Maloprodaja se neprestano prilagođava novim trendovima kako bi poboljšala korisničko iskustvo i ostala konkurentna na tržištu, a među najnovijim trendovima su virtualni pomoćnici poput ChatGPT-a, umjetne inteligencije i drugih digitalnih asistenata
Piše: Andrija Frinčić, CEO/Cofounder, dream
U svijetu brzih tehnoloških promjena, maloprodaja se neprestano prilagođava novim trendovima kako bi poboljšala korisničko iskustvo i ostala konkurentna na tržištu. Jedan od najnovijih trendova koji je zauzeo svoje mjesto u svijetu maloprodaje su virtualni pomoćnici poput ChatGPT-a, umjetne inteligencije i drugih digitalnih asistenata. Ovi virtualni pomoćnici koriste se za povećanje učinkovitosti, poboljšanje korisničkog iskustva i stvaranje personalizirane ponude za kupce.
STROJNO UČENJE U MALOPRODAJI
Korištenje sustava umjetne inteligencije nije novost u maloprodaji. Strojno učenje se već koristi u stvarnom svijetu u maloprodaji, a ovdje su neki primjeri:
• Amazonov Alexa – glasovni asistent Amazona, omogućuje korisnicima da kupuju proizvode, dobiju savjete o proizvodima i provjere status narudžbi. Alexa koristi tehnologiju strojnog učenja kako bi se prilagodila korisničkim preferencijama i navikama.
• Zara – koristi strojno učenje za poboljšanje analitike podataka i planiranja proizvodnje. Kroz praćenje trendova i ponašanja kupaca, Zara može predvidjeti koja odjeća i koje boje će se najbolje prodavati u sljedećoj sezoni.
• Walmart – koristi strojno učenje za optimizaciju razine zaliha u trgovinama i praćenje trendova u prodaji kako bi bolje razumio potrebe svojih kupaca. Walmart koristi strojno učenje i analitiku podataka kako bi personalizirao ponudu kupcima, nudeći proizvode i usluge koje odgovaraju njihovim specifičnim potrebama.
Ovi primjeri pokazuju kako strojno učenje mijenja način na koji maloprodajne tvrtke posluju i kako se koristi za poboljšanje poslovanja. U budućnosti, očekuje se da će se primjena strojnog učenja u maloprodaji nastaviti rasti, a koristit će se za još više personalizacije iskustva kupaca i optimizacije procesa prodaje.
U ovom članku istražujemo kako virtualni pomoćnici mijenjaju krajolik maloprodaje i predviđamo kako bi ova tehnologija mogla utjecati na budućnost prodaje u fizičkim trgovinama i na internetu. Također ćemo razgovarati o prednostima i izazovima koje virtualni pomoćnici predstavljaju za maloprodaju te načinima na koje se mogu koristiti za stvaranje novih mogućnosti prodaje i poboljšanje korisničkog iskustva.
POGLED UNAZAD
U prošlosti su se u maloprodaji više koristili sustavi strojnog učenja nego virtualni pomoćnici, iz jednostavnog razloga što je umjetna inteligencija koja stoji iza strojnog učenja bila puno naprednija od umjetne inteligencije koja se koristi za virtualne pomoćnike.
Sustavi strojnog učenja su temeljeni na algoritmima koji omogućuju računalima da samostalno nauče kako rješavati probleme i predviđati trendove. Ti se sustavi koriste za analizu velikih količina podataka kako bi se stvorili bolji modeli prodaje i marketinške strategije. Strojno učenje također ima široku primjenu u procesima automatizacije gdje se koristi za optimiziranje lanca opskrbe, upravljanje zalihama i slično.
Virtualni su pomoćnici, s druge strane, manje napredni oblik umjetne inteligencije i u početku nisu bili dovoljno sofisticirani da bi se koristili u maloprodaji. Međutim, u posljednjih nekoliko godina, napredak u tehnologiji obrade prirodnog jezika i dubokog učenja omogućio je virtualnim pomoćnicima da postanu sve sofisticiraniji i korisniji u maloprodaji.
