Kava nas čini budnijima, koncentriranijima, povećava energiju, a može poboljšati i neke kognitivne funkcije poput pamćenja i raspoloženja. Osim toga, šalica kave ima sposobnost, barem na kratko, usporiti naš užurbani ritam kako bismo na tren zastali i uživali u omiljenoj šalici ovog mirisnog napitka.
Piše: Laura Horvatuš, istraživačica, Valicon
Kava, biljka plemenitog mirisa i okusa, osvojila je cijeli svijet. Gotovo svaka zemlja ili narod ima svoj običaj i ritual pripreme i ispijanja ovog napitka. O prvom konzumiranju kave postoji čak i legenda, a zatim dalje kroz povijest svjedočimo raznim zapisima koji spominju pojavljivanje, širenje i početak uvoza kave. Sve je to dovelo do toga da je kava jedan od globalno najpopularnijih i najpoznatijih napitaka.
U kratkom istraživanju koje je provela agencija Valicon u periodu od 18-21. kolovoza 2023. u okviru online panela jaZnam.hr, saznali smo konzumiraju li građani Hrvatske kavu i u kojim oblicima, koliko često, u koje doba dana, gdje najčešće preferiraju konzumirati ovaj napitak kao i odgovor na pitanje ‘koja marka kave im je omiljena’.
Na pitanje koje sve napitke konzumiraju, ispitanici su najvećoj mjeri odgovorili – turska kava, njih gotovo 60%, zatim slijedi čaj kojeg konzumira nešto više od polovice njih. Cappuccino, napitak od espresso kave, mlijeka i mliječne pjene u određenim omjerima konzumira 46% ispitanika, među njima značajno više ispitanici u dobi od 45-59 godina u odnosu na one mlađe od 18-29. Instant kavu konzumira 44% ispitanika. Instant kavu možemo kupiti u prahu, granulama, osušenu ili u tzv. vrećicama 3u1.
TURSKA NAJOMILJENIJA
Turska kava ima dugu tradiciju na našim prostorima i šire, odnosno ovaj način posluživanja kave posebno je popularan na Bliskom istoku, Sjevernoj Africi, na Kavkazu te na Balkanu. Također, upisana je i na UNESCO-ov popis nematerijalne svjetske baštine u Europi 2013. godine.
Iako bismo možda mogli pomisliti kako turska kava polako ‘gubi’ na popularnosti pored raznih inačica kava i cafe aparate, vidjeli smo kako to ipak nije tako te više od polovine konzumenata kategorije kava i mješavina kava konzumira upravo ‘originalnu’ tursku kavu.
Više od polovice ispitanika kavu i mješavine kave konzumira nekoliko puta dnevno, njih 55%, a nešto više od trećine ispitanika kavu u nekom obliku konzumira jednom dnevno. Svega je 9% onih koji kavu konzumiraju rjeđe od toga.
NAJČEŠĆE SE KONZUMIRA UJUTRO
Da je kava ta s kojom započinjemo dan i da nam je to većini omiljeni miris ujutro koji ispuni svaki kutak prostorije vidimo na grafikonu 3. Više od polovine ispitanika (54%) kavu najčešće konzumira ujutro, no ipak ta većina preferira konzumaciju kave prije doručka. Iako još ne postoje čvrsti dokazi koji povezuju konzumaciju kave na prazan želudac i probavne tegobe, smatra se da možda i nije najbolji odabir piti kavu ‘natašte’ jer u želudcu nema hrane koja bi spriječila djelovanje kiseline kave na sluznicu želudca. Nešto više od četvrtine ispitanika kavu najradije konzumira poslije doručka.
Nitko od ispitanika ne preferira konzumaciju kave navečer, što je zanimljivo ako usporedimo s turskom tradicijom gdje se kava najčešće pije poslije večere, uz desert. Najmlađa skupina ispitanika (18 – 29) u značajno većoj mjeri od svih ostalih dobnih skupina preferira konzumaciju kave u poslijepodnevnim satima.
Dakle, u Hrvatskoj je kava napitak koji je najčešće rezerviran za jutro, ali također ona je simbol gostoljubivosti i prijateljstva. Poziv na kavu većina nas uvijek rado prihvati i upravo je kava spona koja povezuje ljude i održava društvene veze između njih.
KUĆNI NAPITAK
Velika većina ispitanika (89%) kavu i mješavine kave najčešće konzumira kod kuće, što možemo objasniti podatkom da ispitanici kavu najčešće piju ujutro kao, pretpostavljamo, pomoć pri razbuđivanju i kao dio nekog osobnog rituala.
