Duhanska industrija: Na tržištu postoji širok spektar inovacija osmišljenih da smanje rizik po zdravlje

Najznačajnija promjena u trendovima je pomak između vrsta duhana. Cigarete i duhan za pušenje gube tržišni udio zbog grijanog duhana i, posebno, vaping sustava za jednokratnu upotrebu, otkrivaju analitičari agencije Euromonitor International.

Prema podacima istraživačke agencije Euromonitor International, 2022. je duhanska industrija doživjela kao povoljnu godinu u zakonodavnom smislu jer su trošarine ostale nepromijenjene. Dodatno, turistička sezona u hrvatskoj bila je bolja od prethodne godine, što se pozitivno odrazilo na duhanske proizvode.

Dolazni turisti često kupuju cigarete zbog nižih cijena u usporedbi s njihovim domicilnim tržištima. No ne mogu se zanemariti negativni ekonomski učinci, posebice inflacija. Bjesomučna inflacija navela je potrošače da odbace trendovske marke i odluče se za ekonomske marke ili čak nezakonitu trgovinu.

KLJUČNI TRENDOVI

Učinci pandemije i opća ekonomska neizvjesnost počele su u prošloj godini utjecati na pušačke navike potrošača, s blagim porastom učestalosti pušenja među pušačima. Osim toga, kako se rat u Ukrajini nastavlja, potrošači postaju zabrinuti zbog mogućeg širenja sukoba, što dovodi do povećanja i pijenja i pušenja, zaključuju analitičari Euromonitora.

Najznačajnija promjena u trendovima je pomak između vrsta duhana. Cigarete i duhan za pušenje gube tržišni udio zbog grijanog duhana i, posebno, zatvorenih vaping sustava za jednokratnu upotrebu, koji su gotovo nestali, ali su se snažno vratili.

RAZVOJ MALOPRODAJE

Zbog raznih ograničenja, poput zabrane izlaganja na prodajnom mjestu i ograničenja e-trgovine, nije bilo značajnih promjena u maloprodaji duhanskih proizvoda tijekom 2022. Međutim, sektor turizma je imao dobre rezultate, uz rast u usporedbi s prethodnom godinom. To je donijelo koristi kanalima duž hrvatske obale i rutama koje vode do obale, pri čemu su najveće koristi imali trgovci na malo i kiosci.

PERSPEKTIVE

Euromonitor Internation procjenjuje da izgledi za budućnost duhanskih proizvoda nisu optimistični. Dok Europska unija radi na ‘generaciji bez duhana’ do 2040. godine, trošarine na sve duhanske proizvode značajno će se povećati.

Na tržištu koje je već osjetljivo na cijene, to će vjerojatno dovesti do pozitivnog razvoja u prevalenciji pušenja, ali će također potaknuti rast nezakonite trgovine.

INOVACIJE U DUHANSKIM PROIZVODIMA

Sa sve većim naglaskom na zdravlje i sve većim regulatornim pritiscima, industrija duhanskih proizvoda prošla je kroz značajne promjene u posljednjim desetljećima. Dok su se tradicionalne cigarete i duhan dugo smatrali jedinim opcijama za konzumiranje duhana, danas postoji širok spektar inovacija koje obećavaju smanjenje rizika po zdravlje ili čak potpuno izbjegavanje štetnih efekata duhanskog dima.

E-cigarete
E-cigarete su elektronski uređaji koji koriste bateriju za zagrijavanje i isparavanje tekućine koja sadrži nikotin. Ova tekućina, poznata kao e-tekućina ili tekućina za elektronske cigarete, dolazi u raznim okusima i jačinama nikotina. Ključna prednost e-cigareta je to što ne proizvode dim, već samo aerosol koja se inhalira. To smanjuje izloženost štetnim kemikalijama prisutnima u dimu cigarete. Međutim, iako se smatraju manje štetnima od tradicionalnih cigareta, još uvijek se vodi debata o njihovoj dugoročnoj sigurnosti.

HTP uređaji
HTP (Heated Tobacco Products) uređaji su inovativna alternativa tradicionalnim cigaretama. Ovi uređaji zagrijavaju duhan umjesto da ga sagorijevaju, čime se smanjuje količina štetnih kemikalija koje se oslobađaju prilikom konzumacije duhanskog dima. HTP uređaji često izgledaju slično kao i e-cigarete, ali umjesto tekućine koriste prave listove duhana. Ova tehnologija omogućava korisnicima da dožive okus i ritual pušenja bez izlaganja štetnim nusproduktima sagorijevanja.

