Kombinacija javne zabrane pušenja, kampanja protiv uporabe duhana i visokih cijena rezultira je smanjenom potrošnjom duhanskih proizvoda od 2008. godine. Analitičari Euromonitor Internationala očekuju da se konzumacija duhana u sadašnjem formatu nikada neće oporaviti, već preobraziti u nove vrste proizvoda.
Tržište duhanskim proizvodima u velikoj mjeri dominira najpopularniji format, cigarete, što diktira trendove. Trendovi idu u dva naizgled suprotna smjera jer na tržištu djeluju dvije sile: prva je globalni pad pušenja koji negativno utječe na volumen prodaje, a druga sila je povećan pritisak oporezivanja koji prati europske trendove i najvažniji je čimbenik koji utječe na cijene. Oporezivanje ne obuhvaća isključivo cigarete; cigarillosi, cigare i duhan za motanje također moraju nositi teret posebnih poreza. Na kraju, sve to rezultira povećanjem vrijednosti prodaje duhanskih proizvoda, ali ne povećava stvarnu zadržanu vrijednost za proizvođače.
NOVE VRSTE PROIZVODA
Tijekom prognoziranog razdoblja agencije Euromonitor Interantional za narednih pet godina, volumen potrošnje duhanskih proizvoda će se smanjiti jer duhan izlazi iz mode, a broj pušača se smanjuje. Uz visoku prevalenciju pušenja u europskom okruženju, očekuje se da će se i u Hrvatskoj malo smanjiti navike pušenja. Kombinacija javne zabrane pušenja, kampanja protiv uporabe duhana i visokih cijena rezultira je smanjenom potrošnjom duhanskih proizvoda od 2008. godine. Očekuje se da se konzumacija duhana u sadašnjem formatu nikada neće oporaviti, već preobraziti u nove vrste proizvoda. Ipak, zanimljivo je da Euromonitor predviđa rast vrijednosti prodaje dok će se volumen prodaje smanjivati. To znači da će prosječno povećanje jediničnih cijena biti dovoljno visoko da nadomjesti pad potražnje. Ipak, to nije dobra vijest za proizvođače, budući da će veći dio tog povećanja završiti u ‘rukama’ Vlade putem posebnih poreza. Trenutna revolucija u proizvodima s parom još je uvijek premala da bi imala značajan utjecaj na cijelo tržište jer je ograničena na malu ciljnu skupinu. Međutim, na hrvatskom su se tržištu pojavili duhanski uređaji koji griju duhan što može donijeti bolje rezultate tijekom predviđenog razdoblja.
PREVALENCIJA PUŠENJA
U Hrvatskoj je prevalencija pušenja u opadanju, ali vrlo sporo. Tijekom promatranog razdoblja od proteklih pet godina samo je 50.000 pušača odustalo od pušenja, što je pad od samo 5%, što znači da Hrvatska svake godine gubi samo 1% svojih pušača. Sa 28% ukupne prevalencije pušenja u populaciji starijoj od 18 godina, Hrvatska još uvijek zauzima visoko mjesto među ostalim europskim zemljama. Prema spolu, navike pušenja se razlikuju: dok 36% muškaraca puši, to čini samo 20% žena. Zapravo, prevalencija pušenja među ženama opada brže nego među muškarcima, koji su izgleda otporniji na promjene. Uz sav promet koji stvaraju Hrvati, treba računati i na sezonski priljev gotovo 20 milijuna turista koji stvaraju oko 100 milijuna noćenja i značajno doprinose potrošnji duhanskih proizvoda u Hrvatskoj.
BRITISH AMERICAN TOBACCO
British American Tobacco u proteklih je 12 mjeseci nastavio globalno rasti, kako u dijelu biznisa s duhanskim proizvodima, tako i s proizvodima s potencijalno smanjenim rizikom koje lansiraju diljem svijeta.
„Povećali smo tržišni udio, najviše zahvaljujući rastu naših ključnih globalnih brendova, a udvostručili smo poslovanje u dijelu novih kategorija proizvoda. U Hrvatskoj smo u rujnu prošle godine predstavili naš uređaj za zagrijavanje duhana, glo. To je inovativan proizvod koji za pušače donosi značajan potencijal smanjenja štete. Postojeća istraživanja pokazuju da je korisnik glo-a izložen čak do 95 posto manje štetnih tvari u odnosu na klasične cigarete. Za sada je glo dobro prihvaćen u Hrvatskoj – bilježimo rast potražnje za uređajima, a raste i čitava kategorija.
Nismo nestrpljivi i dajemo vremena korisnicima da razumiju sve prednosti proizvoda s potencijalom smanjenja štete kao što je glo. Ono što će biti ključno za značajnije ‘prebacivanje’ odraslih pušača na inovativne proizvode nove generacije kakav je glo je mogućnost komunikacije i upoznavanja korisnika s prednostima tih uređaja. Trenutna regulativa izjednačava te proizvode s klasičnim duhanskim proizvodima pa je komunikacija znatno otežana“, smatraju u BAT-u.