No kafići su drugo omiljeno mjesto susreta i ispijanja kave u ostalim prilikama tijekom dana. Za instant kavu se kolokvijalno kaže i ‘nesica’ pa smo i ovdje svjedoci kada marka postane eponim neke riječi, a tu činjenicu vidimo na grafikonu 5 gdje je Nescafe omiljena marka kave za 20% ispitanika. Također, iz rezultata vidimo da više ne postoji među konzumentima kave velika lojalnost markama.
Tako su se na drugom mjestu našle privatne marke nekog trgovačkog lanca te Barcafe (14%), a zanimljivo, Franck jubilarna kava, tradicijski u Hrvatskoj poznata kao ‘ciglica’, nalazi se na 3. mjestu te je omiljena za 1/10 ispitanika. Slijede marke poput Glorije, Lavazze, Arabesce i Anamarie, a možemo pretpostaviti da se njihova kupovina bazira na temelju akcija, promotivnih i ekonomičnih pakiranja jer se zbog porasta cijena nemali broj kupaca okreće alternativama poznatih marki ili čekaju povoljniju cijenu.
Bilo kako bilo, kofein je društveno najprihvaćeniji stimulans koji ima brojne pozitivne učinke na naš organizam. Čini nas budnijima, koncentriranijima, povećava energiju, a može poboljšati i neke kognitivne funkcije poput pamćenja i raspoloženja. Osim toga, šalica kave ima sposobnost, barem na kratko, usporiti naš užurbani ritam kako bismo na tren zastali i uživali u omiljenoj šalici tog mirisnog napitka.
Izvor: VALICON, online anketa na nacionalno reprezentativnom uzorku n=484, 18-75, u razdoblju od 18. – 21. kolovoza 2023., stat. pogreška uzorka: +/- 4,4%
Kvalitetne i pravilno pripremljene vrste kave pozitivno utječu na organizam
Kava je mnogima diljem svijeta omiljeni napitak. Pijemo je kada nam treba energija ujutro, da se opustimo tijekom dana, sami ili u društvu, ili jednostavno uživamo u njezinom bogatom okusu. Poznato je i da kava ima brojne pozitivne učinke na naše tijelo i može biti korisna za naše zdravlje i dobrobit. Slobodno uživajte u šalici kave, ali ne zaboravite održavati ravnotežu i pažljivo birati kvalitetne i pravilno pripremljene vrste kako biste dobili sve prednosti koje kava nudi.
ENERGETSKA POTPORA
Jedan od najpoznatijih učinaka kave je njezina sposobnost da nam pruži energiju i poboljša našu budnost. Kofein, prirodni stimulans koji se nalazi u kavi, potiče živčani sustav i pomaže nam da ostanemo budni i koncentrirani. Kava može ublažiti osjećaj umora, povećati našu pažnju i poboljšati kognitivnu funkciju.
POBOLJŠAVA SPORTSKE PERFORMANSE
Mnogi sportaši koriste kavu kako bi poboljšali svoje sportske performanse. Kofein u kavi može poboljšati fizičku izdržljivost i povećati sposobnost tijela da izdrži napore. Kava potiče razgradnju masti u tijelu, što može pomoći u poboljšanju sportske izvedbe i sagorijevanju kalorija.
ANTIOKSIDANSI I NUTRIJENTI
Kava je, također, izvor brojnih antioksidansa i hranjivih tvari koje mogu imati pozitivne učinke na naše zdravlje. Antioksidansi pomažu u borbi protiv slobodnih radikala u tijelu i mogu smanjiti rizik od raznih bolesti, uključujući srčane, određene vrste raka i neurodegenerativne poremećaje poput Alzheimerove i Parkinsonove bolesti. Također, kava je bogata vitaminima B skupine, magnezijem i kalijem.
UBRZAVA METABOLIZAM
Kava može pomoći u poticanju metabolizma i povećanju brzine kojom tijelo sagorijeva kalorije. Kofein potiče termogenezu, proces u kojem tijelo proizvodi toplinu i troši više energije. To može biti korisno za one koji žele održati zdravu tjelesnu težinu ili izgubiti nekoliko kilograma.
POBOLJŠAVA RASPOLOŽENJE I MENTALNO BLAGOSTANJE
Konzumacija kave može poboljšati raspoloženje i osjećaj blagostanja. Kofein potiče oslobađanje neurotransmitera, poput dopamina i serotonina, koji su povezani s osjećajem sreće i zadovoljstva.
