Podaci prikupljeni u proljeće 2024. pokazuju da čak 87% građana u dobi od 16 do 64 godine pije kavu. Kava koju najčešće pijemo i dalje je uvjerljivo crna kava (tzv. turska kava) – svakodnevno je pije 35% konzumenata, a slijedi instant kava (24%).
Analizira: Jelena Jakšić Matovina, Research Manager, Ipsos
BRANDpuls je sindicirano istraživanje koje agencija Ipsos provodi dugi niz godina na području naše regije. Nudi detaljnu analizu tržišta i dubinsku analizu potrošača na velikom broju proizvodnih kategorija. BRANDpuls kombinira tržišne indikatore s različitim tipovima podataka kao što su demografija, psihografija, kupovne navike i korištenje medija. Unutar njega ispitujemo različite navike građana Hrvatske, između ostalog navike korištenja kategorija i brandova kave.
Istraživanjem redovito pratimo čak pet kategorija kave: crnu kavu, instant kavu, kapsule, cappuccino mikseve i instant 2u1/3u1 mikseve. Podaci prikupljeni u proljeće 2024. godine pokazuju da čak 87% građana u dobi od 16 do 64 godine pije kavu. Kavopija je očekivano najmanje među najmlađima, a njihov broj raste što smo stariji.
Kava koju najčešće pijemo i dalje je uvjerljivo crna kava (tzv. turska kava). Svakodnevno najviše nas pije crnu kavu (35%) ili instant kavu (24%). Ostale vrste kave se piju manje svaki dan. Barem jednom mjesečno crnu kavu popije 60% građana, instant kavu 55%, cappuccino 33%, kavu iz kapsula 21%, a mikseve 27%.
Najsnažniji brendovi kave u Hrvatskoj su Franck, Barcaffe i Nescafe. Zanimljivo je vidjeti kako različite vrste kava pijemo u različito doba dana. Tako ujutro češće pijemo crnu kavu, instant kavu i kapsule, a popodne cappuccino i mikseve 2u1/3u1.
Građani Hrvatske vole kavu piti i kada su vani, pa tako njih 67% barem jednom mjesečno pije kavu u kafićima, a 34% pije kavu za van. Dok kavu u kafiću pije prosječni građanin, kavu za van češće piju ljudi koji su po svom životnom stilu pratitelji trendova i statusni potrošači.
Rast vrijednosne prodaje
Nešto veći vrijednosni rast u odnosu na ukupnu kategoriju kave bilježi mljevena kava s preko 10%, ali je s druge strane pad količinske prodaje 0,7%. Iako najmanji segment, kava u zrnu bilježi značajno povećanje prodaje od preko 20%, gledajući količinski i vrijednosno.
Kategorija kave prema klasifikaciji agencije NielsenIQ obuhvaća kavu u zrnu, mljevenu kavu, instant kavu, capuccino, filter kavu, espresso kavu i ledenu kavu u prahu. U kategoriju ne spadaju kakao, kavovine i gotova ledena kava. U posljednjih godinu dana, zaključno s prosincem 2023. godine, ukupno kategorija kave bilježi rast vrijednosne prodaje od 13,6% dok je količinska prodaja u padu 0,3%.
Nešto veći vrijednosni rast u odnosu na ukupnu kategoriju kave bilježi mljevena kava s preko 10%, ali je s druge strane pad količinske prodaje 0,7%. Iako najmanji segment, kava u zrnu bilježi značajno povećanje prodaje od preko 20%, gledajući količinski i vrijednosno.
Najveći segment kave je mljevena kava koja čini dvije trećine kategorije – slijede je instant kava, cappuccino i mješavine ‘2 u 1’ i ‘3 u 1’ dok je kava u zrnu najmanji segment u kategoriji, kao što je već prethodno navedeno.
Promatrajući aspekt mjesta prodaje, 66% ukupne vrijednosne prodaje kave ostvaruje se kroz moderne formate (hipermarketi i supermarketi), 32% ostvaruje se kroz tradicionalne formate velikih, srednjih i malih trgovina mješovitom robom, a kroz convenience kanal (kiosci i benzinske postaje) se proda 1% ukupne vrijednosne prodaje.
