u JTI-ju obilježilo proteklu godinu?

Unatoč pandemiji Covida-19 zadovoljni smo poslovanjem u prošloj godini koja je za nas bila iznimno uspješna. JTI je u 2021. bio najbrže rastuća duhanska kompanija na tržištu te smo učvrstili poziciju apsolutnog lidera u segmentu rezanog duhana. Camel je bio najbrže rastući brend u segmentu rezanog duhana i završio je na drugoj poziciji u toj kategoriji dok je prvo mjesto pripalo također našem brendu Old Holborn.

Koje biste novosti i lansiranja izdvojili iz svog portfelja u proteklom razdoblju?

U protekloj godini lansirali smo Winston Compact – proizvod iz obitelji našeg najpoznatijeg brenda, a kako bismo našim potrošačima omogućili vrhunski proizvod u fat slims kategoriji. U skladu s trendovima, koji jasno ukazuju na rastuću potražnju potrošača za održivim i organskim proizvodima i rješenjima, tijekom prošle godine smo unaprijedili i LD Super Slims obitelj te lansirali Limited Edition pakiranje Camela.

Nedavno smo u Hrvatskoj lansirali cigarete Camel Essential Brown i duhan istog brenda. Ova dva Camela predstavljaju povratak na osnovne vrijednosti i stoga dolaze bez aditiva, pružajući manje štetno i čišće iskustvo za potrošače koji su savjesniji u pristupu sebi i okolišu. Ujedno, kao odgovorni lider u segmentu duhana za motanje, lansirali smo Old Holborn Original duhan kojeg karakterizira posebna mješavina duhana sušenog na vatri, a kako bismo potrošačima omogućili manje intenzivno iskustvo i duhan srednje razine suhoće.

S kojima se izazovima susrećete na tržištu duhanskih proizvoda u Hrvatskoj? Jeste li zadovoljni kako je regulirano i gdje vidite prostor za promjene?

Ono što definitivno obilježava duhansko tržište u Hrvatskoj u proteklom razdoblju jest svakako rast trošarina. Naime, nakon nekoliko uzastopnih povećanja trošarine samo na cigarete, u posljednjem povećanju trošarina u jeku korona krize drastično su povećane gotovo sve trošarine, a što je dovelo do rasta maloprodajnih cijena cigareta za dvije kune, a rezanog duhana za čak i do 10 kuna.

Tako trošarina u Hrvatskoj sada iznosi znatno više od minimuma kojeg propisuje Direktiva EU, konkretno gotovo 118 eura na 1.000 cigareta u usporedbi s minimalnih 90. JTI se, zahvaljujući svom portfelju, tome dobro prilagodio, no uvijek ističemo kako su predvidivost, postupnost i razmjernost ključne pri oporezivanju. Nadalje, Hrvatska ima dugu kopnenu granicu sa zemljama koje nisu članice Europske unije i nemaju toliko visoko porezno i trošarinsko opterećenje na duhanske proizvode.

Moglo bi se reći da su nagla i visoka podizanja trošarina glavni izazov jer se povećava potrošnja nelegalnih proizvoda iz susjednih zemalja zbog čega je na gubitku ne samo legalna duhanska industrija, već i Državni proračun te stoga dosljedno ponavljamo kako bi svako buduće povećanje trošarina trebalo biti provedeno u koracima i regulirano višegodišnjim kalendarom u trošarinskim propisima. Kao i uvijek, stojimo na raspolaganju nadležnim tijelima te se nadamo da će Vlada RH i Ministarstvo financija za takvo rješenje imati sluha.

Na čemu će biti naglasak u JTI u nadolazećem razdoblju te u sljedećoj godini?

Godinama smo radili da u Hrvatskoj stvorimo sve preduvjete za dugoročan uspjeh na tržištu i sad konačno vidimo plodove svog rada. I dalje ulažemo maksimalne napore kako bismo uspostavili suradnje s novim partnerima u maloprodajnim lancima i nadalje unaprijedili postojeća partnerstva. S tim u vezi, bit ćemo orijentirani na uvođenje web platforme za komunikaciju s kupcima.