Kada je u pitanju trenutna situacija na duhanskom tržištu Hrvatske, u BAT-u ističu „da su duhanski proizvodi jedini proizvodi na tržištu kojima je cijena u proteklih 10 godina porasla više od 110 posto, a zbog kontinuiranog rasta poreznog opterećenja. Više od 80 posto cijene cigareta otpada na poreze i trošarine pa svako novo povećanje poreza uzrokuje nove poremećaje na tržištu, prvenstveno u kontekstu povećanja udjela nelegalnih proizvoda. Zbog takvog nepovoljnog poreznog okruženja čitava industrija se bori za profitabilnost koju pokušavamo održati fokusom na kvalitetu proizvoda i stalnim ulaganjem u razvoj proizvoda.
Mi u BAT-u mnogo investiramo u ponudu proizvoda s potencijalom smanjenog rizika kao što je glo, a od lansiranja uređaja stalno proširujemo i ponudu duhanskih umetaka koji se koriste uz glo. U ponudi tih proizvoda, kao i značajnijem prebacivanju odraslih pušača na te proizvode, pomogla bi nam podrška javno zdravstvenog sektora i poticajnija regulacija. U dijelu duhanskih proizvoda, od noviteta bismo istaknuli Lukcy Strike Upsized.
To je nova linija duljeg i nešto tanjeg formata cigareta u modernom dizajnu koja je imala svoju svjetsku premijeru upravo u Hrvatskoj. Time se naše tržište pozicioniralo na svjetskoj listi prioriteta unutar globalnog sustava BAT-a i dokazalo snagu Lucky Strike brenda na hrvatskom tržištu. Uskoro slijede i inovacije u našem najprestižnijem brendu Dunhillu. Linija Master Blend u klasičnom “king size” formatu će biti unaprijeđena inovativnim flow filterom, a Dunhill će uskoro dobiti i novu liniju Evoque, prvu cigaretu u tzv. „super slims“ formatu s flow filterom i kapsulom“, najavljuju iz kompanije British American Tobacco.
JAPAN TOBACCO INTERNATIONAL
Gledajući proteklu godinu, kompanija Japan Tobacco International zadovoljna je rezultatima u Hrvatskoj jer je njihov napredak konstantan i stabilan. Tvrtka JTI je uložila dosta napora u širenje dostupnosti svojih proizvoda Winston, Camel, LD, Sobranie i Benson & Hedges te ih sada možete kupiti na gotovo svim prodajnim mjestima na tržištu – što donedavno nije bio slučaj. „Ono što je svakako obilježilo poslovanje duhanskih kompanija jest povećanje trošarina, a time i posljedično povećanje maloprodajnih cijena cigareta za 2 kune krajem 2018. godine.
Često smo ponavljali kako su stabilnost i predvidljivost ključne za poslovanje i da se povećanje trošarina i cijena mora provoditi postupno. Stoga smatramo kako bi bilo koje povećanje trošarina trebalo biti provedeno u više malih koraka i regulirano višegodišnjim planom (kalendarom) u Zakonu o trošarinama. Stojimo na raspolaganju Ministarstvu financija i Vladi RH kako bismo dali rješenja i alternative od kojih svi mogu imati koristi: potrošači, proizvođači te državni proračun“, ističe Siniša Trbojević, direktor JT International Zagreb.
Osvrćući se na aktualnu situaciju na tržištu, Trbojević napominje „kako se trendovi mijenjaju vrlo brzo, ali svi imaju nešto zajedničko – korisnici duhanskih proizvoda imaju visoka očekivanja i žele dobiti što više za svoj novac. Globalni trendovi dolaze i na domaće tržište, a korisnici su uvijek u potrazi za inovacijama i zainteresirani su za nove proizvode. Srećom, tvrtka JTI može ispuniti očekivanja korisnika. U proteklih godinu dana znatno smo unaprijedili naš portfelj: lansirali smo Camel Filters i Blue u 100’s formatu te smo modernizirali dizajn cjelokupne Winston obitelji inovativnim Eagle dizajnom. Dosadašnji rezultati pokazuju kako su potrošači s time jako zadovoljni.“
Ovu će godinu u JTI-u obilježiti novosti u asortimanu: „Upravo smo na tržište lansirali Benson & Hedges, renomirani brend nastao davne 1873. godine. Benson & Hedges dostupan je u Hrvatskoj s 5 proizvoda: Red, Blue i Yellow u King Size te Red i Blue u 100’s formatu, svi po maloprodajnoj cijeni od 24 kune. Benson & Hedges beskompromisno je posvećen ideji da stil, okus i kvaliteta pripadaju svima. Odnedavno, potrošačima je dostupan LD SS Pink i Violet u unaprijeđenom dizajnu kutijice, najprodavaniji brend cigareta na tržištu u tom formatu.
