Nestlé, najveća prehrambena kompanija na svijetu, obilježava 20 godina odgovornog i uspješnog poslovanja u Hrvatskoj, s posebnim naglaskom na primjenu održivih praksi u svakom dijelu svojeg poslovanja – od ljudi do okoliša, a tim smo povodom u Intervjuu mjeseca ugostili generalnog direktora kompanije Nestlé za Hrvatsku, Sloveniju i BiH Laurentiu-Florin Dimitriua.

Razgovarala: Marija Sedlar

Nestlé ove godine obilježava 20 godina poslovanja u Hrvatskoj. Kako su izgledali počeci poslovanja, a gdje je Nestlé Hrvatska danas?

Iako slavimo 20 godina uspješnog poslovanja, zanimljivo je da je Nestlé u Hrvatskoj prisutan više od 100 godina! Zamislite, još u vrijeme Kraljevine SHS predstavništvo kompanije Nestlė nalazilo se na Trgu bana Jelačića u samom srcu Zagreba, a glavni proizvodi bili su zamjensko mlijeko za novorođenčad i čokolada. Devedesetih godina otvoreni su uredi u zemljama regije u kojima je radilo tek desetak zaposlenih.

Kompanija Nestlé Adriatic osnovana je 2003. godine, obuhvaćala je tržišta Hrvatske, Srbije, Bosne i Hercegovine, Makedonije, Crne Gore, Kosova i Slovenije, a sjedište je bilo u Zagrebu. I tada smo potrošačima na ovom tržištu ponudili neke od najpoznatijih brendova na svijetu: Nescafé, Thomy, Maggi, Nesquik, Kitkat, Smarties, Lion…

Mnoge smo kategorije, koje tada nisu ni bile prisutne na hrvatskom tržištu, počeli graditi od nule i baš smo zbog toga još više ponosni na ono što smo postigli: lider smo u kategoriji topive kave i kave u kapsulama te u kategoriji žitarica za doručak, a dvoznamenkasti rast, koji smo ostvarili zadnjih nekoliko godina, potvrđuje da odlično radimo svoj posao. Poslovanje kompanije Nestlé u Hrvatskoj, Sloveniji i Bosni i Hercegovini, odnosno Adriatic North regiji – kako je zovemo, iznosi oko 100 milijuna švicarskih franaka godišnje, a čak polovica se odnosi na naše poslovanje u Hrvatskoj.

Brojni Nestlé brendovi su visokopozicionirani kod potrošača – što stoji iza njihovog uspjeha?

Tržište se mijenja, potrošači i njihove preferencije se mijenjaju, ali kvaliteta nema kompromisa, a potrošači to znaju i cijene. Zato je naš prioritet i obaveza osigurati kvalitetne proizvode, ali i potaknuti pozitivan utjecaj na živote naših zaposlenika, naših partnera, djece, odraslih i kućnih ljubimaca. Kada povežemo sve aktivnosti koje provodimo i doista raznolik portfelj od 40-ak brendova, koliko ih imamo na hrvatskom tržištu, smatram da to uspijevamo ostvarivati iz dana u dan.

Osim toga, kao proizvođač nastavljamo rasti i razvijati se kroz inovacije, operativnu učinkovitost i mudro raspoređivanje resursa, istovremeno se fokusirajući na stvaranje vrijednosti za potrošače i našu zajednicu. Ovih 20 godina u Hrvatskoj obilježavamo uz poruku ‘’Aktivno činimo dobro’, a naši rezultati potvrđuju da potrošači to itekako prepoznaju.

Koliko zaposlenici pridonose uspješnom poslovanju?

Za uspjeh kompanije Nestlé u Hrvatskoj protekla dva desetljeća zaslužni su, prije svega, naši zaposlenici. Iako je Hrvatska relativno malo tržište, ponosan sam na cijeli tim: kako na kolegice i kolege koji su i dalje dio Nestlé obitelji, tako i na one koji više ne rade u kompaniji, ali su doprinijeli da Nestlé u Hrvatskoj postane ono što je danas. Mnogi naši zaposlenici su kroz godine razvijali svoju karijeru preuzimajući funkcije na razini regije, Europe, pa čak i šire. Hrvatski tim je iznimno talentiran i Nestlé u Hrvatskoj specifičan je po tome da izvozi talente. Kada govorim o zaposlenicima, moram podijeliti zanimljiv podatak: čak 11 kolegica i kolega je u ovoj kompaniji od prvog dana, a prosječan radni vijek naših zaposlenika je 10 godina. Mislim da je ovo pravi dokaz lojalnosti, predanosti i, rekao bih, ljubavi prema kompaniji.

