Prije godinu dana tvrtka cargo-partner, međunarodni pružatelj usluga transporta i logistike, postala je članicom Nippon Express grupe. Osnovan prije četiri desetljeća kao privatno poduzeće, cargo-partner je narastao s pet na 4.000 zaposlenika i sa 160 ureda u više od 40 zemalja. Globalna mreža cargo-partnera posebno je jaka u središnjoj i istočnoj Europi, što idealno dopunjuje mrežu Nippon Expressa, a s direktorom za Hrvatsku Zoranom Starčevićem razgovaramo o rastu tvrtke, aktulnostima i planovima te održivom poslovanju.

Razgovarala: Marija Sedlar

Kako se razvijao cargo-partner od osnutka do ulaska u NX grupu?

Poput filmske priče, od osnutka na bečkom aerodromu davne 1983. godine, bili smo među prvim austrijskim kompanijama koje su prepoznale potencijal istočne Europe. Time je započelo naše širenje na druge europske aerodrome, gradeći temelje za daljnji rast i razvoj. Austrija, Češka, Slovačka, Mađarska, Slovenija, Hrvatska, Poljska, Njemačka, Rumunjska, USA, Bugarska, Srbija, Kina, Taiwan – tim kronološkim redom otvaraju se naša središta. Posebno ističemo Sloveniju, gdje se naš impresivan logistički centar, smješten u neposrednoj blizini aerodroma, istaknuo iznimnom ekspanzijom unatoč izazovnim tržišnim uvjetima.

U Hrvatskoj, uz cjelovita rješenja za avionski, pomorski i cestovni transport, ponosni smo na naš skladišni objekt smješten u blizini aerodroma Franjo Tuđman, koji dodatno osnažuje našu logističku mrežu. Svaki naš logistički centar slijedi istu strukturu, osiguravajući specijalizirana područja za visoko regalno skladištenje paleta, jednostavno i složeno odvajanje naloga, podno skladište te cross-dock sustav. U kombinaciji s našom globalnom mrežom te širokim spektrom zračnih, pomorskih i cestovnih transportnih usluga, nudimo potpuno integrirana logistička rješenja prilagođena potrebama naših klijenata.

Što ulazak u Nippon Express grupu znači za cargo-partner i kako je utjecao na poslovanje tvrtke?

Akvizicija tvrtke cargo-partner, središnje i istočnoeuropske logističke kompanije s globalnim dosegom, predstavlja značajan iskorak u širenju na međunarodna tržišta. Ovaj potez u potpunosti je usklađen s dugoročnom vizijom NX Grupe da do 2037. postane vodeća globalna logistička tvrtka s vrhunskim međunarodnim iskustvom. Ovim strateškim potezom postajemo konkurentniji na svjetskom tržištu, omogućujući nam brže i učinkovitije odgovaranje na potrebe klijenata. Maksimiziranjem sinergije stvaramo jedinstven entitet koji generira nove i unaprijeđene vrijednosti. Najbolji dokaz uspješnosti ove integracije jest rastući broj zadovoljnih klijenata.

Koje usluge nudi cargo-partner i što smatrate svojom prednošću nad konkurencijom?

Ono što nas uistinu izdvaja je predanost našem motu, sada u partnerstvu s Nippon Expressom prošireno je na NX moto: pronalazimo put uzimajući osobno. To znači učiniti sve kako bismo zadovoljili potrebe kupaca. Naša dugoročna partnerstva temeljena su na pouzdanosti, fleksibilnosti te obostranoj koristi. Naša pažnja usmjerena je na kupca, prilagođavajući naša rješenja individualnim zahtjevima.

Cargo-partner pruža sveobuhvatne usluge međunarodnog i domaćeg prijevoza robe, logistike, špedicije, carinjenja i skladištenja. Kreiramo integrirana logistička rješenja koja obuhvaćaju zračni, pomorski, kamionski i željeznički transport, kao i skladištenje i distribuciju robe za različite industrijske sektore. Uz širok raspon prijevoznih opcija, nudimo i transportno osiguranje, kao i usluge skladištenja i distribucije. Također preuzimamo sve potrebne carinske formalnosti te s njima povezane inspekcijske preglede, uključujući sanitarne, veterinarske i fitosanitarne kontrole.

