Nina Mimica: Odgovorna i transparentna upotreba novih tehnologija olakšava poslovanje

Studenac je prepoznat kao trgovački lanac koji kontinuirano ulaže u inovacije i digitalizaciju kako bi unaprijedio poslovanje i iskustvo kupaca, a u razgovoru s članicom Uprave Studenca za digitalizaciju i inovacije Ninom Mimicom saznajemo kako im je fokus trenutno na optimizaciji lanca opskrbe, razvoju digitalnih rješenja koja olakšavaju rad zaposlenicima te primjeni umjetne inteligencije u analitici i planiranju poslovanja. Usmjereni su i na adekvatnu primjenu umjetne inteligencije u procese kompanije te su nedavno implementirali smjernice za njezino korištenje, usklađene s EU uredbom AI Act.

Razgovarala: Marija Sedlar

Krajem ožujka sudjelujete kao panelistica na trećem izdanju konferencije Money Motion u Zagrebu – zašto je ova konferencija važna? Na čemu će biti naglasak u sklopu Vašeg sudjelovanja?

Money Motion iz godine u godinu postavlja nove standarde u organizaciji poslovnih okupljanja i bez sumnje je najrelevantnija FinTech konferencija u regiji. Ove godine mi je posebno drago što se sadržaj konferencije dodatno proširio i na retail industriju, omogućujući nam da podijelimo svoja iskustva i najbolje prakse u digitalizaciji poslovanja. U Studencu vjerujemo u snagu digitalnih alata koji u našem slučaju izravno utječu na prihode i profitabilnost. Na taj način Studenac Digital kontinuirano stvara dodatnu vrijednost za kompaniju i upravo o tome ću govoriti u sklopu svog sudjelovanja – kako digitalne tehnologije i inovacije doprinose razvoju jedne tradicionalne industrije poput naše.

Također, osvrnut ću se i na to koliko je njihova implementacija važna u našem maloprodajnom lancu koji u ovom trenutku broji više od 1.400 trgovina diljem Hrvatske i u Sloveniji. Naš fokus na konferenciji bit će i na predstavljanju LAT alata (Location Assesment Tool) koji koristimo za pametno planiranje širenja mreže trgovina, a razvili smo ga u potpunosti u našem centru izvrsnosti, u suradnji sa svim timovima unutar kompanije koji su uključeni u proces otvaranja trgovina.

Kroz prikupljanje velike količine podataka i naprednu analizu podataka, alat nam pomaže u odabiru optimalnih Studenac lokacija te u procjeni potencijala i profitabilnosti novih trgovina. U sklopu konferencije predstavit ćemo ovaj alat i omogućiti posjetiteljima da se kroz gamificiranu demo verziju bore protiv Studenac AI-a i okušaju u procesu odabira idealne lokacije za novu trgovinu.

Kako tehnologija, na primjeru Studenca, pomaže u poboljšanju poslovnih performansi kompanije?

Tehnologija nam omogućuje donošenje brzih i informiranih odluka, optimizaciju poslovanja i poboljšanje korisničkog iskustva. Na primjer, kroz implementaciju napredne analitike u lancu opskrbe poboljšali smo procese naručivanja, smanjili otpise i povećali dostupnost proizvoda. Automatizacija putem rješenja za optimizaciju zaliha omogućila nam je preciznije planiranje i smanjenje troškova, dok nam inovacije u digitalnoj komunikaciji omogućuju bolju povezanost s kupcima. Uz to, kroz Studenac Digital razvijamo rješenja koja olakšavaju rad zaposlenicima, omogućujući im jednostavnije upravljanje svakodnevnim zadacima i smanjenje administrativnog opterećenja. Trenutno i u narednom razdoblju bit ćemo usmjereni na digitalna rješenja koja će podržati rad naših djelatnika u trgovinama te na digitaliziranje uredskih procesa kojima ćemo optimizirati princip rada.

Kako, pak, tehnologija i nova rješenja, pomažu kupcima u svakodnevnoj kupovini i povezivanju trgovačkog lanca s kupcima?