Na koji način brinete o zaposlenicima i doprinosite njihovoj maloj fluktuaciji?

Ukratko: slušamo što nam zaposlenici govore. Stalno radimo na proširenju benefita, a posebno smo ponosni na našu politiku za podršku roditeljstvu. Naime, osiguravamo četiri tjedna plaćenog odsustva za očeve u slučaju rođenja ili usvajanja djeteta, formulu za bebe za prvih godinu dana ukoliko je neophodna, a nakon povratka s porodiljnog dopusta podršku pružamo kroz fleksibilne načine rada i prostorije za dojenje. Imamo fleksibilno radno vrijeme i mogućnost rada od kuće što mnogim zaposlencima pomaže da bolje izbalansiraju posao i privatan život.

Od početka godine imamo tzv. Short Friday kojeg možemo koristiti jednom mjesečno i tako si skratiti radni tjedan. Svi naši zaposlenici, pored ukupnog broja dana godišnjeg odmora koji je veći od zakonom propisanog, imaju pravo na jedan slobodan dan po svom izboru kojeg mogu iskoristiti kada žele, primjerice za rođendan ili prvi dan škole svog djeteta.

Imamo i program psihološke podrške, a s obzirom na to da promičemo zdrave životne navike, svaki dan u uredu imamo svježe voće, povremeno organiziramo tjelovježbu, odlaske na pješačenje… da nabrojim samo neke od aktivnosti. Redovno pratimo i kretanje plaća na tržištu, a svaki zaposlenik može dobiti informaciju o pozicioniranosti svoje plaće u odnosu na slične pozicije na tržištu jer tako osiguravamo transparentnost što je jedna od ključnih vrijednosti kompanije.

A što je s mladima koji tek ulaze na tržište rada – na koji ih način privlačite?

Pomaganje mladima na početku karijere i njihovom razvojnom putu dobro je i za nas kao kompaniju – to nam pomaže da ostanemo poletni, puni energije i spremni za godine koje su pred nama. Kada mladi ulaze na tržište rada, nije im lako i treba im vjetar u leđa, treba ih podržati u učenju i zapošljavanju jer će oni uskoro voditi i kompanije i društvo. Poticanje profesionalnog rasta, razvoja i zapošljivosti mladih jedan je od prioriteta naše kompanije što potvrđuje i činjenica da već 10 godina uspješno provodimo program za mlade Nestlé Needs YOUth.

Kao globalna kompanija, prilagođavate li i koliko asortiman proizvoda lokalnim tržištima?

Tržišta na kojima poslujemo su različita i zato naše tvornice, bez obzira na lokaciju, proizvode asortiman prilagođen specifičnim potrebama potrošača. Recepture proizvoda odražavaju kulturne razlike među državama i regijama te su prilagođene kako bi proizvodi odgovarali lokalnim preferencijama i zahtjevima. Kada formiramo asortiman za neko tržište, u obzir uzimamo faktore poput prehrambenih navika, regulatornih zahtjeva i kapaciteta proizvodnje naših tvornica, naravno, sve to kako bi potrošači bili zadovoljni i uživali u našim proizvodima.

Pratite li smjernice Svjetske zdravstvene organizacije kada je u pitanju smanjivanje udjela šećera i soli u proizvodima? Što ste do sada poduzeli?

Kao odgovor na poziv Svjetske zdravstvene organizacije da prehrambena industrija usvoji standardizirane ciljeve za razine natrija za najrelevantnije kategorije hrane i pića, obvezali smo ispuniti određene ciljeve do 2025. i 2030. zajedno s ostalim članovima Međunarodne zajednice hrane i pića (IFBA). Osim toga, promocijom tanjura pravilne prehrane – NutriPorcija, pomažemo u pripremi uravnoteženih obroka za cijelu obitelji.

