Proizvodnja hrane i dalje se oslanja na energetski intenzivne procese i fosilna goriva, što predstavlja nove izazove za proizvođače[1]. Povećani pritisak za optimizacijom korištenja resursa kao što su sirovine, energija i voda, kao i procesi proizvodnje ambalaže, podudara se s rastućim operativnim troškovima, uključujući cijene sirovina, naknade za emisije CO2 i otpadne vode. Kao rezultat toga, proizvođači u prehrambenoj industriji sve se više okreću održivim rješenjima u svim područjima poslovanja.
Istraživanje tvrtke Tetra Pak[2] otkriva značajne pomake u pristupu prehrambene industrije promjenama. Za polovicu tvrtki koje su sudjelovale u istraživanju, rastuća očekivanja potrošača potiču usvajanje održivih praksi u proizvodnji i preradi. Ključnu ulogu imaju odluke o kupovini, a 74 % potrošača izrazilo je spremnost odabrati proizvode ekološki osviještenih tvrtki. To naglašava da prijelaz na održivije procese i proizvode nije samo odgovor na trendove, već i reakcija na jasan signal s tržišta. Međutim, ostaje ključni izazov: kako suvremena proizvodna rješenja mogu istovremeno smanjiti troškove za proizvođače hrane, te tako potaknuti sektor na provođenje ovih promjena?
Održivost: Usklađivanje optimizacije i smanjenja troškova
Proizvođači ističu tri ključna područja održivosti[3] koja utječu na poslovnu strategiju: smanjenje emisija CO2, smanjenje upotrebe ograničenih resursa kao što su voda, energija dobivena iz fosilnih goriva te sredstva za čišćenje neophodna za sigurnost hrane.
Laurentiu Boncica, direktor rješenja za preradu za regiju East Europe u tvrtki Tetra Pak, objašnjava: „Primjećujemo da se s vremenom fokus proizvođača hrane postupno mijenjao. Danas, naši razgovori s tvrtkama za preradu hrane naglašavaju postizanje operativnih ušteda. Unaprjeđenje postojećih proizvodnih linija postalo je prioritet, jer čak i ciljana prilagodba proizvodnih procesa može dovesti do značajnih smanjenja troškova i osigurati učinkovito korištenje resursa u skladu s ciljevima održivosti.“
Kontinuirana evolucija u prehrambenoj industriji
Okretanje prema održivosti u proizvodnji hrane uključuje inovacije i modernizaciju procesa. 65% lidera u industriji naglašava važnost inovativnih rješenja u smanjenju ugljičnog otiska prehrambenih sustava[4].
„U tvrtki Tetra Pak izdvajamo značajna sredstva za istraživanje i razvoj rješenja za proizvodnju hrane, podržavajući naše partnere u njihovom poslovanju. Naši napori rezultirali su specijaliziranim proizvodnim linijama Best Practice koje smanjuju potrošnju vode, emisije CO2 i gubitke sirovina,” objašnjava Boncica. Također napominje da nadogradnja ili modernizacija samo jednog dijela opreme može značajno smanjiti potrošnju resursa i operativne troškove.
“Uzmimo za primjer Tetra Pak® Tubular Heat Exchanger koji koristi P2P sustav regeneracije topline. Može značajno smanjiti troškove energije do 55 % u usporedbi s tradicionalnim sustavima s vodenom petljom. Ova tehnologija također minimizira upotrebu pare i ledene vode, poboljšavajući energetsku učinkovitost i operativnu održivost,” kaže Laurentiu Boncica.