Prije svega, digitalizacija omogućuje personalizirano iskustvo kupovine i jednostavniju komunikaciju s kupcima. Kroz digitalne kanale možemo prilagoditi ponudu specifičnim potrebama kupaca, poboljšati programe lojalnosti i pružiti relevantne informacije u pravom trenutku. Ovdje bih izdvojila naš chatbooth koji smo razvili u suradnji s Infobipom, kanal komunikacije s kupcima kroz koji redovito mogu dobiti točne informacije vezane uz radno vrijeme naših trgovina, lokacije naših trgovina i koji su proizvodi u trgovinama dio posebnih ponuda, odnosno našeg tjednog akcijskog kataloga. Također, nalazimo se u pilot fazi projekta implementacije digitalnih cijena u trgovinama. Naš digitalni ekosustav kontinuirano se razvija kako bismo dodatno unaprijedili korisničko iskustvo i omogućili besprijekornu integraciju digitalnih i fizičkih kanala kupovine.

Koje biste inovativne projekte izdvojili unatrag dvije i pol godine?

U posljednje dvije i pol godine razvili smo niz inovativnih projekata koji obuhvaćaju optimizaciju lanca opskrbe, razvoj naprednih analitičkih alata i poboljšanje korisničkog iskustva putem digitalnih kanala. Uveli smo sustave koji omogućuju preciznije prognoziranje potražnje i optimizaciju logističkih procesa, a kroz partnerstva s tehnološkim kompanijama unaprijedili smo digitalnu komunikaciju s kupcima. Baza svih naših tzv. data science projekata jest strojno učenje koje u određenim fazama, u trenutku kad inicijativa treba isporučiti neku vrstu preporuke, uključuje i umjetnu inteligenciju.

Na primjer, kroz našu inicijativu vezanu uz definiranje promo ponude prema kupcu stvorili smo preduvjet za buduće personalizirane ponude. Također, kroz automatizaciju skeniranih fizičkih pristupnica u našem Moj Studenac programu vjernosti omogućili smo tu radnju unutar nekoliko sekundi u odnosu na ranijih 30-ak minuta ručnog rada naših zaposlenika. Ovdje bih istaknula i ranije spomenuti LAT, naš digitalni alat koji nam preporučuje optimalnu prisutnost Studenac trgovina u svakom dijelu Hrvatske.

Što se tiče projekata usmjerenih direktno na kupca, tu je jedan od najvažnijih svakako naš WhatsApp kanal (chatbooth) kroz koji im pružamo razne relevantne informacije, a koji je već danas kvalitetna baza za buduće planirano komuniciranje s našim kupcima.

Kako napreduje Studenac Digital?

Studenac Digital odlično napreduje i ispunjava zadane ciljeve. Zahvaljujući snažnom timu stručnjaka, usuđujem se reći da svakodnevno na neki način transformiramo poslovanje Studenca. Kad bih objašnjenje naših svakodnevnih zadataka trebala sažeti u jednu jednostavnu rečenicu, rekla bih da je svrha našeg tima kros-funkcionalno uvođenje i upravljanje promjenama. Zahvaljujući tome surađujemo s većinom organizacije, a rezultati takvih procesa čine me izuzetno ponosnom na suradljivost, upornost i fleksibilnost tima Studenac Digital te na povjerenje koje imamo od kolega s kojima surađujemo.

Kako vrijeme prolazi, sve to i dalje gradimo, poboljšavamo i zajedno rastemo. Fokusirani smo na unaprjeđenje procesa u trgovinama, podršku zaposlenicima i poboljšanje korisničkog iskustva kroz inovativna digitalna rješenja. Posebno radimo na razvoju internih digitalnih alata koji omogućuju jednostavnije upravljanje poslovnim procesima, čime našim timovima u trgovinama omogućujemo veću efikasnost i smanjenje administrativnog opterećenja. Naš cilj je da tehnologija bude podrška zaposlenicima, a ne dodatno opterećenje, stoga stalno radimo na poboljšanjima sukladno povratnim informacijama s terena.

Najsvježiji primjer optimizacije kojim smo pokazali kako feedback s terena slušamo i sukladno njemu djelujemo jest nedavna implementacija automatskog kreiranja plakata za listu proizvoda sniženih cijena, na što bi zaposlenici u našoj cijeloj mreži inače utrošili oko 50 sati tjedno.