Naši proizvodi su sve prepoznatljiviji i dostupniji, a u takvim uvjetima se potrošači jednostavno odlučuju za njih jer imaju višu razinu kvalitete. To je temelj na kojem ćemo graditi svoj daljnji rast u Hrvatskoj. Prostora za rast sasvim sigurno ima još dosta, a mi smo ga spremni iskoristiti te ćemo se fokusirati na širenje dostupnosti naših svjetski poznatih marki Winston, Camel, LD, Sobranie i Benson & Hedges potrošačima u Hrvatskoj.

TOMAŽ MAVER, direktor, Imperial Tobacco Zagreb

Što je u Imperial Tobaccu obilježilo proteklu godinu na svjetskoj razini, a što u Hrvatskoj?

Kako globalno, tako i u Hrvatskoj, naše poslovanje još je bilo pod utjecajem epidemije. Srećom, sa stanovišta poslovanja, a posebno sa stanovišta normalizacije života, virus je početkom godine popustio, a sukladno tome i vlade su ublažile mjere protiv covida. Poslovanje je zasad dobro, puno očekujemo od turističke sezone za koju se predviđa da će biti rekordna pa očekujemo da ćemo zasigurno ostvariti zacrtane ciljeve.

Koje biste novosti i lansiranja izdvojili iz svog portfelja?

Ovdje bismo istaknuli cijelu ‘obitelj’ iz West brand grupe. U West ulažemo od samih početaka, a potrošači su ga prepoznali kao izvrsnog konkurenta u segmentu s iznimno pristupačnim cijenama i istovremeno izvrsnom kvalitetom. Nastavit ćemo podržavati West u budućnosti i nadamo se daljnjem rastu.

S kojima se izazovima susrećete na tržištu duhanskih proizvoda u Hrvatskoj? Jeste li zadovoljni kako je regulirano i gdje vidite prostor za promjene?

Ilegalna trgovina problem je ne samo u Hrvatskoj, nego i u svijetu, ali moram reći da Hrvatska zaista aktivno radi na ograničavanju ilegalne trgovine, što je jako dobro. Svakako se zalažemo za veću predvidljivost poslovnog okruženja, a to bi nam omogućilo donošenje kalendara trošarina. Time bi se olakšalo planiranje procesa i općenito poslovanja, no (barem za sada) Vlada tome nije naklonjena. Sigurno će biti dodatnog rada i koordinacije kao posljedice uvođenja eura, ali pozdravljamo odluku da se euro uvede i čestitamo Hrvatskoj na tom uspjehu.

Na čemu će biti naglasak u Imperial Tobacco u nadolazećem razdoblju te u sljedećoj godini?

Globalno raste potražnja za proizvodima koji nose manji rizik za zdravlje potrošača. Ove proizvode nećemo lansirati u Hrvatskoj u skoroj budućnosti pa ćemo se fokusirati na zadovoljenje potreba potrošača klasičnih duhanskih proizvoda. Brendovi koje nudimo hrvatskom potrošaču (Davidoff, West, Golden Virginia) su visoke kvalitete, a upravo time, kao i povoljnim omjerom kvalitete i cijene, nastojat ćemo uvjeriti potrošače da su naši proizvodi pravi izbor.

DAVORKA MARENIĆ, članica Uprave, ELDA

Što je u ELDI obilježilo proteklu godinu na svjetskoj razini, a što u Hrvatskoj?

Početak prošle godine i dalje je obilježen neizvjesnošću uzrokovanom pandemijom virusa Covid-19. S obzirom na to da smo na samom početku pandemije krizu dočekali spremni tako što smo dio svoje proizvodnje prenamijenili za proizvodnju antiseptika i gelova za dezinfekciju, ovaj strateški potez ubrzo je rezultirao velikom potražnjom za dezinfekcijskim sredstvima, kako na domaćem, tako i na svjetskom tržištu.

