Na koje će načine globalni trendovi u sektoru tehnologije, medija i telekomunikacija utjecati na tvrtke i potrošače diljem svijeta otkriva novo Deloittovo izvješće ‘Predviđanja u sektoru tehnologije, medija i telekomunikacija (TMT)’. Također, izvješće se fokusira na ključne uloge koje bi umjetna inteligencija (AI), video streaming na zahtjev s oglašivačkim sadržajem (AVOD), 5G tehnologija, streaming i čipovi mogli igrati u našem hiperpovezanom svijetu.
TMT industrija se nastavlja kretati i mijenjati dinamičnim tempom. „U 2023. predviđamo brzi napredak i implementaciju niza tehnologija koje pomažu tvrtkama i potrošačima da učine što više s manje resursa. Proboji u tehnološkom razvoju zajedno s promjenjivim navikama potrošača predstavljaju stalni izazov za lidere u poslovnom svijetu, kako danas, tako i dok se pripremaju za budući rast svojih poduzeća“, izjavila je povodom objave izvješća ‘Predviđanja u sektoru tehnologije, medija i telekomunikacija (TMT)’ Anamarija Mlinarić, voditeljica Deloitteova regionalnog sektora za tehnologije, medije i telekomunikacije.
Ne bojte se oglasa: Globalni rast streaming usluga uključuje povećanje AVOD-a Deloitte predviđa da bi se glavni streaming servisi, koji su prije bili bez oglasa, mogli odlučiti za AVOD opciju (usluga videa na zahtjev s oglašivačkim sadržajem). Deloitte očekuje da će do kraja 2023. glavne pretplatničke usluge videa na zahtjev na razvijenim tržištima pokrenuti nove usluge financirane oglasima kako bi nadopunile trenutne opcije bez oglasa koje neće skoro nestati.
Do kraja 2024., polovica ovih pružatelja usluga mogla bi pokrenuti i besplatnu TV uslugu streaminga s oglasima (FAST), dok do 2030. Deloitte očekuje da će većina pretplata na online video usluge biti djelomično ili u potpunosti financirana oglasima. „Kako gledatelji koji vode računa o cijeni postaju spremniji gledati oglase u zamjenu za sniženi ili besplatni streaming video, vidjet ćemo da sve više pružatelja usluga videa na zahtjev (SVOD) s pretplatom dodaje usluge financirane oglasima u svoju ponudu. Naše istraživanje pokazuje da će potrošači to prihvatiti mnogo spremnije nego u prošlosti jer im daje fleksibilnost i mogućnost kontroliranja troškova”, istaknula je Mlinarić.
Nova arena za streaming ratove: sportovi uživo
Pružatelji streaming usluga troše milijarde dolara na sportove uživo. Kupili su prava na cijeli spektar sportskih događanja u pokušaju da privuku, zadrže i unovče svoju publiku putem ovog popularnog sadržaja. Deloitte predviđa da bi 2023. streaming servisi mogli potrošiti više od 6 milijardi američkih dolara na glavna sportska prava na najvećim svjetskim tržištima. Da to stavimo u perspektivu, u 2021. godini zajednička potrošnja na sadržaj svih pružatelja streaming usluga iznosila je oko 50 milijardi američkih dolara. Tvrtke za proizvodnju poluvodiča okreću se AI i materijalima velike snage
Tvrtke za proizvodnju čipova koriste umjetnu inteligenciju (AI) kako bi brže, jeftinije i učinkovitije dizajnirale čipove.
Deloitte predviđa da bi vodeća svjetska poduzeća poluvodiča mogla potrošiti 300 milijuna američkih dolara na interne alate za umjetnu inteligenciju, kao i na alate trećih strana za dizajniranje čipova u 2023. Taj bi broj mogao rasti za 20% godišnje u sljedeće četiri godine kako bi 2026. premašio 500 milijuna američkih dolara. Alati za dizajn bazirani na AI omogućuju proizvođačima čipova da pomaknu granice Mooreovog zakona, uštede vrijeme i novac, pa čak i poguraju stariji dizajn čipova u moderno doba.