Dinamično tržište puno inovacija
Tržište kave u svijetu neprestano se mijenja, pokrećući nove trendove i inovacije. Potrošači sve više traže visokokvalitetnu kavu s jedinstvenim okusom i proizvedenu na održiv način. Kafići odgovaraju na ove trendove kroz kreativne metode pripreme kave te da udovolje željama ljubitelja kave koji postaju sve zahtjevniji kada je u pitanju kvaliteta i raznolikost ponude.
U nastojanju da udovolje sve sofisticiranijim ukusima potrošača, industrija kave bilježi nekoliko ključnih trendova.
Održiva proizvodnja kave: Sve veći broj potrošača traži kavu koja je proizvedena na održiv način. Certifikati poput Fair Tradea i Rainforest Alliancea dobivaju sve veći značaj, a potrošači su sve svjesniji ekoloških i društvenih aspekata proizvodnje kave.
Rast popularnosti specialty kave: Specialty kava, koja dolazi iz posebnih regija s izuzetnim karakteristikama okusa, bilježi snažan rast. Potrošači sve više traže kavu s jedinstvenim okusom, aromom i podrijetlom. Specialty kava obuhvaća različite vrste, poput arabice, robuste i ekskluzivnih sorti poput kave Kopi Luwak.
Eksperimentiranje s metodama pripreme kave: Kafići i baristi sve više eksperimentiraju s različitim metodama pripreme kave kako bi postigli optimalni okus. Metode poput pour overa, cold brewa, aeropresa i french pressa postaju sve popularnije. Tehnologija također igra važnu ulogu u inovacijama u pripremi kave, s naprednim strojevima za espresso i sustavima za kućnu upotrebu.
Online prodaja i pretplate na kavu: Digitalna transformacija ima velik utjecaj na tržište kave. Online prodaja kave, posebno putem specijaliziranih trgovina i pretplata na kavu, bilježi rast. Potrošači mogu naručiti različite vrste kave iz cijelog svijeta i primiti ih izravno na svoja vrata. Ova praktičnost privlači mnoge kupce i omogućuje im istraživanje novih okusa.
Raznolika ponuda u kafićima
Kafići diljem svijeta prate trendove i inovacije u spravljanju kave kako bi ponudili jedinstveno iskustvo svojim posjetiteljima. Evo nekoliko trendova u spravljanju kave koji su popularni u kafićima: Latte art je postao pravi hit u svijetu kave. Baristi koriste vještinu iscrtavanja uzoraka i slika na površini kave s mlijekom.
Ova umjetnost privlači pažnju posjetitelja i stvara dodatnu estetiku koja nadopunjuje iskustvo ispijanja kave. S porastom prehrambenih preferencija i potrebe za alternativama za kravlje mlijeko, sve više kafića nudi širok izbor mliječnih alternativa.
Napitci na bazi badema, soje, zobenog mlijeka i kokosa postaju popularni izbor za one koji preferiraju biljne opcije.
Cold brew kava, hladna priprema kave, postala je golem trend u kafićima. Ovaj postupak pripreme uključuje namakanje mljevene kave u hladnoj vodi tijekom duljeg vremenskog razdoblja, često preko noći. Rezultat je glatka, niska kiselost i bogati okus koji mnogi ljudi vole.
Kafići sve više naglašavaju podrijetlo kave, informirajući potrošače o zemlji porijekla, plantaži i karakteristikama okusa. Ova povezanost s izvorom pomaže potrošačima da bolje razumiju i cijene raznolikost i kvalitetu kave.
Neke od najpopularnijih vrsta kave:
Arabica je najrasprostranjenija vrsta kave koja se uzgaja u regijama s blažim klimatskim uvjetima. Ima složen okus s nijansama voća, čokolade i cvjetnih nota. Arabica je često prisutna u visokokvalitetnim kavama i vrhunskim espresso mješavinama.
Robusta kava je otpornija na bolesti i ima viši udio kofeina od arabice. Ima jači, gorči okus i niže cijene u usporedbi s arabicom. Robusta je često prisutna u mješavinama espresso kave zbog svoje sposobnosti stvaranja guste kreme.
Liberica kava je rijetka vrsta koja se uzgaja u manjim količinama. Ima jedinstven okus s notama bobičastog voća i cvijeta te se često koristi za dodavanje posebnih okusa kavnim mješavinama.
Excelsa kava je slična robusti, ali ima nešto drugačiji okus koji je više voćan i kiseliji. Obično se koristi kao sastojak u mješavinama kave kako bi im dala dodatnu složenost i profil okusa.