Našim korisnicima dostupna je besplatna online platforma SPOT za upravljanje cjelokupnim lancem opskrbe. Platforma je prilagođena svim internetskim preglednicima i mobilnim uređajima te omogućuje praćenje pošiljaka u stvarnom vremenu, kreiranje transportnih naloga, komunikaciju s operaterima, pristup transportnoj dokumentaciji i generiranje detaljnih izvještaja. Posebno ističemo prijevoz kućnih ljubimaca avionskim putem, gdje postižemo izvanredne rezultate i osiguravamo vrhunsku uslugu.

Kakvi su globalni trendovi kada su u pitanju skladišni prostori – koliko ih ima, je li to dovoljno, što dominira u njima gledano po vrsti robe i očekuje li se povećanje njihovog broja?

Zbog izazova u globalnim lancima opskrbe, mnoge tvrtke planiraju proširenje svojih skladišnih kapaciteta. Kada je riječ o Hrvatskoj, sektor logistike doživio je značajnu ekspanziju, a procjenjuje se da ukupna površina novih skladišnih prostora – uključujući one izgrađene u protekle 2-3 godine te objekte koji su trenutačno u izgradnji – premašuje 500.000 m². Trend izgradnje skladišnih kapaciteta u Hrvatskoj i dalje se nastavlja, a s obzirom na neizvjesnosti u globalnom opskrbnom lancu, očekuje se daljnji razvoj ovog sektora. Svakako bih napomenuo Zagreb sa svojih 2.000 kvadratnih metara, te Veliku Goricu sa 17.150 kvadratnih metara.

Kako je rast e-trgovine utjecao na situaciju u Hrvatskoj – pratimo li svjetske trendove kada su u pitanju skladišni prostori? Što sve čini kvalitetan skladišni prostor?

Prodaja u sektoru e-trgovine u 2025. premašit će 7 trilijuna dolara, što predstavlja impresivan rast. S porastom online kupovine, raste i potražnja za učinkovitim i pouzdanim logističkim uslugama, kao i za dodatnim skladišnim kapacitetima.

Nepraćenje globalnih trendova može rezultirati slabijim poslovnim rezultatima jer nije riječ samo o povećanju skladišnih prostora – kapaciteti moraju biti dostupni na strateškim lokacijama. Također bih spomenuo dizajnirane objekte uz prilagođene usluge. Kako bismo odgovorili na očekivanja tržišta e-trgovine, povećavamo automatizaciju da olakšamo posao našim zaposlenicima te kako bi njihov rad bio lakši i učinkovitiji. cargo-partner, unatoč visokoj razini automatizacije svojih usluga, ostaje posvećen najvažnijem aspektu poslovanja – ljudima.

Kako tehnologija utječe na organiziranje poslovnih procesa tvrtke koja pruža prijevozne i logističke usluge te usluge skladištenja?

Naša SPOT platforma za vidljivost i suradnju pokrenuta 2000. kontinuirano se koristi u oba pravca – omogućuje nam povratnu informaciju našeg rada te podržava naš proces stalnog poboljšanja. Sa SPOT platformom pomažemo kupcima da cijeli lanac opskrbe održe konkurentnim i, u konačnici, isplativim. Našu konkurentsku prednost u ovom segmentu osigurava digitalizacija, smanjenje potrošnje papira te suradnja s ekološki osviještenim prijevoznicima koji ispunjavaju naše poslovne standarde, uključujući zahtjeve za vrstu EURO motora i emisije ispušnih plinova.

Istaknuo bih Sloveniju s programom testiranja e-kamiona. Dodatno, optimiziramo prijevozne rute i visokoemisijske vrste transporta zamjenjujemo ekološki prihvatljivijim alternativama. Kroz različite edukativne programe, poput Global Sustainability Weeka, kontinuirano osposobljavamo naše zaposlenike kako bi učinkovito savjetovali klijente i pravilno postupali u izvanrednim situacijama u sklopu usluga koje pružamo.

