Očekivanja potrošača od pametne tehnologije u trgovini i ugostiteljstvu

U različitim sektorima roboti obavljaju sve složenije zadatke: industrijska robotika povećava efikasnost i preciznost proizvodnih procesa, smanjujući troškove i povećavajući sigurnost radnika; u zdravstvu roboti asistiraju u kirurškim zahvatima, pomažu u rehabilitaciji i skrbi za pacijente; u uslužnim djelatnostima sve se češće koriste za pružanje različitih usluga korisnicima

Piše: Gordana Vujević Hećimović, Improve Research & Analytics

Današnji život više ne možemo zamisliti bez umjetne inteligencije. Robotika i umjetna inteligencija ključne su tehnologije koje se sve više integriraju u svakodnevni život mijenjajući naš način rada, provođenja slobodnog vremena, komunikacije i učenja.

Roboti, kao fizički uređaji koji izvode razne zadatke, temeljem umjetne inteligencije mogu doći do točke potpune autonomije u obavljanju određenih procesa zamjenjujući tako ljude u raznim aktivnostima. Više se ne radi samo o zamjeni za jednostavne, monotone zadatke, već sve češće o kompliciranim i vrlo preciznim aktivnostima u kojima je uključeno i donošenje određenih odluka na osnovi prethodnih analiza podataka i algoritama.

U različitim sektorima roboti obavljaju sve složenije zadatke: industrijska robotika povećava efikasnost i preciznost proizvodnih procesa, smanjujući troškove i povećavajući sigurnost radnika; u zdravstvu roboti asistiraju u kirurškim zahvatima, pomažu u rehabilitaciji i skrbi za pacijente; u uslužnim djelatnostima sve se češće koriste za pružanje različitih usluga korisnicima. I dok ih u nekim poslovima priželjkujemo (npr. kućanski poslovi), u nekima još uvijek sumnjamo jesu li dovoljno pouzdani, sigurni i je li njihova upotreba u potpunosti etična.

Prije nekoliko godina veselilo nas je što roboti obavljaju neke repetitivne aktivnosti, oslobađajući naše vrijeme za druge, ‘pametnije’ i kreativnije aktivnosti. Daljnjim razvojem umjetne inteligencije roboti se sve više usavršavaju, a mi se sve više bojimo da ćemo upravo zbog takvog razvoja ostati bez svojih radnih mjesta. Danas, kada se suočavamo s nedostatkom radne snage, očekujemo primjenu robotike i umjetne inteligencije tamo gdje nam nedostaju ljudi.

Umjetna inteligencija i robotika transformiraju različite industrije, od zdravstva, obrazovanja, financija, transporta do same korisničke podrške. U nedavno provedenom istraživanju zanimalo nas je koliko su građani otvoreni prema mogućnosti korištenja robotike i umjetne inteligencije u raznim djelatnostima i industrijama. Evo kakva je situacija s trgovinama i restoranima.

TRGOVINA

Pametna prodavaonica već postoji. Kupac uđe u trgovinu, uzme što mu treba i jednostavno izađe – naplata je automatska bez pomoći prodajnog osoblja. Ili kupac uđe u prodavaonicu, koristi pametna kolica i samo prođe kroz (posebnu) blagajnu. Već veliki broj ljudi ima iskustvo sa samonaplatnim blagajnama i uočava prednosti takvog načina poslovanja. Automatska naplata definitivno bi smanjila vrijeme koje provodimo u trgovini.

Većina građana (57%) otvorena je i želi koristiti u trgovinama mogućnost automatske naplate bez čekanja na blagajni. Ipak, preduvjet šire upotrebe takve funkcionalnosti je da se identificiraju i po mogućnosti otklone različite barijere kod ljudi – od onih ‘tehnoloških’ (što sve trebam napraviti i imati da mogu to koristiti) do onih psiholoških (‘osjećaj je čudan, kao da kradeš’). Sedamnaest posto građana nije otvoreno za korištenje te mogućnosti, barem ne trenutno. Češće se radi o starijim i manje ‘digitalno osviještenim’ građanima.

UGOSTITELJSTVO

Ugostiteljski sektor također je uvelike promijenjen pod utjecajem tehnologije. Tehnološke inovacije koriste se u restoranima gdje se roboti koriste na različite načine: prilikom pripreme hrane, serviranja hrane, prijama narudžbi (kiosci za primanje narudžbi), čišćenja i dezinfekcije. U Zagrebu smo imali priliku konzumirati u robotskom restoranu.

Prema rezultatima našeg istraživanja, gotovo svaki drugi građanin nije sklon korištenju robotskih usluga u ugostiteljstvu, pri čemu su žene više protiv nego muškarci (54% vs 42%). Mlađi su ipak skloniji ovom inovativnom konceptu. Roboti mogu pobuditi znatiželju i privući goste, no ključno je pružiti dodatnu vrijednost, poput kvalitetne hrane ili brzih i dostupnih obroka. Ili je ipak ključan ljudski kontakt?

OPASNOSTI RAZVOJA UI

Razvoj tehnologije neće stati. I dalje ćemo imati očekivanja veće efikasnosti i produktivnosti, bolje kvalitete života i novih inovativnih rješenja. S druge strane, trebamo biti svjesni rizika i otklanjati barijere koje onemogućavaju bolju integraciju novih tehnologija u naše živote.

Kao najveće opasnosti razvoja umjetne inteligencije (AI) i suvremenih tehnologija potrošači navode krađu osobnog identiteta, mogućnost manipulacije kroz praćenje ponašanja i sve teže razlikovanje umjetno kreiranih sadržaja od stvarnih događaja.

Svaki drugi ispitanik smatra da će uvođenje modernih tehnologija i korištenje umjetne inteligencije dodatno produbiti postojeće društvene i ekonomske razlike u društvu. Tek nešto više od trećine smatra da će uz dobru pravnu regulativu i nadzor umjetna inteligencija donijeti više prednosti nego nedostataka.