Ovdje su neki primjeri korištenja strojnog učenja i i virtualnih pomoćnika u proteklih desetak godina:
• Chatboti – već nekoliko godina chatboti se koriste u online trgovinama kako bi korisnicima pružili pomoć u stvarnom vremenu i riješili njihove probleme. Chatboti koriste umjetnu inteligenciju kako bi razumjeli upite korisnika i pružili adekvatne odgovore.
• Personalizirano oglašavanje – umjetna inteligencija se koristi za analizu ponašanja kupaca kako bi se stvorio personalizirani marketinški materijal koji cilja na specifične kupce. Ovo se često koristi u obliku ciljanog oglašavanja na društvenim mrežama ili personaliziranih e-mailova.
• Analitika podataka – umjetna inteligencija se koristi za analizu podataka o kupcima kako bi se stvorile bolje strategije prodaje i marketinga. Kroz analizu podataka, maloprodajne tvrtke mogu bolje razumjeti ponašanje kupaca, predvidjeti trendove u prodaji i stvoriti personalizirano iskustvo za kupce.
Ovi primjeri pokazuju kako se virtualni pomoćnici i umjetna inteligencija koriste u maloprodaji kako bi se poboljšala korisnička iskustva i optimizirali procesi prodaje. U budućnosti, očekuje se da će primjena ovih tehnologija nastaviti rasti te da će se koristiti za još veću personalizaciju i automatizaciju procesa prodaje.
VIRTUALNI POMOĆNICI
Virtualni pomoćnici u maloprodaji koriste različite tehnologije kako bi omogućili bolje iskustvo kupcima i pomogli im da brzo pronađu željene proizvode. Ti pomoćnici koriste sustave strojnog učenja kako bi analizirali velike količine podataka o kupcima i njihovim preferencijama, pomoću kojih mogu predvidjeti što bi kupci mogli htjeti sljedeće. Također, koriste obradu prirodnog jezika kako bi prepoznali pitanja kupaca i pružili im personalizirane odgovore.
Primjerice, virtualni pomoćnik u maloprodaji može pružiti kupcima savjete o tome koje proizvode kupiti na temelju njihove prethodne kupnje ili preporučiti proizvode koji su slični onima koje su kupili u prošlosti. Dodatno, pomoćnik može koristiti informacije o lokaciji kupca kako bi pružio personalizirane ponude za proizvode koji su dostupni u njihovoj blizini. Virtualni pomoćnici također mogu biti integrirani u različite platforme, poput mobilnih aplikacija ili web stranica, što omogućuje kupcima da pristupe njima na bilo kojem uređaju i bilo gdje.
Kupci mogu koristiti glasovne naredbe ili chatbotove kako bi stupili u interakciju s virtualnim pomoćnikom i dobili brze odgovore na svoja pitanja ili tražili preporuke za proizvode. Sve u svemu, virtualni pomoćnici su ključni za poboljšanje korisničkog iskustva i povećanje prodaje u maloprodaji, koristeći napredne tehnologije kao što su strojno učenje i obrada prirodnog jezika kako bi pružili personalizirana iskustva kupcima.
OBRADA PRIRODNOG JEZIKA
Obrada prirodnog jezika (Natural Language Processing – NLP) je tehnologija koja se koristi u virtualnim pomoćnicima kako bi mogli razumjeti i interpretirati ljudski govor i pisani tekst. U kontekstu maloprodaje, ova tehnologija omogućuje virtualnim pomoćnicima da prepoznaju pitanja kupaca i odgovore na njih u razumljivom jeziku.
Kada kupac koristi virtualnog pomoćnika u maloprodaji, on može upisati ili izgovoriti upit u prirodnom jeziku, poput ‘Koje su najbolje tenisice za trčanje?’, a virtualni pomoćnik koristi NLP za razumijevanje značenja tog upita i odgovaranje na temelju dostupnih informacija o proizvodima. Obrada prirodnog jezika se može koristiti i za personalizirane preporuke proizvoda.