Kontinuirano radimo na smanjenju udjela šećera i soli u proizvodima dok, s druge strane, povećavamo udio poželjnih sastojaka poput cjelovitih žitarica, voća, povrća, začina. Okus je jedan od glavnih faktora, ako ne i najvažniji, prilikom odabira proizvoda, zbog čega promjene u recepturama mogu biti itekako izazovne. Smanjenje soli i šećera, uz dodatak začina i novih poželjnih sastojaka, mora se postići bez značajnog utjecaja na okus.

Proslava 20 godina kompanije Nestlé održana je u Zagrebu

Zanimljivo je da se na novim recepturama nekih proizvoda radi godinama kako bi se postigao optimalan spoj okusa i zdravlja! Na globalnoj razini, Nestlé je predvodnik u inovacijama – primjerice: u žitaricama za doručak smanjen je udio šećera za više od 40 posto, a glavni sastojak su cjelovite žitarice, u MAGGI asortimanu stalno se smanjuje udio soli, a puno se radi na razvoju proizvoda na bazi biljnih proteina, poput GARDEN GOURMET linije.

Globalno, plan je kompanije do 2050. ostvariti nulti utjecaj na okoliš. Što podrazumijeva Nestléov plan ‘Net Zero Roadmap’?

To je doista ambiciozan plan s ciljem smanjenja utjecaja kompanije Nestlé na okoliš na globalnoj razini, no da bismo postigli obećano, mi već sada uvodimo promjene, inoviramo i mijenjamo se – i to na svim razinama: lokalno i globalno jer vjerujemo da moramo voditi primjerom. Primjerice, nova Nestlé tvornica u Surčinu koristi energiju iz obnovljivih izvora i prva je tvornica robe široke potrošnje u Srbiji koja je postigla cilj nula otpada na deponiju.

U Hrvatskoj nemamo proizvodni pogon, ali uvodimo poboljšanja u drugim segmentima – primjerice, radimo na tome da imamo samo hibridna vozila u našoj voznoj floti, u uredima imamo otoke za recikliranje kako bismo maksimalno smanjili količinu komunalnog otpada. Značajan pomak napravljen je vezano uz pakiranja naših proizvoda: 83,5% plastične ambalaže dizajnirano je tako da se može reciklirati, a gdje je moguće zamjenjujemo je ekološki prihvatljivijim pakiranjima poput papirnate ambalaže za SMARTIES. Govoreći s globalne prespektive, temelj ‘Net Zero Roadmap’ plana je regenerativna poljoprivreda.

Mnogo se radi s poljoprivrednicima i dobavljačima na smanjenju emisija u lancu opskrbe, posebno vezano uz mliječne proizvode. Pomoć poljoprivrednicima i njihovim obiteljima u prijelazu na regenerativne poljoprivredne prakse ključna je u ovom segmentu. Nadalje, nastojimo nabavljati sirovine čije je podrijetlo moguće pratiti. Kao kompanija koja na svjetskoj razini posluje već više od 150 godina, cilj je da do 2030. godine 100% ključnih sastojaka, poput kave i kakaa, bude nabavljeno iz odgovornih i održivih izvora.

Vjerujemo da će to pomoći da naš opskrbni lanac postane otporan za desetljeća koja dolaze. Nastavljamo mapirati naše opskrbne lance, procjenjivati rizike i prilike za ljudska prava i okoliš te provoditi mjere za promicanje regenerativnih prehrambenih sustava na široj razini. Poboljšanje praćenja podrijetla naših sirovina i razumijevanje načina njihove proizvodnje važan su element naših praksi odgovorne nabave.

Mnogi potrošači nisu svjesni da je povezanost planiranja obroka i očuvanja okoliša puno veća nego što se misli. Radite li nešto po tom pitanju?

Planiranje obroka najčešće povezujemo s pravilnom prehranom, ali ćemo rijetko kad planiranje obroka povezati sa zaštitom okoliša. Ipak, veza postoji! Doista je šokantan podatak da tjedno bacamo čak 40% hrane koju smo mogli pojesti, a na kraju postaje otpad i utječe na okoliš. Kao član Radne skupine pri Ministarstvu poljoprivrede i jedan od potpisnika dobrovoljnog sporazuma ‘Zajedno protiv otpada od hrane’, i dalje ćemo raditi na postizanju cilja da se za 30 posto smanji otpad od hrane u Hrvatskoj u sljedeće četiri godine.