Još jedna novost u ponudi na hrvatskom tržištu je novi član Sobranie obitelji, Refine, koji je dostupan u Blue i White varijanti. Sobranie Refine je premium cigareta u Fat Slims formatu dizajnirana s inovativnim „Airstream Charcoal Filterom“, tj. uvučenim filterom s aktivnim ugljenom koji osigurava bolji protok zraka i doprinosi punijem okusu duhana. A najzanimljivije tek slijedi, budući da uskoro očekujemo i Sobranie Cocktail, naš intrigantni brend koji plijeni pažnju gdje god se pojavi“, otkriva za kraj Siniša Trbojević, direktor JT International Zagreb.
PHILIP MORRIS INTERNATIONAL
Philip Morris International predvodnik je u transformaciji duhanske industrije te je naša vizija stvaranje svijeta bez dima cigarete, poručuju iz te kompanije te dodaju da danas budućnost grade upravo na proizvodima bez dima. „Kontinuirano ulažemo u istraživanje i razvoj proizvoda bez dima, a od 2008. investirali smo preko 6 milijardi USD u istraživanje, proizvodni i komercijalni razvoj, proizvodne kapacitete te znanstvenu utemeljenost naših proizvoda. Prepoznao je to i Europski patentni ured koji je nedavno objavio svoje Godišnje izvješće za 2018., uključujući i listu 50 najboljih prijavitelja patenta, a PMI je na 45. mjestu te je jedina duhanska kompanija među top 50. Važno je napomenuti i da je Američka agencija za hranu i lijekove (FDA) 30. travnja 2019. potvrdila da je IQOS, uređaj za zagrijavanje duhana Philip Morris Internationala, prikladan za zaštitu javnog zdravlja te mu je kao takvom odobrena prodaja u SAD-u.
Trenutno je IQOS prisutan na 47 tržišta, a do sada postignuti rezultati su vrlo obećavajući te često i iznad očekivanja. Najveći je uspjeh postignut u Japanu, gdje smo ostvarili gotovo 17% nacionalnog udjela na tržištu. Prema podacima od kraja ožujka 2019., diljem svijeta ima više od 10 milijuna IQOS korisnika, od čega je njih oko 70%, odnosno oko 7,3 milijuna prestalo pušiti cigarete i počelo koristiti isključivo IQOS. IQOS je na hrvatskom tržištu prisutan nešto više od godinu dana te je u Hrvatskoj također zabilježen ubrzani rast korisnika, a rezultati na našem tržištu prate globalni uspjeh te smo trenutno vodeći u ovoj kategoriji proizvoda“, poručuju iz PMI-a.
U Hrvatskoj, duhansko tržište prati globalne trendove transformacije duhanske industrije koja je rezultat promjene potreba punoljetnih pušača koji, svjesni štetnosti pušenja te zabrinuti za sebe i ljude oko sebe, traže manje štetne alternative, smatraju u PMI-u. „Danas je naša vizija stvaranje svijeta bez dima cigarete kako bismo u konačnici doprinijeli boljoj budućnosti za punoljetne pušače koji i dalje žele nastaviti koristiti duhanske proizvode, ljude oko njih i društvo u cjelini, odnosno naš je cilj da proizvodi smanjene štetnosti u potpunosti zamijene cigarete. S obzirom da se duhan u uređaju IQOS grije, a ne gori, razine štetnih sastojaka su značajno smanjene u odnosu na dim cigarete. Na temelju svih dostupnih dokaza temeljenih na usporedbi nastavka pušenja i korištenja IQOS-a, isključivo korištenje IQOS-a predstavlja manji rizik za zdravlje od nastavka pušenja cigareta. No treba napomenuti da IQOS nije bez rizika te isporučuje nikotin, koji stvara ovisnost.
Iza ovog proizvoda stoji znanost, odnosno niz istraživanja koja se sva provode u skladu s praksama u farmaceutskoj industriji te su u skladu sa FDA (US Food and Drug Administration) smjernicama za MRTP (Modified Risk Tobacco Product)“, napominje proizvođač IQOS-a. Kada su u pitanju planovi, PMI nastavlja graditi budućnost na proizvodima bez dima te sa svoje strane ulaže značajne napore kako bi ubrzali tranziciju.
„Sve više prebacujemo resurse na razvoj, procjenu i komercijalizaciju proizvoda bez dima. Budući da su oni novi i da znanost brzo napreduje, značajno ulažemo u kvalitetu naših znanstvenih istraživanja. Također, dijelimo napredak sa znanstvenicima, vladama i drugim dionicima kako bismo olakšali dijalog i potaknuli neovisne provjere te pružili informacije koje pomažu oblikovati regulatorne okvire. Gradimo naše trenutne organizacijske snage, ali i integriramo nove sposobnosti i vještine kako bismo zadovoljili potrebe naše kompanije koja se mijenja. Uz to, kontinuirano unaprjeđujemo naše proizvode i razvijamo nove inačice koje odgovaraju na zahtjeve i povratne informacije korisnika“, zaključuju u kompaniji Philip Morris International.