Marcel Janeković: Potrošačima kroz nove i kvalitetne proizvode nudimo dodatnu vrijednost

“Prekrasno je kada nakon mjeseci rada na inovacijskom projektu ugledate proizvod na polici, kada vidite da ga potrošači stavljaju u košaricu, kada dobijete pozitivan feedback s tržišta. Taj osjećaj… to je čista nirvana!“, naglašava Marcel Janeković, Poslovni program Osnovna hrana, Podravka.

Razgovarala: Marija Sedlar

Po završetku prirodoslovno – matematičke gimnazije, Marcel Janeković upisao je Ekonomski fakultet sveučilišta u Zagrebu, smjer makroekonomije zbog toga, prisjeća se, što je tamo bilo najviše matematike i statistike.

„I taman kada sam mislio da ću postati ‘opasan’ makroekonomski analitičar, sudbina je skroz izokrenula moj plan. U to vrijeme, Podravka je prolazila intenzivnu transformaciju u marketinški orijentiranu kompaniju, pa je u marketingu zapošljavan veći broj mladih ljudi koji će donijeti novu energiju i ideje u kompaniju. To je zvučalo uzbudljivo, a i zanimalo me kako funkcionira tako kompleksna kompanija sa sjedištem u Hrvatskoj i snažnim internacionalnim prisustvom, pa sam odlučio odraditi pripravnički staž u marketingu Podravke. I eto, dvadeset i pet godina kasnije, još uvijek sam u Podravki, čvrsto vezan uz marketing.“

MARKETING JE TIMSKI SPORT

Podravka ima širok portfelj jakih brendova i još širi asortiman proizvoda iza njih. Mogućnosti razvoja karijere u marketingu su gotovo neograničene, bilo da se radi o poslovima u centrali u Hrvatskoj ili na nekom od internacionalnih tržišta. Mlađi zaposlenici, pojašnjava Marcel, uvijek počinju s operativnijim zaduženjima na koje se nadograđuju sve zahtjevniji zadaci.

„Tako sam i ja u početku radio kao Product Manager za Fant mješavine jelima, zatim kao Product Manager za juhe, pa za Vegetu, da bi kasnije postao Brand Manager za Vegetu. Radio sam i u marketingu Eva brenda, a sada sam u Poslovnom programu Osnovna hrana. Kada iz ove vremenske perspektive pokušavam shvatiti zbog čega je moj posao još uvijek u najvećoj mjeri vezan uz marketing, rekao bih da su bila presudna tri razloga: Prvi, analitika u marketingu nije na teoretskoj, modelskoj razini, već ima vrlo praktičnu svrhu, bilo da se radi o praćenju performansi postojećih brendova na tržištu ili nastojanja da proniknemo u ponašanja konkurencije i potrošača.

U tom procesu, najuzbudljiviji mi je dio kada stranice i stranice analiza sažmemo u jednu rečenicu, ključan uvid, na temelju kojeg gradimo inovacijski ili komunikacijski projekt. Drugi razlog je rad u timu. Marketing je, prije svega, timski sport, a vaši rezultati su onoliko dobri koliko je kvalitetna dinamika tima.

Tijekom rada u Podravki imao sam prilike surađivati s brojnim mladim ljudima, stručnjacima u kompaniji koji su uz znanje i iskustvo imali poseban drive, emociju i želju da nadmaše očekivanja, što je i mene tjeralo naprijed. Dio projekata u marketingu Podravke vezan je i uz suradnju s vanjskim partnerima, nekima od ponajboljih brending stručnjaka, kreativaca i dizajnera u agencijama u Hrvatskoj i svijetu, što mijenja perspektivu i tjera nas na učenje i snalaženje u novim prilikama.“

Kao treći, i možda najbitniji razlog rada u marketingu, Marcel navodi mogućnost kreacije – stvaranja dodatne vrijednosti, bilo da se radi o poboljšanju postojećeg, lansiranju novog proizvoda ili nekoj novoj komunikacijskoj platformi.

„Prekrasno je kada nakon mjeseci i rada na inovacijskom projektu ugledate proizvod na polici, kada vidite da ga potrošači stavljaju u košaricu, kada dobijete pozitivan feedback s tržišta. Taj osjećaj… to je čista nirvana! Renovacija Podravka voćnih namaza bio je jedan od projekata u kojem su svi ti razlozi došli do izražaja. U sklopu projekta lansirali smo asortiman 100% iz voća, proizvode koji su spravljeni potpuno prirodno od voća, bez konzervansa i dodanih aroma te bez dodanog šećera, u koji su kolegice iz istraživanja i razvoja utkale svo svoje znanje i višegodišnje iskustvo.

Potvrda vrhunske kvalitete su i osvojene tri zvjezdice za Podravka voćni namaz od borovnice, što je maksimalna ocjena na međunarodnom ocjenjivanju Superior taste Award u Bruxellesu.

Zatim, reformulirali smo recepture extra džemova, smanjivši količinu šećera za 30%, a najveći zahvat bio je u pakiranjima gdje smo tradicionalni identitet Podravka džemova spojili s modernim dizajnerskim izričajem i tako kreirali novu vizuru kompletnog asortimana. Projekt je bio izuzetno zahtjevan zbog koordinacije raznih timova, od proizvodnje do prodaje. No danas rezultati Podravka voća sve to višestruko nadoknađuju.“

BROJNI USPJEŠNI NOVITETI

Marcel trenutno radi u Poslovnom programu Osnovna hrana i odgovoran je za neke od legendarnih Podravka proizvoda, poput Podravka pekmeza od šljiva, Podravka senfa, konzerviranog i ukiseljenog povrća, proizvoda na bazi rajčice i, naravno, ajvara.

