
Hrvatska maloprodaja može mnogo naučiti iz primjera koje donosimo iz New Yorka, prilagođavajući globalne trendove lokalnim potrebama: tematski kvartovi, testne trgovine i uvođenje naprednih tehnologija mogu stvoriti konkurentsku prednost dok ulaganje u edukaciju zaposlenika osigurava dugoročni uspjeh
Piše: Ana Brajković, mr.sc, MBA, direktorica, CIRCLED business education and consulting
NRF Big Retail Show u New Yorku već nekoliko godina redefinira što znači biti najveća globalna maloprodajna konferencija. Na ovom prestižnom događaju okupljaju se profesionalci iz više od 100 zemalja dok preko 40.000 posjetitelja i više od 1.000 izlagača predstavljaju najnovije inovacije u industriji. Više od 200 panelista i predavača – najvećih stručnjaka u maloprodaji i vodećih ljudi najboljih retail tvrtki – dijeli svoje uvide i iskustva.
Ipak, posebnost koja ovaj sajam izdvaja je njegov terenski segment kroz Retail Store Tours – obilazak najinovativnijih i najzanimljivijih fizičkih prodajnih prostora u New Yorku. Ove ture pružaju priliku za dubinsko razumijevanje kako se teorije i trendovi implementiraju u stvarnom okruženju, često nadmašujući vrijednost samog sajma.
RETAIL STORE TOURS:

UČENJE KROZ ISKUSTVO
Retail Store Tours usmjerene su na inovativne trgovine i kvartove koji definiraju maloprodaju u New Yorku. Kroz njih sudionici dobivaju priliku vidjeti najnovije tehnologije u akciji, poput Amazonove tehnologije Just Walk Out. Iako su se Amazon Go trgovine prestale promovirati i mnoge su zatvorene, tehnologija koja stoji iza njih postala je uspješan proizvod koji Amazon sada prodaje drugim trgovcima. S dodatkom umjetne inteligencije, Just Walk Out omogućava besprijekorno korisničko iskustvo koje je primjenjivo i u drugim industrijama.
Jedan od najzanimljivijih primjera inovacije je trgovina Lululemon, globalno poznati brend sportske odjeće. Njihove trgovine nisu samo mjesta kupovine, već prostori učenja i interakcije s kupcima. Posebno su zanimljive digitalne oglasne ploče koje kupcima nude preporuke temeljene na njihovim preferencijama. Ako je kupac ranije pokazao interes za proizvode za jogu, ploče sugeriraju odjeću i dodatke prilagođene toj aktivnosti.
Istovremeno, zaposlenici prolaze intenzivnu obuku kako bi razumjeli specifične potrebe kupaca, što im omogućuje da ponude savjete o materijalima, veličinama i funkcionalnosti proizvoda. Untuckit, brend specijaliziran za košulje koje se nose van hlača, pruža još jedan primjer inovativnog korištenja podataka.

Analizom ponašanja kupaca u trgovinama, uključujući kretanje kroz prostor, vrijeme provedeno na određenim lokacijama i najčešće pretraživane artikle, brend dinamično prilagođava raspored trgovine i asortiman. Primjerice, ako određeni model košulje privlači mlađe kupce, taj proizvod se smješta bliže ulazu. Ova fleksibilnost omogućuje brendu da brzo reagira na promjene u preferencijama kupaca i poboljša iskustvo kupovine.
EKSPERIMENTALNI KVARTOVI:
SOHO, NOHO I MEATPACKING DISTRICT
New York je dom kvartova poput SoHoa i NoHoa, koji su poznati po eksperimentalnim trgovinama i inovativnim konceptima. U ovim područjima, trgovine često nisu fokusirane na profitabilnost, već na testiranje novih ideja.
Jedan od primjera je trgovina Glossier, minimalistički brend ljepote koji kombinira digitalne i fizičke elemente kako bi stvorio interaktivno i nezaboravno iskustvo. Njihova trgovina u SoHou uključuje instalacije i prostorije gdje posjetitelji mogu isprobati proizvode i sudjelovati u aktivnostima koje naglašavaju filozofiju brenda.
S druge strane, Avestan, trgovina koja prodaje samo jedan proizvod, predstavlja radikalni koncept minimalizma. Bez online prodaje i oglašavanja, brend se oslanja na kvalitetu i ekskluzivnost, privlačeći kupce koji cijene unikatne proizvode.



Meatpacking District, nekada poznat kao industrijska zona, sada je središte luksuznih trgovina i tehnoloških inovacija. Trgovina Genesis House, luksuzni brend automobila, redefinira pojam maloprodaje. Njezine interaktivne instalacije poput ‘Starscape’ i vrhunski Michelin star restoran pružaju iskustvo koje spaja tehnologiju, luksuz i gastronomiju. Genesis House pokazuje kako trgovina može biti više od prodajnog prostora – mjesto doživljaja i povezanosti s brendom.
Peta avenija, jedno od najprestižnijih maloprodajnih odredišta na svijetu, dom je luksuznih trgovina poput Tiffanyja, Guccija i Coacha, koje stalnim inovacijama ostaju relevantne na globalnom tržištu. Tijekom obilaska, koje uvijek vode stručnjaci s uglednih institucija poput Columbije i NYU-a, pružili su vrijedne uvide u trendove koji oblikuju industriju, a posebno su istaknuli važnost održivosti, digitalne transformacije i novih poslovnih modela.
RABLJENI PROIZVODI NA CIJENI
Jedan od najvažnijih trendova bio je značajan rast resale tržišta, odnosno preprodaja luksuznih proizvoda, koje je posljednjih godina postalo sve privlačnije mlađim generacijama, posebice generaciji Z. Održivost i unikatne opcije ključni su razlozi zbog kojih raste interes za rabljene proizvode visoke kvalitete. Primjer trgovine Coach gdje njihova linija Coachtopia, usredotočena na upcycling i recikliranje vintage proizvoda, pruža jedinstveno iskustvo spajajući povijest brenda s modernim vrijednostima. Prostor u kojem su klasični proizvodi iz starijih kolekcija izloženi kao muzejski primjerci odražava važnost brenda u industriji, a istovremeno promovira ekološki osviješteno poslovanje.

