Počeci poslovanja Mlinara sežu u daleku 1903. godinu kada je u Križevcima utemljena tvrtka koja je bila preteča današnjeg Mlinara, koji ovo ime nosi od 1950. godine. Fond MidEuropa Partners, ugledni investicijski fond sa sjedištem u Ujedinjenom Kraljevstvu, odlučio se 2019. za stjecanje većinskog udjela u Mlinaru, a godinu poslije pridružio si je i pekarski lanac Hleb & Kifle iz Beograda koji je danas dio Mlinar Grupe. O izvozu i planovima razgovaramo s direktoricom izvoza Mlinar Grupe Ivanom Jukić.

Razgovarala: Marija Sedlar

Kako je jedna tradicionalna tvrtka izrasla u jednog od većih izvoznika u zemlji?

Mlinar je, kao sinonim za kvalitetu i etablirani lider regionalnog tržišta, 2014. otvorio tvornicu bureka, čime je proširio proizvodne kapacitete i stvorio priliku za izlazak na inozemna tržišta. Upravo je tada zaživjela ideja o širenju jer su mogućnosti proizvodnje prerasle potrebe domaćeg tržišta pa je nastala i ideja o osnivanju izvoznog odjela kako bi Mlinarovi tradicionalni proizvodi i okusi našli svoje mjesto na svjetskoj sceni. Posebnu motivaciju pružili su nam brojni upiti kupaca iz cijelog svijeta koji su u Mlinaru prepoznali okus Hrvatske – bilo da su naše proizvode probali tijekom posjeta ili ih poželjeli nakon preseljenja u inozemstvo. Naša vizija je bila jasna: učiniti Mlinar jednako prepoznatljivim globalno kao i u regiji, prenoseći kvalitetu i autentičnost naših proizvoda diljem svijeta.

Mlinar je danas prisutan na mnogim međunarodnim tržištima. Koji su ključni čimbenici uspjeha tvrtke u izvozu?

Ono što nas izdvaja od brojne konkurencije, koja je na globalnom tržištu još snažnija nego na domaćem, jest dosljedna kvaliteta spojena s autentičnim domaćim okusima, kao i naš poseban odnos s kupcima koji smatramo ključnim. Danas Mlinar surađuje s gotovo svim vodećim trgovcima u Europi, a povjerenje u kvalitetu naših proizvoda i usluge temelj je dugotrajnih i čvrstih partnerstava.

Kako je Mlinar prilagodio svoje proizvode različitim tržištima, i postoji li neka strategija koja se pokazala posebno uspješnom? S kojim se izazovima suočavate prilikom širenja na nova tržišta?

Da bismo uopće zakoračili na međunarodna tržišta, bilo je potrebno značajno prilagoditi proizvodnju, sastojke i osigurati certifikate jer svako tržište nosi svoje specifične zahtjeve. U našem izvoznom poslu posebnu izazovnost čini činjenica da mnogi globalni trendovi dolaze ‘prije vremena’ u usporedbi s regionalnim potrebama, pa često moramo uskladiti zahtjeve tržišta i kupaca s trenutnim mogućnostima i resursima proizvodnje.

Uvođenje Halal certifikata pokazalo se uspješnim korakom u pozicioniranju dijela asortimana u tada ‘nišnu’ kategoriju, jer danas čak 50% našeg izvoza čine proizvodi s Halal certifikatom. Priča o izbacivanju svinjske masti iz proizvodnje – dotad omiljenog sastojka našeg direktora proizvodnje za bureke – već je poznata kao dio našeg prilagođavanja tržišnim zahtjevima. Danas nas novi trendovi, poput mesa bez antibiotika, jaja iz slobodnog uzgoja, manjih gramaža, modernih oblika i specifičnih okusa punjenja, potiču na daljnji razvoj i inovacije, stvarajući uvijek nove izazove za naš tim u proizvodnji i razvoju.

Koliko su inovacije i razvoj novih proizvoda važni za uspjeh Mlinara na inozemnim tržištima? Koje Vam je tržište bilo najveći izazov do sada, a koje je najviše premašilo očekivanja?

Mlinar Grupa FOTO: Jankovic Mirko

Inovacije i razvoj novih proizvoda ključni su za naš uspjeh na međunarodnim tržištima, gdje se natječemo s konkurentima koji imaju dulje izvozne tradicije i dolaze iz većih sredina. Unatoč tome, Mlinar uspijeva izboriti svoju poziciju i izgraditi ugled lidera u segmentu slanih snackova, čime se iznimno ponosimo.

