U Hrvatskoj je u rujnu potrošnja u maloprodaji ponovno blago porasla na godišnjoj razini, za 0,4 posto, nakon pada u prethodnom mjesecu, a u cijelom trećem tromjesečju potrošnja je bila veća za 1,2 posto nego u istom lanjskom razdoblju.
Državni zavod za statistiku (DZS) objavio je u petak izvješće o prometu u trgovini na malo, a prema kalendarski prilagođenim podacima, potrošnja je u rujnu pala 0,1 posto u odnosu na prethodni mjesec, dok je u odnosu na rujan prošle godine ojačala 0,4 posto.
Potrošnja je na godišnjoj razini neprestano rasla od veljače 2021. godine, no u kolovozu ove godine taj je pozitivni niz prekinut. U rujnu je ponovno nastavljen, no rast je znatno slabiji nego početkom godine.
„Okruženje snažnih inflatornih pritisaka, ali i niske razine potrošačkog optimizma pridonose postupnom usporavanju u maloprodaji, dok su povoljna turistička kretanja i u rujnu zasigurno bila vjetar u leđa prometu u trgovini na malo”, navode analitičari Raiffeisenbank Austria (RBA) u osvrtu na izvješće DZS-a.
U rujnu je promet od trgovine na malo hranom, pićem i duhanskim proizvodima pao za 0,8 posto na godišnjoj razini, a promet od trgovine neprehrambenim proizvodima, osim trgovine motornim gorivima i mazivima, za 0,6 posto, pokazuju podaci DZS-a.
U prvih devet mjeseci ove godine promet od trgovine na malo realno je porastao 2,5 posto u odnosu na isto razdoblje prošle godine.
No, vidljivo je slabljenje potrošnje posljednjih mjeseci. „To se jasno očitava i iz tromjesečnih podataka prema kojima je u trećem tromjesečju ove godine u odnosu na isto tromjesečje 2021. zabilježeno usporavanje realne stope rasta na 1,2 posto”, navodi se u analizi RBA. Posljedica je to visoke inflacije.
Inflacija obuzdava potrošnju
„Visoke godišnje stope rasta u prošloj godini kroz učinak baznog razdoblja te snažna globalna neizvjesnost utjecat će na kretanja u trgovačkoj djelatnosti do kraja godine. Uz to, nastavak dvoznamenkastih stopa rasta potrošačkih cijena djelovat će na obuzdavanje potrošnje i kroz visoku percepciju inflacije koja je pod snažnim utjecajem sad već široko rasprostranjenog rasta cijena”, navode analitičari RBA.
S druge strane, i dalje pozitivna kretanja na tržištu rada ublažavat će snažnije pogoršanje kod maloprodaje.
„Tome pridonosi i uspješna turistička (post)sezona kroz rast raspoloživog dohotka kućanstava, s obzirom na to da se 60 posto turističkog smještaja u Hrvatskoj odnosi na privatni smještaj”, zaključuje su u analizi RBA. (Hina)