U posljednjih godinu dana, promatrajući vrijednosno, vodeća tri proizvođača zastupala su 66% vrijednosne prodaje u cjelokupnoj kategoriji kave. Abecednim redoslijedom oni su Droga Kolinska, Franck i Nestle.
Pregledna i privlačna polica kupcima olakšava izbor i potiče prodaju
Pravilno slaganje kave i mješavina kave na polici u trgovini može značajno utjecati na privlačenje kupaca, povećanje prodaje i stvaranje ugodnog iskustva kupovine. Proizvode treba razvrstati prema različitim kategorijama: razdvojite kave prema vrsti (npr. mljevena, instant, zrna kave), prema intenzitetu okusa (npr. blaga, srednja, jaka) te izdvojite proizvode poput organskih kava, mješavina s okusima ili single-origin kava (kave s jednog geografskog područja).
Sredina police u visini očiju kupaca je najvažniji prostor na kojem bi trebali biti smješteni premium proizvodi ili proizvodi s većom maržom. Ova pozicija potiče impulsne kupovine jer je prvo što kupci vide.
Kava s oznakama poput Fair Trade, Organic ili Rainforest Alliance privlači pažnju ekološki osviještenih kupaca. Ambalaže pakiranja kave i mješavina kave često su vizualno atraktivna pa koristite boje kako biste stvorili ugodnu vizualnu kompoziciju na polici. Grupirajte proizvode prema boji pakiranja ili brendovima, što će olakšati prepoznavanje.
Na polici bi trebali biti zastupljeni proizvodi u različitim veličinama (npr. male vrećice za pojedinačne kupce ili veća pakiranja za obitelji ili urede). Veća postavite na donje police dok manja mogu biti na višim, lako dostupnim pozicijama. Osigurajte poseban prostor na polici ili u njezinoj blizini za promocije i novitete.
Ponudite degustacije novih mješavina kave ili akcijske proizvode kako biste potaknuli prodaju i povećali interes za različite vrste kava. Polica za kavu uvijek mora biti uredna, a proizvodi dobro organizirani i složeni prema roku trajanja. Redovito provjeravajte zalihe i osigurajte da su najnovije kave smještene iza starijih.
Važnost održive proizvodnje kave
Održivi uzgoj kave pomaže očuvanju prirodnih resursa, zaštiti prava radnika i podržava lokalne zajednice, a potrošačima omogućuje etičan i ekološki prihvatljiv proizvod
Kava je jedan od najpopularnijih napitaka na svijetu i važan dio svakodnevnog života milijuna ljudi. Iako uživanje u šalici kave može biti jednostavan ritual, iza tog napitka stoji složeni proces uzgoja, berbe i distribucije, koji ima značajan utjecaj na okoliš, društvo i gospodarstvo. S obzirom na rastuću potražnju za kavom i ekološke izazove, održiva proizvodnja kave postaje ključna za osiguranje dugoročne budućnosti ove industrije. Održivi uzgoj kave pomaže očuvanju prirodnih resursa, zaštiti prava radnika i podržava lokalne zajednice, a potrošačima omogućuje etičan i ekološki prihvatljiv proizvod.
ODRŽIVI UZGOJ KAVE
Održivi uzgoj kave odnosi se na metode proizvodnje koje minimiziraju štetan utjecaj na okoliš i istodobno osiguravaju pravičnu ekonomsku korist za uzgajivače i njihove zajednice. Ovi su pristupi temeljeni na tri ključna stupa održivosti: ekološkoj, ekonomskoj i socijalnoj dimenziji.
Ekološka održivost: Ova dimenzija uključuje očuvanje biološke raznolikosti, zaštitu tla, racionalno korištenje vode i smanjenje emisije stakleničkih plinova. Cilj je da se izbjegne prekomjerno korištenje kemikalija poput pesticida i gnojiva te da se potiče agroekološki uzgoj.