Snus
Snus je proizvod koji se popularno konzumira u Skandinaviji. To je oblik duhana koji se stavlja između usne i desni, gdje se postepeno otpušta nikotin. Jedna od ključnih karakteristika snusa je da se ne mora žvakati, niti sagorijevati. Ovo smanjuje rizik od štetnih efekata duhanskog dima, kao što su problemi s disanjem i bolesti pluća. Snus je postao popularan izbor među onima koji žele izbjeći pušenje, ali ipak žele doživjeti efekte nikotina.

Bezdimni duhanski proizvodi

Bezdimni duvanski proizvodi, kao što su duhan za žvakanje, duhan za šmrkanje i duhan za oralnu uporabu, pružaju mogućnost konzumiranja duhana bez stvaranja dima. Ovi proizvodi se stavljaju u usta (osim duhana za šmrkanje) gdje se postepeno otpušta nikotin. Bezdimni proizvodi su popularni među onima koji traže alternativu za pušenje, ali ih može brinuti utjecaj duhanskog dima na njihovo zdravlje.

VAŽNA EDUKACIJA POTROŠAČA

Važno je napomenuti da iako ove inovacije mogu smanjiti izloženost štetnim kemikalijama, one ne predstavljaju sigurne alternative. Nikotin, koji se nalazi u svim ovim proizvodima, i dalje je supstanca koja može izazvati brojne zdravstvene probleme. Osim toga, dugoročni efekti korištenja ovih proizvoda još uvijek se proučavaju.

Inovacije u duhanskim proizvodima obećavaju nove mogućnosti za one koji žele smanjiti rizik od pušenja tradicionalnih cigareta. E-cigarete, HTP uređaji, snus i bezdimni duhanski proizvodi nude različite opcije konzumiranja duhana, svaki sa svojim specifičnostima i potencijalnim koristima. Međutim, važno je da korisnici budu svjesni da i ovi proizvodi nose određene rizike i da nikotin ostaje opasna supstanca.

Osobe koje žele prestati koristiti duhanske proizvode trebaju se posavjetovati sa zdravstvenim stručnjacima i istražiti alternative koje podržavaju njihovo zdravlje i dobrobit.

BRITISH AMERICAN TOBACCO

Ivana Miljan Tremac, brend menadžerica za nove kategorije proizvoda, BAT Adria

Proizvodi nove generacije sve su važniji dio našeg portfelja, ali i BAT-ove korporativne strategije koja je usmjerena prema izgradnji boljeg sutra (A Better Tomorrow™), s ciljem dugoročnog smanjivanja utjecaja našeg poslovanja na zdravlje potrošača. Cilj nam je dosegnuti 50 milijuna korisnika novih kategorija proizvoda do 2030. i ostvariti 5 milijardi funti prihoda od novih kategorija već do 2025. godine. Pritom smo na dobrom putu jer već sada imamo više od 20,4 milijuna potrošača, a portfelj proizvoda smanjenog rizika dostupan je u 57 zemalja diljem svijeta.

Krajem prošle godine na hrvatskom tržištu smo predstavili brend Vuse koji je broj jedan globalni vaping brend na svijetu. Prvo je lansiran Vuse Go, jednokratan vaping uređaj koji je dostupan u dvije jačine i šest okusa, a od nedavno smo predstavili i Vuse ePod2. Radi se o vaping uređaju zatvorenog sustava, koji je u dostupan u dvije boje s umetcima u pet različitih okusa i tri jačine.

Na razvoju novih kategorija proizvoda u BAT-u radi više od 1.500 znanstvenika u devet razvojnih centara diljem svijeta, a u razvoj novih proizvoda u tri godine uloženo je više od 1,2 milijarde funti. Jedno od najnovijih i najvećih istraživanja o vaping proizvodima je nedavno predstavljena studija koja je objavljena u časopisu Internal and Emergency Medicine.

Rezultati su pokazali da su odrasli potrošači koji koriste BAT-ov Vuse imali značajno bolje rezultate od pušača za biomarkere relevantne za bolesti povezane s pušenjem. Ova studija je samo još jedna potvrda važnosti ulaganja u inovacije i istraživanje novih kategorija proizvoda, koje uz kvalitetnu regulaciju, mogu rezultirati smanjenjem negativnih posljedica pušenja.