Na primjer, ako kupac pita ‘Koje bih cipele trebao kupiti za vjenčanje?’, virtualni pomoćnik može koristiti NLP za prepoznavanje značenja upita i dodatno analizirati podatke o kupcu, poput prethodnih kupnji i preferencija, kako bi pružio personaliziranu preporuku. Osim toga, virtualni pomoćnici mogu koristiti NLP za razumijevanje konteksta. Na primjer, ako kupac pita ‘Gdje mogu pronaći trgovinu u blizini?’, virtualni pomoćnik može koristiti informacije o lokaciji kupca i kontekstualno razumijevanje da bi pružio točan odgovor na pitanje.
Ukratko, korištenje obrade prirodnog jezika omogućuje virtualnim pomoćnicima da razumiju ljudski govor i pisani tekst na način na koji bi ga razumjeli i interpretirali ljudi. To omogućuje virtualnim pomoćnicima da pruže personalizirana iskustva kupcima i povećaju njihovo zadovoljstvo kupnjom, što dovodi do veće vjerojatnosti da će kupac ponovno posjetiti trgovinu i ostvariti dodatne kupnje.
BUDUĆNOST JE VIRTUALNA
Budućnost virtualnih pomoćnika u maloprodaji je iznimno perspektivna, s obzirom na kontinuirani razvoj tehnologija poput strojnog učenja, obrade prirodnog jezika, računalnog vida i drugih. Korištenje virtualnih pomoćnika omogućuje maloprodajnim tvrtkama da poboljšaju iskustvo kupaca, prilagode se promjenjivim potrebama kupaca i postanu konkurentnije na tržištu.
Jedan od mogućih scenarija u kojima bi virtualni pomoćnici mogli postati uobičajeni u maloprodaji jest putem mobilnih uređaja. S obzirom na rastuću popularnost mobilnih uređaja, virtualni pomoćnici mogu postati sveprisutni u aplikacijama za maloprodaju. Korisnici bi jednostavno mogli pokrenuti aplikaciju na svom mobitelu i razgovarati s virtualnim pomoćnikom kako bi pronašli proizvod, dobili preporuke ili riješili neki problem.
Također, virtualni pomoćnici mogu biti integrirani u različite druge kanale komunikacije kao što su društvene mreže, e-pošta ili web stranice. U takvom scenariju, virtualni pomoćnici će kupcima pružiti personalizirane preporuke, odgovoriti na pitanja ili riješiti probleme, sve dok je kanal komunikacije integriran sa sustavom virtualnog pomoćnika.
Osim toga, virtualni pomoćnici će postati sve sofisticiraniji u prepoznavanju glasa, što će omogućiti još prirodniju i učinkovitiju interakciju s kupcima. Korištenje tehnologija poput proširene stvarnosti (AR) i virtualne stvarnosti (VR) također će poboljšati iskustvo kupaca i omogućiti im da vizualiziraju proizvode u stvarnom svijetu.
PERSONALIZIRANO KORISNIČKO ISKUSTVO
Virtualni pomoćnici će nastaviti svoj rast i razvoj u maloprodaji, sa sve više naprednih funkcija i mogućnosti za personalizaciju korisničkog iskustva. Jedna od ključnih prednosti virtualnih pomoćnika je njihova sposobnost prikupljanja, analize i korištenja velike količine podataka kako bi se pružila precizna i personalizirana preporuka kupcima.
S razvojem tehnologija strojnog učenja i obrade prirodnog jezika virtualni pomoćnici će postajati sve sofisticiraniji u svojoj sposobnosti prepoznavanja i razumijevanja konteksta kupčevih potreba. Unutar Europske unije, virtualni pomoćnici će se morati prilagoditi sve strožim propisima o zaštiti osobnih podataka što će dovesti do veće odgovornosti i transparentnosti u njihovom korištenju podataka.
Međutim, uz pravilnu primjenu zakona, virtualni pomoćnici će nastaviti biti ključni alati u poboljšanju korisničkog iskustva u maloprodaji i pružanju personaliziranih i učinkovitih usluga kupcima.