LEKCIJE ZA HRVATSKU MALOPRODAJU
Primjeri s Pete avenije i ostalih tura s NRF-a pružaju važne lekcije koje se mogu prilagoditi našem tržištu kako bi maloprodaja postala inovativnija i održivija:
• Razvoj tematskih kvartova – Kvartovi poput SoHoa i Meatpacking Districta u New Yorku pokazali su kako fokus na specifične teme – luksuz, inovaciju ili održivost – može stvoriti jedinstvenu ponudu koja privlači i turiste i lokalno stanovništvo. Hrvatski gradovi, poput Zagreba, Splita ili Dubrovnika, mogli bi razviti slične koncepte, gdje bi određeni dijelovi gradova postali poznati po specifičnim temama. Na primjer, kvart posvećen domaćem dizajnu ili održivim praksama mogao bi postati privlačan i turistima i lokalnim kupcima.
• Testne trgovine za inovacije – Jedna od ključnih preporuka stručnjaka s NRF-a je da svaki veći lanac izdvoji barem jednu do dvije trgovine za eksperimentiranje. Ove trgovine ne bi bile usmjerene na maksimalnu profitabilnost, već na testiranje novih rješenja. To može uključivati eksperimentalne layoute, nove proizvode, interaktivne tehnologije poput AI-a za personalizaciju ponude ili održive prakse, poput onih viđenih kod Coacha. Takva testiranja omogućuju brendovima da identificiraju što funkcionira prije nego što inovacije uvedu u širu mrežu.

• Ulaganje u ljude – Kako je istaknuo John Furner, predsjednik Walmart U.S., ljudi su najveći kapital svake kompanije. Hrvatska maloprodaja suočava se sa sličnim izazovima kao globalno tržište, uključujući visoku fluktuaciju zaposlenika. Rješenje leži u većem ulaganju u obuku, razvoj i stvaranje poticajnog radnog okruženja. Edukacija zaposlenika o proizvodima, tehnologijama i korisničkoj usluzi ne samo da povećava zadovoljstvo kupaca, već i jača motivaciju i lojalnost zaposlenika.
• AI kao alat za strateške odluke – Na NRF-u se jasno vidjelo kako umjetna inteligencija mijenja način na koji se upravlja maloprodajom. AI se može koristiti za personalizaciju usluge, optimizaciju asortimana, predviđanje potražnje i prilagodbu layouta trgovina. Na primjer, Lululemon koristi AI za preporuke proizvoda dok Amazonov logistički centar koristi tehnologiju za upravljanje zalihama u stvarnom vremenu. Na hrvatskom tržištu, ovakvi alati mogu pomoći manjim i većim brendovima u donošenju bolje informiranih odluka i povećanju efikasnosti.
• Održivi modeli poslovanja – Održivost nije samo globalni trend, već postaje i očekivanje potrošača. Brendovi koji razvijaju cirkularne modele, poput resale platformi, otkupa i recikliranja vlastitih proizvoda, mogu se diferencirati na tržištu i privući ekološki osviještene kupce. Hrvatski brendovi trebali bi razmisliti o uvođenju programa koji potiču vraćanje i recikliranje proizvoda ili o kreiranju linija s naglaskom na održivost, poput Coachtopije.
• Učenje na terenu i iz svjetskih praski – Jedna od ključnih poruka NRF-a bila je važnost učenja kroz praktične primjere, što najbolje demonstriraju Retail Store Tours i Retail Logistics Center Tours. Kako je rekao Dan Hodges, izvršni direktor Retail Store Tours: “Putem ovakvih tura možete u dva sata naučiti više nego nekad u godinu dana.” Ovakav pristup omogućuje brendovima da vide kako tehnologije i strategije funkcioniraju u stvarnim uvjetima te ih prilagode svom poslovanju.
ŠTO NAS ČEKA U TRGOVINAMA BUDUĆNOSTI?
Na NRF-u su se istaknuli ključni trendovi – od AI-a i ‘digitalnih blizanaca’ koji omogućuju digitalnu simulaciju trgovina, logistričkih centara u digitalnom svijetu kako bi testirali neka rješenja do održivosti i omnichannel strategija – koji oblikuju maloprodaju budućnosti. Međutim, iza svakog od tih trendova stoji jednostavna, ali moćna poruka: uspjeh u maloprodaji ovisi o sposobnosti prilagodbe promjenama, razumijevanju kupaca i ulaganju u ljude.

Hrvatska maloprodaja može mnogo naučiti iz ovih primjera, prilagođavajući globalne trendove lokalnim potrebama. Tematski kvartovi, testne trgovine i uvođenje naprednih tehnologija mogu stvoriti konkurentsku prednost dok ulaganje u edukaciju zaposlenika osigurava dugoročni uspjeh.
NRF 2025 pokazao je da je budućnost maloprodaje u inovacijama, održivosti i, što je najvažnije, ljudima koji tu budućnost stvaraju. Ono što naši trgovci ne bi trebali propustiti je NRF Europe 2025 koji će se po prvi puta održati u rujnu u Parizu i gdje ćemo svi skupa moći iskustiti ovo iskustvo učenja i umrežavanja još bliže.