Napredni poluvodiči, izrađeni od materijala velike snage, podižu razvoj čipova na novu razinu. Zamjenjujući silicij, ovi materijali – prvenstveno galijev nitrid i silicijev karbid — prikladni su za više napone, razine snage i otpornosti potrebne za sve češću primjenu u baterijama za električna vozila, visoko učinkovitim punjačima potrošačke elektronike, snažnim solarnim panelima, ali i naprednoj vojnoj primjeni, svemirskoj tehnologiji i nuklearnoj energiji.
Deloitte predviđa da bi se čipovi izrađeni od poluvodičkih materijala velike snage mogli prodati u ukupnoj vrijednosti od 3,3 milijarde američkih dolara u 2023. godini, što je povećanje od gotovo 40% u odnosu na 2022. Očekuje se da će se rast ovih vrsta čipova, zajednički poznatih kao energetski složeni poluvodiči, ubrzati na gotovo 60% u 2024., vjerojatno generirajući prihod veći od 5 milijardi američkih dolara.
„S novim materijalima, ovi čipovi imaju potencijal transformirati pojedine industrije u cijelosti”, kaže Mlinarić te nastavlja: „Dizajnom temeljenim na umjetnoj inteligenciji, proizvođači čipova mogu povećati sigurnost lanca opskrbe i pomoći ublažiti sljedeću nestašicu čipova, kao i trenutni izazov pronalaska talenata na tržištu rada.”
Širokopojasni sateliti kretat će se po prepunom nebu
Deloitte predviđa da bi više od 5.000 širokopojasnih satelita moglo biti u niskoj Zemljinoj orbiti (LEO) do kraja 2023. zbog rasta broja komercijalnih podatkovnih satelita za pružanje brzog interneta u svakom kutku svijeta. Spomenuta količina bi mogla činiti čak dvije satelitske konstelacije koje pružaju brzi internet za gotovo milijun pretplatnika na svim dijelovima planeta, bez obzira koliko su udaljeni.
Ako svaka organizacija koja trenutno planira izgraditi LEO konstelaciju zaista u tome i uspije, sedam do deset konkurentskih mreža moglo bi biti operativno do 2030. godine, s ukupno 40.000 do 50.000 satelita koji poslužuju više od 10 milijuna krajnjih korisnika. Za ovakav je rast potrebna suradnja raznih industrijskih sektora jer mnogo gušće orbitalno okruženje značajno povećava rizik od sudara.
Da se sateliti ne bi sudarali jedni s drugima, kao i da se osigura zaštita od udara nepraćenog svemirskog otpada, potrebno je znati u stvarnom vremenu gdje su svi ti objekti i to s velikom preciznošću. Ovaj izazov pokreće stvaranje i rast novih usluga i tržišta.
„LEO tržište širokopojasnog pristupa ne samo da će rasti, već će potaknuti i širenje pratećih usluga, stvarajući novi i dinamični ekosustav. Međutim, da bi ovaj ekosustav bio dugoročno održiv, svi uključeni trebali bi usmjeriti svoju pozornost i resurse na zaštitu svemira”, zaključuje Mlinarić.
Tehnološka predanost osiguravanju bržih mjera za ublažavanje klimatskih promjena:
Mnoge organizacije žele ostvariti nultu stopu emisija, a tome se obvezala i tehnološka industrija. Prema Deloittevu izvješću o stavovima izvršnih direktora o održivosti (Deloitte Global CxO sustainability), tehnološka poduzeća rade jače i brže na aktivnostima koje utječu na klimatske promjene i postoji 13% veća vjerojatnost da će do 2030. postići neto nulu vrijednost u odnosu na ne-tehnološka poduzeća.
5G mreže transformirat će poslovnu povezivost:
Uvođenjem virtualiziranih mogućnosti usmjerenih na cloud, 5G samostalne (SA) mreže spremne su pokrenuti značajne promjene u usporedbi s kojima će se napredak u bežičnoj tehnologiji baziran na 2G/3G/4G činiti samo kao slijed malenih koraka naprijed. Deloitte očekuje da će se broj operatera mobilnih mreža koji ulažu u 5G samostalne mreže – uz probe, planirane implementacije ili stvarna uvođenja – udvostručiti s više od 100 operatera u 2022. na najmanje 200 do kraja 2023.