„Upravo smo na ajvaru u posljednjih godinu dana lansirali sjajan projekt – Podravka ajvar Squeeze. Dobro poznati Podravka ajvar, uz standardna pakiranja u staklu, spakirali smo i u plastičnu bočicu, potpuno prirodno, bez upotrebe umjetnih aroma i konzervansa, čime je proizvod dobio na praktičnosti, a opet zadržao okus i kvalitetu Podravka ajvara. Naš cilj je približiti ajvar mlađima, proširiti njegovu upotrebu i na neka druga jela. Ako uzmete u obzir da 100 g ajvara sadrži dnevnu dozu vitamina C, tada je, uz sjajan okus, korist konzumacije ajvara višestruka.

Po meni, Podravka ajvar je savršen spoj užitka u hrani sa zdravom prehranom. Uz ajvar, intenzivno radimo i na ostatku asortimana kondimenata. Proljetos smo lansirali asortiman od četiri BBQ umaka. Znali smo koliko su potrošači BBQ umaka zahtjevna publika te smo razvijali proizvode koji svojom kvalitetom i okusom mogu nadmašiti bilo koji drugi sličan proizvod na tržištu.

No šlag na torti je Podravka kečap koji je jedini hrvatski kečap bez konzervansa, s dodatkom morske soli i vrlo praktičnim pakiranjima sa čepom bez kapanja. Svjesni velikog potencijala, napravili smo kompletno repozicioniranje, od dizajna, do komunikacije i tretmana na polici. Podravka kečap učinili smo zabavnijim, uzbudljivijim, ukusnijim, unijeli smo novu energiju i optimizam u njegov svijet. Kroz komunikaciju pokazali smo zabavno lice rajčice, a potrošači su reagirali vrlo pozitivno. U kratkom vremenu gotovo smo udvostručili tržišni udio. Izgleda da je to tek početak i da mnoge uzbudljive stvari tek dolaze“, najavljuje Marcel te otkriva kako tim u kojem radi čini deset sjajnih ljudi, za atmosferu kaže da je vrhunska, bez nepotrebnog stresa i nervoze.

„Izvrsno se poznajemo i znamo točno koje su jake strane svakog od nas. Ponekad se jave situacije koje individualno nikako ne bismo mogli riješiti, ali kada podijelimo zadatke tako da svatko od nas iskoristi svoju ‘super-moć’, onda je lakše rješavati i najkompliciranije poslovne izazove. Lakše je raditi kada znam da se mogu osloniti na kolegice i kolege u timu, a osjećaj je još bolji kada i ja mogu pomoći ekipi da svlada neki poslovni problem.“

NOVI PREHRAMBENI TRENDOVI

U posljednje tri godine vruća tema prehrambene industrije su proizvodi na bazi bilja, tzv. ‘plant based’ proizvodi. Imajući na umu potrebu za povećanjem kvalitete prehrane, i Podravka je u strategiji održivosti adresirala to pitanje.

„Proizvodi na bazi bilja u portfelju Podravke pojavljuju se na dvije razine. Prvo su proizvodi koji već dugo vremena postoje u asortimanu i koji su sami po sebi vrlo zdravi i hranjivi, poput graha u limenci, leće, slanutka ili asortimana ukiseljenog povrća. Drugi, važniji segment te strategije jest portfelj brenda O´Plant, koji je nedavno lansiran na tržište i koji ima ambiciju objediniti različite proizvode na bazi bilja u portfelju Podravke u marketinški prepoznatljiv koncept. Pristup Podravke je nešto drugačiji od konkurencije jer mi u svom asortimanu, osim zamjena za meso, nudimo i O´Plant nuggetse i popečke koji mogu funkcionirati kao samostalni biljni obrok ili kao prilog bilo kojem drugom mesnom jelu.“

Kada nije posvećen Podravkinim brendovima, Marcel se prepušta avanturama brdskog biciklizma. „Kada krenem na vožnju nikad ne znam što me čeka – srušeno stablo na putu, vjetar, kiša ili pas koji je preskočio ogradu. Kada je frka, nema pomoći – iz svake situacije moram se izvući sam, snagom i izdržljivošću u nogama ili spretnošću na biciklu. Ništa ne pročisti um kao spust niz šumu, kada velikom brzinom vozim slalom među stablima i o mojoj vještini ovisi da li ću pogoditi stazu ili stoljetnu bukvu. Nakon što preživim takvu vožnju, svi problemi na poslu i, općenito u životu, izgledaju mali i nebitni.

Kontrapunkt biciklizmu je slikanje. Volim uljane boje jer tada imam apsolutnu slobodu stvaranja i kreacije. Volim pronalaziti trenutke ljepote u životu i prenositi ih na platna. Obožavam slikati pejzaže i vedute Koprivnice. Kada naslikam nešto čime sam zaista zadovoljan, sretan sam jer sam neku nejasnu ideju, tračak inspiracije u glavi pretočio u nešto konkretno. Kada drugim ljudima kroz ulje na platnu prenesem emociju, onda sreći nema kraja“, otkriva Marcel.