Kompanije koje ne ulažu u implementaciju rješenja umjetne inteligencije (AI) u budućnosti će teško konkurirati na tržištu – zaključak je to 12. po redu konferencije BE-terne na temu AI beyond hype. U zagrebačkom hotelu Esplanade okupili su se domaći i svjetski stručnjaci iz područja umjetne inteligencije kako bi predstavili pozitivne primjere i mogućnosti, ali i moguće rizike AI-ja.
AI tehnologija trenutno je u drugoj fazi razvoja, u obliku generativne umjetne inteligencije poput ChatGPT-ja, Microsoft Copilota i drugih razgovornih modela. Da je riječ o ključnom trendu u porastu, kojeg mahom prate i vodeće domaće kompanije, govori podatak BE-terne koji pokazuje porast prosječne stope rasta implementacije AI-ja koji u regiji iznosi više od 60 posto.
Konferenciju otvorio direktor BE-terne, Krešimir Mlinarić, naglasivši važnost praćenja digitalnih trendova poput AI-ja za poslovanje: „Razmišljati danas o tome da će nas AI zaobići podjednako je kao da su tvrtke pred kojih 20 godina odlučile da neće uvoditi računala kad su se ona pojavila. Trenutno svjedočimo velikom valu hrvatskih tvrtki koje su započele drugu fazu digitalizacije – koristeći umjetnu inteligenciju za optimizaciju zaliha, planiranje proizvodnje i slične aktivnosti. Ne znamo što će treća faza donijeti, ali tvrtke koje ne implementiraju AI rješenja bit će daleko manje konkurentne.“
Na to se nadovezuje i istraživanje Deloittea koje ukazuje da 94 posto menadžera smatra da će AI odigrati ključnu ulogu za poslovni uspjeh u sljedećih 5 godina. Njihovo je istraživanje mišljenja visoko pozicioniranih menadžera u cijelom svijetu pokazalo da 76 posto lidera planira povećati svoje investicije u AI u idućoj fiskalnoj godini.
„Umjetna inteligencija najbrže je prihvaćena tehnologija u povijesti“ – naglasio je Ratko Mutavdžić, Regional Technology Officer u Microsoftu. Riječ je o još mladoj tehnologiji, koja je još u povojima te će se njen puni potencijal vidjeti tek u budućnosti. Unatoč tome, utjecaj AI-ja na radna mjesta već je vidljiv, a Aco Momčilović iz Future AI Consultinga naglašava primjer prevoditelja koje sve više zamjenjuje AI tehnologija i grafičkih dizajnera čiji je posao sve više automatiziran. Umjetna inteligencija u nekim je aspektima već sposobnija od čovjeka, primjerice bolje upravlja dronom od čovjeka a često je i više empatična od ljudi.
O rizicima AI tehnologije govorio je direktor za digitalizaciju španjolskog telekomunikacijskog giganta Telefonica. S.A. i vodeći europski stručnjak za digitalizaciju Chema Alonso. Chema Alonso Youtuber je s 350 tisuća pratitelja koji se bavi tzv. ethical hackingom, hakiranjem sustava u svrhu poboljšanja sigurnosti. Alonso je na ovu temu naglasio važnost kibernetičke sigurnosti u doba umjetne inteligencije te opasnost od krađe identiteta pomoću deepfake tehnologije, koja može generirati realističan video sadržaj i manipulirati onime što je govornik izrekao. Chema Alonso podijelio je svoj uvid u strategije koje mogu pomoći raspoznati je li govornik autentičan ili ne: „U posljednjih par godina svjedočimo napretku deepfake tehnologije, koja postaje sve bolja i sofisticiranija. Razvijamo napredne algoritme kako bi razlikovali stvarnu od fabricirane snimke, primjerice analizirajući brzinu i učestalost treptanja.“
Stručnjaci na panelu raspravljali su o primjeni umjetne inteligencije u poslovanju. Uz moderatora Dragana Petrica, urednika časopisa BUG, Milan Listeš iz BE-terne, Josip Kelava iz Tokića, Marin Grgurev iz Studenca i Ratko Mutavdžić iz Microsofta razmijenili su svoja iskustva i uvide, zaključivši da implementacija AI-ja u poslovanje predstavlja velik izazov tvrtkama, ali i potencijal za povratom vrijednosti ulaganja. Trenutno najveći izazov kompanijama predstavlja kvaliteta podataka, koji se masovno prikupljaju ali moraju biti obrađeni da bi se mogli koristiti u AI rješenjima. Za one koji se tek spremaju krenuti u implementaciju AI-ja, panelisti se slažu da je najvažnije promisliti o postojećim poslovnim potrebama, te prilagoditi rješenja specifičnim zahtjevima kompanije. Kako bi ostvarile benefite koje nudi umjetna inteligencija, kompanije moraju biti spremne surađivati sa stručnjacima u ovom području te uložiti trud i vrijeme kako bi razvile i prilagodile AI rješenja kojima će ostati u korak s novim zahtjevima tržišta.