Dodatno, već nekoliko godina kroz projekt Biraj Zeleno osvještavamo i educiramo javnost o važnosti smanjenja otpada od hrane. To je prva domaća inicijativa koja educira i potiče građane da doprinesu smanjenju otpada od hrane. Samo smo lani na 13 radionica kuhanja od ostatka, iskoristili 92,5 kg hrane koja bi inače završila na otpadu. To pokazuje da svatko od nas, malim promjenama, može napraviti puno i zato ćemo u ovoj godini projekt dodatno proširiti kako bismo obuhvatili što više zainteresiranih pojedinaca i dionika.

Uz sve navedeno, ove smo godine strateški pristupili donacijama hrane u Hrvatskoj, BiH i Sloveniji gdje smo se povezali s udrugama i institucijama koje osiguravaju da hrana dođe do onih kojima je najpotrebnija. Tako smo samo tijekom prva dva mjeseca ove godine donirali oko 6,5 tona naših proizvoda putem Crvenog križa i platforme e-doniranje u Hrvatskoj, udruženja Pomozi.ba u BiH te Slovenske banke hrane u Sloveniji.

Kakav je današnji potrošač – koliko se promijenio od pojave pandemije, je li promijenio kupovne navike?

Tijekom pandemije COVID-19 više se kupovalo putem interneta i češće su se kupovala velika pakiranja. Istraživanja pokazuju i da su potrošači spremni platiti više za kvalitetne proizvode koji su, uz to, društveno i ekološki odgovorni. Pandemija je ubrzala svjesnu potrošnju, potičući nas na biranje nutritivno bogatijih namirnica i razmišljanje o održivosti ambalaže.

Biljna prehrana postaje sve popularnija dok se sve više pažnje pridaje smanjenju soli, šećera i isticanju funkcionalnih dobrobiti proizvoda. Također, potražnja za hranom i pićem koji se mogu konzumirati u pokretu sve je veća, a vidljivo je po sve većoj popularnosti proizvoda poput MAGGI Noodles u čašicama i NESCAFÉ Ready to Drink pića. Mnoge navike iz vremena pandemije potrošači i dalje primjenjuju, a očekuje se da će tako ostati i u budućnosti.

Kako ste zadovoljni rezultatima partnerstva koje ste u Hrvatskoj sklopili s Jamnicom, najvećim regionalnim proizvođačem pića, za distribuciju kave u Out of Home kanalu?

Zajedno s Jamnicom radimo na prodaji NESCAFÉ proizvoda za tzv. Out Of Home kanal i to kroz tri segmenta: espresso kavu u zrnu za ugostiteljske objekte, BusinessToBusiness (B2B) samoposlužne aparate za kavu te instant cappuccino NESCAFÉ koji je lider u toj kategoriji. Kava je u Hrvatskoj vrlo popularna – dovoljno je samo pogledati kafiće! Ona predstavlja važan društveni ritual kroz uživanje i druženje te je važan element kulture i svakodnevice u Hrvatskoj. Prema podacima iz listopada 2023. (izvor Ipsos), kavu konzumira 87% građana, a zanimljivo je da je svaki stanovnik u prosjeku popije 1 i pol šalicu dnevno. Putem snažne distribucijske mreže Jamnice, naš najveći i vodeći svjetski brend kave NESCAFÉ sada je dostupan ljubiteljima kave u kafićima u Hrvatskoj. Postavili smo odlične temelje, rekacije ljubitelja kave i ugostitelja su vrlo pozitivne, a mi i dalje radimo na razvoju ovog segmenta poslovanja.

Koja će biti poslovna misao vodilja kompanije Nestlé u Hrvatskoj u ovoj slavljeničkoj godini?

I dalje aktivno činiti dobro! Bez obzira radi li se o našim prodajnim ili promotivnim aktivnostima, uvođenju inovacija, projektima koje provodimo s našim partnerima, institucijama i udrugama, našim društvenim projektima, kao kompanija se čvrsto držimo svog poslovnog obećanja da ostvarimo održiv rast. A s obzirom na to da slavimo 20 godina uspješnog poslovanja u Hrvatskoj, to ćemo s ponosom isticati u svim ovogodišnjim aktivnostima.