Izvoz i proizvodnja čekaju kreativne profesionalce

Svako jutro na afričkoj ravnici gazela se budi i misli: “Moram trčati brže od lava ili će me pojesti.” Svako jutro lav se budi i misli: “Moram trčati bar malo brže od najsporije gazele ili ću umrijeti od gladi.” Zbog toga na afričkoj ravnici nije važno jesi li lav ili gazela. Kad izađe Sunce, važno je trčati…

Piše: Antonio Zrilić, Logiko

Kažu, Njemačka je prva izišla iz recesije jer je imala razvijenu industriju i proizvodnju; Amerika se vraća proizvodnji, odnosno vraća svoju proizvodnju, koju je u jednom trenutku prebacila u dalekoistočne zemlje. Isto tako i 20% proizvodnje iz Europske Unije sa Istoka se vraća u domicilne zemlje. Pitanje je što Hrvatska čeka?! Može li se i Hrvatska okrenuti proizvodnji? Na 9. Progressive retail konferenciji održanoj u lipnju, gospođa Ljerka Puljić je naglasila: „…da bi održavali bilo koji brend, vi morate inovirati proizvod svake ili barem svake druge godine.

Morate promijeniti recepturu, ambalažu ili morate pronaći neki novi način korištenja.” Sjetimo se, npr. Cedevite Go – mislili smo da je s Cedevitom sve rečeno i onda se pojavio novi proizvod na jedan drugi način i to u jeku recesije, koji je doživio veliki uspjeh na tržištu. Još jedan primjer: Tvrtka Apple je 1984. godine investirala 20 milijuna dolara u najmoderniju tvornicu za proizvodnju računala u Americi i – zatvorili su je nakon dvije godine i prebacili proizvodnju u tvrtku Foxconn u Kini. Što je pošlo krivo u najinovativnijoj tvrtki na svijetu? Neovisna analiza tog događaja pokazala je da nije stvar u jeftinoj radnoj snazi, stvar je u fleksibilnosti, efikasnosti, troškovnoj strukturi i kvaliteti. Ta ista proizvodnja, da je ostala u Americi, mogla je opstati.

POTRAŽITE KREATIVNE LJUDE

Ako trebamo fleksibilnost i kvalitetu, ako trebamo inovirati proizvod, i ako nije stvar u jeftinoj radnoj snazi – u čemu je onda stvar? Stvar je u tome da treba uložiti u resurs koji će nam najviše vratiti – u radnu snagu, u ljude – ljudi su ključ. Danas se dosta govori o potrebi industrijske proizvodnje i izvozu… Ako želite kvalitetan proizvod, a svi koji su uspjeli u izvozu, u proizvodnji i prodaji, rekli su da su imali vrhunsku kvalitetu, onda morate inovirati!

Kako to postići? Trebaju vam kreativni i inovativni ljudi, treba vam moderna tehnologija i metodologija. Koji je zajednički nazivnik svega nabrojanog? Odgovor je opet – ljudi. Ali ne bilo kakvi ljudi, već kreativni ljudi, a da bi bili kreativni, njima treba rast. Ljudi rastu kroz učenje i edukaciju, a kada imaju osjećaj da rastu, ljudi su inspirirani, kreativni, puni energije i raspoloženi za suradnju. To je jedan od razloga zašto ulaganje u ljude daje bolje rezultate od ulaganja u tehnologiju, a povećava efikasnost i konkurentnost za poduzeća u kojima oni rade.

Neki kažu da ‘lean’ metode i alati koje poučavamo na Logiko Akademiji, kao što su 20 ključeva, Balanced scorecard, Six sigma ili kaizen u proizvodnji koje koriste sve uspješne svjetske kompanije „nisu primjenjive u našoj branši“ ili „mi smo drukčiji od Amerikanaca, Japanaca ili Nijemaca – to kod nas ne bi uspjelo“. Ali neke stvari su neovisne o branši ili državi. Primjerice Zara – lider u tekstilnoj industriji – kombinira koncepte Toyote i Benettona. Zašto i domaći profesionalci u proizvodnji ne bi mogli nešto naučiti od Toyote, Applea, Wal-Marta ili Zare i postati efikasni i konkurentni. Ali ne samo da možemo naučiti, nego ne možemo ni primirisati, a kamoli preživjeti na svjetskom tržištu ako ne vladamo ili bar poznajemo gore spomenute metodologije.

PROIZVODITI PO POTREBI

Koji su temeljni principi uspješnih proizvodnih organizacija? Rekli smo kvaliteta je važna, ali ne bilo koja kvaliteta – već kvaliteta koju kupac definira i koju je spreman platiti. Sljedeća stvar je uravnotežen tijek materijala i informacija bez viškova zaliha – treba proizvoditi onoliko koliko je potrebno (proizvodnja bazirana na potražnji). Ovo se postiže pull principom (pull – eng. povlačiti) koji kaže: „Kada je materijal potreban onda ga povlačimo….”

Jedan od alata koji se zasnivaju na ovom principu je sustav kanbana. Kao malu digresiju spominjem nedavni razgovor koji me malo rastužio. Nazvao me djelatnik jedne naše proizvodne tvrtke jer je našao da se u programu Logiko Akademije spominje kanban sustav i pitao prodaje li naša tvrtka kanban ploču. U kratkom razgovoru shvatio sam da on zapravo ne razumije što je to kanban i ne želi naučiti na kojem principu se zasniva. On iz nekog pomodnog razloga želi kupiti nešto što se zove kanban i traži brz način kako doći do njega, ne znajući da se kanban ne može uvesti, a da ga se ne razumije – da ga se ne nauči.

VIZUALNI MENADŽMENT

Daljnji princip uspješnosti proizvodnje je kako iskoristiti najveći gubitak svih poduzeća – neiskorišten ljudski potencijal. Jedan od načina kako to učiniti je koristiti se vizualnim menadžmentom – sustavom ploča, grafova i drugih pomagala izloženih na vidljivim mjestima, koji i nadređene i podređene drži u dodiru s realnošću svakodnevnog poslovanja. I na kraju, kao što to vrijedi za sve metodologije, najvažniji je princip kontinuiranog poboljšanja jer svijet se nije zaustavio samo zato što smo mi nešto naučili. Moramo „trčati“ svako jutro da bismo preživjeli. Znači, kada postignemo određeni uspjeh i preživimo jedan dan ili godinu, ne smijemo stati nego moramo dozvoliti da nam ovi principi, metode i alati koje možemo naučiti postanu svakodnevicom.

[Iz arhive Progressiva: Objavljeno u rujnu 2012. god.]