Koje biste novosti i lansiranja izdvojili iz svog portfelja u proteklom razdoblju?

Zahvaljujući našem stručnom timu i praćenju globalnog tržišta predstavili smo e-cigarete najnovije generacije – IZY VAPE. Prošle godine na prvom sajmu WORLD VAPE SHOW DUBAI, Ujedinjeni Arapski Emirati, izlagali smo svoje e-tekućine i osvojili prestižnu nagradu u konkurenciji proizvođača iz cijelog svijeta – Best Manufacturer za 2021.

Iste godine na World Tobacco Middle East sajmu koji je održan u Dubaiju predstavili smo novu jednokratnu e-cigaretu IZY One – bez gumba i prekidača, ultra prenosivu i jednostavnu za korištenje, napunjenu našim najboljim, svjetski nagrađivanim e-tekućinama.

Ove godine, u Birminghamu smo izlagali s tvrtkom IZY VAPE, i drugu godinu za redom u konkurenciji proizvođača iz cijelog svijeta osvojili prestižnu nagradu Best Manufacturer – najbolji proizvođač za 2022., a IZY VAPE je osvojio prestižnu nagradu Best Pod System – najbolji proizvod za 2022. U lipnju ove godine dobili smo novu nagradu za najbolju inovaciju na Mena Vape Awards, 2022, u Dubaiju.

S kojima se izazovima susrećete na tržištu duhanskih proizvoda u Hrvatskoj? Jeste li zadovoljni kako je regulirano i gdje vidite prostor za promjene?

Izazovi na tržištu duhanskih proizvoda su brojni. Kao najveći izazov možemo izdvojiti svrstavanje e-tekućina u kategoriju srodnih duhanskih proizvoda pri čemu se na njih primjenjuju ista pravila i ograničenja kao i za tradicionalne duhanske proizvode. S obzirom na slabu uređenost tržišta, jedan od najvećih izazova svakako je i pojava nelojalne konkurencije. Tržište RH i dalje je preplavljeno proizvodima koji nisu prilagođeni svim odredbama zakona i EU direktiva pri čemu najveći problem zasigurno predstavlja upitna kvaliteta i sigurnost takvih proizvoda za korištenje.

Na čemu će biti naglasak u ELDI u nadolazećem razdoblju te u sljedećoj godini?

Od samih početaka poslovanja, glavni cilj tvrtke ELDA su inovacije, odnosno postavljanje novih trendova na tržištu. Već spomenuti razvoj nove palete IZY One okusa i ostalih brendova se nastavlja i u nadolazećem razdoblju. Tajna našeg uspjeha prethodi prepoznavanju dobrih poslovnih prilika. Naš uspjeh je naša upornost, spremnost za prihvaćanje novih izazova, širenje proizvodnje i prodaje.


Godišnje izvješće KPMG-a usredotočuje se na potrošnju i protok ilegalnih cigareta u 30 europskih zemalja — 27 država članica EU-a te Veliku Britaniju, Norvešku i Švicarsku. Izvješće navodi i kako bi vlade država EU prikupile dodatnih 10,4 milijardi eura poreza da su te cigarete kupljene legalno.

Godišnja studija KPMG-a o ilegalnoj potrošnji cigareta u 2021. otkriva da je prošle godine ukupna potrošnja ilegalnih cigareta porasla za procijenjenih 3,9 posto, odnosno 1,3 milijarde cigareta, čime je ukupan iznos dosegao 35,5 milijardi. Istovremeno, studija koju je naručio PMI procjenjuje da se ukupna potrošnja cigareta u EU u tom istom razdoblju smanjila.

Na temelju izvješća, povećanje ilegalne potrošnje u EU uvelike je potaknuto procijenjenim povećanjem potrošnje krivotvorenih cigareta u Francuskoj od 33 posto, čime je prošle godine narasla na 8 milijardi cigareta. Gledano ukupno, Francuska je i dalje najveće tržište ilegalnih cigareta u EU-u, s ukupno 15,1 milijardi ilegalnih cigareta potrošenih 2021., što čini 29 posto ukupne potrošnje cigareta u toj zemlji i predstavlja značajan rast u odnosu na 13 posto iz 2017.