Virtualna produkcija postaje stvarna: uvođenje vizualnih efekata u stvarnom vremenu na set:
Alati i tehnike virtualne produkcije transformiraju film i kinematografiju, povećavaju fleksibilnost, skraćuju vrijeme produkcije i prenose računalno generirane slike i vizualne efekte u stvarnom vremenu iz post produkcije na stvarne setove. Deloitte predviđa da će tržište alata za virtualnu proizvodnju porasti na 2,2 milijarde američkih dolara u 2023. – što je povećanje od 20% u odnosu na procijenjenih 1,8 milijardi američkih dolara u 2022.
Tržište virtualne stvarnosti (VR) uzima maha:
Deloitte predviđa da će VR tržište generirati 7 milijardi američkih dolara globalnog prihoda u 2023., što je povećanje od 50% u odnosu na 4,7 milijardi američkih dolara 2022. Kako VR postaje sve popularniji, 90% tog prihoda vjerojatno će dolaziti od prodaje kompleta slušalica, s 14 milijuna jedinica prosječne vrijednosti 450 američkih dolara za koje se očekuje da će se prodati 2023. Ostatak bi se trebao sastojati uglavnom od VR sadržaja — uglavnom igara, ali i nekih poslovnih aplikacija — koji bi mogao ostvariti prihode od nešto više od 1 milijarde američkih dolara. Poboljšanja temeljne tehnologije, uključujući napajanje, zaslone i zvuk, trebala bi potaknuti ovaj rast, ponudom većeg broja sličica u sekundi, zaslona veće rezolucije i poboljšanjem prostornog zvuka, omogućujući realistično i impresivno iskustvo.
Rast na nadolazećem tržištu edge computinga:
Tvrtke koje nude rješenja u oblaku, telekomunikacije, opremu i platforme natječu se za udio u poslovnim ulaganjima u usluge rubnog računalstva (edge computinga) i proizvode koji računalstvo čine bržim, sigurnijim i jeftinijim. Deloitte predviđa da će poslovno tržište usluga rubnog računarstva porasti za 22% u 2023., u usporedbi s rastom od 4% u potrošnji na mrežnu poslovnu opremu i 6% na ukupni IT za poduzeća za istu godinu. Većina ovog rasta vjerojatno će doći iz izdataka za hardver u početku, ali trebao bi se usmjeriti prema softveru i uslugama kako tržište sazrijeva.
Kupnja seli u domenu društvenih medija, trend premašuje 1 trilijun američkih dolara godišnje:
Deloitte predviđa da će potrošnja roba i usluga na društvenim mrežama premašiti jedan trilijun američkih dolara na globalnoj razini 2023., uz rast od 25% godišnje s više od dvije milijarde ljudi koji su kupovali na ovaj način u prošloj godini. Tržište društvenih mreža prerasta tradicionalnu e-trgovinu. U Deloitte Global anketi (Deloitte Global survey), generacija Z i milenijalci otkrili su da, u usporedbi s ispitanicima generacije X, influenceri s društvenih mreža više utječu na njihove odluke o kupnji.
Spajanja i preuzimanja u industriji videoigara rastu zahvaljujući konsolidaciji, vještim upravljanjem portfelja i tehnologiji:
Deloitte predviđa da će se u 2023. broj spajanja i akvizicija poduzeća za videoigre nastaviti povećavati za oko 25%, malo sporije od procijenjenog tromjesečnog rasta od 30% u 2022. Usluge videoigara, iskustva koja nude i poslovni modeli su inovativni, opskrbni lanci za konzole se optimiziraju kako bi zadovoljili nagomilanu potražnju za proizvodima sljedeće generacije, a mnoge očekivane igre koje su bile odgođene u 2022. doći će do igrača u nadolazećoj godini.