Trendovi pokazuju porast korištenja proizvoda s smanjenog rizika, a mi nastojimo pratiti zahtjeve odraslih korisnika nikotinskih proizvoda te smo s proizvodima nove generacije jedini proizvođač na hrvatskom tržištu koji je prisutan sa sve tri kategorije. Radi se o brendovima glo i neo u kategoriji grijanih duhanskih proizvoda, Vuse u vaping kategoriji koja doživljava snažan rast u zadnjih nekoliko godina i brend VELO u kategoriji nikotinskih vrećica gdje je BAT tržišni lider.

S obzirom na našu usmjerenost prema izgradnji boljeg sutra (A Better Tomorrow ™), i u nadolazećem razdoblju bit ćemo koncentrirani na dodatno unapređenje nove generacije proizvoda, što je i u skladu sa zahtjevima s tržišta. Danas imamo više od 1,1 milijarde pušača na globalnoj razini, a mi im želimo ponuditi alternativu koja je manje štetna u odnosu na nastavak pušenja.

ELDA

Daria Marenić, voditeljica marketinga i prodaje, ELDA te direktorica i suvlasnica, IZY VAPE

Kako je tvrtka ELDA prvi europski registrirani proizvođač e-tekućina za punjenje elektronskih cigareta, e-tekućine su nam svakako u fokusu poslovanja. Također bilježimo i potražnju za sezonskim proizvodima kao što je NOPIK, repelent protiv komaraca na prirodnoj bazi. U tijeku su i dodatna ulaganja u modernizaciju proizvodnog pogona, uključujući i novu automatiziranu liniju za punjenje novih vape uređaja.

Inovacije su izuzetno bitne u duhanskoj industriji te osluškivanje potreba tržišta. Pušači, prije svega, moraju biti informirani i educirani da alternativa za zamjenu tradicionalnih cigareta postoji kako bi napravili izbor koji smatraju da je najbolji za njih. Trend koji možemo vidjeti u cijelome svijetu je da je veliki broj pušača prepoznao prednosti jednokratnih vape uređaja zbog izuzetno lakog korištenja u odnosu na tradicionalne cigarete.

Prodaja vape uređaja bilježi porast i zbog velikog trenda okretanja zdravlju i manje štetnim alternativama, koji je posebno popularan među mladima. U Hrvatskoj se sve vrti oko proizvoda nove generacije kao što su e-cigarete i grijani duhan. Prostor za rast i širenje portfelja svakako vidimo u inovacijama sa zatvorenim sustavima za vaping jer se mogu napuniti samo odgovarajućim ulošcima s e-tekućinom, čime se zadržava kontinuirana prodaja ‘goriva’ za uređaj – e-tekućine.

Naglasak u poslovanju tvrtke u nadolazećem razdoblju će svakako biti na razvoju proizvoda nove generacije. Predviđa se da će sve veća zdravstvena svijest potrošača sve više utjecati na pokušaje odvikavanja od pušenja, smanjenje potrošnje tradicionalnih duhanskih proizvoda ili traženje manje štetnih opcija poput vape uređaja. Naša tvrtka oduvijek osluškuje potrebe potrošača te ćemo im tako i u budućnosti omogućiti širok izbor novih vape uređaja i e-tekućina kako bi i dalje mogli nastavit uživati u korištenju naših proizvoda.

IMPERIAL TOBACCO

Tomaž Maver, direktor, Imperial Tobacco

Trenutačno smo usredotočeni na rast naših postojećih robnih marki West, Davidoff, Drum i Golden Virginia. Uvijek tražimo prilike za nova lansiranja – kako novih brendova i proizvoda, tako i novih ili dodatnih varijanti određenog brenda. Naravno, nova lansiranja u najvećoj mjeri ovise o našim vlasnicima, multinacionalnoj tvrtki Imperial Brands, a nažalost još nismo u mogućnosti ništa konkretno najaviti.

Naš koncern brine o inovacijama na globalnoj razini. Inovacije su iznimno važne ako želimo odgovoriti na potrebe potrošača. Za naše klasične proizvode, cigarete i duhan za motanje, inovacija znači primjerice tvrđi filter, lakše otvaranje kutije, nepropusno zatvaranje vrećice s duhanom itd. Potrošači danas u sve većoj mjeri traže iskustvo koje će biti slično pušenju, ali uz značajno manji zdravstveni rizik. Za te potrošače razvijamo proizvode nove generacije – uređaj za grijanje duhana Pulze, duhan za grijanje ID, vape blu…

Moram naglasiti da su svi naši proizvodi namijenjeni odraslim potrošačima koji moraju biti upoznati s dostupnim informacijama o rizicima za njihovo zdravlje i konceptu smanjene štete za zdravlje kojeg nose novi proizvodi. Oštro osuđujemo praksu koja se pojavila u posljednje vrijeme, gdje razni tzv. influenceri promoviraju proizvode nove generacije čak i maloljetnicima.