Naš sektor za inovacije i digitalizaciju je u organizaciji pozicioniran uz bok ključnim organizacijskim područjima – ove teme zastupam direktno iz konteksta članice Uprave, a to su činjenice koje pokazuju koliko su digitalizacija i inovacija od strateške važnosti za kompaniju. To nam svakako olakšava uspješnu provedbu i implementaciju projekata i programa jer je naše područje kros-funkcionalno, odnosno utječe na cijelu organizaciju.

Na koji način surađujete s mladim inovatorima i zašto je to važno?

Projekt koji bih ovdje izdvojila neupitno je naša Kodiraona koju provodimo od 2023. godine. Radi se o natjecanju usmjerenom na mlade studentice na fakultetima usmjerenim na informacijske tehnologije, a pobjednicama pružamo priliku za mentorstvo u Studencu. Ponosna sam što je upravo pobjednica prošlogodišnjeg izdanja, Iva Tereza Čagalj, nedavno postala i stalna članica našeg tima. Također, kao Studenac Digital redovito podržavamo natjecanje Idea Knockout.

Foto: Marko Lopac

Ondje od prošle godine dodjeljujemo nagradu Studenac Digital KickStart Award kako bismo podržali razvoj inovativnih ideja. Kroz ovu suradnju želimo potaknuti mlade na razvoj rješenja koja imaju praktičnu primjenu u našoj industriji. Ovdje bih spomenula i da smo 2023. kao partner sudjelovali u Digitalnom inovacijskom inkubatoru Instituta za inovacije, projektu kroz koji su studenti različitih fakulteta učili o kreativnosti i inovacijama, povezivali se s vodećim kompanijama u regiji i razvijali primjenjiva inovativna rješenja u odabranim industrijama. Još od osnivanja centra izvrsnosti Studenac Digital krajem 2022. godine, u naš tim redovito dolaze studenti koji ovdje provode svoju stručnu praksu.

Što Vam znači osvajanje nagrade Highly Commended Award na RTIH Innovation Awards?

Ova nagrada potvrđuje našu predanost digitalizaciji i inovacijama. RTIH Innovation Awards prepoznaje najbolje digitalne inicijative u maloprodaji na globalnoj razini, a kategorija Highly Commended Award rezervirana je za tvrtke koje su se istaknule među snažnom konkurencijom. Biti prepoznat uz brendove poput Nordstroma i Pume veliko je priznanje za naš tim i pokazatelj da smo na pravom putu.

Marin Grgurev iz Studenca dodjeljuje Kick-Start Award nagradu na Idea Knockout natjecanju

Projekti koji su nas doveli do ove nominacije uključuju naprednu analitiku, automatizaciju lanca opskrbe i inovativna digitalna rješenja u komunikaciji s kupcima. Ponosni smo što smo prepoznati kao jedan od lidera u digitalnoj transformaciji maloprodaje.

Što je trenutno u fokusu tvrtke kada je riječ o inovacijama i digitalizaciji?

Studenac kontinuirano ulaže u inovacije i digitalizaciju kako bi unaprijedio poslovanje i iskustvo kupaca. Trenutno nam je fokus na optimizaciji lanca opskrbe, razvoju digitalnih rješenja koja olakšavaju rad zaposlenicima te primjeni umjetne inteligencije u analitici i planiranju poslovanja. Uz to, usmjereni smo i na adekvatnu primjenu umjetne inteligencije u procese kompanije, pa smo sukladno tome nedavno implementirali smjernice za njezino korištenje, usklađene s EU uredbom AI Act. Poslujemo u vremenu kad tehnologija može olakšati procese na način kako to nismo mogli niti zamisliti – i to smo odlučili koristiti kroz odgovornu, sigurnu, etičnu, transparentnu upotrebu novih tehnologija uz adekvatnu ljudsku kontrolu.

Planovi za budućnost?

Naš cilj je dodatno razvijati alate koji pomažu zaposlenicima i kupcima te povećavaju efikasnost operacija. Planiramo daljnje inovacije u personalizaciji ponude, unaprjeđenju digitalne interakcije s kupcima i razvoju naprednih analitičkih rješenja koja će nam omogućiti preciznije upravljanje poslovanjem i ekspanzijom mreže trgovina. Fokus će nam biti i na implementaciji tehnologija koje podržavaju održivost, smanjenje otpada i poboljšanje energetske učinkovitosti u našim trgovinama.