“Alarmantno je da u zemljama koje održavaju visoke trošarine na cigarete, kao što je Francuska, umjesto smanjenja prevalencije pušenja, vidimo porast potrošnje krivotvorenih cigareta. Zapravo, u Francuskoj u posljednjih pet godina, dok je prosječna cijena kutije legalnih cigareta porasla za više od pola, broj punoljetnih pušača samo se neznatno smanjio”, rekao je Gregoire Verdeaux, viši potpredsjednik vanjskih poslova u PMI.

“Druge zemlje EU usvojile su diferencirane politike o alternativama cigaretama koje podupiru kontinuirani pad potrošnje cigareta uz istovremeno smanjenje nezakonite trgovine, a one već daju ohrabrujuće rezultate. Europska komisija u Bruxellesu trebala bi to učiniti temeljem za budućnost.”

IZGUBLJENO 10,4 MILIJARDI EURA POREZA

Godišnje izvješće KPMG-a usredotočuje se na potrošnju i protok ilegalnih cigareta u 30 europskih zemalja — 27 država članica EU-a te Veliku Britaniju, Norvešku i Švicarsku. Izvješće navodi i kako bi vlade država EU prikupile dodatnih 10,4 milijardi eura poreza da su te cigarete kupljene legalno.

“Gubici poreznih prihoda ograničit će sposobnost vlada da ulažu u područja kao što su javna sigurnost, javne usluge ili infrastruktura, u vrijeme kada se ljudi diljem Europe također suočavaju s višim cijenama mnogih osnovnih dobara. Značajan je i rizik da se više punoljetnih pušača, osobito onih među populacijom s nižim prihodima, okrene ilegalnoj trgovini. Zbog toga je potrebno osigurati da alternativni bezdimni proizvodi budu dostupni i cjenovno pristupačni svim punoljetnim pušačima, kako bi im se omogućilo da naprave bolji izbor, umjesto da kupuju na crnom tržištu”, dodao je Verdeaux.

ŠIRA DOSTUPNOST ALTERNATIVAMA

Potrošnja krivotvorenih cigareta bila je glavni pokretač ilegalne trgovine u EU. Procjenjuje se da je potrošnja ovih lažnih cigareta dosegla ukupno 12,3 milijarde, što čini 34,6 posto ukupne ilegalne potrošnje. Organizirane kriminalne skupine su se zbog ograničenja putovanja i prelaska granica u vrijeme pandemije fokusirale na proizvodnju krivotvorenih cigareta unutar granica same EU.

Nastavak rasta crnog tržišta koje nudi lažne i krijumčarene cigarete ozbiljno potkopava legitimne napore da se pušenje cigareta smanji i s vremenom potpuno iskorijeni.

“Uvjereni smo da potrošače treba stimulirati kako se ne bi morali okrenuti ilegalnim cigaretama. To znači usredotočiti se na obrazovanje i svijest te osigurati dostupnost boljih alternativa, kao što su znanstveno potkrijepljeni proizvodi bez dima”, dodao je Verdeaux. “Naš bi zajednički glavni prioritet trebao biti to da alternative učinimo dostupnim milijunima punoljetnih pušača u Europi koji nisu prestali pušiti.”

Hrvatska i ilegalno tržište cigareta

Na hrvatskom je tržištu u 2021. ukupna potrošnja cigareta ostala stabilna i iznosila je 5,8 milijardi cigareta. Od toga je ilegalnih cigareta bilo šest posto, što je u odnosu na 2020. godinu pad od 0,65 postotnih bodova. Najveći broj ilegalnih cigareta u Hrvatskoj su takozvane Illicit Whites, odnosno cigarete koje nemaju oznaku zemlje iz koje dolaze. Hrvatska je država zbog crnog tržišta cigareta u 2021. godini izgubila 54 milijuna eura.