Malo je poznato da su naši proizvodi još uvijek pripremljeni prema tradicionalnim recepturama, uz korištenje najmodernije tehnologije – primjerice, koristimo svježi sir svega nekoliko sati nakon proizvodnje te isključivo svježe meso. Do sada su Južna Koreja i Saudijska Arabija bili naši najizazovniji izvozni izazovi, zbog specifičnosti ukusa, kulture i regulativnih barijera. Najveće iznenađenje predstavlja Rumunjska, koja je postala naše najveće izvozno tržište za pizze – godišnje izvezemo više od pet milijuna komada pizze samo u Rumunjsku.

Koje biste proizvode izdvojili kao svoje top proizvode, u Hrvatskoj i izvan? Razlikuju li se i koliko preferencije potrošača na različitim tržištima?

Bureci i pizze naši su heroji izvoza. Razlike u preferencijama inozemnih kupaca svakako su prisutne – od kombinacija punjenja do same forme. Na vanjskim tržištima preferira se manje mastan burek, često u obliku štapića umjesto motanog, i manja gramaža, dok bi za pojedine burekoljupce kod nas to bio gotovo kontroverzan izbor jer ‘pravi’ burek mora biti dovoljno mastan. Također, slatka punjenja i pojam pite nisu stranci stranim tržištima dok je kod nas burek prvenstveno sinonim za slane varijante. Osim prilagodbi u okusu i izgledu, veliku pozornost posvećujemo i sastojcima, birajući one iz slobodnog i održivog uzgoja, bez antibiotika i koncentrata, s posebnim naglaskom na dobrobit životinja.

Kako planirate pozicionirati Mlinar u konkurentnom okruženju pekarskih proizvoda na globalnom tržištu?

Mlinar je prepoznat ne samo po kvaliteti i okusu svojih proizvoda, već i po profesionalnoj i stabilnoj suradnji. Često nas upravo zbog toga naši partneri preporučuju svojim poslovnim suradnicima i kupcima – jer se ugled i dobre preporuke i dalje najbrže šire. Paralelno, radimo na širenju asortimana i uvođenju inovacija na već zasićena tržišta, svjesni da današnji kupci, u stalnoj potrazi za novim i drugačijim proizvodima, i dalje cijene pouzdanost i sigurnost. Upravo su kvaliteta i dosljednost naša ključna snaga i vodilja u pozicioniranju na svakom tržištu na kojem poslujemo.

Koliko su održivost i društvena odgovornost važne u Mlinarovoj strategiji izvoza?

Održivi razvoj i društvena odgovornost imaju ključnu ulogu u Mlinarovoj strategiji izvoza. Od samih početaka, ovi su principi bili presudni za ulazak na određena tržišta i uspostavu suradnje s pojedinim klijentima. S vremenom su postali sastavni dio svih naših poslovnih procesa i cjelokupnog lanca vrijednosti, ugrađeni u svaku razinu poslovanja.

Kako Vaš tim pridonosi uspjehu izvoza i na koji način motivirate tim da postiže izvrsne rezultate na inozemnim tržištima?

Mi smo jedan mali, mladi i vrlo osebujan tim i svaki član tima donosi jedinstvenu perspektivu. Različiti smo, a upravo te razlike obogaćuju naš način suočavanja s poslovnim izazovima. Kako često putujemo zajedno te prolazimo kroz razne nepredviđene situacije i susrećemo se s raznim kulturama, povezali smo se kao obitelj.

Mlinar Grupa FOTO: Jankovic Mirko

Otvorena komunikacija temelj je našeg rada; svaka ideja brzo se pretvara u akciju. U izvozu su ključne brzina, prilagodljivost i donošenje odluka, što nastojim prenijeti na tim – da budu otvoreni, samostalni, kreativni i autentični. Kada uživamo u svom poslu, to se odražava i na naše rezultate i na zadovoljstvo naših klijenata.

Koje novosti ili projekte u izvozu možemo očekivati u nadolazećem razdoblju?

Nedavno smo uspješno otvorili tržište Južne Koreje, a u nadolazećem periodu planiramo dodatno proširiti broj lokacija i učvrstiti našu poziciju. Paralelno radimo na važnom projektu u Poljskoj, gdje ćemo uskoro biti prisutni na gotovo 11.000 lokacija, a širenje obuhvaća i tržišta Albanije i Makedonije.

Koji su Vaši ciljevi za Mlinar u sljedećih pet godina kad je riječ o izvozu i širenju na nova tržišta?

Osim što nastojimo dodatno učvrstiti našu poziciju u Europi i otvoriti nova tržišta poput Italije, koje nam je tako blizu, ali zasad neiskorišteno, želja nam je proširiti se i na tržišta poput SAD-a, Japana, Kine i Turske. Uistinu, cijeli svijet nam je nedovoljno ambiciozan cilj!