Ekonomska održivost: Održiva proizvodnja kave nastoji uzgajivačima osigurati pravedne cijene za njihove proizvode, stabilne prihode i pristup tržištima. Kava koja nosi certifikate održivosti često dolazi uz premije za uzgajivače, čime se potiče poboljšanje kvalitete života.
Socijalna održivost: Ova dimenzija odnosi se na zaštitu prava radnika i zajednica koje ovise o uzgoju kave. To uključuje pravedne radne uvjete, zabranu prisilnog rada i dječjeg rada te potporu lokalnim zajednicama kroz ulaganje u obrazovanje, zdravstvenu skrb i infrastrukturu.
OČUVANJE BIOLOŠKE RAZNOLIKOSTI
Održiva proizvodnja kave ključna je iz više razloga, s obzirom na to da tradicionalni uzgoj kave često dolazi s visokim ekološkim i društvenim troškovima. Tradicionalni uzgoj kave često uključuje masovnu sječu šuma kako bi se stvorilo više zemljišta za plantaže što rezultira uništavanjem staništa mnogih biljnih i životinjskih vrsta te doprinosi gubitku biološke raznolikosti.
Uz to, intenzivna upotreba pesticida i kemikalija zagađuje tlo i vodu, što dugoročno može smanjiti plodnost zemljišta. Održiva poljoprivreda koristi agroekološke prakse poput sadnje kave u sjeni stabala (shade-grown coffee), čime se čuvaju šumska staništa i smanjuje potreba za kemikalijama. Ove metode pomažu očuvanju tla, povećavaju otpornost biljaka na klimatske promjene.
KLIMATSKE PROMJENE
Klimatske promjene već sada prijete uzgoju kave. Promjene temperature, nepravilni kišni obrasci i češći ekstremni vremenski uvjeti smanjuju produktivnost plantaža i ugrožavaju egzistenciju milijuna malih uzgajivača. Održivi uzgoj kave pomaže u prilagodbi na klimatske promjene kroz otpornije sorte kave, smanjenje emisije ugljika i primjenu regenerativnih poljoprivrednih tehnika koje poboljšavaju zdravlje tla i štite okoliš. Time se također povećava otpornost zajednica ovisnih o kavi na klimatske šokove.
Kava se često uzgaja u zemljama u razvoju, gdje mali uzgajivači i radnici nemaju pristup odgovarajućoj zaštiti ili pravičnim nadnicama. U mnogim slučajevima radnici na plantažama rade u teškim uvjetima za vrlo male plaće, što dovodi do socijalnih nepravdi. Fair Trade certifikat i slične oznake osiguravaju da uzgajivači dobiju pravednu cijenu za svoj rad te potiču ulaganja u zajednice kroz obrazovanje, zdravstvenu skrb i druge socijalne projekte čime se potiče dugoročna održivost lokalnih zajednica i pružaju bolji uvjeti za radnike.
ŠTO POTROŠAČI MOGU UČINITI?
Potrošači igraju ključnu ulogu u promicanju održive proizvodnje kave. Osviještenim odabirom proizvoda mogu podržati održive prakse koje štite okoliš i pružaju socijalnu pravdu uzgajivačima. Potrošači mogu birati kavu s certifikatima poput Fair Trade, Rainforest Alliance ili Organic, kako bi bili sigurni da kupuju etičan i ekološki prihvatljiv proizvod. Također, mogu podržati proizvođače koji surađuju s održivim farmama ili promoviraju ekološku proizvodnju.
Važno je educirati se o porijeklu kave i načinu na koji je uzgojena, kako bi bolje razumjeli utjecaj svog izbora na globalni lanac opskrbe. Održiva proizvodnja kave važan je korak prema očuvanju okoliša, borbi protiv klimatskih promjena i osiguravanju pravednijih uvjeta za milijune uzgajivača kave širom svijeta. Odabir kave koja dolazi iz održivih izvora doprinosi globalnoj promjeni i pomaže u stvaranju boljeg i održivijeg svijeta za buduće generacije, a uz sve veću svijest o važnosti održivosti, potrošači, proizvođači i trgovci zajedno mogu učiniti industriju kave odgovornijom i ekološki prihvatljivijom.