RH usklađuje zakonodavstvo s EU propisima kroz novi Zakon o klimatskim promjenama i zaštiti ozonskog sloja, s naglaskom na smanjenje emisija stakleničkih plinova i dekarbonizaciju prometnog sektora. Zašto je važno za sve u opskrbnom lancu podupirati europsku zelenu politiku?

Institucionalni okvir za zaštitu okoliša obuhvaća organizacijsku strukturu, mehanizme i ključne aktere odgovorne za očuvanje okoliša i provedbu politika zaštite. Među njima su Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja, Zavod za zaštitu okoliša i prirode, Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture, Ministarstvo zdravstva, Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost, Hrvatske vode, nacionalni parkovi, parkovi prirode, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave te javne ustanove za upravljanje zaštićenim dijelovima prirode.

Osim institucionalnih tijela, ključno je i aktivno sudjelovanje nevladinih organizacija, kojih je u Hrvatskoj oko 200, a njihova uloga u provođenju strategija i akcijskih planova od iznimne je važnosti. Usudio bih se izdvojiti nas kao pionire, navodeći naš iLogistički centar koji se sastoji isključivo od drva u blizini bečke zračne luke. Borba protiv klimatskih promjena je jednan od najvažnijih izazova s kojima će se logistička industrija boriti u nadolazećem periodu.

Kako cargo-partner radi na smanjenju svog ugljičnog otiska?

Konkretno, u Hrvatskoj poduzimamo niz inicijativa usmjerenih na održivost i zaštitu okoliša. Naše skladište opremljeno je solarnim panelima, a sve poslovnice posjeduju certifikat ISO 14001:2015. Osim toga, jednom godišnje organiziramo projekt posvećen očuvanju okoliša i održivosti. Sudjelujemo u EcoVadis natjecanju na kojem smo 2024. osvojili brončanu medalju te se nadamo srebrnoj u 2025. Također, kontinuirano razvijamo ekološki prihvatljivije transportne opcije. Ulazimo u treću godinu praćenja emisija stakleničkih plinova i količina otpada koje generiramo, pri čemu sve podatke evidentiramo na zajedničkoj platformi.

Na temelju analize tih podataka definiraju se godišnji ciljevi i mjere koje je potrebno poduzeti za daljnje smanjenje negativnog utjecaja na okoliš. Dodatno, kroz razne edukativne programe, poput Global Sustainability Weeka, podižemo svijest o održivosti među zaposlenicima, educirajući ih o ekološkim rizicima i osposobljavajući ih za pravilno postupanje u izvanrednim situacijama u okviru usluga koje pružamo. Dodao bih i naš SAF program. Odradili smo prvu SAF pošiljku iz zračne luke u Beču u suradnji s Lufthansom u prosincu 2022.

Ove ste godine važan dio izložbe Expo 2025 koja će se održati u Japanu – koja je uloga Nippon Expressa i što će to značiti za cargo-partner?

Da, trenutno su u tijeku razgovori o poslovnim prilikama koje donosi EXPO 2025. S obzirom na to da EXPO 2025 preporučuje korištenje usluga Nippon Expressa, prepoznajemo značajan potencijal i priliku za cargo-partner u okviru ovoga globalnog događaja. To nam otvara mogućnost za jačanje prisutnosti na azijskom tržištu te daljnje unaprjeđenje naših logističkih rješenja.

Planovi za 2025. – nova ulaganja, širenje poslovanja, novih centara…?

Suočeni s izazovima digitalizacije i globalizacije, ostajemo predani rastu, inovacijama i suradnji unutar dinamičnog logističkog okruženja Europe i svijeta. Svakodnevno produbljujemo partnerstvo s NX posebice u cestovnom transportu te mreži skladištenja diljem Europe. Uz kontinuirano širenje poslovanja na regionalnoj razini, planiramo i otvaranje novih logističkih centara, čime dodatno jačamo našu tržišnu prisutnost.