Što se tiče zahtjeva potrošača, hrvatsko tržište je slično ostalim europskim tržištima. Nažalost, specifičnost je značajan udio ilegalnog duhana u ukupnoj količini iskorištenog sitno rezanog duhana. Prostor za rast vidimo u širenju distribucije naših proizvoda (kako bi naš cjelokupni asortiman bio dostupan na što više prodajnih mjesta), u osiguravanju visoke kvalitete naših proizvoda te, u budućnosti, u proširenju asortimana, kako s klasičnim i novim proizvodima.

Nastavljamo, dakle, osiguravati kvalitetu i dostupnost naših proizvoda. I dalje podržavamo brend West koji predstavlja najjeftinije cigarete na hrvatskom tržištu, uz zajamčenu njemačku kvalitetu.

U premium segmentu, potrošačima ćemo nastaviti nuditi izvrsne mješavine duhana u našim cigaretama Davidoff i duhanu za motanje Drum i Golden Virginia. Nadamo se da će naši vlasnici što prije donijeti poslovne odluke koje će rezultirati dopunom našeg hrvatskog asortimana proizvodima nove generacije, a to su blu i Pulze.

PHILIP MORRIS INTERNATIONAL

Stanko Kršlović, voditelj korporativnih poslova i član Uprave Philip Morris Zagreb

Mi smo u Philip Morris Internationalu 2016. godine donijeli revolucionarnu odluku da ćemo svoju budućnost graditi na znanstveno utemeljenim i manje štetnim alternativama cigaretama. U tome i dalje ostajemo ustrajni, a uloženih više od 10,5 milijardi dolara u razvoj, znanstveno istraživanje i komercijalizaciju inovativnih bezdimnih proizvoda za punoljetne pušače koji bi inače nastavili pušiti, to i potvrđuje.

Kontinuirano i snažno ulažemo u razvoj novih tehnologija koje se baziraju na znanosti i znanstvenim dokazima te nam je želja promijeniti zastupljenost cigareta u korist inovativnih proizvoda. Upravo je naša transformacija pokrenula transformaciju cijele industrije pa tako duhanska industrija u svijetu, ali i Hrvatskoj već neko vrijeme prolazi kroz promjene te se unazad nekoliko godina na tržištu javljaju alternativni proizvodi smanjenje štetnosti u odnosu na cigarete.

Rezultat je to, između ostalog, osluškivanja potreba potrošača koji traže takve, manje štetne proizvode, a mi na to nastavljamo odgovarati inovacijama i razvojem takvih alternativa.

Upravo smo ove godine, sredinom lipnja lansirali najnapredniju generaciju uređaja za grijanje duhana, IQOS ILUMA, a već sada, ni mjesec dana nakon, iznimno smo zadovoljni rezultatima. Da smo donijeli ispravnu odluku za naše poslovanje pokazuju i rezultati kojima smo, kako u svijetu, tako i u Hrvatskoj, iznimno zadovoljni, a tome u prilog ide i činjenica da globalno oko 35% ukupnih neto prihoda PMI-ja tijekom prvog kvartala ove godine dolazi upravo od bezdimnih proizvoda.

Također, prema podacima od 31. ožujka 2023. PMI-jevi bezdimni proizvodi dostupni su za prodaju na 78 tržišta, a procjenjujemo da je oko 18,5 milijuna punoljetnih osoba diljem svijeta već prešlo na IQOS i prestalo pušiti. U Hrvatskoj broj punoljetnih pušača koji su odabrali napraviti promjenu i prijeći na korištenje manje štetnih alternativa također raste iz godine u godine što je jasan pokazatelj potrebe za daljnjim ulaganjima i razvojem takvih proizvoda.

No kako bismo u potpunosti iskoristili potencijal koji takvi proizvodi imaju, nužno je jasno komunicirati diferencijaciju manje štetnih proizvoda u odnosu na klasične cigarete, a za to je iznimno važna suradnja industrije, regulatora i drugih važnih institucija. Nadamo se da će se u godinama koje dolaze kreirati racionalan zakonodavni okvir za manje štetne proizvode jer promjene se na tržištu događaju već neko vrijeme i tome se, kao društvo, moramo prilagoditi.