„Stručnjak iz Tetra Paka ističe da rješenja usmjerena na održivost nadilaze pojedinačne komponente i mogu potaknuti promjene u cijelim proizvodnim linijama. Za proizvođače koji teže optimizaciji u velikim razmjerima, ovi sveobuhvatni pristupi podižu učinkovitost i upravljanje resursima na potpuno novu razinu. Također, daje primjer iz područja proizvodnje mlijeka: pojednostavljivanjem proizvodnje i smanjenjem broja koraka u preradi mlijeka, UHT linije koje koriste OneStep tehnologiju transformiraju proizvodnju mlijeka. Rezultati su jasni: s do 35 % manjom potrošnjom vode i 44 % manjom potrošnjom energije u usporedbi s tradicionalnim UHT linijama, ova tehnologija donosi značajno smanjenje i ekološkog utjecaja i operativnih troškova. Također smanjuje potrošnju toplinske energije do 29 % i smanjuje emisiju ugljika do 36 %, što čini ključan korak prema postizanju ciljeva održivosti u mliječnoj industriji
Napravite promjenu danas misleći na sutra
Održiva transformacija u prehrambenom sektoru nije samo odgovor na potrošačke trendove. To je strateška inicijativa za dugoročnu stabilnost i inovacije. Uslijed povećane osviještenosti, proizvođači hrane diljem svijeta usvajaju inovacije koje koriste kako operativnoj učinkovitosti tako i planetu. Ovi napori, vođeni načelima kružnog gospodarstva i usmjereni na smanjenje otpada, oblikuju poslovne modele koji štite prirodne resurse i grade povjerenje potrošača. Održivost postaje konkurentska prednost, potičući tvrtke da istražuju nove tehnologije i procese. Kao rezultat toga, prehrambena industrija ne samo da se prilagođava promjenama, već aktivno oblikuje svoju budućnost, pružajući vrijednost koja nadilazi tradicionalne metode proizvodnje i distribucije.
***
Metodologija istraživanja koju je preveo Tetra Pak
Istraživanje tvrtke Tetra Pak o planetarnim izazovima i njihovom utjecaju na proizvođače hrane i pića usredotočeno je na ključne ekološke izazove koji utječu na današnje proizvođače i trgovce. Studija ispituje trenutne i očekivane radnje za adresiranje ovih izazova, kao i očekivanja od pružatelja usluga prerade i pakiranja hrane u okviru globalnih nastojanja da se globalno zagrijavanje ograniči na ispod 2°C.
Istraživanje je koristilo mješovitu metodologiju, integrirajući i kvantitativne panel ankete i kvalitativne uvide iz intervjua stručnjaka. Otprilike 20 internih razgovora provedeno je sa stručnjacima Tetra Paka, nadopunjeno s 12 razgovora s proizvođačima hrane i pića u ključnim regijama. Kvantitativno, studija je uključivala 346 intervjua provedenih 2023. na 19 tržišta: Saudijska Arabija, Argentina, Australija, Brazil, Kina, Francuska, Njemačka, Indija, Japan, Meksiko, Poljska, Južna Afrika, Južna Koreja, Španjolska, Turska, UK, SAD, Vijetnam i Italija.
Najnovija studija potrošača koju je proveo Tetra Pak o održivom pakiranju, provedena 2023. godine, obuhvatila je 14 500 online intervjua s potrošačima na 29 tržišta: Saudijska Arabija, Argentina, Australija, Belgija, Brazil, Kina, Kolumbija, Danska, Egipat, Francuska, Njemačka, Indija, Indonezija, Italija, Japan, Meksiko, Nizozemska, Poljska, Portugal, Rumunjska, Južna Afrika, Južna Koreja, Španjolska, Švedska, Turska, UK, SAD, Filipini i Vijetnam. Uzorak je uključivao osobe u dobi od 18 i više godina, na reprezentativnom nacionalnom uzorku po pitanju spola, dobi i geografskog položaja.
[1] Značajan dio energije koja se koristi u proizvodnji hrane i pića dolazi iz fosilnih goriva, prvenstveno prirodnog plina – prema Food & Drink Federation izvješću Achieving Net Zero: A Handbook For The Food And Drink Sector.
[2] B2B studija tvrtke Tetra Pak iz 2023. o planetarnim izazovima i njihovom utjecaju na proizvođače hrane i pića, n = 346.
[3] B2B studija tvrtke Tetra Pak iz 2023. o planetarnim izazovima i njihovom utjecaju na proizvođače hrane i pića, n = 346.
[4] https://www.tetrapak.com/about-tetra-pak/news-and-events/newsarchive/tetra-pak-unveils-action-oriented-approach-towards-food-systems-transformation