„Proteklih smo pet godina intenzivno radili na portfelju brendova, a strateški je naglasak bio na širenju prehrambenog asortimana s obzirom na to da Alca u neprehrani vrši distribuciju nekih od najjačih brendova u sektoru, poput Finisha, Vanisha, Durexa, Sensodynea, Aquafresha i L’Oreala“, navodi Ana Pavlić, Non Food Category Manager u tvrtki Alca Zagreb
Razgovarala: Marija Sedlar
Nakon završenog srednjoškolskog obrazovanja, Ana Pavlić upisala je Ekonomski fakultet u Zagrebu, smjer Marketing. Tijekom studiranja je, prisjeća se, povremeno radila razne studentske poslove, a od tvrtki u kojima je radila ističe RTL Televiziju i Unilever.
„Stečena iskustva bila su mi dragocjena za kasniji rad u stalnom zaposlenju. Osim realnih znanja – kako izgleda neki posao – osoba (na)uči kako biti dio radne okoline, surađivati s kolegama, poštivati rokove, preuzeti odgovornost… Već pri kraju fakultetskog obrazovanja, prvi posao bio mi je u tvrtki Medicopharmacia, u malom, dinamičnom i svestranom timu od kojeg sam zaista puno naučila i razvijala se. Radila sam u odjelu prodaje luksuzne kozmetike i, osim samog posla, dinamike i ljudi, obožavala sam i proizvode u portfelju.“
Ana karijerni put nastavlja u Orbicu, radeći na istom asortimanu proizvoda, na poziciji Brand Managera, a 2011. prelazi u Filip Trade, na mjesto voditeljice Trade Marketinga.
DOLAZAK U ALCU
Nakon dvije godine Ana prelazi u tvrtku Alca Zagreb na mjesto Brand Managera za asortiman dobavljača GlaxoSmithKline, danas Haleon.
„Ova pozicija u distributerskoj firmi nosi sa sobom odgovornost za profitabilnost i rezultate robne marke, a operativno podrazumijeva koordinaciju i praćenje svih procesa vezanih za plasiranje brenda na police trgovina: od nabave i prodaje robe, upravljanja asortimanom i životnim ciklusom proizvoda do razvijanja i provedbe aktivnosti u sklopu trgovačkog marketinga, budžetiranje, kalkulacije.
Godine 2017. otvara mi se prilika za napredovanjem i prelazim na mjesto Non Food Category Managera. Na poziciji voditeljice odjela neprehrane moja glavna zaduženja usmjerena su na unapređenje procesa nabave, marketinga i prodaje u svrhu poboljšanja prodaje i profitabilnosti. Interno koordiniram rad tima od devet kolega, Brand Managera i asistenata. Unutar odjela neprehrane zadužena sam za 15 dobavljača i 25 brendova.“
POZICIONIRANJE GLOBALNIH BRENDOVA
Pristup upravljanju kategorijama na ovoj poziciji je više strateški, a manje operativan, ističe Ana te dodaje da se važan dio posla odnosi i na analitiku kategorija, postojećih i potencijalnih.
„Pregovori s novim, potencijalnim dobavljačima te uvođenje ili preuzimanje brendova dio je posla u kojem najviše uživam. Posebno sam sretna zbog zadnjeg u nizu pridruživanja brenda Becutan u Alcin portfelj, a izrazito me vesele i rezultati koje ostvarujemo u godini nakon preuzimanja. Predan rad cijeloga tima doprinio je stvaranju kvalitetnog odnosa s principalima i prodajnim rezultatima u skladu sa zadanim ciljevima. U Alci vjerujemo da su upravo to ključni faktori zbog kojih su nas brojne multinacionalne kompanije prepoznale kao pouzdanog partnera i s kojima ostvarujemo uspješnu i dugogodišnju suradnju. Proteklih smo pet godina u Alci intenzivno radili na portfelju brendova, a strateški je naglasak bio na širenju prehrambenog asortimana s obzirom na to da je neprehrambeni asortiman brendova u Alca distribuciji, s brendovima poput Finisha, Vanisha, Durexa, Sensodynea, Aquafresha i L’Oreala, jedan od najjačih u sektoru.“
Ana otkriva kako su ojačali portfelj s dobavljačima Jaffa Crvenka, Nestle Adriatic i Nature Addict te da je kombinacijom prehrambenih i neprehrambenih ‘manjih’ i ‘većih’ brendova ostvaren balans koji im daje fleksibilnost u poslovanju i snažnu tržišnu poziciju. Prije dvije godine, preuzimanjem brenda Zvečevo 1921, Alca je proširila poslovanje na sektor proizvodnje jakih alkoholnih pića.
„Iako distribucija ostaje naša najvažnija djelatnost i primarni fokus, proizvodnja kao novi sektor poslovanja za Alcu strateški se izvrsno nadopunjuje i uklapa u jaku prodajnu i logističku infrastrukturu. Ciljevi za budućnost su ambiciozni, s naglaskom na povećanje proizvodnje i jačanje aktivnosti u regiji. Najveće izazove u poslovanju trenutno nalazimo u kontinuiranom povećanju cijena, a koje su rezultat poskupljenja sirovina i energenata. Navedeno se odnosi i na cijene proizvoda u distribuciji, kao i na logističku operaciju koja je sve zahtjevnija i skuplja. Intenzivno smo posvećeni digitalizaciji određenih procesa čime nastojimo optimizirati radni učinak te minimizirati negativne efekte poput nedostatka radne snage. Naš primarni fokus za budućnost je nastavak rasta obujma i jačanje tržišnih pozicija postojećih brendova koje distribuiramo. Planirano je i daljnje širenje portfelja s brendovima i dobavljačima iza kojih stoji jak know-how, koji uspješno odgovaraju na zahtjeve potrošača i trendova“, naglašava Ana.
ENERGIČNOST I IZVRSNOST
Gledajući unazad na svoj poslovni put, Ana ističe kako je od samih početaka, pa sve do danas, energična u pristupu poslu te teži izvrsnosti u onome što radi.
„To su dvije glavne osobine koje pokušavam prenijeti i na svoje kolege s kojima surađujem. Moram napomenuti i da je svaka od kompanija u kojoj sam radila pozitivno doprinijela mom osobnom razvoju i napretku. Sadašnja pozicija logičan je nastavak mojih prijašnjih iskustava i zaista volim posao koji radim. Dinamičan je, daje širinu znanja iz različitih područja, potiče me da logično-kreativnim razmišljanjem dolazim do rješenja za izazove koji su u ovoj industriji svakodnevica. Osim samog posla, izrazito mi je bitna i radna atmosfera u kojoj radim, a u Alci imam kolege zbog kojih zaista mogu reći da s veseljem i opušteno dolazim na posao. Slobodno vrijeme provodim sukladno raspoloženju. Ponekad uz film ili knjigu, u društvu prijatelja ili šetnji u prirodi. Vrtlarenje je hobi u kojem istinski uživam i koji me u potpunosti relaksira“.
Ana otkriva kako joj idealan odmor predstavlja bilo kakva vrsta putovanja. „Na taj način najbolje se ‘isključim’ od svega i potpuno opustim. Volim sve što putovanja nose sa sobom – nova iskustva, upoznavanje novih mjesta, ljudi, kultura, gastronomije…“